Permalänk
Medlem

RX 5700 XT och Benq problem

Hej, jag har nyligen satt ihop en ny dator med ett Sapphire RX 5700 XT Pulse som vägrar lira med min Benq GL2706PQ skärm. Det som händer är att via DisplayPort så vissas det i den övre delen i skärmen något som påminner om artifakter. Dessa kommer och går med ca 3~10 sekunders mellan rum och dom drabbar bara den översta delen av skärmen (från toppen och 3 cm ner).

Jag har inga av dessa problem med min primära AOC AG271QX skärm eller min äldre skärm (en 24" Asus 1080p). Och innan jag installerade 5700XT så använde jag mitt GTX 970 från min gammal dator och den har inga av dessa problem. Provade även den gammal datorn igår och det fungerade fint.

Jag har provat att installerat om Radeon drivrutinerna, kört bara Benq skrämen samt testad olika DP portar på 5700XT men jag får alltid samma problem. Jag upplever inga andra problem dock, spel flyter på som förväntat och kraschar inte.

Nån här som har någon ide om vad detta kan bero på eller ska jag bara försöka returnera mitt 5700XT kort?

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

har du också testat med olika kablar? testat HDMI om det ge samma fel?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag har testad med olika DP kablar samt Hdmi kablar. Till en början så funkade det med HDMI men efter en till vända med DP tester så får jag ingen bild från mitt 5700XT på Benq skärmen via HDMI. Benq skärmen fungerar fint för min Nintendo Switch samt gammal dator.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ