Mitt grafikkort jobbar bara 40%

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort jobbar bara 40%

Tjenare
Problemet är då att mitt grafikkort jobbar bara 40% i spel som csgo medans i andra spel som gta 5 jobbar den upp till 100%. Går det att fixa att grafikkortet jobbar bättre i spel som csgo? Hur gör man isåfall? Vill nämligen få ut lite mer fps och när jag sätter på lägre instälningar jobbar den bara mindre men får samma fps.

Grafikkortet är asus 980 oc strix
Prossesorn är en i5 6600k
Ram är 16 gig 2400mhz

Tack mvh Victor

Permalänk
Medlem

Grafikkortet "jobbar" inte i mer än 40% eftersom den inte behöver det, den matas inte med data tillräckligt snabbt för att den ska ha mer jobb att göra. Du har nog en flaskhals någonstans i datorn, oftast processorn i de fall som stämmer överens med det du upplever.

Permalänk
Medlem

tror det är cpun som inte orkar.
vilken fps har du ?
har du -threads 4. i startalternativ?
testa Multicore rendering under video settings i cs go också

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Grafikkortet "jobbar" inte i mer än 40% eftersom den inte behöver det, den matas inte med data tillräckligt snabbt för att den ska ha mer jobb att göra. Du har nog en flaskhals någonstans i datorn, oftast processorn i de fall som stämmer överens med det du upplever.

Det konstiga är att i menyn jobbar den 80% medans när jag går in i ett game så går den ner till 40%. Professorn jobbar ungefär 80% har aven överclockat den från 3,5 till 4,1 men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

tror det är cpun som inte orkar.
vilken fps har du ?
har du -threads 4. i startalternativ?
testa Multicore rendering under video settings i cs go också

I menyn har jag ungefär 600fps på högsta inställningar men jag har inte på v synk och de sakerna. I ett competitive tex har jag runt 180 bara och då jobbar grafikkortet bara 40% och prossesorn 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Det konstiga är att i menyn jobbar den 80% medans när jag går in i ett game så går den ner till 40%. Professorn jobbar ungefär 80% har aven överclockat den från 3,5 till 4,1 men ingen skillnad.

Hur ser belastningen ut per kärna i aktivitetshanteraren?
Högst troligt så är någon/några kärnor fullt belastade

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur ser belastningen ut per kärna i aktivitetshanteraren?
Högst troligt så är någon/några kärnor fullt belastade

När jag spelar eller när den står still?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Tjenare
Problemet är då att mitt grafikkort jobbar bara 40% i spel som csgo medans i andra spel som gta 5 jobbar den upp till 100%. Går det att fixa att grafikkortet jobbar bättre i spel som csgo? Hur gör man isåfall? Vill nämligen få ut lite mer fps och när jag sätter på lägre instälningar jobbar den bara mindre men får samma fps.

Grafikkortet är asus 980 oc strix
Prossesorn är en i5 6600k
Ram är 16 gig 2400mhz

Tack mvh Victor

Inge konstigt här skulle jag säga, GTA är mer GPU-krävande, och CSGO mer CPU-krävande, dvs ena komponenten måste vänta på den andra, i fallet CSGO, grafikkortet. Du får överklocka processorn eller köpa snabbare RAM eller något om du vill ha upp FPS:n, att få mer last på GPU kommer inte göra skillnad.

Du kommer nog inte heller få en spikat 300fps eller något i CSGO om du tänker att det är målet. Att studsa mellan 150-300 är inget ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Inge konstigt här skulle jag säga, GTA är mer GPU-krävande, och CSGO mer CPU-krävande, dvs ena komponenten måste vänta på den andra, i fallet CSGO, grafikkortet. Du får överklocka processorn eller köpa snabbare RAM eller något om du vill ha upp FPS:n, att få mer last på GPU kommer inte göra skillnad.

Men det gör ingen skillnad när jag överklockar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Professorn jobbar ungefär 80%

😂

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Enda sättet att öka GPU belastningen är att fixa en bättre CPU som tillåter att det får jobba mer eller inte köra allt på low och stretched och allt nu folk nu får för sig i CS:GO

Den ena lösningen ger mer FPS den andra ger högre GPU belastning pga finare grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur ser belastningen ut per kärna i aktivitetshanteraren?
Högst troligt så är någon/några kärnor fullt belastade

Är inne i aktivitetshanteraren men hittar inte vad man ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

I menyn har jag ungefär 600fps på högsta inställningar men jag har inte på v synk och de sakerna. I ett competitive tex har jag runt 180 bara och då jobbar grafikkortet bara 40% och prossesorn 80%.

80% är det för samtliga trådar? Du kommer aldrig slå i 100% på varje tråd i CSGO, troligen så är det et en tråd som ligger på 90+.

Skrivet av VvanReis:

Är inne i aktivitetshanteraren men hittar inte vad man ser det

Högerklicka på CPU grafen och välj: "change graph to-> logical processs cores"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Men det gör ingen skillnad när jag överklockar den

Din processor har en Turbo-clock på max 3,9GHz och CSGO som inte belastar så många trådar till 100% gör att din processor troligen kan närma sig 3.9GHz när du kör oklockat. Det är ju ingen dramatisk skillnad mot 4,1GHz.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Är inne i aktivitetshanteraren men hittar inte vad man ser det

Aktivitetshanteraren-->Fliken prestanda.

Kolla på CPU.

Högerklicka på grafen som dyker upp till höger och välj Ändra graf till --> Logiska processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Din processor har en Turbo-clock på max 3,9GHz och CSGO som inte belastar så många trådar till 100% gör att din processor troligen kan närma sig 3.9GHz när du kör oklockat. Det är ju ingen dramatisk skillnad mot 4,1GHz.

Jag kör faktiskt turbo clock men den går ändå upp till 4,1. Det står det i aktivitetshanteraren och i bios och på nzxt CAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Aktivitetshanteraren-->Fliken prestanda.

Kolla på CPU.

Högerklicka på grafen som dyker upp till höger och välj Ändra graf till --> Logiska processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Två av de jobbar ungefär runt 90% och de andra två jobbar ungefär 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Två av de jobbar ungefär runt 90% och de andra två jobbar ungefär 50%

Vad jag kan se så är det din CPU som är flaskhalsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vad jag kan se så är det din CPU som är flaskhalsen

Går det att fixa?

Permalänk
Medlem

Det är nog något skumt för när jag satte allt på högsta och allt på så fick jag helt blotsligt 350 fps ingame.

Permalänk
Medlem

kolla tempsen också. Ligger du högt i temp clockar den ner din GPU och CPU. Kolla tempsen på båda.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Går det att fixa?

Du kan testa och se om du kan överklocka den lite till med hjälp av denna tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1461159-i5-6600k-mojli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

Går det att fixa?

Fixa bättre kylning och överklockad ordentligt eller byta processor till en snabbare.

Har sett i tester att CS GO skalar bättre än många tror med kärnor/trådar. Inte bara med klockfrekvens på ett fåtal kärnor.

Så en "billig" uppgradering kan ju vara att sälja din 6600k och ersätta den med en begagnad 6700k tex. Borde hjälpa baserat på testet jag såg iaf. Men kan inte lova ngt för jag har noll erfarenhet av CS GO personligen. Lirar det inte.

Alternativ två är ju att byta rasket. Skaffa tex en i7 9700k eller något.

*edit * udda att du fick högre fps av att belasta GPUn hårdare med högre grafikinställningar. Var det i en match med spelare eller bara själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Du kan testa och se om du kan överklocka den lite till med hjälp av denna tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1461159-i5-6600k-mojli...

det har fixat sig nu jobbar alla ungefär 80-90% och jag har 350fps och 600 i menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

det har fixat sig nu jobbar alla ungefär 80-90% och jag har 350fps och 600 i menyn

Skönt att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Fixa bättre kylning och överklockad ordentligt eller byta processor till en snabbare.

Har sett i tester att CS GO skalar bättre än många tror med kärnor/trådar. Inte bara med klockfrekvens på ett fåtal kärnor.

Så en "billig" uppgradering kan ju vara att sälja din 6600k och ersätta den med en begagnad 6700k tex. Borde hjälpa baserat på testet jag såg iaf.

Alternativ två är ju att byta rasket. Skaffa tex en i7 9700k eller något.

*edit * udda att du fick högre fps av att belasta GPUn hårdare med högre grafikinställningar. Var det i en match med spelare eller bara själv?

Skickades från m.sweclockers.com

det var en såkallad deathmatch med andra spelare. men när jag körde allt på low så fick jag 180 fps och nu när ALLT är maxxat får jag 350fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av VvanReis:

det var en såkallad deathmatch med andra spelare. men när jag körde allt på low så fick jag 180 fps och nu när ALLT är maxxat får jag 350fps

Ok, jävligt mysko. Men bara tacka och ta emot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ok, jävligt mysko. Men bara tacka och ta emot

Skickades från m.sweclockers.com

aaa

Permalänk
Medlem

tack för allas svar och förslag. nu är det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ok, jävligt mysko. Men bara tacka och ta emot

Skickades från m.sweclockers.com

Inte allt särksilt mysko..
Din GPU behöver inte jobba lika hårt när den bara jobbar i 40%, dvs. den klockar inte lika högt med påverkad prestanda som följd.
Vad händer om man ökar de grafiska inställningarna? Jo GPUn för jobba mer, på högre frekvenser och kommer ge dig en FPS skjuts.

Standard skulle jag säga..

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White