PSA VARNING: Telefonihuset AB aka Mobile Group AB
Lite kort bakgrund:
Operatören Tre (och andra tror jag) har tidigare haft samarbete med Mobil Group, dessa har bland annat hanterat "bonus"-produkter som getts till abonnenter för "förmånliga priser" etc.
Tre (och troligen de andra) har avslutat sitt avtal med Mobile Group och driver för närvarande rättsmål mot Mobile Group för att de bedrar kunder de har i sina register.
Källor:
Polisanmälning:
https://www.dn.se/ekonomi/operatoren-tre-polisanmaler-mobile-...
Avslutat samarbete/ varningar:
https://community.tre.se/faktura-9/mobilegroup-nordic-ab-2960
https://omniekonomi.se/larmet-telekombolag-lurar-telias-och-t...
https://www.expressen.se/gt/petra-skulle-fa-gratis-mobil-fick...
Från expressen kommer citaten från konsumentverket
Dessa ringer fortfarande aktivt upp personer, ofta under olika företagsnamn, nu senast fick flickvännen ett samtal från Telefonihuset AB där de skulle sänka avgifter och "reklamera" gamla produkter för att minska månadskostnaderna. De försökte få henne att signera med bankid för att de skulle kunna göra "ändringar" (nej hon signerade aldrig), lovade att skicka ut information till mailen (den kom aldrig).
Proceduren går till som följande:
1. De ringer upp och säger att de vet att du har saker köpta extra genom exempelvis ditt Tre abonnemang, att de köpt ett konkursbo eller liknande är ofta "förklaringen" till att de nu kan ge dig sänka månadskostnader.
2. De ber dig "verifiera" vilka varor du köpt och ger ett fiktivt värde på dessa premium saker, de säger sedan att de kan sänka kostnaden för dem, reklamera gamla saker utan att ta tillbaka dem etc och därmed ska du betala mindre.
3. De pushar hårt om att du kommer tjäna pengar på detta genom att betala mindre och att din räkning kommer att minska (De har inget samarbete med operatören och kan inte göra detta oavsett vad de säger).
4. De vill sedan att du ska skriva på, det är självklart inget avtal utan för att de ska kunna "editera" i din faktura för de är ju inte direkt Tre (eller annan operatör) utan måste ha ditt godkännande för att göra ändringar (vilket de inte kan).
5. De kommer säga att de ska lägga på och skicka den så du kan godkänna, för din smidighet såklart. Dock efter jag pratade med personen och vi diskutera just avtal via telefon så av misstag så erkände han anledningen till att de lägger på, man får idag inte göra avtal på telefon som är bindande direkt men om han inte sitter i telefon och skickar ut ett avtal (efter du skrivit på såklart) så krävs ingen ytterligare verifiering av dig, men då får han absolut inte vara i telefon med dig.
ANLEDNINGEN:
Det är inte okej att signera avtalen under samtalens gång utan man ska få tid efter samtalet att gå igenom avtalet innan signering. Det verkar inte som att företaget gör så
6. Skriver du inte på direkt så ringer de upp 20 sekunder senare och anklagande frågar om du inte förstod vad du skulle göra, sedan trycker igen på att detta måste göras såhär och att han ska skicka igen så du kan skriva på efter att gått igenom hur du ska signera med bankid.
När jag uttryckligen frågade personen som ringde vilka de var och hur de var kopplade till Tre så försökte han som sagt spinna någon form av underleverantör utan avtal som köpt ett konkursbo etc etc, hur de skulle gå ihop vet jag inte. Jag frågade sedan uttryckligen om de hade någon koppling till Mobile Group som Tre varnar för, han sa blankt NEJ vi är Telefonihuset AB.
Tyvärr hade jag inte hunnit googla så mycket men bad honom mejla papperna först innan något skrevs på (inga papper har nu kommit mer än 24 timmar senare).
Detta står dock på företaget:
Telefonihuset AB
Juridiskt namn:
MobileGroup Nordic AB <<-- INGEN KOPPLING ALLS.....
KÄLLA:
https://www.eniro.se/telefonihuset+ab+g%c3%b6teborg/128885397...
Varför skriver jag detta? För att personerna utger sig för att inte ha koppling och söker någon på nätet kanske de ser eller om någon här är eller känner en tre kund. Gräver man lite så hittar man en hög av skit som blir större och större, dessa skojare ljuger rakt ut och när du väl skrivit på får du ett helvete att bli av med det. Flera operatörer driver juridiska mål, både stämningar och brottmål mot dem som jag förstått det och ingen operatör eller underleverantör kommer någonsin be dig att använda bankid om du inte har ringt dem!
Och avslutar med ett citat som säger det mest:
– Det är ett företag som är välkänt hos oss . De uppger att de ringer från konsumentens befintliga operatör och blir sedan lurad att ingå ett avtal som man inte tänkt sig
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood