Varför körs mitt RTX 2060 (och M.2 i adapter) på PCI Express x8 Gen2?

Permalänk
Medlem

Varför körs mitt RTX 2060 (och M.2 i adapter) på PCI Express x8 Gen2?

Denna tråd innefattar egentligen två problem, vilket kräver en kort story:

Fick min WD Black M.2 SSD idag, tillsammans med en PCIe adapter/kylare, då ja sitter på ett gammalt Asus Sabertooth Z77. Satte in den i min PCIe 3.0 x16_2 slot (då mitt RTX 2060 sitter i PCIe 3.0 x16_1) och upptäckte att diskens programvara visade följande:

SSD-möjligheter: PCIe 3.0 x4
Aktuell anslutning: PCIe 2.0 x4

Då mitt Sabertooth Z77 ska stödja PCIe 3.0 på båda dessa slots, så gick jag in i BIOS för att manuellt ändra om det till Gen3 i NB PCIe Configuration - vilket det står i min manual ska vara ett alternativ. Men nej! Kunde endast välja mellan "Auto", "Gen1" och "Gen2" - trots att jag har senaste version av BIOS. Sökte på problemet, men fann inget svar.

Då jag har väldigt lite koll på hur PCIe faktiskt fungerade, så läste jag på en massa för att försöka lösa problemet själv och fann liknande trådar, fast för grafikkort. Bytte fokus och ville därför dubbelkolla ifall mitt grafikkort körde på PCI Express x16 Gen3 som det borde, ifall det kunde lösa mitt problem. Upptäckte även här att det var nergraderat till PCI Express x8 Gen2, vilket fick mig att tänka på att dessa två problem är kopplade till varandra?

Hittade även i manualen att det stod: "PCIe 3.0 x16_1 slot (single at x16 or dual at x8/x8 mode)"

Så, vad behöver jag göra för att få full kraft för både mitt RTX 2060 och min nya M.2 disk? Som jag förstår det, så går det inte att köra PCIe 3.0 x16 för båda samtidigt, då det splittar sig? Är det då värt att flytta min M.2 till en annan PCIe slots (med mindre w/r hastigheter) för att få bättre prestanda med grafikkortet?

Känner mig väldigt lost i allt detta, så jag uppskattar all hjälp jag kan få! I slutändan vill jag bara få så bra prestanda som möjligt, tills jag uppgraderar resterande komponenter i datorn!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

PCIe x16_1 och x16_2 är kopplade direkt till processorns 16 st. PCIe-linor, och om du får PCIe 2.0 eller 3.0 beror därför på vad processorn har. Processorer från 3000-serien har PCIe 3.0, medan de från 2000-serien har PCIe 2.0. Så om du har t.ex. en 2600K så får du endast PCIe 2.0 (vilket inte är något större problem för ett RTX 2060 egentligen, prestandaskillnaden mot PCIe 3.0 lär vara försumbar).

Den "bästa" konfigurationen är därför att sätta grafikkortet i x16_1 som vanligt, och SSDn i x16_3 så att den går via Z77-kretsen och inte tar PCIe-linor från grafikkortet. Om du använder x16_3 så måste du ställa in den på x4 i BIOS, detta stänger då av samtliga PCIe x1-portar eftersom Z77 inte har nog med PCIe-linor för att allt ska kunna användas samtidigt. Nackdelen med att använda x16_3 för SSDn är att länken mellan Z77 och processorn motsvarar PCIe 2.0 x4, och den bandbredden delas av alla SATA, USB, nätverk, etc. Men i praktiken spelar det troligtvis ingen större roll.

Se t.ex. denna sida för ett diagram på hur allt hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

PCIe x16_1 och x16_2 är kopplade direkt till processorns 16 st. PCIe-linor, och om du får PCIe 2.0 eller 3.0 beror därför på vad processorn har. Processorer från 3000-serien har PCIe 3.0, medan de från 2000-serien har PCIe 2.0. Så om du har t.ex. en 2600K så får du endast PCIe 2.0 (vilket inte är något större problem för ett RTX 2060 egentligen, prestandaskillnaden mot PCIe 3.0 lär vara försumbar).

Den "bästa" konfigurationen är därför att sätta grafikkortet i x16_1 som vanligt, och SSDn i x16_3 så att den går via Z77-kretsen och inte tar PCIe-linor från grafikkortet. Om du använder x16_3 så måste du ställa in den på x4 i BIOS, detta stänger då av samtliga PCIe x1-portar eftersom Z77 inte har nog med PCIe-linor för att allt ska kunna användas samtidigt. Nackdelen med att använda x16_3 för SSDn är att länken mellan Z77 och processorn motsvarar PCIe 2.0 x4, och den bandbredden delas av alla SATA, USB, nätverk, etc. Men i praktiken spelar det troligtvis ingen större roll.

Se t.ex. denna sida för ett diagram på hur allt hänger ihop.

Riktigt bra och lättförståeligt svar!

Ja, jag sitter faktiskt på en 2700K och i manualen stod det också något om Sandy Bridge - vilket jag helt hänger med på nu! Ska testa imorgon med din setup du rekommenderar och x4 inställningen är redan på, då jag fann den i mitt BIOS sökande.

Funderar däremot ifall inköpet av denna M.2 disken med adaptern var lite av ett onödigt köp, ifall den då kanske bara kommer kunna prestera som en vanlig SSD med min nuvarande setup? Men bra inför framtida uppgradering antar jag, så vidare man då inte vill undvika PCIe adaptern och direkt köra i M.2 slot på ett nytt moderkort? Är skillnaderna i prestanda stora i det avseendet också?

Tusen tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kanyl: Din M.2 har du ju kvar till nästa bygge, så om det är ett onödigt köp får du ta en diskussion med dig själv om

Om du kommer märka någon skillnad i hastighet.. Nej, jag skulle inte tro det faktiskt. Inte som du märker.
Testar du syntetiska benchmark så ja.

Kom ihåg denna tråden när du har ett nytt system och testar den där. Säg till om du märker någon skillnad. Vore intressant.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.