Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Avstängd

Problem med RAM minne

Jag har fått lite problem med min dator. Det började med att jag satt och spelade Rust, spelade säkert 7-8 timmar helt utan problem, men sen helt plötsligt så får jag Bluescreen of death på datorn, väntade tills datorn startade igen och startade upp Rust för att se om det skulle hända igen, hann bara komma fram till huvudmenyn i spelet och märker direkt att jag har typ 4 fps, normalt så brukar det vara runt 500 fps i huvudmenyn. Så jag försöker ta fram aktivitetshanteraren för att stänga ner spelet men då får jag Bluescreen igen. Laddade ner något program för att se vad som orsakade bluescreenen och får fram att "ntoskrnl.exe" ska ha orsakat detta. Började googla lite på vad problemet kan vara, fick fram att det kan vara Ram minnena som det är något fel på, så jag använder Windows Minnesdiagnostik för att felsöka och det tar inte lång tid innan det kommer upp att fel på maskinvaran har upptäckts. Då blev jag bara sjukt less eftersom jag har nyss uppgraderat moderkort, ram och cpu. Så jag försöker en gång till att starta Rust och se vad som händer, och först kom det upp flera fel meddelanden, minns inte exakt vad som stod men det hade något med Windows att göra har jag för mig men jag stängde bara ner dem och fortsatte starta spelet, men precis som innan så får jag bluescreen igen. Startade återigen om datorn och den här gången så avinstallerade jag spelet och installerade om det igen och då gick det hur bra som helst att spela, precis som vanligt. Då blev jag lite fundersam så jag körde Windows minnesdiagnostik igen och det står fortfarande att det finns maskinvaruproblem så jag vet inte om det har varit fel på minnena hela tiden eller om det har någonting med bluescreenen att göra, men jag märker då inte av några problem med minnena, så jag vet inte riktigt, ska man reklamera dem eller inte? Ominstallationen av spelet verkar ju ha löst problemet med bluescreen, men jag förstår inte vad som orsakade det från första början, eftersom jag har spelat spelet i 30 timmar totalt från det att jag uppgraderade min dator och det har fungerat felfritt ända tills nu.

EDIT: Här är Ram minnena som jag har: https://www.komplett.se/product/922311/datorutrustning/datork...

Permalänk
Medlem

@Haszan:
För böveln, använd radbrytning...

Prova testa minnena med Memtest86+ istället för det som finns i Windows, visar detta också fel på dem, reklamera dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@Haszan:
För böveln, använd radbrytning...

Prova testa minnena med Memtest86+ istället för det som finns i Windows, visar detta också fel på dem, reklamera dem.

Har provat minnena nu, en av dem verkar vara trasig. Hur funkar det när man ska reklamera då? Måste man lämna tillbaka båda två eller behöver man bara lämna tillbaka den trasiga? Har köpt dem på komplett

EDIT: Jag fick med dem i ett uppgraderingspaket så det är ju två st i samma förpackning, känns som att man kanske måste lämna tillbaka båda isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade problem med ett av två miinnen från komplett förr, jag skulle skicka in båda och troligtvis är det likadant idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HeroiX:

Hade problem med ett av två miinnen från komplett förr, jag skulle skicka in båda och troligtvis är det likadant idag.

Var du tvungen att lägga tillbaka dem i förpackningen? Gör det något om man inte har kvar själva plast grejen som minnena ligger i? För jag har bara kvar kartong förpackningen som är utanpå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Var du tvungen att lägga tillbaka dem i förpackningen? Gör det något om man inte har kvar själva plast grejen som minnena ligger i? För jag har bara kvar kartong förpackningen som är utanpå

Jag hade kvar förpackning och plast grejen, så jag kan tyvärr inte svara på om dom kräver det. Dom sa inget om det specifikt utifrån vad jag minns av vår konversation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Har provat minnena nu, en av dem verkar vara trasig. Hur funkar det när man ska reklamera då? Måste man lämna tillbaka båda två eller behöver man bara lämna tillbaka den trasiga? Har köpt dem på komplett

EDIT: Jag fick med dem i ett uppgraderingspaket så det är ju två st i samma förpackning, känns som att man kanske måste lämna tillbaka båda isåfall?

Plocka ut det trasiga minnet och kör på enbart 1 sticka, kontakta sedan Komplett och de kommer hjälpa dig med allt det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Plocka ut det trasiga minnet och kör på enbart 1 sticka, kontakta sedan Komplett och de kommer hjälpa dig med allt det andra.

Har plockat ut ena så kör bara med den som fungerar nu, bästa vore ju om dem kunde skicka en ny utan att man behöver skicka tillbaka dem gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Har plockat ut ena så kör bara med den som fungerar nu, bästa vore ju om dem kunde skicka en ny utan att man behöver skicka tillbaka dem gamla

Det är egentligen inte Komplett som vill att båda ska skickas in, utan det är tillverkaren som kräver detta.
Så om båda inte skickas till Komplett, så kan de i sin tur inte reklamera dem.

Prata med Komplett, det är inte omöjligt att du kan få så kallad expressRMA, vilket innebär att du får nya skickade till dig innan du behöver skicka de gamla.
Det kräver dock att du behöver deponera pengar mostsvarande kostnaden för de nya.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.