Hur ska man ställa in HDR-inställningar i spel och Dynamic Tone Mapping: On, Off eller HGIG?

Permalänk
Medlem

Hur ska man ställa in HDR-inställningar i spel och Dynamic Tone Mapping: On, Off eller HGIG?

HGIG är en en standard-organisation för skärmtillverkare och spelutvecklare skapad av bland annat Microsoft och Sony. Målet med gruppen är att samarbeta runt HDR. En av resultaten av HGIG är att istället för att göra inställningar i varje spel så ska man kunna ändra inställningar på OS-nivå som spel sedan ska kunna använda och därmed låta användaren slippa göra samma sorts inställningar för varje spel.

Adam Fairclough(Evil Boris) har gjort en 5-minuters video om det för HDTVTest där han diskuterar Playstation 4ans 7.0 mjukvaruuppdatering som lade till stöd för HGIG.

LG lade till stöd för HGIG på 2019 års TV-modeller förra året. På LGs TV finns den under inställningen går att hitta under Settings > Picture > Picture Mode Settings (Game) > Expert Controls > Dynamic Tone Mapping (DTM). Det finns tre alternativ On, Off eller HGIG.

Några exempel:

Red Dead Redemption 2 (PS4)

Har 3 inställningar

Cinematic eller Game
Peak brightness 500-10000
Paper 80-500

I Cinematic-läget är Peak brightness låst till 500. I Game-läget kan man ställa in både Peak brightness och Paperwhite.

Med DTM på HGIG så hamnade Peak Brightness på 800 och med det på Off så hamnade det runt 2700.

Av det jag läst så ska Peak brightness motsvara TVns max ljusstyrka i nits. Om man tittar upp mot solen så ser man en skillnad när man ändrar mellan de olika DTM-lägena. Jag tycker solen blir lite ljusare när HGIG är påslaget på TVn jämfört med Off.

Gran Turismo Sport (PS4)

I Gran Turismo Sport finns det två inställningar: HDR Peak Brightness som kan ändras mellan 1 och 10 och Exposure Adjustment som är mellan EV -3.0 och +3.0.

När man kör Display Settings Assistant med DTM inställd på HGIG blir HDR Peak Brightness inställt på 4 och med DTM Off blir det 7.

I Gran Turismo Sport och man går in fotoläget Scapes så ser man en skillnad när man ändrar mellan On, Off och HGIG. Skillnaden syns tydligast runt solen och de ljusa delarna av moln när man byter mellan Off och HGIG.

Säg att man vill använda HGIG-inställningen på TVn i ett spel som stödjer det. När man ställer in på operativsystem-nivå i Xboxen, PS4an eller i Windows ska Dynamic Tone Mapping vara ON, OFF eller HGIG på TVn?

När man gör inställningar i ett spel ska Dynamic Tone Mapping i TVn vara på OFF eller HGIG?

Går det att översätta HDR Peak Brightness i Gran Turismo Sport till ens TV's ljusstyrka nits på samma sätt som i Red Dead Redemption 2?

Vilka spel stödjer HGIG?

Efter lite Googlande så säger en del att Modern Warfare 2019 är det enda spelet som stödjer HGIG. Andra säger att No Man's Sky också stödjer det. Men isåfall varför ser man skillnader mellan HGIG och Off i spel som Red Dead Redemption 2?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Goedendag:

Men isåfall varför ser man skillnader mellan HGIG och Off i spel som Red Dead Redemption 2?

Skulle gissa att OFF är vad LG själva sätter som sin egen default-tone_mapping och att HGIG sätter en annan default-tonemapping baserat på vad HGIG definierar som default.