Blir jag blåst eller låter det rimligt?

Permalänk
Avstängd

Blir jag blåst eller låter det rimligt?

Tjena! (snart får jag nog ett nytt smeknamn för alla dessa trådar) Jag skulle få en betalning från Spanien denna vecka men istället fick jag följande meddelande från kunden:

"I am sorry but today I will not be able to transfer any the funds.

Due to the high volume of foreign transfers recieved the bank of Spain ask me for some documentation in order to avoid fraud and they will need a few days to check it up.

This is a normal procedure and I am sure it will be solved in a few days."

Låter det rimligt att "Bank of Spain" måste kontrollera för att förhindra eventuell penningtvätt eller annan form av ekonomiskt bedrägeri trots att det står klart och tydligt i faktura min VAT-ID, vad pengarna avser, och så vidare?

Jag har sagt att jag då väntar en vecka till *suck* för jag antar att inte ens spanska banker arbetar på helger.

Tack för svar, sorry för allt "gnäll" & Trevlig helg! / AlpAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ställ frågan till Bank of Spain så får du ett korrekt svar istället för gissningar

Men lite orolig blir man ju. Låter ju som att företaget har haft fuffens för sig tidigare typ.
Oavsett så ska ju transaktionen påbörjas och kunna vara synlig. Sen att den inte "når fram" till dig på några dagar kan ju vara en sak. Men banken får ju agera escrow här så att din kund kan bevisa att han skickat pengarna.

Så kräv bevis på att pengarna är skickade.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så satt personen som ska sköta in pengar måste bevisa var hans pengar kommer från, inte nödvändigtvis var de ska?
Men pengatransaktioner omgärdas numera av ett ganska strikt regelverk på eu-nivå för att stävja brottslighet så helt otroligt är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Be kunden att betala med bitcoin?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte omöjligt att det är sant, men visst är det anledning till att börja bli lite misstänksam.
Skulle det bli upprepade förseningar av den typen så är det nog dags att börja hota med inkasso eller den spanska motsvarigheten till kronofogden.

Skulle det eskalera så att det börjar bli snack om olika avgifter som behöver betalas - helst av dig - då är det läge att bli MYCKET misstänksam.