Wi-fi vägrar ansluta till IPhone, iPad och MacBook

Permalänk
Medlem

Wi-fi vägrar ansluta till IPhone, iPad och MacBook

Hej,

Idag märkte jag att något inte står rätt då både min iPhone, iPad och MacBook Pro inte vill ansluta till trådlösa nätverket. Först trodde jag det var internet som strulade men dem andra i huset, som både använder och inte använder Apple-produkter funkar det galant för.
Några förslag vad man kan göra? Jag har uppdaterat till senaste versionen, testat starta om datorn, glömt bort nätverket och även raderat det i nyckelhantering och gjort nya filer i systemkonfiguration. För när jag ansluter till nätverket kopplar den upp i cirka 30 sekunder sen kopplar den ifrån och säger Wi-fi Nätverket kräver ett WPA2-lösenord.

Tack på förhand

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem

Om alla din enheter fick problem samtidigt låter det som routern har slutat fungera.
Har du startat om routern?
Det flesta wifi-nät har kryptering (WPA2) påslagen, då krävs ett lösenord för att komma in i nätverket.
På Apple visas kravet på ett lösenord med symbolen av ett hänglås.

Det verkar som den efter detta delar ut något eftersom du hittat igen din SID (routerns wifi-ID), men då du dödat konfigen i telefonen (du tog bort, nollställde kopplingen) så saknar nu telefonen lösenordet till nätverket.
Om du inte bytt och satt om lösenordet för routern så kan lösenord och SID möjligen stå på etiketten på routerns undersida.