Ryzen5 3500U bärbar med hemsk lagg vid videouppspelning

Permalänk
Medlem

Ryzen5 3500U bärbar med hemsk lagg vid videouppspelning

Någon som känner till om Ryzen5 3500U kan ha något problem med uppspelning av strömmade video eller kan komma med något tips i min felsökning?

Försöker hjälpa en bekant med en HP bärbar med Ryzen 5/Vega grafik där det kan ta 1-3 minuter innan en videouppspelning hoppar igång. När den väl har börjat spela upp ett klipp rullar allt på som vanligt, det går att hoppa fram/tillbaka utan problem. Fördröjningen innan ett klipp startar gör dock datorn i princip obrukbar för min bekant.

På Youtube står ikonen och snurrar uppemot 2 minuter innan videoklippet börjar buffra och hoppar igång.
Spelar ingen större roll om man valt 360 eller 1080 upplösning.

Går även segt på Svt Play där det tar 45 sek innan ett klipp börjar spela, trots att jag valt begränsad kvalitet.

Har testat olika ISP och uppkopplingshastigheter med samma resultat.

Andra datorer på samma nätverk fungerar kanonbra, till och med den tio år gamla dator som denna HP skulle ersätta kickar igång videoklipp utan lagg.

Provat olika webbläsare och Chrome är något bättre men fortfarande en hemsk fördröjning innan klippen hoppar igång.

Bios är uppdaterad samt att jag installerat övriga uppdateringar via HP Support Assistent.

Specifikation på datorn ifråga:
Win 10 Home
R5 3500U
AMD Radeon RX Vega 8
256GB M.2 SSD
1x8GB DDR4 2400Mhz

Har provat köra diagnos på b.la. minnena via UEFI och får inga fel.
Aktivitetshanteraren verkar normal, inga höga belastningar när fördröjningen sker.
Märkte dock att det bara var 5,8GB minne tillgängligt trots att datorn är utrustade med 8GB. Är bara en minnessticka i datorn, kan det ställa till det på detta viset?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte svara på varför det tar så lång tid för videon att svara. Det låter ju konstigt.

RAM-minnet som saknas kan ju dock bero på att kanske 2 GB av RAM-minnet tas till video-ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan inte svara på varför det tar så lång tid för videon att svara. Det låter ju konstigt.

RAM-minnet som saknas kan ju dock bero på att kanske 2 GB av RAM-minnet tas till video-ram.

Du har nog helt rätt om minnet.

Löste problemet med genom att installera AMDs egna drivrutin. Tyvärr kom jag på det först efter att jag testat med återställning så nu blir det ominstallation, helt i onödan.

Passar på att rikta en känga till HP som inte har uppdaterad drivrutiner till en dator som bara är ett par månader gammal.
Blev dessutom lovad att bli uppringd av supporten efter lunch, det kom aldrig något samtal, de gick väl på julledighet.
Kanske hade sluppit ominstallation om man fått bolla idéer med supporten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Du har nog helt rätt om minnet.

Löste problemet med genom att installera AMDs egna drivrutin. Tyvärr kom jag på det först efter att jag testat med återställning så nu blir det ominstallation, helt i onödan.

Passar på att rikta en känga till HP som inte har uppdaterad drivrutiner till en dator som bara är ett par månader gammal.
Blev dessutom lovad att bli uppringd av supporten efter lunch, det kom aldrig något samtal, de gick väl på julledighet.
Kanske hade sluppit ominstallation om man fått bolla idéer med supporten.

Nu har du ju fixat problemet, men skaffa en till RAM-sticka? 400pix? Dual-Channel ftw. gogo.
Btw, det är kutym att ange vilken laptopmodell man, inte bara specs. x)
Nu kanske jag rekommenderar dig att skaffa dual-channel när din laptop inte ens har stöd för det & då är jag ju bara elak istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reckie:

Du har nog helt rätt om minnet.

Löste problemet med genom att installera AMDs egna drivrutin. Tyvärr kom jag på det först efter att jag testat med återställning så nu blir det ominstallation, helt i onödan.

Passar på att rikta en känga till HP som inte har uppdaterad drivrutiner till en dator som bara är ett par månader gammal.
Blev dessutom lovad att bli uppringd av supporten efter lunch, det kom aldrig något samtal, de gick väl på julledighet.
Kanske hade sluppit ominstallation om man fått bolla idéer med supporten.

HP har ett verktyg som följer med sina datorer som uppdaterar drivrutiner. Var det därifrån du uppdaterade eller från någon annan stans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

HP har ett verktyg som följer med sina datorer som uppdaterar drivrutiner. Var det därifrån du uppdaterade eller från någon annan stans?

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn hade HPs senaste drivrutiner via HP Assistant.
Problemet var att HP inte släppt några nya drivrutiner efter 1903 så det fanns inget att installera.

Tack och lov fanns det drivrutiner på amd.com som fungerade galant.

Permalänk
Medlem

Samma problem igen med denna 17-ca1005no från HP. Under julhelgerna körde den in någon uppdatering som gjorde att min lösning med AMDs egna drivrutiner för grafiken slutade att fungera. Numera hjälper det inte ens att installera om dessa drivrutiner från AMD.

Har sökt och stött på en del trådar där folk har problem med Envy x360 med liknande Ryzenprocessor. Felet verkar enligt dessa trådar bero på någon sorts kompatibilitetsproblem med skärmarna då HP köper in skärmar från flera olika tillverkare. Själv vet jag inte vad jag ska tro.

Hade en tanke på att backa tillbaka till den uppdatering som jag misstänker ställde till problem för att sedan stänga av uppdateringar tills HP kommer med en lösning. Samtidigt känns det ohållbart att behöva på med allt detta då datorn är några månader gammal. Har redan lagt massvis med timmar på felsökning, ominstallation m.m.

Permalänk
Medlem

@Reckie: Hej, jag har haft samma problem med min HP Envy X360 med Ryzen R5 2500U. Det är drivrutiner som ställer till det.
Windows 10 uppdaterar dessa emellanåt vilket för datorn att fungera dåligt, bland annat med kass videouppspelning, Netflix slutar funka samt ibland blåskärm. Jag har fått rulla tillbaka till drivrutiner som jag vet fungerar vid flera tillfällen. Ibland har det hjälpt med hard reboot, dvs trycka på powerknappen så länge att datorn stänger av sig, vid nästa boot brukar det funka. De går ju nu att installera ordinarie AMD Adrenaline, efter ominstallation av Windows 10 samt med senaste Adrenaline har jag inga problem längre.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackea:

@Reckie: Hej, jag har haft samma problem med min HP Envy X360 med Ryzen R5 2500U. Det är drivrutiner som ställer till det.
Windows 10 uppdaterar dessa emellanåt vilket för datorn att fungera dåligt, bland annat med kass videouppspelning, Netflix slutar funka samt ibland blåskärm. Jag har fått rulla tillbaka till drivrutiner som jag vet fungerar vid flera tillfällen. Ibland har det hjälpt med hard reboot, dvs trycka på powerknappen så länge att datorn stänger av sig, vid nästa boot brukar det funka. De går ju nu att installera ordinarie AMD Adrenaline, efter ominstallation av Windows 10 samt med senaste Adrenaline har jag inga problem längre.

Tack för svaret.

Klarar du dig ifrån att Windows Update lägger in uppdateringar från HP?
Precis som du säger så fungerade det fint för mig med ominstallation och Adrenaline men sedan ställde Windows Update till det med någon uppdatering under julhelgen så nu fungerar det inte längre.

Har testat att lägga in Adrenaline igen, utan ominstallation men det vill inte fungera.

Förslaget från HP Support var, att om Adrenaline fungerar igen så skulle jag stänga av Windows Update. Visst, en kortsiktigt lösning men personen jag hjälper är beroende av datorn (rörelsehindrad) och Win 10 Home kan enbart blockera uppdateringar i 35 dagar. Datorn kan ju därmed sluta fungera igen när jag kanske är bortrest och ej har möjlighet att hjälpa personen ifråga.

Känner mig helt misslyckad när man försöker hjälpa en person med datorköp och så blir det så här fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Tack för svaret.

Klarar du dig ifrån att Windows Update lägger in uppdateringar från HP?
Precis som du säger så fungerade det fint för mig med ominstallation och Adrenaline men sedan ställde Windows Update till det med någon uppdatering under julhelgen så nu fungerar det inte längre.

Har testat att lägga in Adrenaline igen, utan ominstallation men det vill inte fungera.

Förslaget från HP Support var, att om Adrenaline fungerar igen så skulle jag stänga av Windows Update. Visst, en kortsiktigt lösning men personen jag hjälper är beroende av datorn (rörelsehindrad) och Win 10 Home kan enbart blockera uppdateringar i 35 dagar. Datorn kan ju därmed sluta fungera igen när jag kanske är bortrest och ej har möjlighet att hjälpa personen ifråga.

Känner mig helt misslyckad när man försöker hjälpa en person med datorköp och så blir det så här fel.

Förstår din frustration. Jag gjorde ominstallation (factory default) av windows 10 från hp återställningspartition lät sedan windows köra alla funktionsuppdateringar följt av senaste versionen av Adrenaline. Detta var i början på december. Sedan har datorn tuffat på utan problem, ta i trä.

Kanske att någon ny windows update ställer till det. Man skulle ju önska att man permanent kunde förhindra windows att uppdatera en specifik drivrutin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackea:

Förstår din frustration. Jag gjorde ominstallation (factory default) av windows 10 från hp återställningspartition lät sedan windows köra alla funktionsuppdateringar följt av senaste versionen av Adrenaline. Detta var i början på december. Sedan har datorn tuffat på utan problem, ta i trä.

Kanske att någon ny windows update ställer till det. Man skulle ju önska att man permanent kunde förhindra windows att uppdatera en specifik drivrutin.

Skickades från m.sweclockers.com

Har löst det nu och hoppas det håller i sig.

Suttit några kvällar och skrivit upp de drivrutiner i Enhetshanteraren som jag trodde hade med felet att göra.
Märkte att fyra stycken ändrade version när det slutade fungera, hade en återställningspunkt jag kunde återgå till som jämförelse.

Gjorde rollback eller vad det kallas på dessa drivrutiner, en i taget tills jag hittade en för ljudet som var boven:

Enhetshanteraren -> Programvarukomponenter -> Sound Research Audio Effects Component version 2.0.8.64

Bara hoppas att den inte uppdaterar sig själv igen.

Permalänk
Medlem

@Reckie: Bra tips, jag har hela tiden trott att det var grafikdrivrutinen som spökade. Ska kolla upp denna drivrutin när jag kommer hem. Man kan tycka att HP borde ha mer koll.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.