Nån som bytt switch för stadsnät hemma?

Permalänk
Medlem

Nån som bytt switch för stadsnät hemma?

Är det nån här som bor i villa, har stadsnät och bytt fiberkonverterare/switch hemma? Min fråga är om man får betala det själv? Vad kostade bytet isf?

Det är inget fel på den switch som fibern kommer in i hos oss, men det är en relik till enhet och den tar endast 100 Mbit. Det i sig är OK för jag behöver inte mer bandbredd än så, men om jag skulle beställa mer än 100/100 så funkar det ju inte om dom inte byter switchen. Dessutom ger det ett annat problem: brandväggens interface är 10 Gbit och den förhandlar inte duplex alls. Den kör 10G eller 1G, inget annat. Så nu har jag en gig-switch som mellanlänk bara för att få saker att funka.

Jag kan betala bytet av switchen om det krävs, men samtidigt kan jag tycka att månadsavgiften borde täcka tillhandahållandet av en switch som inte sätter begränsningar på vilken router man använder.

(Undrar hur många i området som betalar för mer bandbredd än dom kan använda...?)

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Operatören eller driftoperatörer tillhandahåller hårdvara, vill du byta ut denna så får man ofast stå för det själv.

Sedan beror det ju också på vilket stadsnät det handlar om, finns säkert vissa driftoperatörer som är mer tillgångsmötande än andra.

Vad kostanden blir beror ju helt på vad man vill byta till,

Har du några övriga krav för hårdvaran du vill byta till än att den klarar 1Gbit eller 10Gbit?

Permalänk
Medlem

Det billigaste du kan göra är väl antagligen att uppgradera till typ 250/100 under en kortare tid eftersom då måste stadsnätet byta ut sin utrustning. Sedan byter du tillbaka till 100/100 igen. Och nej, de lär inte åka ut igen och sätta tillbaka 100/100 utrustningen hos dig

Permalänk
Medlem

I mitt fall uppgraderade jag abonnemanget hos ISP från 100/100 till 250/100 utan att först ha kontrollerat fiberkonverterarens maxkapacitet (som ju givetvis var 100/100 trots att huset bara är 10 år gammalt).

Utbytet av fiberkonverteraren fick jag bekosta själv. Jag har för mig att det gick på mellan 2000 och 2500 kr. Det hade blivit något dyrare om fiberkonverteraren även skulle utrustats med kabel-tv-modul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det billigaste du kan göra är väl antagligen att uppgradera till typ 250/100 under en kortare tid eftersom då måste stadsnätet byta ut sin utrustning. Sedan byter du tillbaka till 100/100 igen. Och nej, de lär inte åka ut igen och sätta tillbaka 100/100 utrustningen hos dig

Jag funderade på det. Vi får se vad dom säger om att endast byta switchen först.

Skrivet av CmeC:

I mitt fall uppgraderade jag abonnemanget hos ISP från 100/100 till 250/100 utan att först ha kontrollerat fiberkonverterarens maxkapacitet (som ju givetvis var 100/100 trots att huset bara är 10 år gammalt).

Utbytet av fiberkonverteraren fick jag bekosta själv. Jag har för mig att det gick på mellan 2000 och 2500 kr. Det hade blivit något dyrare om fiberkonverteraren även skulle utrustats med kabel-tv-modul.

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, bra att ha en indikation på vad det kostar. Tack.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är olika, det skadar inte att kontakta dem först och säga att man funderar över att beställa högre hastigheter. Går den sönder kommer vi i vårt stadsnät få en ny gratis

Permalänk
Medlem

Har du otur har Nod-switcharna inte stöd för mer än 100mbit, därmed kan det bli dyrt, då de lär köpa in nya switchar på Nod sidan. Oftast vill nätägarna invänta en migrering av alla kunder då det blir billigare för alla parter.