Måste jag uppgradera min i5 till i7?

Permalänk

Måste jag uppgradera min i5 till i7?

Hej,

Ny här. Jag har denna dator https://www.dustinhome.se/product/5011061181/ideacentre-y720?...

Köpte den förra året och har inte kört så mycket på den ännu. Just nu när jag startar igång Fortnite så laggar det ganska mycket till en början även fast jag har ganska låga settings. Efter kanske 30mins spel så brukar det bli bättre. Har även uppgraderat RAM till 16gb. När jag kollar aktivitetshanteraren så står det att just Fortnite tar 70-80% av CPU och typ 50-60% av Disk.

Har jag för klen processor?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LundgrenM:

Hej,

Ny här. Jag har denna dator https://www.dustinhome.se/product/5011061181/ideacentre-y720?...

Köpte den förra året och har inte kört så mycket på den ännu. Just nu när jag startar igång Fortnite så laggar det ganska mycket till en början även fast jag har ganska låga settings. Efter kanske 30mins spel så brukar det bli bättre. Har även uppgraderat RAM till 16gb. När jag kollar aktivitetshanteraren så står det att just Fortnite tar 70-80% av CPU och typ 50-60% av Disk.

Har jag för klen processor?

Hej och välkommen!

Om CPU inte når 98-99% under load så ser jag inte att det skulle vara en CPU bottleneck utan något annat isåfall.

Hur mycket jobbar din GPU? Kör du några andra program i bakgrunden? Har du senaste GPU drivrutinerna?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hej och välkommen!

Om CPU inte når 98-99% under load så ser jag inte att det skulle vara en CPU bottleneck utan något annat isåfall.

Hur mycket jobbar din GPU? Kör du några andra program i bakgrunden? Har du senaste GPU drivrutinerna?

Det behöver inte ligga runt 98-100% på CPU för att man ska ha en flaskhals där. Man kan ligga runt 30% och ändå ha en processor som begränsar prestandan. Det beror ju lite på hur bra programmet man kör hanterar flera trådar.
En 7700k körs i 4,2-4,5Ghz istället för 3,0-3,5 så den kommer ge bättre prestanda Oavsett om det är antalet trådar eller om det är prestandan per tråd du vill öka.
Men om det är värt det istället för att byta till en modernare plattform beror på vad du hittar en sådan för och vad du gör med datorn.
Är det mest fortnite så tror jag inte du har så mycket nytta av 8 kärnor utan en högt klockad 4 kärnig duger bra.

Innan du gör något bör du börja med att jämföra din prestanda (FPS) med sådana som har samma modell på processorn och grafikkort för att se så din datorn inte underpresterar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@Yatagarasu: Tack!

Så är det när jag endast har Fortnite igång. GPU ligger kanske på 40%. Kan ta screenshot nästa gång.

Jag vill egentligen bara ha nån lösning på problemet att det laggar. Har bra internet (150mb/s), ok grafikkort, ok processor, ok RAM.

Vad borde jag göra ur ett gaming perspektiv? Borde jag felsöka, uppdatera något eller byta ut komponenter?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det behöver inte ligga runt 98-100% på CPU för att man ska ha en flaskhals där. Man kan ligga runt 30% och ändå ha en processor som begränsar prestandan. Det beror ju lite på hur bra programmet man kör hanterar flera trådar.
En 7700k körs i 4,2-4,5Ghz istället för 3,0-3,5 så den kommer ge bättre prestanda Oavsett om det är antalet trådar eller om det är prestandan per tråd du vill öka.
Men om det är värt det istället för att byta till en modernare plattform beror på vad du hittar en sådan för och vad du gör med datorn.
Är det mest fortnite så tror jag inte du har så mycket nytta av 8 kärnor utan en högt klockad 4 kärnig duger bra.

Innan du gör något bör du börja med att jämföra din prestanda (FPS) med sådana som har samma modell på processorn och grafikkort för att se så din datorn inte underpresterar.

Hmm okej, vet inte om jag förstår riktigt.
Menar du att jag kanske borde köpa en ny dator? Av vilken anledning tycker du isf?
Finns det en möjlighet att "bara" köpa en ny processor och sätta i min dator? Eller behöver jag uppgradera fler saker i samband med det?

Jag kan såklart jämföra med andra. Vad tror du kan vara anledningen att det laggar direkt när jag startar datorn och att det blir bättre efter en stund?

Permalänk
Medlem

Du säger att det laggar. Har du mätt FPS med t.ex. FRAPS? Eller är det bara en känsla. Bäst att mäta så du vet om du verkligen har dålig FPS eller om det är input lag eller något annat.

Är det samma problem i andra spel?

Att det blir bättre efter ett tag låter som att du vänjer dig. Så länge du inte mätt och det faktislt blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundgrenM:

@Yatagarasu: Tack!

Så är det när jag endast har Fortnite igång. GPU ligger kanske på 40%. Kan ta screenshot nästa gång.

Jag vill egentligen bara ha nån lösning på problemet att det laggar. Har bra internet (150mb/s), ok grafikkort, ok processor, ok RAM.

Vad borde jag göra ur ett gaming perspektiv? Borde jag felsöka, uppdatera något eller byta ut komponenter?

Jag känner inte till hur CPU-krävande Fortnite är men om GPU användningen ligger på 40% så flaskar CPU eller så är det något annat på din dator som drar mycket CPU-kraft samtidigt som du spelar. Kolla även vad för temperatur som CPU kommer upp i när du spelar. Över 90 grader Celsius så börjar cpu throttla för att skydda sig själv och då börjar den flaska även om den normalt inte skulle göra det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag känner inte till hur CPU-krävande Fortnite är men om GPU användningen ligger på 40% så flaskar CPU eller så är det något annat på din dator som drar mycket CPU-kraft. Kolla även vad för temperatur som CPU kommer upp i när du spelar. Över 90 grader CELSIUS SÅ BÖRJAR cpu throttla för att skydda sig själv och då börjar den flaska även om den normalt inte skulle göra det.

En viktig sak är också att mäta med rätt saker. Jag märkte att task manager i Windows visade att min GPU ligger på konstant 1% användning även i 4k när CPUN inte kan flaska. Plus har 9700K så ska inte flaska. Det verkar inte gå att lita på task manager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundgrenM:

Hmm okej, vet inte om jag förstår riktigt.
Menar du att jag kanske borde köpa en ny dator? Av vilken anledning tycker du isf?

Nej jag tror inte du behöver byta hela datorn om det är just fortnite du vill öka prestandan i. Vad jag kunnat se så klarar sig det spelet bra med 4 processorkärnor.

Citat:

Finns det en möjlighet att "bara" köpa en ny processor och sätta i min dator? Eller behöver jag uppgradera fler saker i samband med det?

Enligt vad jag hittade på lenovos hemsida så såldes datorn med dessa processorer
"Sjunde generationens Intel® Core™ i7-7700
Sjunde generationens Intel® Core™ i5-7400
Sjunde generationens Intel® Core™ i3-7100"

Eventuellt kan det fungera med ex 7700k också men då får du kolla upp om det funkar. Kylningen lär du behöva uppgradera till att börja med eftersom en sådan blir betydligt varmare.

Citat:

Jag kan såklart jämföra med andra. Vad tror du kan vara anledningen att det laggar direkt när jag startar datorn och att det blir bättre efter en stund?

Är hela datorn seg i 30 minuter eller har du låg FPS I spelet i 30minuter? Beter sig andra spel segt i 30 minuter?

Kolla som någon redan nämnt temperatur på processorn och vilken frekvens den ligger på medan du spelar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag känner inte till hur CPU-krävande Fortnite är men om GPU användningen ligger på 40% så flaskar CPU eller så är det något annat på din dator som drar mycket CPU-kraft samtidigt som du spelar.

Eller så är bildfrekvensen begränsad av t.ex. V-sync, så det behöver inte nödvändigtvis vara något fel om varken CPUn eller GPUn ligger på 100%. Men TS behöver som sagt beskriva problemet bättre för att man ska kunna dra någon slutsats.

Permalänk
Medlem

Har två burkar till ungarna med vardera i7 3570k och har inget lagg i Fortnite i 1920x1200 (16:10-skärmar).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av dagas:

Du säger att det laggar. Har du mätt FPS med t.ex. FRAPS? Eller är det bara en känsla. Bäst att mäta så du vet om du verkligen har dålig FPS eller om det är input lag eller något annat.

Är det samma problem i andra spel?

Att det blir bättre efter ett tag låter som att du vänjer dig. Så länge du inte mätt och det faktislt blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan ju se FPS ingame. Det som händer är att det fryslaggar. upp emot 5sek ibland där bilden fryser och sen kommer igång igen. Detta blir bättre efter ca30 min spelande, men då måste jag ju ha detta fryslagg under tiden. Efter den tiden så brukar det flyta på som vanligt. ca 100fps ingame och inga fryslagg.
Tror att det är snarlikt när jag spelar OW men inte lika kraftigt.

Kan det bero på något annat är CPU då?

Permalänk
Medlem

Grabben hemma kör Fortnite med 6600k @ stock, 8gb DDR4 och ett GTX980 och det flyter på hur fint som helst med medium/high inställningar (tror vi drog ner skuggor till low dock).
Extremt sällan han hamnar under 60fps.

Tror det är något annat otyg med din burk, jag skulle rekommendera en ominstallation om du inte gjort det på ett tag för att se om det är mjukvarurelaterat

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej jag tror inte du behöver byta hela datorn om det är just fortnite du vill öka prestandan i. Vad jag kunnat se så klarar sig det spelet bra med 4 processorkärnor.

Enligt vad jag hittade på lenovos hemsida så såldes datorn med dessa processorer
"Sjunde generationens Intel® Core™ i7-7700
Sjunde generationens Intel® Core™ i5-7400
Sjunde generationens Intel® Core™ i3-7100"

Eventuellt kan det fungera med ex 7700k också men då får du kolla upp om det funkar. Kylningen lär du behöva uppgradera till att börja med eftersom en sådan blir betydligt varmare.

Är hela datorn seg i 30 minuter eller har du låg FPS I spelet i 30minuter? Beter sig andra spel segt i 30 minuter?

Kolla som någon redan nämnt temperatur på processorn och vilken frekvens den ligger på medan du spelar.

Jag har varianten med Intel® Core™ i5-7400. Datorn i sig är inte seg, bara spelet under 30min ca..
Har inte koll på temperaturen. Kan kolla det!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst internet? Är det stora avstånd/mycket väggar/andra apparater mellan router och din dator får du snabbt de symptom du beskriver.
Jag hade samma problematik på min dator i signaturen men för andra spel. Drog en TP-kabel genom huset och wipps så blev det hur bra som helst.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag känner inte till hur CPU-krävande Fortnite är men om GPU användningen ligger på 40% så flaskar CPU eller så är det något annat på din dator som drar mycket CPU-kraft samtidigt som du spelar. Kolla även vad för temperatur som CPU kommer upp i när du spelar. Över 90 grader Celsius så börjar cpu throttla för att skydda sig själv och då börjar den flaska även om den normalt inte skulle göra det.

Jag är noga med att bara ha just spelet igång när jag kör för att det blir som det blir...
Kan ju vara att den överhettar. Måste kolla det. Kan jag göra det direkt på datorn eller måste jag ha ett program?

Permalänk
Skrivet av Robban75:

Kör du trådlöst internet? Är det stora avstånd/mycket väggar/andra apparater mellan router och din dator får du snabbt de symptom du beskriver.
Jag hade samma problematik på min dator i signaturen men för andra spel. Drog en TP-kabel genom huset och wipps så blev det hur bra som helst.

Nej jag kör med kabel. Har stabilt internet med 150mb/s

Permalänk
Skrivet av m0s:

Grabben hemma kör Fortnite med 6600k @ stock, 8gb DDR4 och ett GTX980 och det flyter på hur fint som helst med medium/high inställningar (tror vi drog ner skuggor till low dock).
Extremt sällan han hamnar under 60fps.

Tror det är något annat otyg med din burk, jag skulle rekommendera en ominstallation om du inte gjort det på ett tag för att se om det är mjukvarurelaterat

Okej!

Då känns det som att det borde vara minst lika bra för mig... Därför jag undrar varför det är som det är!
Jag har inte kört speciellt många timmar på den faktiskt. Kan testa det.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Fryslagg på 5 sek tyder på att något inte är som ska. 50-60 diskanvändning i Fortnite låter inte heller friskt. Dags att formatera om datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkortsdrivrutiner?

Permalänk
Testpilot

@LundgrenM: Efter att ha skummat igenom alla dina & andras svar så tror jag det är dags som nämnts redan att installera om Windows. Dina komponenter mer än duger för Fortnite som spel, men du har ovanligt hög diskanvändning - Så antingen är det något som tuggar disken eller så mår den fysiskt inte bra helt enkelt.

Men testa att installera om innan du börjar byta ut några komponenter

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Fryslagg på 5 sek tyder på att något inte är som ska. 50-60 diskanvändning i Fortnite låter inte heller friskt. Dags att formatera om datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Näe, men datorn är ju relativt ny och jag har inte använt den speciellt mycket sen jag köpte den. Har inte så mycket nedladdat på den heller. TS, Discord, Fortnite, OW.

Har du nån aning om vad det kan bero på? :/

Kanske bara ska formatera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundgrenM:

Jag kan ju se FPS ingame. Det som händer är att det fryslaggar. upp emot 5sek ibland där bilden fryser och sen kommer igång igen. Detta blir bättre efter ca30 min spelande, men då måste jag ju ha detta fryslagg under tiden. Efter den tiden så brukar det flyta på som vanligt. ca 100fps ingame och inga fryslagg.
Tror att det är snarlikt när jag spelar OW men inte lika kraftigt.

Kan det bero på något annat är CPU då?

Verkar som du inte har C0/C01 protokollet aktiverat i bios. Brukar också behöva stänga av C03, C06 och C1E på Intels processorer.

Finns som regel under "Power Management" i bios

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundgrenM:

Hej,

Ny här. Jag har denna dator https://www.dustinhome.se/product/5011061181/ideacentre-y720?...

Köpte den förra året och har inte kört så mycket på den ännu. Just nu när jag startar igång Fortnite så laggar det ganska mycket till en början även fast jag har ganska låga settings. Efter kanske 30mins spel så brukar det bli bättre. Har även uppgraderat RAM till 16gb. När jag kollar aktivitetshanteraren så står det att just Fortnite tar 70-80% av CPU och typ 50-60% av Disk.

Har jag för klen processor?

Tror cpu:n klarar sig bra

Men 50-60% disk låter som om någon indexerar / virusskannar som sjutton i bakgrunden - vågar säga att det är det som är problemet. O kanske lägger sig det efter 30 minuter o då går det bättre?

Försök ta reda på varför du har så hög disk aktivitet och åtgärda det så tror jag det kommer lösa sig

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

@LundgrenM: Efter att ha skummat igenom alla dina & andras svar så tror jag det är dags som nämnts redan att installera om Windows. Dina komponenter mer än duger för Fortnite som spel, men du har ovanligt hög diskanvändning - Så antingen är det något som tuggar disken eller så mår den fysiskt inte bra helt enkelt.

Men testa att installera om innan du börjar byta ut några komponenter

Tack för ditt svar. Jag ska göra det

Permalänk
Skrivet av Waste:

Verkar som du inte har C0/C01 protokollet aktiverat i bios. Brukar också behöva stänga av C03, C06 och C1E på Intels processorer.

Finns som regel under "Power Management" i bios

Wow, okej

Det här är ganska långt över min kompetens ^^

Finns det nån "guide for dummies" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundgrenM:

Tack för ditt svar. Jag ska göra det

Kolla att inställningar för Power Management är inställt korrekt för "Gaming" i bios.
Här har du en länk: https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Disable_CPU_Power_Saving_Management_in_BIOS

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Tror cpu:n klarar sig bra

Men 50-60% disk låter som om någon indexerar / virusskannar som sjutton i bakgrunden - vågar säga att det är det som är problemet. O kanske lägger sig det efter 30 minuter o då går det bättre?

Försök ta reda på varför du har så hög disk aktivitet och åtgärda det så tror jag det kommer lösa sig

Med vänlig hälsning Lazze

Alright, jag ska kolla det när jag sätter mig nästa gång. Ska nog formatera också för att vara på den säkra sidan!

Tack för svar

Permalänk
Skrivet av Waste:

Kolla att inställningar för Power Management är inställt korrekt för "Gaming" i bios.
Här har du en länk: https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Disable_CPU_Power_Saving_Management_in_BIOS

Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Blås om burken med en ren installation av Windows. Dvs inte ngn recovery/återställning.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028192/windows-crea...

Testa och återkom om det inte löser problemet

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb