Nokia Android Telefoner - pest eller kolera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011

Nokia Android Telefoner - pest eller kolera?

Sammanfattning till nedan om ni ej orkar läsa - Köp ej en Nokia Android telefon - Läser ni nedan ni så undrar jag om det finns andra som köpt grisen i säcken?

Har nu varit en (o)lycklig ägare i snart 12 månader av två stycken Nokia 7 Plus telefoner. Det började som en trevlig historia. Snabbt operativsystem i form av Android One och allt vad det innebär.

Inom loppet av de sex första månaderna så började Wi-Fi och Bluetooth strula. Kunde ej koppla upp mig mot något. Enda lösningen för detta var att starta om telefonen och det höll sig i X antal timmar. En väldigt simpel Google sökning "Nokia 7 Plus Issues" - Visade sig att jag inte var den enda som hade bekymmer likt ovan. Utan det fanns ännu fler bekymmer som jag tyvärr också upplevt med hängningar, tjänster som dör och omstarter etc.

Testade alla möjliga tips och tricks som stod på diverse forum som Reddit, Nokia Community Forums etc. Även i kontakten med Nokia Supporten, med dess robotliknande agenter som påpekade att de aldrig hört talas om dessa bekymmer, och de tipsade om samma tillfälliga lösningar som skrivits om på forumen. Att det kunde vara appar vi laddat hem som orsakar de problem som uppstått. Problematiken med Wi-Fi & Bluetooth löste sig för ungefär två månader sedan. En ren och skär mjukvaruuppdatering löste just detta.

Söker man på "Nokia Issues" - Så fick man inga träffar med äldre Symbian telefoner... Utan det var i princip samtliga Nokia Android telefon modeller som släppts till marknaden under den senaste tiden som visar sig ha extrema barnsjukdomar av diverse karaktär likt ovan eller värre.

Den senaste månaden så har telefonerna krånglat med laddningen. Misstänkte att det var USB-C sladden som medföljt som var problemet. Testade ett par stycken som jag hade liggandes hemma utan någon riktig framgång. Vände mig till kära Google "Nokia 7 plus charging" eller "Nokia Charging Issues" - Och döm till min förvåning. En uppsjö av trådar om ämnet. Orkade inte mer. Att plocka ut bilder/videos till datorn var inte lätt med en trasig USB-C port.

Lämnade in ena telefonen till Elgiganten. En Nokia 7 Plus Vit. En telefon som tappats en gång, med väldigt liten del av skärmen som är trasig uppe i högra hörnet. Meddelar dem om alla bekymmer som uppstått med telefonenerna. Och att det enbart är laddningen som är problemet just nu. De meddelar mig att de slutat ta in just denna modell i butiken på grund av alla bekymmer som uppstått och kunder som klagat. Jag meddelar dem att jag helst vill reklamera bägge två och köpa annan telefon. De säger att de inte kan göra detta. De skickar in telefonen för reparation.

Se vad som sker då den första telefonen anlänt till den Nokia auktoriserade reparatören Elgiganten samarbetar med. Historien fortsätter...

Från verkstaden

Svaret från mig - Med ett litet "typo"

Från verkstaden

Svaret från mig

Från verkstaden

Svar från Elgiganten - 20190524

Mail till Elgiganten - 20190525

#Nokia #HMD #Charging #Software #Quality #Issues

Svar från Elgiganten efter samtal till dem kring mina alternativ osv.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Trist att du har problem, själv har jag haft en Nokia 5 sen januari 2018 som fortfarande funkar felfritt trots våldsam behandling och 11 månader som jobbtelefon i utomhusmiljö både vinter och sommar.

Den har några små buggar som att fingeravtrycksläsaren ballar ur när telefonen blir fuktig/blöt, antingen reagerar den inte eller så får den spel och registrerar felaktiga fingertryck när mobilen ligger i fickan.

Annars tycker jag att den varit en riktig tegelsten, ingen annan smartphone jag ägt har fungerat så klanderfritt både i hård-och mjukvara. Har startat om den totalt max 10ggr på grund av att nåt inte funkar.

Själv skulle jag tveklöst köpa en ny billig Nokia ifall min lägger av.

Skickades från m.sweclockers.com

stavning

| i5 4670k@stock + Noctua NH-U12s | GA-Z87X-UD3H | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | Asus GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | FD Newton R3 600W | Intel 730 240GB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Tråkigt att det har strulat för dig. Har själv en Nokia 8 sedan hösten 2017 och det enda riktiga problemet jag har haft med den var en felande högtalare. Men en vända tillbaka till Nokia och den har fungerat fint sen dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011

Ja det är väldigt trist. Kör på min äldre OnePlus 3T just nu då den ändå fungerar men med dålig battertid. Redigerat inlägget med senaste svaret från verkstaden. Displayen går ej sönder vid reparation av USB-C om den hade varit hel enligt dem.

Klandrar inte dem för detta och väljer nog att skrota telefonen. Får helt enkelt leva med att jag torskat 4000kr för den ena luren. Blir att skicka in den andra som fortfarande är hel. Inga fysiska skador...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Fast här är det ju knappast bara Nokia som har denna filosofi. Redan för flera år sen så började Samsung med samma saker, om skärmen är trasig så måste det också åtgärdas för man påstår att den går sönder när det ska öppnas upp.

Tror det var 2015 när jag hade en S6 och fick höra det... Lite sugigt, men verkligen bara Nokia som har dessa idiotiska reperationskrav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Nucky:

Ja det är väldigt trist. Kör på min äldre OnePlus 3T just nu då den ändå fungerar men med dålig battertid. Redigerat inlägget med senaste svaret från verkstaden. Displayen går ej sönder vid reparation av USB-C om den hade varit hel enligt dem.

Klandrar inte dem för detta och väljer nog att skrota telefonen. Får helt enkelt leva med att jag torskat 4000kr för den ena luren. Blir att skicka in den andra som fortfarande är hel. Inga fysiska skador...

Jag skulle höra med reklamationsnämnden. Verkstaden har ju konstaterat att telefonen har ett fel som täcks av garantin och då sannolikt även av reklamationsrätten. Att de inte kan reparera ett designfel utan att ha sönder telefonen mer ska rimligen inte vara ditt problem. Trots det förstår jag att deras situation är lite knepig när det sannolikt är ett mellansteg att försiktigt separera den limmade skärmen från chassit, och där ett skadat glas riskerar att ge personskador i processen.

Som sagt, hör med någon som kan lagen och se om du kan få det till ett reklamationsärende istället (så att de blir bundna av lagen att åtgärda felet).

Mjölnir: Ryzen 5 2400G | GA-AB350N | Ballistix Elite 16GB | Sapphire RX 470 8GB Miner Edition | IKEA Knagglig
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | Sapphire RX 580 8GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Aug 2005

Fick återbetalning idag för min Nokia 8 som är på reparation, den tvärdog och är tydligen inte reparabel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Djhg2000:

Jag skulle höra med reklamationsnämnden. Verkstaden har ju konstaterat att telefonen har ett fel som täcks av garantin och då sannolikt även av reklamationsrätten. Att de inte kan reparera ett designfel utan att ha sönder telefonen mer ska rimligen inte vara ditt problem. Trots det förstår jag att deras situation är lite knepig när det sannolikt är ett mellansteg att försiktigt separera den limmade skärmen från chassit, och där ett skadat glas riskerar att ge personskador i processen.

Som sagt, hör med någon som kan lagen och se om du kan få det till ett reklamationsärende istället (så att de blir bundna av lagen att åtgärda felet).

Tack för tipset. Skickar en förfrågan och ser om jag kan få någon hjälp. Just nu är skrotningen det bästa alternativet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Synd att du har haft såna problem =/. Har själv haft en Nokia 7+ i lite över ett år nu och har aldrig haft några som helst problem med den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Intressant ärende - dels eftersom jag har själv en Nokia 7 Plus som jag hittills är 100% nöjd med. har haft den i ett halvår ungefär. Men också rent juridiskt tänker jag.

Verkstaden och du verkar ju vara överens om att det om att det rör sig om ett ursprungsfel, och således ska repareras egentligen. Men sen hävdar de att de har fått riktlinjer att inte reparera ursprungsfel utan att ta betalt för eventuella övriga skador som inte täcks av garantin som kommer förvärras av att ta sig in i telefonen för att reparera ursprungsfelet... visst, Å ena sidan kan jag förstå hur någon styrelsemedlem har tänkt och resonerat på HMD, men frågan är om du som kund rent juridiskt kan stå till last för det? Det är ju inte ditt fel att HMD/Nokia designat telefonen så att man måste gå in via skärmen för att byta porten, även om det liksom "per automatik" blir så på många moderna telefoner eftersom skärmen är så pass integrerad i konstruktionen i alla moderna smartphones.

Jag skulle nog göra en liten skrivelse till ARN eller prata med din konsumentrådgivare

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Äger själv en Nokia 7 Plus och råkade ut för laddportsproblemet. Fick den utbytt på garantin. Ett par månader senade börjar porten glappa igen lite smått. Kommer förmodligen lämna in den igen om det blir värre.

Ytterligare en datapunkt som visar på detta utbredda problem på denna modell. Väldigt tråkigt.

Ärligt talat, om de inte kan demontera och montera tillbaka en skärm som är skadad utan att den går sönder bör detta faktiskt vara deras problem... du ska kunna kräva att de åtgärdar ditt ursprungsfel. Om sedan bildskärmen blir mer skadad av något som de gör så är det något som de ska ansvara för. Du bör kunna kräva att de åtgärdar ditt fel utan att de orsakar eller förvärrar ett annat fel på telefonen. Om inte det går på grund av hur telefonen är konstruerad är inte ditt fel.

Det som Mobylife egentligen säger är att de inte kan/vill reparera telefonen. Isåfall så får väl Elgiganten återköpa telefonen istället, enligt KKL, om de inte själva betalar för detta.

Glöm inte att det är Elgiganten som är din motpart - det är dem du handlat telefonen av, och det är dem du ska ställa dina krav mot. Ge dig inte in i någon diskussion med Mobylife. Det är lönlöst.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Av egen erfarenhet så ja, är glaset skadat är risken enorm att det kommer skadas ännu mer när man försöker bräcka upp det. Därmed är det inte konstigt att man inte godtar en telefon med trasigt glas. Tråkigt förstås att de tillverkas på det viset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av pv2b:

Äger själv en Nokia 7 Plus och råkade ut för laddportsproblemet. Fick den utbytt på garantin. Ett par månader senade börjar porten glappa igen lite smått. Kommer förmodligen lämna in den igen om det blir värre.

Ytterligare en datapunkt som visar på detta utbredda problem på denna modell. Väldigt tråkigt.

Ärligt talat, om de inte kan demontera och montera tillbaka en skärm som är skadad utan att den går sönder bör detta faktiskt vara deras problem... du ska kunna kräva att de åtgärdar ditt ursprungsfel. Om sedan bildskärmen blir mer skadad av något som de gör så är det något som de ska ansvara för. Du bör kunna kräva att de åtgärdar ditt fel utan att de orsakar eller förvärrar ett annat fel på telefonen. Om inte det går på grund av hur telefonen är konstruerad är inte ditt fel.

Det som Mobylife egentligen säger är att de inte kan/vill reparera telefonen. Isåfall så får väl Elgiganten återköpa telefonen istället, enligt KKL, om de inte själva betalar för detta.

Glöm inte att det är Elgiganten som är din motpart - det är dem du handlat telefonen av, och det är dem du ska ställa dina krav mot. Ge dig inte in i någon diskussion med Mobylife. Det är lönlöst.

Jag ska ringa Elgiganten och höra vad dom har att säga. Har även ett ärende registrerat hos konsumentrådgivningen i kommunen.

Som du även säger. Du har fått den "reparerad" och felet har uppstått igen. Samma bekymmer för många andra då man läser på diverse forum.

Skamlig telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av rapparsven:

Fast här är det ju knappast bara Nokia som har denna filosofi. Redan för flera år sen så började Samsung med samma saker, om skärmen är trasig så måste det också åtgärdas för man påstår att den går sönder när det ska öppnas upp.

Tror det var 2015 när jag hade en S6 och fick höra det... Lite sugigt, men verkligen bara Nokia som har dessa idiotiska reparationskrav.

Detta gäller typ alla, Apple är exakt likadana.

Sen dock förstår jag logiken bakom det, är skärmen redan skadad så kommer den eventuellt gå sönder helt när man tar loss den.
Det som suger är ju dock att de vill få en att betala undersökningsavgift, detta är problemet tycker jag. Eftersom det är elgiganten som skickat in den borde de märkt detta innan och sagt att det inte kommer gå eller att de står för undersökningsavgiften nu i efterhand så man kan få tillbaka sin telefon igen utan kostnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Kan tänka mig att många skulle skicka in telefonen för fel som inte finns, bara för att få en ny skärm, om det skulle täckas av reparatören..

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av m4gnify:

Kan tänka mig att många skulle skicka in telefonen för fel som inte finns, bara för att få en ny skärm, om det skulle täckas av reparatören..

Vad har det med saken att göra? Verkstaden testar ju så klart telefonen först för att kunna konstatera felet innan den ens går in och börjar skruva.

Sen att mobiltelefontillverkarna väljer att tillverka en produkt på ett sätt som gör den svårreparerad kan ju inte rimligen gå ut över konsumenträtten. Mobiltelefontillverkarna kommer bara göra telefonerna mer reparabla om det är i deras eget intresse att göra det.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Jun 2009

Har rekommenderat Nokia 6 (och 6.1) till båda mina föräldrar. Har fungerat utan problem i 6 resp. 18 månader nu. Som flera andra här säger; du har haft otur. Alla tillverkare lider av problem.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av willesakken:

Har rekommenderat Nokia 6 (och 6.1) till båda mina föräldrar. Har fungerat utan problem i 6 resp. 18 månader nu. Som flera andra här säger; du har haft otur. Alla tillverkare lider av problem.

Nu handlar det här förvisso om Nokia 7 Plus, där det är lätt att hitta sida upp och sida ner med samma fel att laddkontakten går sönder på just denna modell. Jag är rätt övertygad om att Nokia har gjort förträffliga telefoner som inte är behäftade med allvarliga fel också.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av willesakken:

Har rekommenderat Nokia 6 (och 6.1) till båda mina föräldrar. Har fungerat utan problem i 6 resp. 18 månader nu. Som flera andra här säger; du har haft otur. Alla tillverkare lider av problem.

Verkar vara många som haft "otur" med samma problem om man kollar på OPs länkar och googlar.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011

Har fortfarande inte fått något svar från konsumentvägledningen.

Däremot så kontaktade jag Elgiganten per telefon under dagen. Informerade dem om läget och den undermåliga kvalitén på Nokia 7 Plus. De gav mig samma besked som verkstaden. Dock tog dem vidare ett meddelande till butiken jag lämnade in den i. De (butiken) kunde eventuellt via "good will" - Välja att stå för reparationskostnaden enligt kundtjänst. Detta hade dem gjort tidigare.

Fick då nedan erbjudande som jag även kopierat in som bild i första inlägget. Ser ut som att det är vad jag kommer välja för tillfället tills jag får återkoppling från konsumentvägledningen.

- Som verkstaden har meddelat er så kan de inte åtgärda garantifelet med USB uttaget utan att först reparera Skärmen som är skadad pga tappskada. Vi kan inte står för kostnaden att reparera skärmen men vi kan stå för kostnaden "Retur utan åtgärd" SEK 488:- om du vill ha tillbaka enheten oreparerad.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Nucky:

Har fortfarande inte fått något svar från konsumentvägledningen.

Däremot så kontaktade jag Elgiganten per telefon under dagen. Informerade dem om läget och den undermåliga kvalitén på Nokia 7 Plus. De gav mig samma besked som verkstaden. Dock tog dem vidare ett meddelande till butiken jag lämnade in den i. De (butiken) kunde eventuellt via "good will" - Välja att stå för reparationskostnaden enligt kundtjänst. Detta hade dem gjort tidigare.

Fick då nedan erbjudande som jag även kopierat in som bild i första inlägget. Ser ut som att det är vad jag kommer välja för tillfället tills jag får återkoppling från konsumentvägledningen.

- Som verkstaden har meddelat er så kan de inte åtgärda garantifelet med USB uttaget utan att först reparera Skärmen som är skadad pga tappskada. Vi kan inte står för kostnaden att reparera skärmen men vi kan stå för kostnaden "Retur utan åtgärd" SEK 488:- om du vill ha tillbaka enheten oreparerad.

Jag hade inte nöjt mig med mindre än att få köpet hävt under de omständigheterna. För visst är det så att skadan till din skärm just nu bara är "kosmetisk"? Du får ju poängtera isåfall att ifall skärmen blir obrukbar efter deras "reparation" så är det inte du som orsakat det.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Nucky:

Tack för tipset. Skickar en förfrågan och ser om jag kan få någon hjälp. Just nu är skrotningen det bästa alternativet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle ge mig på att laga den själv om jag vore i dina kläder. Borde väl att få bort skärmen hel om du värmer runt om ordentligt och börjar längst från skadan och tar det försiktigt, värmer, fortsätter att bända upp skärmen, mer värme osv.

Jag hade dock förutom köpt laddningsporten köpt en skärm om det inte skulle att fungera att få bort den hel.

Skärm: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS...

Laddningsport: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

Så typ för runt 600 så får du skärm och laddningsport och efter kollat efter lite teardowns osv på youtube så byter man väl det rätt snabbt och enkelt.
Dagens telefoner är ju rätt enkla att ta isär, bara kontakter och lite skruvar. Samt skärmen då som oftast sitter med dubbelhäftande tejp som är jobbigast.

Om du är sugen på en ny telefon som inte kostar multum så skulle jag rekommendera xiaomi. Hade en a1 förut som jag gav till en familjemedlem och den fungerar lika bra nu som då. Min nuvarande a2 har inte haft några problem alls. Inte heller hört talas om problem likt laddningsporten som på nokia 7 plus osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av pv2b:

Jag hade inte nöjt mig med mindre än att få köpet hävt under de omständigheterna. För visst är det så att skadan till din skärm just nu bara är "kosmetisk"? Du får ju poängtera isåfall att ifall skärmen blir obrukbar efter deras "reparation" så är det inte du som orsakat det.

Har skickat ett nytt mejl till Elgiganten. Vi får helt enkelt se vad dem säger. Klistrar in det i första inlägget. Ett långt sådant. Det är en mindre spricka, uppe i högra hörnet på telefonen.

Skrivet av creativ:

Jag skulle ge mig på att laga den själv om jag vore i dina kläder. Borde väl att få bort skärmen hel om du värmer runt om ordentligt och börjar längst från skadan och tar det försiktigt, värmer, fortsätter att bända upp skärmen, mer värme osv.

Jag hade dock förutom köpt laddningsporten köpt en skärm om det inte skulle att fungera att få bort den hel.

Skärm: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS...

Laddningsport: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

Så typ för runt 600 så får du skärm och laddningsport och efter kollat efter lite teardowns osv på youtube så byter man väl det rätt snabbt och enkelt.
Dagens telefoner är ju rätt enkla att ta isär, bara kontakter och lite skruvar. Samt skärmen då som oftast sitter med dubbelhäftande tejp som är jobbigast.

Om du är sugen på en ny telefon som inte kostar multum så skulle jag rekommendera xiaomi. Hade en a1 förut som jag gav till en familjemedlem och den fungerar lika bra nu som då. Min nuvarande a2 har inte haft några problem alls. Inte heller hört talas om problem likt laddningsporten som på nokia 7 plus osv.

Tanken har seglat förbi. Dock är jag inte så sugen på att pilla på en trasig telefon och dessvärre med de andra bekymmer som lär uppstå efteråt. Då det är extremt många återkommande fel om man läser på diverse forum...

Har kikat på många typer av telefoner. Sitter just nu med min äldre OnePlus 3T som jag slutade använda på grund av sämre batteriprestanda. Funderar på att byta batteri på denna. I övrigt fungerar den perfekt och är mycket snabbare än Nokia 7 Plus med sitt "Android One" operativ. Snart kommer 3T få Android 9 (Pie) vilket är en stor bonus också på en nästan tre år gammal telefon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av pv2b:

Jag hade inte nöjt mig med mindre än att få köpet hävt under de omständigheterna. För visst är det så att skadan till din skärm just nu bara är "kosmetisk"? Du får ju poängtera isåfall att ifall skärmen blir obrukbar efter deras "reparation" så är det inte du som orsakat det.

Har all förståelse för att en verkstad inte är intresserad av att utsätta sig för en sådan här situation. Om de bedömer att det finns risk för att felet på skärmen kan förvärras vid reparation av annat fel så gör de rätt i att inte reparera det andra felet då det kommer att vara deras fel om skärmen får ett utökat fel. Vore ju rena vansinnet.

Speciellt med tanke på hur en del här i tråden resonerar (se ovan). Dock borde de ge kunden en möjlighet att så att säga "chansa" genom att kunden friskriver verkstaden från eventuella skador på den redan trasiga skärmen (i detta fall).

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av videopac:

Har all förståelse för att en verkstad inte är intresserad av att utsätta sig för en sådan här situation. Om de bedömer att det finns risk för att felet på skärmen kan förvärras vid reparation av annat fel så gör de rätt i att inte reparera det andra felet då det kommer att vara deras fel om skärmen får ett utökat fel. Vore ju rena vansinnet.

Speciellt med tanke på hur en del här i tråden resonerar (se ovan). Dock borde de ge kunden en möjlighet att så att säga "chansa" genom att kunden friskriver verkstaden från eventuella skador på den redan trasiga skärmen (i detta fall).

Absolut, jag förstår hur verkstaden resonerar. Men till sist så är det ju inte verkstaden som beslutat hur telefonen ska tillverkas (det gör tillverkaren), och inte heller verkstaden som är ansvarig gentemot kund att upprätthålla reklamationsrätten (det gör butiken). Verkstaden ska så klart inte behöva betala för detta. Det ska återförsäljaren göra, och sedan kräva detta av tillverkaren/distributören.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av pv2b:

Absolut, jag förstår hur verkstaden resonerar. Men till sist så är det ju inte verkstaden som beslutat hur telefonen ska tillverkas (det gör tillverkaren), och inte heller verkstaden som är ansvarig gentemot kund att upprätthålla reklamationsrätten (det gör butiken). Verkstaden ska så klart inte behöva betala för detta. Det ska återförsäljaren göra, och sedan kräva detta av tillverkaren/distributören.

Det är ju lite bakvänt resonerat. Om det går utmärkt att reparera ursprungsfelet utan risk för skador på skärmen om skärmen är hel, varför skall då tillverkaren då behöva även ersätta fel som kunden uppenbarligen tillfogat telefonen? Det är ju inte tillverkarens ansvar att hålla skärmen hel (om det inte är ett ursprungsfel förstås) och därför skall inte risken ligga på dem i ett sådant här fall.

Om det däremot är så att skärmen hade varit hel och den sedan gått sönder under reparation, ja då blir förstås kunden skadefri och verkstaden eller tillverkaren får ta den smällen beroende på vem som felat. Men så är inte fallet här.

Det jag vill säga är att det är inte självklart att det skall kunna gå att montera isär telefonen, om skärmen är trasig, utan risk för att skärmen ytterligare skadas OM det är så att det går bra att göra detta med en hel skärm. Felkonstruktion är ett felslut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Dec 2011

Då har jag fått besked av Elgiganten efter mitt senaste mail och svaret var vad jag förväntade mig. Kudos till dem att de ändå tar tillbaka den på deras bekostnad.

Vad gäller konsumentvägledningen så fick jag samma information av dem vad gäller reklamationsrätt, reparationsförsök och vilka alternativ jag som konsument har rätt till. Inte värt att gå igenom resan som krävs...

Jag kommer i en sista vända kontakta Nokia (HMD) och ställa frågan om hur dom ser på detta. Förväntar mig inga underverk av dem. Om de bara erkänner att de gjort bort sig vad gäller tillverkningskvalitén så hade jag varit nöjd. Men detta kommer jag nog inte få med tanke på hur tysta de är på sociala medier och dess egna forum.

Har ytterligare en Nokia 7 Plus med samma fel, den är dock hel. Skickar in den för reparation och sedan säljer jag den fort som attan!

Aldrig mer "Nokia" (HMD)