Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coronaviruset: Skulle du kunna tänka dig att bära ansiktsmask?

Permalänk
Medlem

Får ju säga att jag saknar gummidräkten + skyddsmasken från lumpen, hade ju varit perfekt att ha i dessa tider.

Permalänk
Medlem

jag orkade inte gå igenom alla, men dessa är rekommendationer för sjukhuspersonal. Det står t.ex. att det inte är någon poäng för allmänheten.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Utifrån vad jag läst så skall du inte satsa på partikelfilter utan på gasfilter. Virus är extremt små och tar sig igenom de vanliga partikelfilter. För att skydda gasfiltret så skall du förstås ha ett partikelfilter framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@Chrisism8: Utifrån vad jag läst så skall du inte satsa på partikelfilter utan på gasfilter. Virus är extremt små och tar sig igenom de vanliga partikelfilter. För att skydda gasfiltret så skall du förstås ha ett partikelfilter framför.

Har du någon bra källa på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Ansiktsmask är en sådan kirurger använder och som man ser att de flesta har i Asien. Den är framför allt för att inte smitta andra genom att ditt saliv inte sprids lika långt om man hostar/nyser etc.

Det man är ute efter ifall man vill skydda sig själv från att bli smittad är ett partikelfilter. Denna informationen är framför allt baserad på SARS då jag grottade ner mig när Corona var nytt och det fortfarande inte fanns mycket info. Jag har ingen som helst anledning till att tro att samma principer inte gäller dock (ej läkare eller expert).

Partikelfilter finns i olika klasser och klassificeras olika beroende på EU/resten av världen. I EU så är man ute efter det som heter FFP2/FFP3 (Filtering Face Piece) partikelfilter. FFP2 rensar bort 12x OEL (Occupational Exposure Limit) och FFP3 x50 OEL. Maskerna är helt enkelt så pass täta att viruset inte tar sig igenom filtret. I resten av världen använder man ett annat betygsystem där (om jag förstår rätt) motsvarande masker heter N95 och N99. CDC rekommenderade minst N95 för SARS, vilket om jag förstår det rätt motsvarar FFP2. Det finns även FFP1 men det rensar tydligen inte bort tillräckligt små partiklar.

Jaha, det här lät dyrt! Nej faktiskt inte. Vanliga slipmasker i närmsta bygghandel är ofta FFP2/FFP3, dock inte de billigaste. En FFP2 mask i större förpackning gick innan Corona på ca 50kr/st.

Sen finns ju fortfarande problem. Du kommer behöva slätraka dig typ varje dag för att maskerna ska sitta tättslutande. Även att det kan bli varmt och svettigt innanför masken så får man inte klia sig innanför, i alla fall inte med otvättade händer. Då flyttar man ju potentiellt viruset innanför masken med fingrarna. Lite osäker på hur länge man kan använda samma mask, men jag skulle väl gissa på att man pratar om ett par dagar för den typen av partikelfilter.

Är ni sugna på att köpa så googla FFP2 eller FFP3 så kommer ni hitta massor med sidor som säljer dem, men gissningsvis är väl de flesta slut.

Bra att du förklarar för folk om masksystemet! Jag köpte 20st FFP3 för några veckor sen. Tänker nog undvika lokaltrafik helt nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

En japansk studie visar att en bomullsmask minskar antalet virus med 40% och N95/FFP2 minskar med 95%
https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Att inte ha ansiktsmask när man är sjuk (även om man inte vet om det) gör att man kan smitta andra direkt genom nysningar m.m. och indirekt när dessa droppar hamnar på handtag, knappar m.m.

I andra länder och sjukhus personal anser man att ansiktsmasker även skyddar bäraren mot större partiklar (bakterier och droppar med virus). Många enstaka virus är till storlek för små för även många avancerade masker att stoppa. Men många virus sprids genom saliv och slemdroppar och kan då stoppas (antagligen av simpla munskydd)

I t.ex. Kina och Japan blir man upplärd att bära munskydd/mask om man är sjuk. Detta är inget vi är upplärda med i Sverige.

Så nu till frågan skulle ni kunna tänka er att bära ansiktsmask för att minska spridningen av Corona-viruset?

Har arbetat iklädd N95 andningsskydd, visir och skyddskläder. Ett munskydd är en baggis. Kommer rekommendationen eller krav på att bära när jag är ute (Vilket i praktiken är på väg till / från arbetet) så har jag inga problem att bära munskydd.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har köpt mask som har några bra tips att komma med? Vi har isolerat oss rätt väl sen tidigt i våras då vi väntade barn och numera har ett litet barn men känner nu när det eskalerar såpass snabbt med smitta i samhället att mask vore ganska skönt att ha när vi gör veckohandling etc.

Bra video i ämnet dessutom:

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Hade gjort det om det var ett tvång. Inte annars.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Kaine_Uro:

Beroende på sjukdom och arbetsplats givetvis.

Är man bara förkyld och inte arbetar där det är strikta krav på hygienen så stannar man inte hemma.

Det kostar att vara sjuk också, alla har inte råd att stanna hemma.

Bra utveckling vi haft i Sverige om du inte har råd att stanna hemma om du är sjuk under en pandemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Beroende på sjukdom och arbetsplats givetvis.

Är man bara förkyld och inte arbetar där det är strikta krav på hygienen så stannar man inte hemma.

Det kostar att vara sjuk också, alla har inte råd att stanna hemma.

Absolut beroende på arbetsplats.
Om du röjer snö, sitter ensam i en vaktkur eller har något annat jobb där du inte behöver träffa någon annan - varken kollega eller arbetskamrat - Då kan du jobba bäst du vill.
Annars håller man sig hemma om man är sjuk även om det inte är en pandemi. Jag är fruktansvärt trött på att folk prompt ska släpa sig till jobbet förkylda, det enda man gör är att smitta ner sina kollegor och ställer till problem för sin arbetsgivare. Nu behöver man kanske inte vara så försiktig som man ska vara nu under normala förutsättningar, men jag vill skrika rakt ut när man sitter i möte med någon som ser ut som ett slaktoffer och stolt deklarerar "Ja, jag hade 39c feber imorse, men jag har tagit alvedon, så det blir bra snart...!".

Och det kostar att vara sjuk - Ja, det gör det. Lite personligt ansvar får man faktiskt ta i det läget. Visst, det kostar en karensdag och lite till, men var vuxen och ta det. Om alla tog ansvar så skulle alla vara sjuka väldigt mycket mer sällan överlag, vilket skulle leda till att man behöver vara sjukskriven mer sällan också...
Men visst - Om det VERKLIGEN är så att du inte kan betala din hyra för att du missar ett arbetspass, då har jag viss förståelse för ditt resonemang. Men det är sällan det visar sig vara så när någon säger "Jag har inte råd att vara hemma!". Det brukar egentligen vara "Jag vill inte förlora en del av min inkomst för det känns onödigt".

OnT:
Kommer det rekommendationer på det har jag inga problem att göra det, men jag skulle inte göra det i nuläget.
Alternativt att läget blir extremt försämrat och jag skulle vara orolig för min egen säkerhet. Har ett par rejäla andningsmasker med FPP3-filter liggandet i garaget sedan jag byggde om, så skulle det behövas kan jag ju slänga på mig en sådan. Men man skulle ju känna sig lite som ett UFO att behöva gå runt med en sådan...

Permalänk
Medlem

Är singel och sitter mest hemma ensam framför datorn. Vem skulle smitta mig? För den delen så har jag knappt varit sjuk. Lite snorig pga av att takfläkten blåser på mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är singel och sitter mest hemma ensam framför datorn. Vem skulle smitta mig? För den delen så har jag knappt varit sjuk. Lite snorig pga av att takfläkten blåser på mig

Mina grannar är symptomfria med har Covid-19. Man behöver inte känna sig sjuk för att smitta andra.

Permalänk
Medlem

Nä, jag har inte varit utanför huset på 2-3 månader. (Bor på landet dessutom, närmaste granne är några hundra meter bort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Mina grannar är symptomfria med har Covid-19. Man behöver inte känna sig sjuk för att smitta andra.

Jo det vet jag. Jag har inte haft feber i alla fall, jo en natt hade jag det i ca 2-3 timmar innan det försvann igen, men kände mig inte sjuk

Skrivet av Baxtex:

Nä, jag har inte varit utanför huset på 2-3 månader. (Bor på landet dessutom, närmaste granne är några hundra meter bort)

Då måste du ha lagrat upp rejält med mat eller har annat folk handlat åt dig?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jo det vet jag. Jag har inte haft feber i alla fall, jo en natt hade jag det i ca 2-3 timmar innan det försvann igen, men kände mig inte sjuk

Då måste du ha lagrat upp rejält med mat eller har annat folk handlat åt dig?

Vi har alltid 6 månaders matförråd hemma. Min Sambo jobbar på restaurang så tar ofta med sig hem och/eller handlar då hon ändå är ute. Vi har bara 1 bil som hon tar till jobbet så jag kan inte köra och handla ändå.

Permalänk
Medlem

https://www.nytimes.com/2020/11/10/world/covid-cdc-guidelines...

Tur att vi har så många experter på annat än hårdvara här 😂

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Någon som har köpt mask som har några bra tips att komma med? Vi har isolerat oss rätt väl sen tidigt i våras då vi väntade barn och numera har ett litet barn men känner nu när det eskalerar såpass snabbt med smitta i samhället att mask vore ganska skönt att ha när vi gör veckohandling etc.

Bra video i ämnet dessutom: https://www.youtube.com/watch?v=Y47t9qLc9I4

Köp en bra flergångs andningsskyddsmask med P3 filter, ja den är lite klumpigare men väl påtagen så är den betydligt lättare att ha på sig om den har utandningsventil vilket flergångsmaskerna brukar ha.

Om man inte blöter ned filtren så fungerar det tills dess filtren blir så pass igensatta att det blir för tungt att andas med dem.

Har man tur kan filtren vara i flera månader och tvärtemot vad man kan tro så filtrerar de bättre när man använt dem för allt eftersom de sätts igen så ökar filtreringsgraden. När filtret är helt nytt så kan en del av de allra minsta partiklarna slinka förbi men när det är lite använt så fastnar samma partikel som kunde slinka med i ett nytt filter istället i filtret då de elektrostatiska och mikroskopiska hålen täpps till av partiklar när det används och därmed blockerar för andra partiklar.

Givetvis finns det en nackdel med detta och det är att till sist blir filtret så fullt och tätt att det börjar bli svårt att andas genom det.
En annan är givetvis att man inte ska ta på filtrens utsida där viruspartiklar fastnat(vilket man aldrig ska göra i vilket fall).

Har man flera masker så kan man använda dem växelvis och då låta den andra masken/filtret ligga tills dess viruset har avaktiverats då det inte "lever" så länge (runt en månad bör vara rätt säkert) eller så kan man använda sterilisering.
Jag har UV-C LED-lampor som tar kål på viruset, men man får vara lite försiktig för UV-C ljus är inte så hälsosamt för oss heller.

Men se till att köpa flera filter när det går att få tag i dem, i våras var allt slut på nolltid och kom inte igen före en bra bit inpå sensommaren när smittspridningen gått ned och folk inte längre intresserade sig för masker/filter.

En sådan här mask med filter skyddar bara bäraren så om man själv är sjuk hjälper den inte, men vad den faktiskt gör är att rätt hanterad och buren så skyddar man sig själv från andra smittade. Och får inte jag Covid-19 så smittar jag heller inte ned någon annan så indirekt skyddas även andra av att man bär den.

Däremot är det väldigt viktigt att ha rätt rutiner för hantering samt av/påtagning för gör man fel uteblir skyddet.

Man kan antingen ha en helmask som också skyddar ögonen eller så kan man ha halvmask med något annat ögonskydd till, det viktiga då är att tänka på att man inte glömmer att skydda ögonen.

Så svårt är det egentligen inte, det finns instruktionsvideos och beskrivningar så när myndigheter säger att det inte hjälper är ju för att de inte tror att en vanlig användare kan ta till sig instruktionerna och sedan ville de att sjukvårdspersonal skulle ha dem.

Men i praktiken gick det ändå när det var som värst oftast bra att köpa enstaka masker/filter på byggmarknaden därför att vården vill ha stora enhetliga beställningar och inte kan sitta med kanske 5-6 olika maskmodeller samtidigt som det ska instrueras i varje sort. För en privatperson som vill köpa just 2st var det däremot inget jätteproblem även om man fick leta noga på ställen man kanske inte tänker på och acceptera att köpa lite udda modeller.

Jag har i alla fall hittills lyckats undvika att få Covid-19 därför att jag skyddat mig ordentligt, visst en hel del meck men så har jag varit frisk också och kunnat handla mat och annat trots att jag är i riskgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Bra utveckling vi haft i Sverige om du inte har råd att stanna hemma om du är sjuk under en pandemi.

Nja, det är väl snarare folks oförmåga att kunna klara av att planera sin ekonomi ordentligt... skulle jag påstå.