Enkelt Ubiquiti nätverk för en noob?

Permalänk
Medlem

Enkelt Ubiquiti nätverk för en noob?

Hej alla!
Det är så att jag är i tagen att hjälpa mina föräldrar, som nyss har fått fiber indraget i deras villa, att koppla ihop någon form av uppkoppling/nätverk/wifi som fungerar i hela huset. De bor i ett betonghus med tre våningar så deras gamla wifi (med en sån vanlig kombo-låda som de fått av Telia) har bara fungerat på samma våning som routern har varit placerad.

Jag har aldrig satt mig in i hur man kopplar nätverk, men har nu läst en del och kollat lite youtube och tänkte höra vad ni tror skulle fungera bäst. Fibern kommer in i källaren och är inkopplat i en Raycore CPE-switch med 6 lan-portar. Jag tänker om man först köper en Ubiquiti UniFi USG - Security Gateway och kopplar denna tex till Lan 1 på Raycoren, sedan kopplar man denna router vidare till en Ubiquiti UniFi US-8-150W - 8-Port Gigabit Switch, Och sedan kopplar jag in tre stycken Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE - AC1200, en på vardera våning i huset. Skulle för det första detta fungera, eller tänker jag helt fel?

Och om jag är inne på rätt spår, skulle denna switch med POE orkar driva dessa 3 separata access points via POE?

Går det att koppla dessa 3 access points så att de "sänder samma wifi", alltså så att när man går till en annan våning så behöver man inte koppla upp sig till en ny access point, utan samma wifi hoppar bara vidare till nästa access point automatiskt utan glapp så att säga?

Jag tänkte också köpa en Ubiquiti UniFi Cloud Key för att styra allt detta, men var ska den då kopplas in, helt enkelt i valfri ledig port på Ubiquiti switchen eller?

Det som finns i huset och ska kopplas upp med kabel är en stationär dator och några smart TV, så jag tänkte köpa cat6 kabel på rulle och göra egna kablar, allt annat skall kopplas upp trådlöst, som tex telefoner, paddor och skrivare. Kablarna kommer att dras på utsidan av huset i metall-rör till stor del, är det något att tänka på vid val av kabel, tänker på låga temperaturer på vintern och så?

Och stöder alla cat6 kablar POE eller måste man tänka på det också vid val av kabel?

Jag tackar så mycket på förhand för all eventuell hjälp

Med vänlig hälsning
Fredrik

Visa signatur

Intresserad av unika byggprojekt? besök http://www.fredrikredhe.com.

Permalänk
Medlem

För det första, har du kollat in ”Crosstalk Solutions” på YouTube? Han har massor av bra videor som visar hur UniFi systemet fungerar, både enkla och avancerade.

Jag tycker din idé verkar klockren. Men behöver du verkligen US-8-150W, borde det inte räcka med US-8-60W om det bara är tre accesspunkter som du ska driva? Det är en annan sak om du ska driva en massa törstiga motordrivna kameror eller något liknande. Köper du accesspunkter i 1-pack så följer det även med en "power injector" med varje enhet, köper du accesspunkterna i 5-pack så följer det inte med någon strömförsörjning.

Accesspunkterna kommer sända på samma WiFi så dina enheter kommer hoppa automatiskt mellan de olika AP:erna. Se bara till att AP:erna sänder på olika kanaler så att de inte stör ut varandra.

Du kan skippa Cloud Key helt i en vanlig hemmamiljö. Installera Controller programmet på den stationära datorn och gör alla inställningarna där. Sen när allt fungerar så sköter allt sig självt och du behöver inte längre ha igång det programmet eller ens den datorn. Men om du vill ändra någon inställning, då startar du Cotroller programmet igen (det måste vara på samma dator som du använde från början) och gör om inställningarna. Cloud Key är till för ifall du vill köra Controller programmet 24/7 för att till exempel få ut statistik på vad som händer på nätverket, men hur ofta behöver man ha det i ett vanligt hem?

Ska du dra nätverkskablar utomhus, skaffa riktig utomhuskabel i så fall. Den kabeln tål UV-ljus och även att ligga nedgrävd i jorden eller under vatten. Lyckas du dra kabeln skyddad i plåt rör, jättebra! Men om det skulle läcka in vatten i dina rör så tål utomhuskabeln det ändå. Inomhus kan du använda vilken nätverkskabel som helst.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte switchen med 150W, det räcker med 60W. Sedan behöver du ingen cloudkey, du behöver bara mjukvaran när du konfigurerar så den kan du köra på en dator. Vill du ha en cloudkey så köp gemeration 2. Den är stabilare.

Du får samma nätverk på alla accesspunkterna direkt när du ställer in det via kontrollermjukvaran.