Programmera med 60% tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Programmera med 60% tangentbord

Hej,

Jag har skaffat mig ett 60% tangentbord och söker lite tips från programmerare som använder dessa. Eller för den delen TKL-användare med bra input. Grejen är den att jag själv är ingen programmerare till vardags utan sitter mest och trimmar lite på de gamla c universitetskunskaperna ibland för att det är kul. Därför kommer inte knackandet helt naturligt för mig och jag känner inte att jag får en klar bild hur jag ska sätta upp tangentbordet för att få ut max. Utan just nu känner jag mig lite handikappad och vilsen.

Så jag tänkte helt enkelt om det är några programmerare här som använder dessa till vardags som har nå tips på hur ni sätter upp dom. Vad har ni för bra knep? Till exempel piltangenterna, hur löser ni det på ett sätt som känns bra för er?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017

Vad är det för tangentbord du använder? Det finns många olika layouter och vissa är mer lämpade för programmering än andra. Själv är jag inte längre programmerare till yrket, men jag har en del fritidsprojekt som jag skriver på 60 %-tangentbord.

Jag använder ett antal olika små tangentbord, men just nu är det ett SK621 som funkar utmärkt att programmera med. Det har piltangenter och bortsett från delete så märker jag ärligt talat ingen skillnad mot fullstora tangentbord.

Vad är det du har problem med? Du skriver att. Du känner dig handikappad och vilsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Jag använder ett poker 60% och stör mig nu när jag behöver programmera på ett fullstort!

Det som gjorde det möjligt för mig att flyta på bra var att mappa caps som funktionsknapp. Nu ligger piltangenterna betydligt skönare än ett standard tangentbord (exakt där jag naturligt har högerhanden).

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: Sapphire RX Vega 64 8GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av L.Forsgren:

Jag använder ett poker 60% och stör mig nu när jag behöver programmera på ett fullstort!

Det som gjorde det möjligt för mig att flyta på bra var att mappa caps som funktionsknapp. Nu ligger piltangenterna betydligt skönare än ett standard tangentbord (exakt där jag naturligt har högerhanden).

Kan bara flika in och tipsa om att köra CAPS+WASD för piltangenterna, så har du det ännu mer naturligt i min mening.

Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz (Corsair H80) | Asus Maximus V GENE | MSI GeForce GTX 1070 | Corsair Vengeance 16GB |
Samsung 850 PRO 256GB | Corsair AX 750W | Fractal Design Define Mini | BenQ XL2420T |
Hegel HD2 | Little Dot MKIII | Sennheiser HD6XX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

@Fahrbot: hm, ja, värt att testa! Tack för tips! 👌

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av lhugo:

Vad är det för tangentbord du använder? Det finns många olika layouter och vissa är mer lämpade för programmering än andra. Själv är jag inte längre programmerare till yrket, men jag har en del fritidsprojekt som jag skriver på 60 %-tangentbord.

Jag använder ett antal olika små tangentbord, men just nu är det ett SK621 som funkar utmärkt att programmera med. Det har piltangenter och bortsett från delete så märker jag ärligt talat ingen skillnad mot fullstora tangentbord.

Vad är det du har problem med? Du skriver att. Du känner dig handikappad och vilsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett Ducky one 2 mini. Iom att programmering bara är en liten sidosyssla så kollade jag inte in hur olika 60% tangentbord passar för programmering.

Det är väl bara att saker känns väldigt osmidig just nu. Mitt flyt från början nådde så pass långt att jag skrev nån rad sen var det ett frenetiskt piltangentstryckande och nåt tryck på tab. Så mitt arbetssätt från början är väl inget som imponerar på nån. Och när då piltangenterna försvann så blev allt väldigt komplicerat.

Har sett att en del pratar om Vim och att det programmet har en bra lösning på att programmera utan piltangenterna då det använder hjkl? Ska kanske sätta mig och testa det lite och se hur det känns. Har aldrig provat det tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av L.Forsgren:

Tackar för tipset. Hur kör du då? Kör du en linjär variant eller kör du en triangellayout som WASD?

Skrivet av Fahrbot:

Kan bara flika in och tipsa om att köra CAPS+WASD för piltangenterna, så har du det ännu mer naturligt i min mening.

Ja det skulle jag kunna testa köra. Tackar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2019

Personligen är jag alldeles för beroende av dedikerade piltagenter och F1-F12, använder dessutom home och end väldigt flitigt så för mig faller allting under TKL bort.

Det är väl en huvudsakligen en vanesak med muskelminne, tvivlar att någon tycker det skulle kännas naturligt att gå till en layout som är mindre än TKL utan att känna sig lite vilsen i början precis som du skriver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Perfn:

Har sett att en del pratar om Vim och att det programmet har en bra lösning på att programmera utan piltangenterna då det använder hjkl? Ska kanske sätta mig och testa det lite och se hur det känns. Har aldrig provat det tidigare.

Nu kör jag inte 60% utan TKL, men jag använder vim när jag programmerar och man kan mycket riktigt använda hjkl istället för piltangenterna. Det kan kanske kännas lite konstigt med tangenterna i en rak linje, men det vänjer man sig snabbt vid. När jag tänker efter så kan jag faktiskt inte komma på någonting jag använder piltangenterna till, varken när jag programmerar eller till andra sysslor.

Vim har dock något av en inlärningströskel, man måste lära sig att åtminstone gå in i input-läge för att ens kunna skriva något. Men det är relativt lite man egentligen behöver kunna för att använda vim som en normal textredigerare, sen kan man lära sig mer avancerade saker allt eftersom. Här är en introduktion till vim i form av ett litet spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Perfn:

Tackar för tipset. Hur kör du då? Kör du en linjär variant eller kör du en triangellayout som WASD?

Ja det skulle jag kunna testa köra. Tackar.

Det är en triangellayout så det känns väldigt naturligt. Om jag inte minns helt fel så är det på I,J,K & L (Det sitter bara i muskelminne när jag använder det så därför lite osäker på var de sitter just nu).

@Olivierko Nu när jag har blivit van med 60% så känner jag lite att jag inte vill sträcka mig längre än de vanliga sifferknapparna (där F1-F12 sitter m.h.a. FN-knappen)!

Men som du säger handlar nog mycket om muskelminne samt att bara vänja sig. Jag var helt borta innan jag lärde mig och fick en bra rutin på hur jag skulle använda tangentbordet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av L.Forsgren:

@Olivierko Nu när jag har blivit van med 60% så känner jag lite att jag inte vill sträcka mig längre än de vanliga sifferknapparna (där F1-F12 sitter m.h.a. FN-knappen)!

Men som du säger handlar nog mycket om muskelminne samt att bara vänja sig. Jag var helt borta innan jag lärde mig och fick en bra rutin på hur jag skulle använda tangentbordet!

Absolut, envishet är nog nyckeln här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Olivierko:

Personligen är jag alldeles för beroende av dedikerade piltagenter och F1-F12, använder dessutom home och end väldigt flitigt så för mig faller allting under TKL bort.

Det är väl en huvudsakligen en vanesak med muskelminne, tvivlar att någon tycker det skulle kännas naturligt att gå till en layout som är mindre än TKL utan att känna sig lite vilsen i början precis som du skriver.

Det finns ju 75% som har allt det du söker. Ville ha ett själv men de är extremt ovanliga, åtminstone i nordisk layout vilket begränsar valmöjligheterna stort. Så därför blev det istället ett TKL för mig med. Det är bara så synd att TKL har 3-5st outnyttjade tangentplatser precis ovanför piltangenterna. Varför inte sätta mediaknappar där t.ex.

Intel Core i5 8400 * Patriot Viper 16GB 3400MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av veckans:

Det finns ju 75% som har allt det du söker. Ville ha ett själv men de är extremt ovanliga, åtminstone i nordisk layout vilket begränsar valmöjligheterna stort. Så därför blev det istället ett TKL för mig med. Det är bara så synd att TKL har 3-5st outnyttjade tangentplatser precis ovanför piltangenterna. Varför inte sätta mediaknappar där t.ex.

Valmöjligheterna att bygga eget är goda när det kommer till 75%. För mig är det en smaksak att ha tagenterna där jag faktiskt är van vid att ha dom då det händer att man ibland sitter framför någon annans maskineri.

Med det sagt så har jag dock inte prövat den layouten själv, hoppas för närvarande på att någon ny group buy för ett gött TKL bygge dyker upp. Ett chassi i aluminium med PCB och plate som stödjer ISO verkar vara för mycket att önska tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NördCentrum
Registrerad
Jun 2011

Har ett WASD VP3 aka Poker och det funkar galant. Det enda jag gjort är att mappa caps-lock till ctrl, annars är det bara naturligt bekvämt att programmera på. Dock är det nog mycket tack vare Emacs, som är väldigt 60% vänligt, då man inte behöver piltangenter, home, delete, etc; eftersom man istället har ctrl-{f, b, n, p}, ctrl-a, ctrl-d, etc.

Gibb: Win10 - i5 2500 - RX 580 - 12G DDR3
Server: Arch - 2 * Xeon X5570 - R9 280X - 32G DDR3 ECC