Permalänk
Medlem

Problem med uppgraderingar

Tjena!

Har haft lite problem med mina kära burk senaste dagarna.

Köpte förra veckan lite uppgraderingar i RAM, CPU, GPU och Moderkort (listar specs nedanför)

Operativsystem: Windows 10 64bit
Processor: Intel i5 9600k (ny)
Processorkylare: Be Quiet Pure Rock 150w TDP
Moderkort: Z390-F Gaming (ny)
Minne: 2x8GB HyperX Fury 2666Mhz (ny)
Grafikkort: ROG STRIX 2060 (ny)
Hårddisk: SSD SANDISK ULTRA 2 240GB
Nätaggregat: Fractal Design 650W

Nu till problemet...

Efter jag har kopplat in allting och ska starta datorn så går alla fläktar igång och allt börjar lysa. Men DRAM lampan börja lysa gult och skärmen är svart och jag kommer ingenvart. MEMOK! lampan lyser gult också.

Tar jag bort RAM minnet i 4e sloten och använder bara 1 minne i 2a sloten så kommer jag enbart fram till BIOS.
Har provat alla möjliga kombinationer med RAM minnena 1 o 2, 3 o 4, osv. Det som tar mig till BIOS är bara slot nr 2 alltså det andra ifrån processorn. Har även provat båda RAM minnena i det slotet och det tar mig till BIOS. Så RAM minnen tror jag inte det är fel på?

När jag väl är inne i BIOS så känner inte moderkortet igen min SSD som en "Boot Device" utan den känner bara igen att det finns en lagringshårddisk i datorn. Windows är redan installerat på SSDn.

Det här är väldigt märkligt för mig och jag antar att jag kanske fått hem ett dåligt moderkort?

SSDn funkar bra i gamla burken och har även provat mina gamla minnen i det nya moderkortet och det är samma fel, bara slot nr 2 funkar. Alla andra slots funkar ej.

Hoppas jag har förklarat mig någorlunda bra, kom med frågor så kan jag nog klargöra.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Prova att uppdatera BIOS annars så låter det som dåligt moderkort om alla rammoduler fungerar bara i slot 2.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Läst på modermodemets manual vilka slots som ska användas i förstahand?
Kolla om den inte hittar din disk p g a UEFI/Legacy boot(bious inställning). D v s, är det inställt på den ena, ändra till det andra och pröva igen.

Visa signatur

ezgame ezlife

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Prova att uppdatera BIOS annars så låter det som dåligt moderkort om alla rammoduler fungerar bara i slot 2.

Uppdaterade BIOS direkt jag märkte att jag hade en äldre version men problemet kvarstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalamatakungen:

Läst på modermodemets manual vilka slots som ska användas i förstahand?
Kolla om den inte hittar din disk p g a UEFI/Legacy boot(bious inställning). D v s, är det inställt på den ena, ändra till det andra och pröva igen.

Slots 2 o 4 ska användas och det var det jag använde vid första startup. SSDn var inställd till AHCI boot vilket det ska vara, men ändrade och provade det andra och det var samma fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Monterade du CPUn själv? isåfall montera bort denna och kolla så att inte några pins har blivit böjda i sockeln, har detta skett så är det tyvärr inget som går på garantin och du får nog tyvärr köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Monterade du CPUn själv? isåfall montera bort denna och kolla så att inte några pins har blivit böjda i sockeln, har detta skett så är det tyvärr inget som går på garantin och du får nog tyvärr köpa ett nytt moderkort.

Monterade allt själv och monterade om allt när det började krångla och då passade jag på att kolla pins och det såg bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com