Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

VPN i Routern istället för klient på varje enhet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

VPN i Routern istället för klient på varje enhet?

Jag kör med Cyberghost, köpte på mig ett treårigt abonnemang för 6 enheter.
Funkar vad jag upplever bra, ingen märkbar hastighetsförlust osv. Ser ut som att mitt IP ligger hos någon diffus server i något land jag väljer.
Jag vill dock lägga hela mitt nätverk bakom cyberghost istället för enskilda enheter så att oavsett vilken enhet.

Går detta, ut över så kör jag open-VPN från mobilen så jag har de lokala resurserna osv även utanför hemmet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av hamlonab:

Jag kör med Cyberghost, köpte på mig ett treårigt abonnemang för 6 enheter.
Funkar vad jag upplever bra, ingen märkbar hastighetsförlust osv. Ser ut som att mitt IP ligger hos någon diffus server i något land jag väljer.
Jag vill dock lägga hela mitt nätverk bakom cyberghost istället för enskilda enheter så att oavsett vilken enhet.

Går detta, ut över så kör jag open-VPN från mobilen så jag har de lokala resurserna osv även utanför hemmet.

Det beror på vad du har för router. Men om den har stöd för openvpn så kan du använda dig av det. Är lite osäker på hur hemmaroutrar fungerar med vpn, om all trafik auto går där igenom eller om du behöver välja att det ska det. Om du vill styra trafiken mha routing baserat på ip etc så blir det lite mer komplicerat. Vad är det för router och hur ser nätverket ut?

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@fragwolf:

Jag har en router ASUS RT-AC 87U. Var väl bra när den kom men inte helt modern. Finns dock OPENVPN och en del sånt stöd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Du kan inte räkna med någon fart på OpenVPN i den routern.
Det är AC86U som gäller om man vill ha det i routern.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 1080TI | HAF 922 | Crucial 525G | Seagate XT 4TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB