Hur ska jag lagra filmer och bilder som bäst?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag lagra filmer och bilder som bäst?

Vi har säkert alla gamla filmer och bilder från resor och andra tillfällen i livet som vi vill spara.
Vissa av dem har jag printat ut och lagt i fotoalbum men resten av alla filer har jag genom åren sparat på externa hårddiskar.
Dessa har som jag förstår inte en oändlig livstid, även om jag hoppas dem håller rätt länge eftersom jag sällan använder dem. De kopplas endast in i datorn via usb när jag för över de filer jag vet att jag vill spara i "säkert förvar".

Men nu undrar jag: Finns det smidigare och framför allt mer "hållbara" sätt att spara sina viktiga filer?
Jag har funderat på en NAS men då går väl hårddiskarna dygnet runt och det förkortar väl deras livstid snabbare ?

Vad kan ni som vet om sådant här rekommendera? Jag vill alltså spara mina viktiga filer någonstans där jag slipper oroa mig att dem en dag plötsligt inte finns kvar för att diskarna har slutat fungera etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Vi har säkert alla gamla filmer och bilder från resor och andra tillfällen i livet som vi vill spara.
Vissa av dem har jag printat ut och lagt i fotoalbum men resten av alla filer har jag genom åren sparat på externa hårddiskar.
Dessa har som jag förstår inte en oändlig livstid, även om jag hoppas dem håller rätt länge eftersom jag sällan använder dem. De kopplas endast in i datorn via usb när jag för över de filer jag vet att jag vill spara i "säkert förvar".

Men nu undrar jag: Finns det smidigare och framför allt mer "hållbara" sätt att spara sina viktiga filer?
Jag har funderat på en NAS men då går väl hårddiskarna dygnet runt och det förkortar väl deras livstid snabbare ?

Vad kan ni som vet om sådant här rekommendera? Jag vill alltså spara mina viktiga filer någonstans där jag slipper oroa mig att dem en dag plötsligt inte finns kvar för att diskarna har slutat fungera etc.

Det säkraste är antagligen att låta göra dom till papperskopior och sätta in i fotoalbum. Digitalt är hyffsat säkert även om saker kan gå fel. Du kan ju antingen skaffa rejält med utrymme i ett moln, eller en backup HDD med massa utrymme som du förvarar annanstans. En NAS fungerar också, men sådana viktiga saker som familjebilder skulle jag faktiskt behandla som en riktig värdehandling.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Ett alternativ är att hyra lagringen som tjänst och låta experterna stå för driftsäkerheten.
Molnlagring alltså.
Det skyddar mot havererad hårdvara lokalt. Även olyckor så som brand, översvämning och liknande. Stöldskyddat är det också.
Allt det där är svårt att täcka om man inte kör NAS på två helt olika platser samtidigt. Och ja, det är väl egentligen ganska få som på riktigt är så ambitiösa ;).

Det är det här jag använder i kombination med att ha allt på en extern frånkopplad disk hemma som uppdateras då och då.
Det där med att ha allt på en frånkopplad disk skyddar mot fallerande tjänster och även att man råkar deletea allt eller att man får in nå krypteringsvirus som börjar låsa ens grejer - även i molnet.
Jag har valt denna lösning för att det både är enkelt och ger en chysst nivå av säkerhet att att få tillbaka mina filer oavsett vad som händer.

Integriteten är väl i så fall det som gör att en del inte gillar denna lösning.
Själv använder jag microsofts onedrive. D
e rotar i ens filer - yes. De önskar att få tagga upp ens foton med deras AIfunktioner och allt det där. Jag har stängt av det men även microsoft "tittar" gärna vad man har i sin lagring. Värt att nämna.
Finns en uppsjö olika aktörer och en del har helkrypterade system där leverantören inte kan se in i ens lagring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag har funderat på en NAS men då går väl hårddiskarna dygnet runt och det förkortar väl deras livstid snabbare ?

Inga problem att låta diskar gå dygnet runt i flera år, största riskfaktorn för en HDD är när den spinner upp dvs i uppstart eller om man haft den i viloläge.
Har diskar i burken som snurrat 24/7 i 8 år nu med minimalt antal omstarter som mår hur bra som helst.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att förvara värdefulla foton och dokument på olika ställen. Dels ha dem sparade i en image-fil på en separat hårddisk men också ha dem på ett molnkonto. Finns ett otal sådana att välja bland så det är bara att välja det du tycker passar bäst.

Permalänk
Medlem

Antigen använder du en tjänst eller så har du redundans + eller backups.
HDDs kan gå sönder när som helst så man bör anta att den kommer göra så.

Själv har jag daglig data (typ skolarbete) i Google Drive.
Viktig massiv data på SSD för att förhindra daglig oro för spontan katastråf med HDD backups.

Permalänk
Medlem

Viktigaste är att man inte har det på bara ett ställe har man det så kommer man förlora allt eller det mesta förr eller senare, utan minst 2 men helst tre ställen, tex en NAS, + backup på tex extern HDD + någon molnlagringstjänst, skulle dock inte förlita mig helt på molnlagring då dessa tex kan gå i kånken eller liknade, alt man glömmer bort/förlorar inloggning = allt kanske borta..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Viktigaste är att man inte har det på bara ett ställe har man det så kommer man förlora allt eller det mesta förr eller senare, utan minst 2 men helst tre ställen, tex en NAS, + backup på tex extern HDD + någon molnlagringstjänst, skulle dock inte förlita mig helt på molnlagring då dessa tex kan gå i kånken eller liknade, alt man glömmer bort/förlorar inloggning = allt kanske borta..

Stämmer... men man skall även kolla nån gång då och då att man kan läsa alla alla filer, kanske en gång vart annat år om det är HDD, oftare om man använder SSD då en SSD tappar data om den får ligga oansluten en längre tid. (SSD rekommenderas därför inte av just det skälet)

Att ha en USB-disk liggades på jobbet eller hos en släkting kan vara bra.

Permalänk
Medlem

Vi kör Storegate, mycket nöjd! Svenskt och tryggt! Kör backup av datorn en gång om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

en SSD tappar data om den får ligga oansluten en längre tid. (SSD rekommenderas därför inte av just det skälet)

Hur lång tid är "en längre tid" för en SSD?

Permalänk

Molntjänst som nämns ovanför är bra enlight mig, kan man alltid komma åt datan vart man än befinner sig eller tappat bort den fysiska kopian

Visa signatur

| i7 4770K 3.5ghz | GA-Z97 Gaming 5 s-1150 | Corsair CX 600w modular | Geforce Gtx 700 tf gaming | Kingstone 16gb HyperX Beast | BE QUIET Shadow Rock 2 | Tsunami Thermaltake | Logitech G19, G930 | Mad Catz R.A.T te |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Hur lång tid är "en längre tid" för en SSD?

Beror ju på typ av SSD (MCL/TLC/QLC etc) och temperaturer, men grovt kan man säga 1 - 6 månader.

Permalänk
Medlem

Jag lägger allt i Googles moln. Smidigt, går att komma åt överalltifrån, billigt, deras AI sorterar allt åt en också. Bra för mig som är lat och inte orkar sitta och bläddra/sortera

Om Google går i konkurs nån gång i framtiden blir det kanske lite jobbigt att migrera, men den risken tar jag hellre än att hålla på och ha sakerna på massa diskar/backuper lokalt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Så pengarna man lägger på en NAS kan man lika gärna lägga på en molntjänst?

Hur lång livslängd "ungefär" har diskar anpassade för NAS som snurrar dygnet runt? Vad kan man räkna med?

Permalänk
Medlem

Hur mycket lagring har och behöver du?

Molnlagring är mest "säker" då du inte har det hemma. Det kostar varje månad/år, men företagen har tillgång till dina filer och "tjuvkikar" gärna som sagt vad du har. Går de i konkurs och du inte har filerna redan någon annat ställe, kanske kommer du inte kunna ladda ner de igen, när alla ska göra det samtidigt (kommer gå segt).

NAS hemma är som att ha vilket annat backup hemma som extern hårddisk, brinner lägenheten eller du får inbrott så försvinner den, men du har tillgång till den så länge den är på.

Extern hårddisk är små och tar ingen plats, men måste kopplas in varje gång den behöver användas.
Måste ha de på annan plats ifrån NAS.

Jag själv använder just nu nästan 3TB, semesterbilder och filmer, inga RAW och 4K filmer från GoPro som tar mest plats.
Har de i NAS, laptop och i 2st externa hårddiskar.
Samt lite av det i OneDrive (från jobbet) kanske ska ladda upp allt om jag orkar.

NAS och externa hårddiskar kostade inte så mycket, gäller bara att ta backups och inte ha de på samma ställen.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jag kör filserver med raid5 och backar sedan det lite mer viktiga till min Nas.
Brinner lägenheten upp har jag större problem än min data om man säger så

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Jag kör också molnlagring. OneDrive är väldigt billigt, speciellt om man är några stycken och köper årskort av familjevarianten av Office 365 när det är rea eller så. Har man en dator igång som synkas så har man ju viss mån av lokal backup också, eller så gör man som @Söderbäck och synkar till en extern disk som bara kopplas in tillfälligt. Både och är väl mer säkert förstås, men det kräver ju en insats från en själv så jag har inte orkat bry mig om offline-lagring. Men OneDrive ger ju möjligheten att återställa gamla versioner av filer så ett visst mått av skydd mot kryptovirus finns.

Sen kör jag också Googles gratisvariant som ju ger obegränsad lagring av foton i begränsad kvalitet. Mest för att kunna titta på bilderna om OneDrive skulle vara nere någon gång, vilket inte har hänt än. Som synes är jag inte så besvärad av integritetsaspekten, då hade jag skippat Google, men Google vet redan vad jag gör, vart jag befinner mig osv. så det spelar inte så stor roll för mig. OneDrive känns bättre ur den aspekten förstås, MS lever inte på datainsamling på samma sätt som Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Så pengarna man lägger på en NAS kan man lika gärna lägga på en molntjänst?

Hur lång livslängd "ungefär" har diskar anpassade för NAS som snurrar dygnet runt? Vad kan man räkna med?

Ca 1-5% felfrekvens per år/disk, inom deras "livslängd" på säg 5-10 år. Jag har haft ganska mycket tur, så mina 6 st har rullat utan problem i ca 5 år nu. Jag har egentligen räknat med att i alla fall en av dem skulle kastat in handduken nu.

MEN, snälla, snälla. Räkna absolut inte med att en disk "håller" bara för att den är ny nog. Diskar är mekaniska prylar, och de kan gå sönder närsom utan förvarning! Är det viktigt skall du alltid räkna med att du kommer få diskras, men även tänka på mer tråkiga event som brand, översvämning, elfel (åsknedslag etc), hårdvarufel och mjukvarufel. Svaret på din fråga är egentligen "vad skall din data klara, hur lång tid får återstållning ta och vad är du beredd att betala". Det finns inte något riktigt "rätt" svar

Jag personligen skulle alltid rekommendera antingen molnlösning (billig uppstart, lite eget jobb) eller dedikerad egen hårdvara (högre uppstartskostnad, mer egentid). För egen hårdvara skulle jag absolut rekommendera en NAS. Inte för att det är en säkrare lagring i sig, men för att du har allt viktigt på en plats, så det är enklare att fixa riktig backup. Det är så ruggigt mycket enklare att ha en plats som man vet allt allt viktigt är på! Med riktiga backuper menar jag att de är en separat enhet, och helst inte är hemma. En extern HDD på jobbet till exempel, men moln kan fungera med.

Min personliga lösning är en NAS som kör FreeNAS. Filsystemet tittar på integriteten av all lagrad data varannan vecka, så tyst korruption skall förhindras. Den har 6 diskar, 2 kan fallera utan att backuper behövs. Min backup #1 är att all viktig data speglas till en kompis system. Som max kommer jag förlora 20 minuter data. Backup #2 är externa diskar som uppdateras "sporadiskt" för att återställa ifall något skulle slå ut båda NASarna. Denna del är jag lite dålig på, det borde schemaläggas och förvaras på jobbet. Jag har två externa diskar och har en tanke hur jag skall hantera dessa. Ena skall sitta på en raspberry PI, ansluten till en smart strömbrytare för automatisk kopiering 1 ggr/vecka. Den andra är på jobbet och så roterar jag dessa diskar varje månad. Det är min katastrofbackup, för när allt har gått fel. Max 1 månad förlorad data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Hur lång tid är "en längre tid" för en SSD?

Ingen lätt fråga - Jedec brukar ange retension-tiden till 12 månader vid 30 grader C för konsument-SSD och 3 månader för Enterprise-SSD. - problemet är att det som beskrivs gäller 'gamla minnen' med SLC och MLC-celler och vid punkten att alla specificerade P/E-cykler är förbrukade, dagens TLC och de nya QLC - ja det vete tusan, men kan utgå ifrån att man tullat rejält på detta för att bygga större minnen. - med QLC-minnen pratar man om enstaka månader strömlöst - och då pratar vi inte om slutkörda minnen utan de med minst 50-80% av P/E-cyklerna kvar. Med andra ord så kompromissar man bort mycket i retension-tiden i jakten på mer kapacitet.

Saken som komplicerar det hela oerhört är att det är oerhört temperaturkänsligt - både när datat skrevs och senare förvaringstemperaturen då hållbarheten i förvaring minskar till hälften per 5 graders temperaturhöjning och det går att få fram extrem-kombinationer att om man skriver datat vid 25 grader C chip-temperatur och förvarar vid 55 grader C så håller det datat bara en vecka medans skriver man data vid 55 grader C chip-temperatur och förvara det under 25 grader C så kan det hålla 404 Veckor (intels siffror med SLC och MLC-minnen) .

USB-minne eller en SD-minne i kamera (som brukar ha sämsta gradens minnen i sig då de bättre 'cherry pickas' för embedded först (läs telefoner och annan (industri) utrustning med inlödd lagring) och därefter kvalitets-SSD, sedan lågpris SSD och det som är kvar och ratas av alla de andra, hamnar i USB och SD-minnen och i olika kvalitetsklasser även där) och som använts ute i kall väder så kanske man bara har några veckor på sig att läsa ut bilderna felfritt med mediat förvarad i rumstemp medan är bilderna tagna i tropikerna så kan samma media hålla bilderna i många år - av just skillnaden på temperaturen på chipen medans det skrevs.

Slutsatsen av detta - för långtidsförvaring så använder man inte SSD utan att ha minst en kopia på någon magnetmaterial som snurrdiskar eller bränd (och verifierad) på optisk media alternativt molnlagring om man tänker lagringstider utan att strömsättas på över 6 månader, med nya QLC-minnen kanske tom. redan efter 1 månad. - förövrigt skall man alltid ha minst dubbel upplaga på olika oberoende media för alla sina viktiga filer - och minst en av dessa inte är lagrad på strömlös SSD i långa tider.

---

Har fått korrupta fel/hård hängning (dock vaknade till liv igen vid en off/on-cykling, men frös igen så fort man försökte läsa de korrupta sektorerna igen) vid läsning på en Sandisk X300s efter 11 månader i skrivbordslådan - 4 P/E cykler skrivna endast - dvs SSD knappt använd alls. Hur lång tid innan de första felen visade sig vet jag inte då jag inte provade tidigare än just 11 månader.

Om det är en exemplar-egenskap eller händer ofta för alla SSD samma modell/serie går dock inte att veta.

Men med tanke på beteendet så verkar det inte finnas någon mjukvaru-ECC i som går in när chippens egna ECC-resurser inte räcker till i Sandisk-SSD och kraschar/hänger sig medans Samsung SSD definitivt har stoppat in stora mjukvaru-ECC resurser att sätta in när läskvaliten från chippen är för dåliga - det var därför som Samsung 840 EVO inte gav fel/korrupt data eller hängde sig fast läshastigheten kunde vara under 30 MB/s... medans Sandisken knappt tappat till halva läshastigheten för att då plötsligt tvärnypa istället när minneschip-felrättningen inte längre räckte till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

medans Sandisken knappt tappat till halva läshastigheten för att då plötsligt tvärnypa istället när minneschip-felrättningen inte längre räckte till...

Spännande läsning. Tack för ett utförligt svar!

Permalänk
Medlem

@Lallo: Jag kör en nas med raid6 samt två externa hdd som förvaras på olika platser.
telefoner, datorer, backas upp till nasen automatiskt, sedan görs backuper till de två olika hdd, den ena sitter med en lång usb till ett annat rum som backar upp automatisk via schema några gånger i veckan. den andra förvaras i ett skyddat skåp och backar upp manuellt 2 gånger per år.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Så pengarna man lägger på en NAS kan man lika gärna lägga på en molntjänst?

Hur lång livslängd "ungefär" har diskar anpassade för NAS som snurrar dygnet runt? Vad kan man räkna med?

En NAS i sig är ingen säker lösning. Lagrar man på hårddiskar bör man ha backup (och Raid är inte samma sak som backup...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Så pengarna man lägger på en NAS kan man lika gärna lägga på en molntjänst?

Japp, har du inte väldigt stora mängder data eller väldigt gärna vill fippla med en NAS är molntjänster att föredra.
Du bör såklart ändå ha en disk med alla bilder hemma också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare medlem skrivit så är OneDrive ihop med Office 365 ett kap. Du får hela Office-paketet och dessutom 1TB lagringsutrymme för ganska lite pengar. Har appen på telefonen så alla bilder laddas direkt upp på OneDrive och dessutom kör jag backuper mot OneDrive utan problem. Som komplement använder jag Tresorit för mina absolut känsligaste dokument som lösenord och annat extra viktigt som jag kanske inte vill att MS ska ha insyn i.

Min NAS (LaCie 5Big NAS Pro) har inte varit igång på flera månader...

En NAS är givetvis avsevärt snabbare än en molnlagring men frågan är hur stressad du är när det gäller att återställa extremt viktiga filer. Sedan ska man inte underskatta "Off-site" grejen heller.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Om det inte ändrar sig nyligen så har Onedrive bara revisions-hantering av filer som är gjorda med MS egna produkter som office 365 och motsvarande - inte uppladdade bilder etc. som är synkat från datorn vilket teoretisk kan göra att filer som blivit ransomware-krypterade lokalt och förts över under en helg eller under semestern innan det upptäckts - så finns det ingen tidigare version innan händelsen att hämta tillbaka och raderade filer kommer förbli vara borta, ja utom office-paktetets filer då...

Det är sådant finstilt som många missar att läsa och tex. att om man får reda på att office-filerna har versions-hantering så drar man lätt felaktig slutsats att det automatiskt gäller alla andra filer som också lagras upp.

---

Samma sak kan hända om man synkar automatisk schemalagt mot en NAS och NAS i sig inte har dold schemalagd backup med historia/version eller snapshot av det som lagras - och det gäller att backuphanteringen klarar hålla de gamla filerna kvar länge så att det lätt klarar en 6-veckors semesterperiod och längre innan man upptäcker situationen...

Retention, historia och version-hantering är ofta tjänster man får betala extra för då så länge de äldre versionerna av filerna finns kvar (antingen i sin helhet eller som diffar mellan versioner) och kan återhämtas så är det utrymmer som upptas på diskarna hos lagringstjänsten som annars kan säljas mot någon annan kund och får betalt för.

Blackblaze har tex 30 dagars spartid av äldre filer (inklusive raderade, som egentligen bara blir gömda istället) i sin personal-backup produkt - man har 30 dagar på sig att rädda tillbaka filer trots att någon virus har rensat hela dator och sedan synkats mot backuppen

Kör man B2 i Blackblaze kan man själv bestämma retension-tiden för de 'raderade/ändrade' filerna men får förstås betala för den upptagna volymen hela tiden filerna är kvar innan dess äggklockat tickat ut och försvinner för alltid.

Och kom ihåg att lagra data på en molntjänst är fortfarande att lagra data hos någon annans dators hårddisk och du har ingen koll på vad som händer med det. se till att den med bra kryptering och bra nycklar/passord/passfras är värdelös för alla andra utom dig själv - och att du tål att förlora alla dessa filer plötsligt en dag av olika orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Så pengarna man lägger på en NAS kan man lika gärna lägga på en molntjänst?

Hur lång livslängd "ungefär" har diskar anpassade för NAS som snurrar dygnet runt? Vad kan man räkna med?

Vet inte men skulle säga minst 5 troligen mer än 10 år nånting.
Mina 2TB WD-green i filerservern är uppe 77000 drifttimmar nu. De är dock inte NAS-anpassade då man inte ännu börjat marknadsföra såna när jag byggde servern.

Viktigt att testa diskarna ordentligt innan man tar dem i drift, köpte 7 st 3TB WD-red 2013, fick reklamera tre st pga sektorfel (dåligt packat) men efter att de testats ok så inga problem, de har dock inte snurrat 24/7.

Viktigt är också att de är monterade så de inte utsätter varandra för vibrationer för det kan döda diskar rätt fort.

Permalänk
Medlem

Problemet för mig var att diskarna inte dog fort nog så jag kunde få ursäkt att uppgradera till större storlek - 3' året (totalt typ 6 år) efter att jag börja vilja byta ut dem mot större så åkte alla diskarna ut ändå då en av dem börja bråka (en WD-green) och sölade ned diskarryen rent otroligt men ändå inte kickades ...

Jovisst diskar kan gå sönder (samma med SSD) och har en bästföredatum vid 24/7drift, men om den klarar sig första 6 månader från tidiga fel så brukar det inte hända så mycket de närmaste 5 åren heller - oavsett garantinivå på disken.

Men som det påpekas så kan starkare och samverkande vibrationer från grann-diskar förkorta livslängden om inte racket är hyffsat självdämpande och där har NAS-diskar ofta bättre tålighet med bättre inlagring och algoritmer i servoloopar som lär sig regelbundet återkommande vibrationsmönster och kompenserar för detta bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Om det inte ändrar sig nyligen så har Onedrive bara revisions-hantering av filer som är gjorda med MS egna produkter som office 365 och motsvarande - inte uppladdade bilder etc. som är synkat från datorn vilket teoretisk kan göra att filer som blivit ransomware-krypterade lokalt och förts över under en helg eller under semestern innan det upptäckts - så finns det ingen tidigare version innan händelsen att hämta tillbaka och raderade filer kommer förbli vara borta, ja utom office-paktetets filer då...

Det är sådant finstilt som många missar att läsa och tex. att om man får reda på att office-filerna har versions-hantering så drar man lätt felaktig slutsats att det automatiskt gäller alla andra filer som också lagras upp.

Det har faktiskt ändrat sig, för exakt två år sedan lanserades versionshistorik för alla typer av filer enligt denna artikel. Annars håller jag med om att det var en lite jobbig begränsning. Dropbox har haft filhistorik sedan starten om jag inte minns fel. Å andra sidan har Dropbox försämrat sin produkt en del den senaste tiden sedan börslanseringen då de behöver öka sina vinster, och de har aldrig varit prisvärda i jämförelse med OneDrive, Google Drive eller ens Icloud.

Den stora fördelen med backup i molnet är att det är så enkelt. Bilder laddas upp automatiskt från telefoner och liknande via en enkel app och laddas ned automatiskt till din dator eller dina datorer om du inte har ändrat inställningarna. Sen är det förstås inte 100% säkert alltid då det alltid kan uppstå fel någonstans eller så. Men MS datacenter har ju bättre uptime och bättre koll på diskslitage och liknande än vad man rimligen kan ha hemma eller hos någon bekant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Så pengarna man lägger på en NAS kan man lika gärna lägga på en molntjänst?

Hur lång livslängd "ungefär" har diskar anpassade för NAS som snurrar dygnet runt? Vad kan man räkna med?

Livslängden på diskarna är knappast ett problem som flera redan skrivit. Har 5st Seagate 2TB 7200rpm som har funkat i runt sex år nu, de har varit igång 18 timmar om dygnet utan det minsta problem. Köpte två extra diskar som fortfarande ligger oöppnade.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem

Det korta teknikneutrala svaret på frågan är "på fler än ett ställe".

Spelar ingen roll hur mycket RAID du har eller om du lagrar grejerna på papper, optisk media eller hårddisk. Brinner huset ner ner så brinner bilderna upp.

Smidigast och bäst är förmodligen någon slags molntjänst kompletterad med en egen backup (ifall att molntjänsten skulle supa bort dina bilder).

Något som typ Dropbox där du har en lokal kopia av bilderna är en frestande variant, men tänk på risken att om bilderna försvinner från Dropbox kan de kanske teoretiskt sätt din lokala kopia också raderas...

Du måste också med regelbundna mellanrum testa att backupen fortfarande fungerar.