Ta bort att Windows 10 kräver lösenord efter att skärmen gått i vänteläge.

Permalänk

Ta bort att Windows 10 kräver lösenord efter att skärmen gått i vänteläge.

Hej.
Jag jobbar på ett litet företag där jag och några kollegor har hand om IT (vi har ingen anställd som har hand om det, utan vi är några stycken som hjälps åt utöver våra ordinarie arbetsuppgifter). Nu när vi för ett tag sedan gick över till Windows 10, så har det uppkommit ett litet "problem" som jag tycker inte borde vara så svårt att fixa.

Som rubriken lyder så skulle jag vilja ta bort att Windows 10 kräver lösenord efter att skärmen gått i vänteläge.

Så det jag vill uppnå är att:

  1. Windows skall kräva lösenord när användaren har startat datorn om den varit avstängd.

  2. Windows skall kräva lösenord när datorn varit i strömsparläge.

  3. Windows skall INTE kräva lösenord när skärmen varit i vänteläge.

För att komma runt problemet har jag kommit fram till följande:

  • Man kan ställa in att skärmen aldrig skall gå i vänteläge.

  • Man kan ställa in att Windows aldrig skall kräva att du loggar in när datorn aktiveras från strömsparläge.

Den första punkten löser problemet och uppfyller de tre punkterna (även om man "rundar" krav 3), men jag skulle ändå vilja veta hur eller om det går att ställa in detta. Den andra punkten uppfyller ej andra kravet efter som man inte behöver logga in efter att datorn varit i strömsparläge.

Kan detta vara någon lokal inställning eller är det något man behöver ställa in på servern? (göra ändringar i GPO?). Har inte kunnat hitta någon lösning efter mycket sökande. Detta är för att de personer i produktion skall slippa att logga in när de skall stämpla arbeten, i nuläget har jag satt att skärmen inte skall gå i vänteläge.

/Daniel

Permalänk
Medlem

Hm, verkar tyvärr inte gå efter lite googling. :/

Nån hade gått runt problemet genom att sätta ett lösenord i BIOS/UEFI och trixat till det på något sätt, men det låter som en tämligen bökig omväg.

//Gorian

Visa signatur

---