Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk

Får man typ skadestånd av Amazon om de inte levererar på utsatt datum? Jag känner mig lite smått kränkt

Är inte det hela deras grej att de håller sina lev datum, eller blandar jag ihop dom med typ Fedex...

Ser iaf inte ut som man får leveransen idag som utlovat. Den är inte ens skickad ännu.

Permalänk
Medlem

Elgiganten, MediaMarkt eller NetOnNet?

Vilka har haft fler konsolsläpp än övriga? Klurar på om jag ska förboka hos MediaMarkt eller vänta på släpp hos de övriga butikerna..

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte klura utan agera, möjlighet att beställa brukar snabbt försvinna.
Så beställ där du kan och se vem som levererar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commodore64:

Får man typ skadestånd av Amazon om de inte levererar på utsatt datum? Jag känner mig lite smått kränkt

Är inte det hela deras grej att de håller sina lev datum, eller blandar jag ihop dom med typ Fedex...

Ser iaf inte ut som man får leveransen idag som utlovat. Den är inte ens skickad ännu.

Skadestånd? Möjligtvis kan du få tillbaka kostnaden om du betalade extra för snabbare frakt. Har du använt Prime så har du "gratis" frakt och då finns det ingen kostnad att få tillbaka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commodore64:

Får man typ skadestånd av Amazon om de inte levererar på utsatt datum? Jag känner mig lite smått kränkt

Är inte det hela deras grej att de håller sina lev datum, eller blandar jag ihop dom med typ Fedex...

Ser iaf inte ut som man får leveransen idag som utlovat. Den är inte ens skickad ännu.

Beställde du i förra veckan när de hade enheter på väg in och hade öppet för beställning?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Beställde du i förra veckan när de hade enheter på väg in och hade öppet för beställning?

Jupp, i fredags, fick lev datum idag torsdag, men det ser ut som det bara är något de satt, kanske var önsketänk ifrån deras sida

Står fortfarande att den kommer idag, men i levernstrackern så är den inte dispatchad/skickad ännu.

Permalänk
Medlem

Släpps alla Xbox-spel på Game pass/PC? Det vill säga inga exklusiva spel för Xbox, utan exklusivt för Microsoft då? Om man redan har en bra gaming pc med Xbox-controller är det då i stort sett samma sak som att ha en XSX?

Hinner man spela stora titlar hos Sony eller hinns det mest med småspel som finns gratis på Game Pass med ett barn på 1 år??
Jag har Game Pass Ultimate till 2023.

Mina tidigare spel som jag fastnat mest för var FIFA, RDR2, Diablo, Forza, Gran Turismo, Last Of Us, Little Big Planet. Det är ju knappt så att spel jag ser fram emot är exklusivt hos någon. Majoriteten av spelen släpps överallt av tredjepartsutvecklare.

Antar att FIFA har större användarbas hos PS och således lättare att hitta medspelare online? Medans Xbox kan jag dra fördel av att spela på både PC och Xbox samt lira alla småspel från GamePass utan att behöva köpa dessa för 100 kronor styck.

Hur har ni småbarnsföräldrar resonerat kring tidsbristen innan köp? Jag är mer sugen på Xbox på grund av Game Pass samt dess utseende. Dels också så vill jag testa Halo.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Fick möjlighet att köpa xbox idag.. Men är så velig! Ska man köra på det, eller se om man ska ha Ps5 istället?
Är absolut ingen konsolmänniska, men har ett ps4 stående som barnen spelar på ibland..
Är det fortfarande ett stort driv efter xbox, så om man inte trivs med den.. Får man då sålt den utan någon större förlust tro?

Permalänk
Medlem

Ja, det ser ut så. Ser ut att det blir fler spel för PC till och med för Age of Empires IV är bara annonserat för PC än så länge vad jag sett. Sen för spel från andra utgivare än Microsoft så varierar ju utbudet mellan game pass på PC och Xbox mer.

Hur mycket man hinner spela är nog mycket en fråga om prioriteringar. Nu har jag lite äldre barn men jag hinner inte med det jag vill spela på game pass och verkligen inte alla andra spel jag köper. Fast å andra sidan blir det mer roliga spel med barnen nu, även om de fortfarande mest vill spela saker som Minecraft och Roblox som jag inte lockas så mycket av.

Fifa spelar jag inte så har inte koll på hur det är med antalet spelare där på Xbox Series S|X jämfört med PC eller Xbox One eller PS4 eller PS5.

Jag kör på game pass ultimate för jag hade ändå betalat för xbox live guld (79kr/mån) och köpt ett eller flera Microsoft spel per år som Forza Horizon, Halo, Gears mfl för fullpris (600-700kr/st). Så att ha Game Pass Ultimate där jag dessutom kan spela mycket på PC och barnen har mycket att välja på blir typ samma kostnad i slutändan för mig även om jag betalar fullt (135kr/mån) för det vilket jag inte gör.

Ett litet krux i kråksången är att nu vill sonen, 9 år, också kunna köra xcloud på sin mobil eller spela game pass spel på sitt konto på PC.. och det finns inget familjeabb så snart kommer det nog sluta med att vi får ha två Game Pass Ultimate här. ¯\_(ツ)_/¯

Tidsbristen gör iaf att jag inte köpt någon Playstation än så länge. Har tillräckligt jag vill spela som det är. Dessutom börjar ju Sony släppa sina grejer på PC också. Kanske dags snart för mig att upptäcka varför alla är så lyriska över Unchartered. Blev inte så imponerad av Horizon Zero Dawn, men kan vara att jag helt enkelt var rätt mätt på den typen av spel när jag prövade det på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Fick möjlighet att köpa xbox idag.. Men är så velig! Ska man köra på det, eller se om man ska ha Ps5 istället?
Är absolut ingen konsolmänniska, men har ett ps4 stående som barnen spelar på ibland..
Är det fortfarande ett stort driv efter xbox, så om man inte trivs med den.. Får man då sålt den utan någon större förlust tro?

Microsoft säger att man får räkna med brist på Xbox åtminstone in i 2022 så och folk verkar fortfarande få iaf inköpspris när de säljer på tex tradera.

https://www.pocket-lint.com/games/news/xbox/158573-xbox-serie...

Permalänk

Leveransen ifrån Amazon idag är RIP iaf för mig.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för farbror varför jag aldrig lyckas höra nån team-chat när jag spelar Battlefield på Series X? Kommer från Xbox 360, där kunde man åtminstone ibland ta del av lite skitprat, men sen jag bytte till Series X hör jag aldrig nån.

Att merparten inte använder mic fattar jag, men är det dessutom så att de som faktiskt använder mic inte använder in-game-chatten, utan nån annan plattform? Discord kanske? Eller såna där "grupper/partyn" som farbror inte heller begriper sig på..? Har meckat med alla ljud-, och sekretessinställningar både i boxen och spelet, och tycker inte det borde vara orsaken till den totala radiotystnaden.

När 2042 drar igång vore det ju kul med lite lagsnack under rundorna, gärna med svenskar så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Kan nån förklara för farbror varför jag aldrig lyckas höra nån team-chat när jag spelar Battlefield på Series X? Kommer från Xbox 360, där kunde man åtminstone ibland ta del av lite skitprat, men sen jag bytte till Series X hör jag aldrig nån.

Att merparten inte använder mic fattar jag, men är det dessutom så att de som faktiskt använder mic inte använder in-game-chatten, utan nån annan plattform? Discord kanske? Eller såna där "grupper/partyn" som farbror inte heller begriper sig på..? Har meckat med alla ljud-, och sekretessinställningar både i boxen och spelet, och tycker inte det borde vara orsaken till den totala radiotystnaden.

När 2042 drar igång vore det ju kul med lite lagsnack under rundorna, gärna med svenskar så klart!

Ja, partyn är the place 2 be för att höra och prata med andra medan du spelar. Du kan starta ett i huvudmenyn och sen bjuda in folk på din vänlista.

Permalänk
Medlem

Scarlett Nexus dök upp på Game Pass nyss

Permalänk
Medlem

Det kanske redan har nämnts men Avengers bör dyka upp inom kort.

https://news.xbox.com/en-us/2021/09/28/marvels-avengers-with-...

Permalänk
Medlem

Fick möjlighet att köpa Halo versionen av Xbox series X idag. Har sedan tidigare ett PS5.
Är det några goa spel förutom Halo på G till konsolen? Funderar på att dra igenom ordern spontant och spela halo i vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weewee:

Fick möjlighet att köpa Halo versionen av Xbox series X idag. Har sedan tidigare ett PS5.
Är det några goa spel förutom Halo på G till konsolen? Funderar på att dra igenom ordern spontant och spela halo i vinter.

Om du inte köper så köper jag gärna den!!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av weewee:

Fick möjlighet att köpa Halo versionen av Xbox series X idag. Har sedan tidigare ett PS5.
Är det några goa spel förutom Halo på G till konsolen? Funderar på att dra igenom ordern spontant och spela halo i vinter.

Forza Horizon 5 ser jag fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Om du inte köper så köper jag gärna den!!

Det blev att jag köpte den. Halo ser intressant ut och något mer borde det väl komma kan man hoppas. Man är lite bortskämd med episka exklusiva spel till PS5an

Permalänk
Medlem

The acent är med i game pass, det tar en stund att lära sig hur det är tänk men sen är det rätt kul. Patcharna efter launch verkar ha gjort sitt.

Permalänk
Skrivet av Xish:

Fick möjlighet att köpa xbox idag.. Men är så velig! Ska man köra på det, eller se om man ska ha Ps5 istället?
Är absolut ingen konsolmänniska, men har ett ps4 stående som barnen spelar på ibland..
Är det fortfarande ett stort driv efter xbox, så om man inte trivs med den.. Får man då sålt den utan någon större förlust tro?

Jag har istortsätt varit enbart pc gamer sen n64 eran men köpte både series x och ps5 å ångrar inte de en dag. Gamepass är ju en så grym tjänst. Man kan spela spelen på dom konsollerna som spelen utvecklades till. Anledningen till jag inte körde så mycket konsoll var för min ps4a lät som en jet motor. Med att både xbox och ps5an inte låter något gör de upplevelsen svin bra. Om du är casual köp series x om du är mer hardcore kör ps5

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Om du är casual köp series x om du är mer hardcore kör ps5

Vore intressant att veta hur du landar i den slutsatsen. Kan tycka det är lite fånigt att prata om hardcore hit och dit. Båda konsolerna är bra på sina respektive sätt. Det handlar väl någonstans om vad man vill spela. PS5 om du vill ha storydrivna tredjepersonspel. Xbox om du vill upptäcka lite mindre indie-spel, spela gamla spel eller ta del av allt som finns på Game Pass.

Typ.

I övrigt håller jag med dig annars, blev bara lite nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Vore intressant att veta hur du landar i den slutsatsen. Kan tycka det är lite fånigt att prata om hardcore hit och dit. Båda konsolerna är bra på sina respektive sätt. Det handlar väl någonstans om vad man vill spela. PS5 om du vill ha storydrivna tredjepersonspel. Xbox om du vill upptäcka lite mindre indie-spel, spela gamla spel eller ta del av allt som finns på Game Pass.

Typ.

I övrigt håller jag med dig annars, blev bara lite nyfiken.

Man tar ju också Xbox om man vill få bättre prestanda/bild och Ljud

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Man tar ju också Xbox om man vill få bättre prestanda/bild och Ljud

Nja, det varierar från spel till spel. I många fall beroende på hur utvecklarna balanserat kvalité/upplösning/prestanda på respektive plattform.

När det gäller hårdvaran så finns det ingen klar vinnare. De har olika styrkor och svagheter.

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Man tar ju också Xbox om man vill få bättre prestanda/bild och Ljud

Haft båda konsolerna sen launch och spelar numera mest på Xbox tack vare Gamepass, kompisar lirar mest det mm.

Spelat många spel till båda konsolerna och följer ofta Digital Foundry's videos när dom jämför dom olika versionerna pga att jag har båda och vill spela på den bästa versionen. Och jag tror inte Xbox har Dominerat någonting med sin sk "Bättre prestanda".
Och man ser definitivt inte någon som helst skillnad i spelen. Ofta har Xboxen något bättre upplösning med nackdelen att dom har ganska stora fps-drops. Nu har jag en Tv med VRR men värdesätter ändå stabilare fps kontra högre upplösning då den ena märks väldigt väl, framförallt utan VRR, medans den andra märks inte alls när man väl spelar spelet. Man väljer alltid 60fps kontra snygg 30 fps när man väl börjar spela spelen efter att ha dreglat lite i 30fps läget när man startar upp ett nytt spel och kollar grafiken.

Skulle aldrig rekommendera någon som ska välja konsol att välja den ena eller andra för att det skiljer några hundra megahertz hit eller dit då konsolerna sällan märks någon skillnad i slutändan.
Gamepass däremot är en Megastor anledning att välja Xbox om man vill spela många spel, som jag.

Playstation har sina hits och är också ett utmärkt alternativ om man vill ha dom just nu mest välgjorda och filmliknande spelen.
The last of us och Uncharted tex finns det inga spel i min värld som är i närheten av just detaljer och story. Som att spela en riktigt bra film.
Just nu skulle jag klassa Ratchet and Clank som det snyggaste spelet som gjorts hittills till nya generationen så även där faller än så länge din tes om att Xbox skulle ha "bättre bild". Får se hur Forza och Halo står sig i vinter. Men som sagt, ljud bild ändras från spel till spel och är sällan nån märkbar skillnad när det kommer till spel som släpps till båda konsolerna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Vore intressant att veta hur du landar i den slutsatsen. Kan tycka det är lite fånigt att prata om hardcore hit och dit. Båda konsolerna är bra på sina respektive sätt. Det handlar väl någonstans om vad man vill spela. PS5 om du vill ha storydrivna tredjepersonspel. Xbox om du vill upptäcka lite mindre indie-spel, spela gamla spel eller ta del av allt som finns på Game Pass.

Typ.

I övrigt håller jag med dig annars, blev bara lite nyfiken.

Hardcore vs inte hardcore i mina ögon är att ps5 har mer next gen grejer och mer exsklusiva titlar. Tex jag spontanladdar ner medium på gamepass till series x men ska boka farcry 6 till ps5an. Anser series x vara bättre på nästan alla fronter förutom handkontrollen. Storleken är bra med många funktioner å framförallt laddbar. Så jag har lite svårt förstå hypen över ps5an ärligt talat

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Är det något mer än Ratchet & Clank och Deathloop i år på PS5 än så länge? Inte mycket på Xbox sidan heller utöver The Ascent, Flight Sim och Sable. Säkert missat många. 😄

Handkontrollen är väldigt olika vad man tycker om. Tex, jag tycker det är väldigt smidigt att snabbt kunna byta batteri om man glömt ladda och jag eller barnen har folk över så man behöver allihop. Inte testat PS5 kontrollen än så vet inte vad jag tycker om adaptive triggers.

Permalänk

Blev lite förvånad över kontrollen som följde med, att det inte följde med sladd för laddning eller för att koppla in den direkt mot konsollen ifall batterierna tar slut?

Sen batterierna som följde med, det är vanliga slit o släng batterier? dvs inte laddningsbara?

Hur gör man bäst här, köpa laddningsbara batterier? kan man sen ladda dom direkt i kontrollen via USB kabel?

Den är riktigt skön att hålla i dock, riktigt bra passform i handen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hypen över PS5-kontrollen. Har prövat den ngra ggr hos en kompis och tycker den är riktigt vidrig.
Varje gång adaptive triggers kickar in så tror man kontrollen är trasig och det blir mer av ett irritationsmoment än en upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commodore64:

Blev lite förvånad över kontrollen som följde med, att det inte följde med sladd för laddning eller för att koppla in den direkt mot konsollen ifall batterierna tar slut?

Sen batterierna som följde med, det är vanliga slit o släng batterier? dvs inte laddningsbara?

Hur gör man bäst här, köpa laddningsbara batterier? kan man sen ladda dom direkt i kontrollen via USB kabel?

Den är riktigt skön att hålla i dock, riktigt bra passform i handen.

https://www.ikea.com/se/sv/p/stenkol-batteriladdare-90496954/
+
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06...

Visa signatur

press nu1mlock