Permalänk
Medlem

Wifi extender

Hej,

Har märkt att mitt wifi är otroligt segt på 2a våningen i huset.

Har min router(RT-AC58U) i groventren där mediaskåpet sitter, har inga problem med wifi på 1a våningen. Min tanke är att skaffa en wifi extender. Jag har nätverksuttag i rummen på 2a våningen som går från mediaskåpet på 1a våningen.

Vad borde jag köpa för wifi extender som kopplas med cat6 kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlAxXx:

Hej,

Har märkt att mitt wifi är otroligt segt på 2a våningen i huset.

Har min router(RT-AC58U) i groventren där mediaskåpet sitter, har inga problem med wifi på 1a våningen. Min tanke är att skaffa en wifi extender. Jag har nätverksuttag i rummen på 2a våningen som går från mediaskåpet på 1a våningen.

Vad borde jag köpa för wifi extender som kopplas med cat6 kabel?

Nej, du köper en AP till. Förslagsvis ubiquiti ac lite, pro om du har lite extra pengar över och behöver lite extra prestanda. Iom du har nätverksuttag redan draget så är det en "no-brainer"

Edit: Det är väldigt enkelt att komma igång. Du kan använda appen för att konfa basic saker på APn, så som ssid, kanal, lösen. Du kör samma inställningarna, fast annan kanal, som ditt befintliga wifi.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Tack för svar!

Får nog bli en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlAxXx:

@fragwolf:

Tack för svar!

Får nog bli en sådan

MM gör du rätt i. Om du vill vara lite "hardcore" så köp 2 st och stäng av wifi på din router och placera den andra lite mer "in" i huset.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlAxXx:

@fragwolf:

Tack för svar!

Får nog bli en sådan

Är du van vid ASUS gränssnitt från routern och/eller vill kunna ansluta till inställningarna via ip nummer så kör du en ASUS Lyra istället för Ubiquitin.