Hjälp - Uppstart av gammal dator (din dator/enhet behöver repareras)

Permalänk
Medlem

Hjälp - Uppstart av gammal dator (din dator/enhet behöver repareras)

Hej!

Det är så att jag igår försökte få igång en gammal dator som stått ett tag i förrådet. Dock så fastna jag direkt och fick blåskärm där det stod något om att datorn behöver repareras. Länkar bild här under.
https://imgur.com/a/JLK3vCD

Vad göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Antingen så saknas det en HDD/SSD, eller så har den tidigare varit en företags dator som varit domän ansluten? vad är det för burk? vad kommer den ifrån? Mer info

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Antingen så saknas det en HDD/SSD, eller så har den tidigare varit en företags dator som varit domän ansluten? vad är det för burk? vad kommer den ifrån? Mer info

Mjo låter mer åt HDD/SSD sen kan det ju vara Windows som är felet med.
Har ju fått det några gånger på w10 redan där en fil blivit corrupted i windows, specielt vid en överclock när man startat om och startar igen efter en blå skärm
Testa att se om Hårddisken hittas i bios alt sätt i en Windows sticka och påbörja en ominstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Antingen så saknas det en HDD/SSD, eller så har den tidigare varit en företags dator som varit domän ansluten? vad är det för burk? vad kommer den ifrån? Mer info

Detta är en burk som jag köpte från Inet, Julen 2012. HDD finns, iallafall så hittas den via BIOS. Har ingen SSD i datorn, den gamla slutade fungera (hade OS på den innan) så tog ut den. Kan det vara en orsak? Att om OS fanns på en SSD som nu inte finns i datorn längre?
Vet inte om jag har en Windows sticka, annars får man väl köpa en ny licens.

Skrivet av ExcZist:

Mjo låter mer åt HDD/SSD sen kan det ju vara Windows som är felet med.
Har ju fått det några gånger på w10 redan där en fil blivit corrupted i windows, specielt vid en överclock när man startat om och startar igen efter en blå skärm
Testa att se om Hårddisken hittas i bios alt sätt i en Windows sticka och påbörja en ominstallation

Som jag skrev ovan så fanns där ju en SSD tidigare i datorn som hade OS om jag inte minns fel, och HDDn som jag har nu hittas i BIOS.
Men antar jag måste köpa en ny Win10 licens? Tror inte jag har någon sticka hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

HDD finns, iallafall så hittas den via BIOS. Har ingen SSD i datorn, den gamla slutade fungera (hade OS på den innan) så tog ut den. Kan det vara en orsak? Att om OS fanns på en SSD som nu inte finns i datorn längre?

Du svarar lite på din egen fråga här egentligen.
Om du hade OS installerat på SSDn så är det förmodligen därför som du inte kan starta den.

Även om du har windows installerat även på din HDD så verkar MBR ha legat på SSDn som den nu inte kan hitta längre.
Det snabbaste och enklaste är bara att installera om

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Du svarar lite på din egen fråga här egentligen.
Om du hade OS installerat på SSDn så är det förmodligen därför som du inte kan starta den.

Även om du har windows installerat även på din HDD så verkar MBR ha legat på SSDn som den nu inte kan hitta längre.
Det snabbaste och enklaste är bara att installera om

Hehe jo sant. Och tack för hjälpen!
Ska försöka fixa detta så fort jag har tid.