Permalänk
Medlem

Problem med W-LAN kort

Hej!

I min nya burk har jag ett "ASUS PCE-N15 11n Wireless LAN PCI-E Card".

Jag har hela tiden haft problem med oregelbundna "hack" i ljuduppspelning på datorn. Kollade med LatencyMon, latencyn slog i taket direkt. Jag lokaliserade felet till nätverkskortet. Slog av det, och då försvann problemet. Jag testade att ta hem senaste drivrutinen direkt från ASUS (som var ett år äldre än den jag hade på datorn redan) och installerade, men ingen skillnad.

Tyvärr sitter modemet i totalt motsatta änden av lägenheten på nedervåningen, annars hade jag bara dragit en Cat-kabel direkt.

Jag gillar att ha tillgång till Internet och lyssna på musik samtidigt så frågan är, vad gör jag? Är det att byta kort som gäller, eller finns det något Ninjaknep?

Mvh

Permalänk

Vad får du för signalstyrka och hastighet?

Om du inte vill köra wifi så finns det ett alternativ som det låter bör passa dig bättre än wifi.
Homeplug

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Vad får du för signalstyrka och hastighet?

Om du inte vill köra wifi så finns det ett alternativ som det låter bör passa dig bättre än wifi.
Homeplug

Är detta någon variant med extender/repeater?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag var lite otydlig. Jag har ett mobilt bredbandsmodem kvar sedan jag bodde i hus. Det står precis vid datorn och ger 40-60 mbit vilket räcker för mig. Med förra datorn fungerade det bra, men med nya datorn krånglar WiFI-kortet. Eller ja, det funkar till synes felfritt till det det ska, men skickar latencyn genom taket. Alternativet hade varit att koppla in stadsnätet till det fasta bredbandsmodemet, men det står i andra änden av huset. Kan testa att byta till gamla datorns WiFI-kort istället och se om det blir bättre.

Det är alltså något fel med WiFi-kortet eller dess drivrutiner.

Homeplug verkar smart, är det att rekommendera om man bor i lägenhet? Det kanske inte är någon skillnad eftersom man har egna elcentraler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag var lite otydlig. Jag har ett mobilt bredbandsmodem kvar sedan jag bodde i hus. Det står precis vid datorn och ger 40-60 mbit vilket räcker för mig. Med förra datorn fungerade det bra, men med nya datorn krånglar WiFI-kortet. Eller ja, det funkar till synes felfritt till det det ska, men skickar latencyn genom taket. Alternativet hade varit att koppla in stadsnätet till det fasta bredbandsmodemet, men det står i andra änden av huset. Kan testa att byta till gamla datorns WiFI-kort istället och se om det blir bättre.

Det är alltså något fel med WiFi-kortet eller dess drivrutiner.

Homeplug verkar smart, är det att rekommendera om man bor i lägenhet? Det kanske inte är någon skillnad eftersom man har egna elcentraler.

Enklaste är att testa ett USB nätverkskort som Linksys WUSB6100M AC600

Andra alternativet är ifall du har en gammal smartphone och bara låt den dela internet med datorn minus är detta kommer slita på mobilen samt att du är begränsad till telefon 4G hastigheter.

En router som TP-Link Archer MR200 AC750 4G kan också funka ifall du inte har någon gamla smartphone bara att köra in en sladd i datorn då router har inbyggd modem samt ethernet uttag.

Edit Kan ej uttala mig om Homeplug då jag aldrig använt det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Nils-Göte:

Jag var lite otydlig. Jag har ett mobilt bredbandsmodem kvar sedan jag bodde i hus. Det står precis vid datorn och ger 40-60 mbit

Har den inga ethernet-uttag på baksidan? Finns ju ingen anledning och köra wifi om den bokstavligen står på datorn?

Skrivet av Nils-Göte:

Homeplug verkar smart, är det att rekommendera om man bor i lägenhet? Det kanske inte är någon skillnad eftersom man har egna elcentraler.

Det är smart, men som med wifi är det beroende av omständigheter.
Nätet ska helst ligga på samma Fas, men det funkar även om dem ligger på olika.
Har fungerat väldigt bra, använder alltid homeplug. WIFI för mig är helt och hållet sista utvägen

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

@Gunvald Larsson:

Nej, hade den haft ethernet-port hade det varit en icke-fråga precis som du säger

Det är en liten Huawei-minirouter från Tele 2

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett litet ASUS USB-kort för 199 kr och provade med. Det funkar mycket bättre, så nu har jag deaktiverat PCI-kortet och kör på USB-kortet istället. Jag vet inte riktigt varför jag t o m egenhändigt lade till ett PCI-kort till datorn. För 10 år sedan var jag hyffsat uppdaterad på hårdvara, men nu hade jag inte koll på att PCI-korten är mer eller mindre överflödiga (om man inte behöver antennerna antar jag). Troligen är det väl något fel på PCI-kortet. Tack för hjälpen!