Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Matvarorna är långt ifrån slut. Det tar slut på hyllorna för att alla köper så mycket som det bara går. Dom hinner inte fylla på hyllorna. Men det är inte slut.

Kina och Sydkorea verkar ha fått stopp på spridningen helt. Förstår inte varför man tar och kör exakt samma åtgärder som de gjorde. Titta inte på Italien och hur de agerar, de har tappat kontrollen helt.

Blir svårt att svetsa in folk i deras lägenheter i Sverige, och i Kina fick INGEN gå utanför dörren utan ansiktsmask. Här har ingen mask. Det kommer bli 10x värre i Europa än i Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Förstår Danmarks politiker. Pöbeln kräver stängda gränser och total lock-down, det är inte bara i Sverige vi hör allt detta "gnäll". Tillslut viker sig regeringarna. Tror inte folk riktigt förstår effekterna i samhället. Kan ju säga att Norge var ett riktigt stålbad idag på arbetsmarknaden.

Pöbeln?

Efter att ha funderat ännu mer blir jag än mer övertygad om att stänga igen Stockholm skulle vara det som behövs.
För mycket människor som inte fattar och det blir bara ett kaos. Läs Sodersjukhus mfl

Sen gör vi en extra gränsstation vid Dalälven så kan de söderut fundera över "jo jag känner mig lite förkyld"!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Blir svårt att svetsa in folk i deras lägenheter i Sverige, och i Kina fick INGEN gå utanför dörren utan ansiktsmask. Här har ingen mask. Det kommer bli 10x värre i Europa än i Kina.

Sydkorea svetsar inte in folk heller, och det var inte särskilt vanligt i Kina, det var en sista utväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Blir svårt att svetsa in folk i deras lägenheter i Sverige, och i Kina fick INGEN gå utanför dörren utan ansiktsmask. Här har ingen mask. Det kommer bli 10x värre i Europa än i Kina.

Tänker om det verkligen blir så allvarligt läge. Måste man inte ta de åtgärderna ändå till slut? Och isåfall är det väl bättre att införa drastiska åtgärder tidigare?

Gjorde Sydkorea samma sak? De hann stoppa det hyfsat snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Gjorde Sydkorea samma sak? De hann stoppa det hyfsat snabbt

De gjorde de inte.

Befolkningen har följt råden om att hålla sig från varandra med mera. Kan ju bero en del på att de drabbades av MERS för fem år sedan, eller att de faktiskt lyssnar.

Edit: MERS hade en 20% dödligthet i Sydkorea, 186 fall, 36 dog. Nästan 7000 i karantän.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Förstår Danmarks politiker. Pöbeln kräver stängda gränser och total lock-down, det är inte bara i Sverige vi hör allt detta "gnäll". Tillslut viker sig regeringarna. Tror inte folk riktigt förstår effekterna i samhället. Kan ju säga att Norge var ett riktigt stålbad idag på arbetsmarknaden. Allt stod still i totalt kaos. De flesta gästarbetare åkte hem inatt för de vågar inte vara kvar i landet eftersom de tror de kan bli tvingade i karantän i flera veckor, byggen står helt still och ingen vet inte hur det ska lösas. Faktureringen stoppas, lönerna kommer behövas frysas och en del företag kommer att gå i konkurs det står redan klart. De norrmän jag har haft kontakt idag på jobbet är mycket imponerade att vi i Sverige ändå kan hålla ett lugn och önskar att de skulle gjort som Sverige.

Det finns ändå ett värde i hålla nationen intakt, vad gör en total lock-down i några veckor som permanent skadar ekonomin innan man måste gå tillbaka när nästa virusvåg kommer nu efter sommaren, väldigt vanligt att det kommer en retur.

FHM, regeringen mfl. Agerar enbart rationellt och utgår helt från fakta i allt de gör, de är fullt medvetna om den massiva kritik och jag tycker ändå att det är beundransvärt att de står mot oavsett hur impopulärt det är, en enkelt utväg hade varit att göra de mest kraftfulla åtgärderna man kan göra, skita i tajmningen så att de ger absolut mest effekt, strunta helt i vad det kommer kosta samhället bara de kan bli omvalda för en ny mandatperiod.

Vi borde vända på debatten här i forumet, ni som tycker allt är lugnt och detta enbart innebär stora kostnader. Varför införa åtgärder överhuvudtaget?
Allting är ju lugnt, bara några % av dom äldre som dör om vi ska stirra på siffror. Finns det några argument från er som sitter lugnt att behöva införa några åtgärder alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vi borde vända på debatten här i forumet, ni som tycker allt är lugnt och detta enbart innebär stora kostnader. Varför införa åtgärder överhuvudtaget?
Allting är ju lugnt, bara några % av dom äldre som dör om vi ska stirra på siffror. Finns det några argument från er som sitter lugnt att behöva införa några åtgärder alls?

För att om man drar på för mycket så riskerar man att skada mer än det hjälper.

Skall vi tex införa karantän hemma för alla i tre veckor? Stänga ner _allt_?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De gjorde de inte.

Befolkningen har följt råden om att hålla sig från varandra med mera. Kan ju bero en del på att de drabbades av MERS för fem år sedan, eller att de faktiskt lyssnar.

Edit: MERS hade en 20% dödligthet i Sydkorea, 186 fall, 36 dog. Nästan 7000 i karantän.

Ok, får väl hoppas det blir strängare eller mer drastiska åtgärder här också snart. Rekord för Italien med 250 dödsfall på en dag. Känns skrämmande, speciellt när vi går i samma riktning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

För att om man drar på för mycket så riskerar man att skada mer än det hjälper.

Skall vi tex införa karantän hemma för alla i tre veckor? Stänga ner _allt_?

ok precis, varför göra nånting alls? vad ska man göra som är enough då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

ok precis, varför göra nånting alls? vad ska man göra som är enough då?

Alternativen är inte göra inget och total nedstängning. Utan det finns massor av val att göra.
Så man får väga effekterna av dessa val.

Permalänk
Medlem

Och om nu Kina har fått stopp på det helt. Så kan man tycka att det är deras skyldighet att skicka iväg all extra personal och resurser dom har möjlighet till andra länder, för att hjälpa till. Med tanke på att det var de som orsakade viruset.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon190792:

vad ska man göra som är enough då?

Detta är exakt vad vi har FHM och andra experter till, de som sitter på verktyg och erfarenhet att väga dessa olika kostnader och prognoser mot varandra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Stockholm kommer att vara i "lock down" inom två/tre veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Och om nu Kina har fått stopp på det helt. Så kan man tycka att det är deras skyldighet att skicka iväg all extra personal och resurser dom har möjlighet till andra länder, för att hjälpa till. Med tanke på att det var de som orsakade viruset.

Man kan inte orsaka virus

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Ok, får väl hoppas det blir strängare eller mer drastiska åtgärder här också snart. Rekord för Italien med 250 dödsfall på en dag. Känns skrämmande, speciellt när vi går i samma riktning.

Vi vet inte om vi går i samma riktning, allt slutar inte som Italien, Tyskland har inte gjort det, inte heller Sydkorea.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Alternativen är inte göra inget och total nedstängning. Utan det finns massor av val att göra.
Så man får väga effekterna av dessa val.

Ok utveckla gärna vad dom valen skulle innebära som är balanserade då? att folk ska va i karantän verkar ju va en för drastisk åtgärd som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man kan inte orsaka virus

Nej men du förstår vad jag menar. Det är inte första gången ett dödligt virus kommer ifrån Kina. Man har väl ett visst ansvar också? En skyldighet? Eller ska man bara säga ojdå, förlåt? Dessutom har man resurser över och speciellt läkare som har mer erfarenhet av just det viruset, så kan jag tycka att man borde hjälpa till.

Skrivet av filbunke:

Vi vet inte om vi går i samma riktning, allt slutar inte som Italien, Tyskland har inte gjort det, inte heller Sydkorea.

Det känns så iallafall, ifall man tittar på siffrorna och hur mycket de stiger dag för dag. Italien har ju ett "försprång" då det var första landet i Europa med utbrott.

Permalänk
Avstängd

Nationellt nödläge i USA....

https://www.aftonbladet.se/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Dags att köpa toapapper!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av plunn:

Nationellt nödläge i USA....

Någonting man skall förstå, förutom att det naturligtvis finns ett allvar i situationen, är att sådant som att utlysa nödläge, ha olika risknivåer för spridning etc inte bara handlar om ett system för att markera hurpass farligt någonting är. Det handlar också, och ibland främst (Trumps nödläge gällande immigrantkaravaner från Mexico exempelvis) om att frigöra resurser som är öronmärkta för speciella situationer. Nationellt nödläge i USA innebär att federala reserver får användas, långsiktiga projekt får stryka på foten för akuta projekt etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Intressant om hur viktigt social distancing är nu och vikten av agera snabbt. Ju mer man läser på från sakkunniga i området desto mer orolig blir jag över Sveriges "vänta och se" taktik

https://www.bostonglobe.com/2020/03/11/opinion/interventions-...

Permalänk
Avstängd

Det alla borde förstå är att Anders Tegnell inte tycker att det här är ett nödläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Danmark stänger nu sina gränser.

"Beslutet gäller från och med klockan 12.00 imorgon lördag. Danska medborgare får återvända, däremot kommer turister och andra att avvisas, det skriver norska tidningen Verdens gang."
https://www.svd.se/danmark-stanger-sina-granser

Bra. 2 veckor för sent bara.

Sverige tillåter väl, och uppmuntrar, fortfarande flyg från Iran via Frankrike och Spanien, så vi lär väl knappast stänga några gränser i tid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag spyr mest av alla kommentarer som "Varför gör inte Stefan Löfven något"

"Typiskt Sverige att inte agera"

Det gör mig fan trött inombords. Som några skriver ovanför mig tycker jag man skött det mesta på ett nyktert och rationellt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Och om nu Kina har fått stopp på det helt. Så kan man tycka att det är deras skyldighet att skicka iväg all extra personal och resurser dom har möjlighet till andra länder, för att hjälpa till. Med tanke på att det var de som orsakade viruset.

Dom har skickat personal till Italien och Irak

"(ANSA) - Rome, March 10 - Over two million face masks and some 10,000 pulmonary ventilators are set to reach Italy from China under contracts about to be signed, after a phone call between Foreign Minister Luigi Di Maio and Chinese counterpart Wang Yi Tuesday.
Wang assured Di Maio that Italian orders for the ventilators would be made a priority by Chinese firms after similar requests were made by other European countries.
Wang also told Di Maio that the Chinese government had instructed its firms to export two million medical masks.
To start with, China is ready to send 100,000 high-tech masks and 20,000 protective suits, along with 50,000 swabs."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vi borde vända på debatten här i forumet, ni som tycker allt är lugnt och detta enbart innebär stora kostnader. Varför införa åtgärder överhuvudtaget?
Allting är ju lugnt, bara några % av dom äldre som dör om vi ska stirra på siffror. Finns det några argument från er som sitter lugnt att behöva införa några åtgärder alls?

Finns mycket åtgärder och upptrappning av befintliga innan man tar de sämsta tänkbara alternativen. Experterna är helt eniga om att ska man få ut rätt effekt så måste insatserna ha rätt timing. Samhället klarar av en lockdown några veckor innan effekterna blir så katastrofala så tillslut börjar jobb och välfärd totalt bryta ihop och tillslut tvingas samhället återgå på ett eller annat sätt - låter inte helt smart om det börjar ske när vi inte ens nått kulmen av virushärden.

Det vi ser nu runt om i världen så börja viruset bli politik. Hade det inte varit valår i USA så hade Trump aldrig stängt gränsen, samma sak om de är mitt i brinnande krig med tidigare presidenter, man får inte se svag ut om man ska bli omvald - så enkelt är det.

Danmarks statsminister gick ut med att de gör morgondagens åtgärder idag, ett uttalande som är enbart populisitiskt. Vad är vitsen med att göra sån signalpolitik förutom att framstå som stark och säga det folk vill höra? Därav regeringar som börja vika sig mot pöbeln. All heder åt svenska politiker som inte försöker plocka billiga politiska poäng utan gör det som behöver göras oavsett impopularitet. Sverige har gjort många åtgärder, man har lagt ner otroligt mycket resurser på smittspårning och gör det än idag. Man trappat hela tiden upp så fort ny fakta kommer.

Vi kommer få en ny våg av covid-19 när den första nu har lagt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sverige gjorde allt för att förhindra det här, vi la oss på rygg som vanligt

Som vanligt?

Har du exempel?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Någonting man skall förstå, förutom att det naturligtvis finns ett allvar i situationen, är att sådant som att utlysa nödläge, ha olika risknivåer för spridning etc inte bara handlar om ett system för att markera hurpass farligt någonting är. Det handlar också, och ibland främst (Trumps nödläge gällande immigrantkaravaner från Mexico exempelvis) om att frigöra resurser som är öronmärkta för speciella situationer. Nationellt nödläge i USA innebär att federala reserver får användas, långsiktiga projekt får stryka på foten för akuta projekt etc.

Njau nu vet jag inte vad du är ute efter?

Jag kollar just nu på Trumps alla gäster och jag blir klart imponerad av uppställningen!!
jmf med kommunisten Tegnell...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Som vanligt?

Har du exempel?

Jag har rätt i 90+ sidor tillbaka om vad som skulle/har hänt. Jag anser inte att Sveriges regering samt myndigheter är kapabla att utföra det vi valt dem för. Total panik. Tvätta händerna.

Permalänk

@Pirum: precis. Vi e aldeles aldeles för sena. Om 2 veckor har vi det som italien har det nu.
Följ grannländerna , drive in tester, 1 metersregel ect.

Om vi alla skall bli sjuka har vi typ tiotals tusen döda inom kort.

Who skriver att europa gör för lite.

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-stang-ned-sverige-f...
Äntligen någon som ser allvaret.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)