Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Någon som vet var man köper Spider-Man "1" versionen som stödjer 60 fps den ska heta remastered. hittar ej på prisjakt eller i sony ps store.

Synd att det är så få spel som stödjer 60 fps har installerat och avinstallerat 3 spel nu som det hävdades att de klarade 60 fps på listor online, akta er för dom.

30 fps är nästan ospelbart för mig, får huvudvärk.

Man måste äga Miles Morales, gå in i startmenyn i spelet och trycka R1 så kan man uppgradera till Ultimate Edition för 210 kr, och på så sätt får man Remastered. Detta är det enda sättet just nu att få Spider-man Remastered, om man inte köper Miles Morales Ultimate Edition direkt.

Vilka spel var det som skulle klara 60 fps?

Permalänk
Medlem

@Entash

Jaha ok tack för svar.
De jag kommer på var Detroit Become Human, Nioh (behöves remaster) sen var det nått jag glömt namn på. hävdades i nån lista jag skummade igenom.

Ver du om Monster Hunter World körs i 60 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Entash

Jaha ok tack för svar.
De jag kommer på var Detroit Become Human, Nioh (behöves remaster) sen var det nått jag glömt namn på. hävdades i nån lista jag skummade igenom.

Ver du om Monster Hunter World körs i 60 fps?

Brukar använda denna sidan: https://www.backwards-compatible.com/games/monster-hunter-wor...

Den har alla PS4 spel och skriver hur bra de funkar på PS5. Som man ser kör spelet 1800p 60 fps om man kör på resolution mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag tycker verkligen Sony är kass med PS5.
Vart är VRR? Vart är utökad lagring? UI kan förbättras 1000% osv.
Sony har inte släppt en fw som ger någon förbättring och PS5 börjar bli ett halvår...

Lite överdrivet kanske. Där har ju kommit fw som har förbättrat det och att UI kan förbättras med 1000% är ju en extremt subjektiv åsikt

VRR håller jag med om att dom borde komma med snart även om jag själv inte har någon större nytta av det.

Utökad lagring verkar fortfarande som det ska komma i sommar iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu håller jag egentligen med, men samtidigt finns inga allvarliga fel eller brister i dagsläget som ställer till det. Det mest vitala ser Sony ut att sköta.

Lite pinsamt dock när Sony fortfarande inte fått ordning på sånt Microsoft fixade redan med förra generationen. Sedan hade jag gärna sett ett större fokus på enhancements för PS4-titlar, räcker att kolla vad Microsoft gör med Xbox, Xbox 360 och Xbox One-titlar till series. 120Hz i spel som aldrig hade stödet är sånt jag vill se Sony också arbeta på.

Jag tycker personligen att det räcker att dom gör så att dom gamla spelen fungerar på PS5 och sen fokuserar mer på kommande spel. Känns personligen som att Microsoft fokuserar rent för mycket på gamla spel. Kommer väldigt få nyheter från deras sida angående spel som kommer nu i 2021 t.ex.

Är lite rädd för att allt det här snackat om bakåtkompabilitet och 60/120 fps till gamla spel gör att det fokuserar för mycket på att "fixa" gamla spel i stället för att fokusera mer på nya spel.

Men det är ju naturligtvis min egna personliga åsikt om detta och förhoppningsvis har jag fel

Permalänk
Medlem

Du har nog fel där, https://www.youtube.com/watch?v=Pp7SYqRndao . Xbox är på ingång med massvis med nytt material och spel. Sony kommer nog ha problem framöver om de fortsätter med den affärsmodellen de har idag och med tanke på senaste nyheterna kring nedstängning av PS store för PS1, PS2 PS3 och Vita där de bokstavligen skiter i indieutvecklare är min känsla att Sony kommer få problem med att utvecklare lämnar platformen till förmån för Nintendo och Xbox. Men vi får se.

Skrivet av Dex:

Jag tycker personligen att det räcker att dom gör så att dom gamla spelen fungerar på PS5 och sen fokuserar mer på kommande spel. Känns personligen som att Microsoft fokuserar rent för mycket på gamla spel. Kommer väldigt få nyheter från deras sida angående spel som kommer nu i 2021 t.ex.

Är lite rädd för att allt det här snackat om bakåtkompabilitet och 60/120 fps till gamla spel gör att det fokuserar för mycket på att "fixa" gamla spel i stället för att fokusera mer på nya spel.

Men det är ju naturligtvis min egna personliga åsikt om detta och förhoppningsvis har jag fel

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag tycker verkligen Sony är kass med PS5.
Vart är VRR? Vart är utökad lagring? UI kan förbättras 1000% osv.
Sony har inte släppt en fw som ger någon förbättring och PS5 börjar bli ett halvår...

Håller med lite. De var som att de släppte konsolen och sen gick alla på semester (iofs väl förtjänat, kan inte ha varit lätt att släppa en konsoll under pandemin), men som du säger har det gått ett halvår redan (rejäl tankeställare det också).

Sony har verkligen sett illa ut på sistone medan Microsoft har sett bättre ut. Sony måste kanske dra till med Bloodborne 60fps kortet snart för att få lite positiv PR

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du har nog fel där, https://www.youtube.com/watch?v=Pp7SYqRndao . Xbox är på ingång med massvis med nytt material och spel. Sony kommer nog ha problem framöver om de fortsätter med den affärsmodellen de har idag och med tanke på senaste nyheterna kring nedstängning av PS store för PS1, PS2 PS3 och Vita där de bokstavligen skiter i indieutvecklare är min känsla att Sony kommer få problem med att utvecklare lämnar platformen till förmån för Nintendo och Xbox. Men vi får se.

Ja där går mycket rykten om kommande revealer, men än så länge för denna nya generationen har typ 90% (påhittad siffra av mig) av alla nyheter från Microsoft bara handlat om gamla spel.

Tvivlar väldigt mycket på att Sony får några problem med tanke på spelen som snart kommer så som Horizon, God of War och Ratchet & Clank. Dom spelen lär ju sälja som in i helskotta.

Att dom stänger sin butik för spel som kom för typ 15 år sedan (har dock dålig koll på Vita) tvivlar jag på att det spelar någon större roll för dom i det stora hela. Det är klart att visa blir besvikna, men tror nog att det är väldigt liten procent som köper så gamla spel i deras butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Håller med lite. De var som att de släppte konsolen och sen gick alla på semester (iofs väl förtjänat, kan inte ha varit lätt att släppa en konsoll under pandemin), men som du säger har det gått ett halvår redan (rejäl tankeställare det också).

Sony har verkligen sett illa ut på sistone medan Microsoft har sett bättre ut. Sony måste kanske dra till med Bloodborne 60fps kortet snart för att få lite positiv PR

Jag förstår inte riktigt detta. Har läst lite andra personer säga samma sak, men läser aldrig varför.

Vad är det som gör att Sony har sett illa ut på sistone? För att dom stängde ner butiken för PS1-PS3? Tvivlar extremt mycket på att majoriteten av spelare ens har koll på att det fanns

Microsoft gör mycket rätt just nu med t.ex. Gamepass det håller jag med om, men tycker fortfarande att dom har lite samma problem med att dom inte släpper dom där riktigt stora spelen som kan slåss om årets spel t.ex.
Det kommer säkert om några år nu med uppköpet av Zenimax dock. Där har dom väldigt trevliga och stora studios!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dex:

Jag tycker personligen att det räcker att dom gör så att dom gamla spelen fungerar på PS5 och sen fokuserar mer på kommande spel. Känns personligen som att Microsoft fokuserar rent för mycket på gamla spel. Kommer väldigt få nyheter från deras sida angående spel som kommer nu i 2021 t.ex.

Är lite rädd för att allt det här snackat om bakåtkompabilitet och 60/120 fps till gamla spel gör att det fokuserar för mycket på att "fixa" gamla spel i stället för att fokusera mer på nya spel.

Men det är ju naturligtvis min egna personliga åsikt om detta och förhoppningsvis har jag fel

Tycker personligen att Sony är dåliga att berätta vad som är på gång. Vilka mer spel än ett nytt kommande Ratchet & Clank spel är på gång? Det mesta verkar vara sånt som tidigast kommer 2022.

Microsoft har heller inte berättat så mycket om vad som händer 2021, och framförallt inte Nintendo. Jag vet inte en enda titel som är på gång för Switch 2021. Men kan mycket väl vara jag som inte har koll, saker har en förmåga att drunkna i nyhetsflödet.

Microsoft har växt sig gigantiska, de har saker på gång men verkar vara ointresserade att prata alltför mycket mer än främst Game Pass och xCloud. Sedan har de mycket mer på gång, de verkar ta i med hårdhandskarna med PC och förbättringar med DirectX.

2020 och 2021 är smått förlorade år där man nog allmänt bör förvänta sig mindre med exempelvis spelsläpp. Men jag kan ändå önska man gjorde mer och iallafall underhåller och förbättrar befintliga titlar om man ändå inte har något nytt att lansera.

Personligen har jag knappt använt min PS5 sedan jag blev klar med Ghost of Tsushima i februari. Försökt komma igång med något annat men vill nog helst bara ha något nytt. Men ser ut att vänta, och har fullt upp med annat också förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Jag förstår inte riktigt detta. Har läst lite andra personer säga samma sak, men läser aldrig varför.

Vad är det som gör att Sony har sett illa ut på sistone? För att dom stängde ner butiken för PS1-PS3? Tvivlar extremt mycket på att majoriteten av spelare ens har koll på att det fanns

Microsoft gör mycket rätt just nu med t.ex. Gamepass det håller jag med om, men tycker fortfarande att dom har lite samma problem med att dom inte släpper dom där riktigt stora spelen som kan slåss om årets spel t.ex.
Det kommer säkert om några år nu med uppköpet av Zenimax dock. Där har dom väldigt trevliga och stora studios!

Sony la även ner Japan Studio nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag tycker verkligen Sony är kass med PS5.
Vart är VRR? Vart är utökad lagring? UI kan förbättras 1000% osv.
Sony har inte släppt en fw som ger någon förbättring och PS5 börjar bli ett halvår...

Sony har väl alltid varit sega med fw. Tog ett antal år att få mappar, teman och rest mode på PS4an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tycker personligen att Sony är dåliga att berätta vad som är på gång. Vilka mer spel än ett nytt kommande Ratchet & Clank spel är på gång? Det mesta verkar vara sånt som tidigast kommer 2022.

Microsoft har heller inte berättat så mycket om vad som händer 2021, och framförallt inte Nintendo. Jag vet inte en enda titel som är på gång för Switch 2021. Men kan mycket väl vara jag som inte har koll, saker har en förmåga att drunkna i nyhetsflödet.

Microsoft har växt sig gigantiska, de har saker på gång men verkar vara ointresserade att prata alltför mycket mer än främst Game Pass och xCloud. Sedan har de mycket mer på gång, de verkar ta i med hårdhandskarna med PC och förbättringar med DirectX.

2020 och 2021 är smått förlorade år där man nog allmänt bör förvänta sig mindre med exempelvis spelsläpp. Men jag kan ändå önska man gjorde mer och iallafall underhåller och förbättrar befintliga titlar om man ändå inte har något nytt att lansera.

Personligen har jag knappt använt min PS5 sedan jag blev klar med Ghost of Tsushima i februari. Försökt komma igång med något annat men vill nog helst bara ha något nytt. Men ser ut att vänta, och har fullt upp med annat också förstås.

Nä det är sant. Man måste ju också ta hänsyn till pandemin. Den har helt klart försvårat och försenat mycket.

Men tycker ändå där kommer en hel del spel så som God of War, Horizon och FF16 till PS detta året som ser väldigt intressant ut och garanterat kommer bli stor säljare. Naturligtvis kan alla dom 3 spelen skjutas upp till 2022, men än så länge är det 2021 som gäller.

Men som du säger så ställer pandemin till det mycket så man får visa hänsyn till det också så klart.

Skrivet av Bunk:

Sony la även ner Japan Studio nyligen.

Ja just det, den glömde jag. Naturligtvis tråkigt för utvecklarna som jobbar på studion, men har svårt och se att det skulle påverka något större för oss här i "väst". Det är ju inte direkt en unik sak att en utvecklare läggs ner. Ska också tilläggas att dom väl inte la ner studion helt? Dom gjorde bara stora förändringar efter att flera tunga namn hade lämnat studion tidigare i fjor.

Man kan läsa mer här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Jag förstår inte riktigt detta. Har läst lite andra personer säga samma sak, men läser aldrig varför.

Vad är det som gör att Sony har sett illa ut på sistone? För att dom stängde ner butiken för PS1-PS3? Tvivlar extremt mycket på att majoriteten av spelare ens har koll på att det fanns

Microsoft gör mycket rätt just nu med t.ex. Gamepass det håller jag med om, men tycker fortfarande att dom har lite samma problem med att dom inte släpper dom där riktigt stora spelen som kan slåss om årets spel t.ex.
Det kommer säkert om några år nu med uppköpet av Zenimax dock. Där har dom väldigt trevliga och stora studios!

Sonys nya ledning har helt rustat om till att bli en monokultur av amerikanska blockbusters. Nu ligger även huvudkontoret i USA och Japan studio är nedlagt. Många av deras europeiska studios har stängts ned med åren. Dessutom är ledningen totalt ointresserade av deras massiva PlayStation legacy, lite annorlunda från "PlayStation generation" taglinen från PS3 tiden. Se bara Jim Ryan's kommentar när han såg Gran Turismo på PS1 och PS2.

Se också: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-09/sony-s-obs...

Permalänk
Medlem

Fråga.. Hur många har coilwhine? Jag hör ett svagt ljud 30cm ifrån mitt ps5..Måste verkligen luta mig fram för att höra det så får väl anses ok. Men har läst en del klagat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Sonys nya ledning har helt rustat om till att bli en monokultur av amerikanska blockbusters. Nu ligger även huvudkontoret i USA och Japan studio är nedlagt. Många av deras europeiska studios har stängts ned med åren. Dessutom är ledningen totalt ointresserade av deras massiva PlayStation legacy, lite annorlunda från "PlayStation generation" taglinen från PS3 tiden. Se bara Jim Ryan's kommentar när han såg Gran Turismo på PS1 och PS2.

Se också: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-09/sony-s-obs...

Japan Studios är dock inte nerlag, men dom gjorde stora förändringar där.

Visst har dom gjort konstiga saker. Men du kan ju inte ta fram vissa saker som du tycker är fel och sen samtidigt ignorera allt positivt dom har gjort och säga att dom gör fel.

Dom har som du säger släppt många blockbusters, men vet inte riktigt varför det är negativt? Dom har ju t.ex. också släppt väldigt många indie spel som har blivit populära. Bara Dreams som exempel väger ju upp väldigt mycket. Det var en väldig "chansning" som blev jätte populärt.

Deras satsning på VR är ju också väldigt bra och tar ju verkligen utvecklingen framåt medans Microsoft t.ex. inte alls tror på det.

Bara några exempel. Sen har dom ju också gjort konstiga / felaktiga saker, men det har väl alla stora företag alltid gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Jag förstår inte riktigt detta. Har läst lite andra personer säga samma sak, men läser aldrig varför.

Vad är det som gör att Sony har sett illa ut på sistone? För att dom stängde ner butiken för PS1-PS3? Tvivlar extremt mycket på att majoriteten av spelare ens har koll på att det fanns

Microsoft gör mycket rätt just nu med t.ex. Gamepass det håller jag med om, men tycker fortfarande att dom har lite samma problem med att dom inte släpper dom där riktigt stora spelen som kan slåss om årets spel t.ex.
Det kommer säkert om några år nu med uppköpet av Zenimax dock. Där har dom väldigt trevliga och stora studios!

Det som rubbat mig fel är det som andra nämnt här ovanför mig, allt i den där Bloomberg artikeln (speciellt att de vill ha en TLOU1 remake... why? det är inte ens gammalt och PS4 porten är väldigt bra), stängning av Japan Studios (speciellt i kombination med det som nämns om att endast satsa på stora titlar i Bloomberg artikeln) och stängning av PS3/Vita digital store (utan större anledning vad jag sett, och de förvarnade inte vissa Vita devs om det i god tid... sen tycker jag det ser lite dåligt ut för PS5 Digital Edition, en som tänkte köpa en sån kanske börjar fundera om de verkligen vill satsa fullt på Sony's digitala affärer när de stänger dem relativt fort).

Allt detta sedan i kombination med att ha "Jim Ryan inte gillar gamla spel" i bakhuvudet får en som mig, som gillar gamla spel och preservation, väldigt dåliga vibbar.

Sen är det det också att allt det här kom på så kort tid... hade det varit mer utspritt hade jag inte tänkt destomer på det. Nu blev det som en förstärkt effekt.

I det stora hela så är det ju lugnt ändå. Jag använder min PS5 dagligen (för att spela PS4 spel...), PS5 finns fortfarande aldrig i lager (och jag tror inte dem kommer göra det heller på bra länge), och de har ju gjort några snälla saker som Play at Home spelen (Ratchet & Clank var ju riktigt trevligt, speciellt när 60 fps patchen också kom kort därpå) och nya PS5 spel (typ Oddworld nu) kommer på PS+.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det som rubbat mig fel är det som andra nämnt här ovanför mig, allt i den där Bloomberg artikeln (speciellt att de vill ha en TLOU1 remake... why? det är inte ens gammalt och PS4 porten är väldigt bra), stängning av Japan Studios (speciellt i kombination med det som nämns om att endast satsa på stora titlar i Bloomberg artikeln) och stängning av PS3/Vita digital store (utan större anledning vad jag sett, och de förvarnade inte vissa Vita devs om det i god tid... sen tycker jag det ser lite dåligt ut för PS5 Digital Edition, en som tänkte köpa en sån kanske börjar fundera om de verkligen vill satsa fullt på Sony's digitala affärer när de stänger dem relativt fort).

Allt detta sedan i kombination med att ha "Jim Ryan inte gillar gamla spel" i bakhuvudet får en som mig, som gillar gamla spel och preservation, väldigt dåliga vibbar.

Sen är det det också att allt det här kom på så kort tid... hade det varit mer utspritt hade jag inte tänkt destomer på det. Nu blev det som en förstärkt effekt.

I det stora hela så är det ju lugnt ändå. Jag använder min PS5 dagligen (för att spela PS4 spel...), PS5 finns fortfarande aldrig i lager (och jag tror inte dem kommer göra det heller på bra länge), och de har ju gjort några snälla saker som Play at Home spelen (Ratchet & Clank var ju riktigt trevligt, speciellt när 60 fps patchen också kom kort därpå) och nya PS5 spel (typ Oddworld nu) kommer på PS+.

Ja det har kommit mycket om Sony på sistone, men mycket av det är ju fortfarande bara rykten. Som artikeln i Bloomberg från Jason Schreier som kom i dagarna är ju väldigt konstig.

Dom skriver att Sony inte längre vill "ta ut svängarna" utan bara satsa på så kallade blockbusters, men sen skriver dom i samma artikel att det inte blir ett Days Gone 2 utan utvecklarna får istället göra något nytt. Det är ju direkt motsägelsefullt

Håller med om att en remake på Last of Us känns tidigt, men inte konstigare tycker jag att till exempel Mass Effect 2-3 också får remasters Är säkert mycket nu på grund av serien som kommer komma i framtiden. Om nu ryktet ens stämmer det vill säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fråga.. Hur många har coilwhine? Jag hör ett svagt ljud 30cm ifrån mitt ps5..Måste verkligen luta mig fram för att höra det så får väl anses ok. Men har läst en del klagat..

Har läst att många har varierad mängd coil whine, så det handlar om tur eller otur ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fråga.. Hur många har coilwhine? Jag hör ett svagt ljud 30cm ifrån mitt ps5..Måste verkligen luta mig fram för att höra det så får väl anses ok. Men har läst en del klagat..

Har också lite coil whine, men precis som du säger så hör jag det bara när jag står typ en halv meter ifrån den. Så länge jag sitter i soffan så hörs det inte så jag är nöjd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Håller med lite. De var som att de släppte konsolen och sen gick alla på semester (iofs väl förtjänat, kan inte ha varit lätt att släppa en konsoll under pandemin), men som du säger har det gått ett halvår redan (rejäl tankeställare det också).

Sony har verkligen sett illa ut på sistone medan Microsoft har sett bättre ut. Sony måste kanske dra till med Bloodborne 60fps kortet snart för att få lite positiv PR

Bloodborne måste få 60FPS stöd och högre upplösning. Lance Mcdonald har redan gjort jobbet gratis åt Sony/FROM men de verkar vägra använda lösningen: https://www.youtube.com/channel/UCkCGO21T72E2hcJyBNzM1gA

Jag hoppas att FROM slutar utveckla exklusiva titlar då de idag är så pass stora och omtyckta att de inte borde behöva sälja sig till plattformsägaren. De multiplattformstitlar de släppt har överlag varit riktigt bra, även om kvaliten på deras första PC-titlar var horribla. Dark Souls någon? Har blivit bättre sedan dess med community-fixar och FROMs mognad. Det trista är att Bloodborne nu är låst på en plattform där ingen verkar bry sig om att vårda spelet. PS4-emulatorerna blir samtidigt ständigt lite lite bättre även om de ligger långt efter i utvecklingen, så med lite tur kanske spelet blir spelbart så framöver.

Skrivet av Dex:

Nä det är sant. Man måste ju också ta hänsyn till pandemin. Den har helt klart försvårat och försenat mycket.

Men tycker ändå där kommer en hel del spel så som God of War, Horizon och FF16 till PS detta året som ser väldigt intressant ut och garanterat kommer bli stor säljare. Naturligtvis kan alla dom 3 spelen skjutas upp till 2022, men än så länge är det 2021 som gäller.

Men som du säger så ställer pandemin till det mycket så man får visa hänsyn till det också så klart.

Räknar personligen med förseningar, så det ofta blir idag. Av de nämnda är det nya Horizon jag ser fram emot, även om jag hoppas på PC-lansering. FF16 ska komma till PC så om jag spelar den blir det nog där. Men det är ju mina preferenser förstås.

Hoppas dock att vi får se fler titlar, behöver inte ens vara några mastodonttitlar utan bara något bra som får PS5'an att användas lite.

Skrivet av Alrik:

Fråga.. Hur många har coilwhine? Jag hör ett svagt ljud 30cm ifrån mitt ps5..Måste verkligen luta mig fram för att höra det så får väl anses ok. Men har läst en del klagat..

Min låter i princip ingenting. Hör du coilwhinet på 30cm avstånd så låter det dock bra, värre om du hör det från soffan, eller vart du nu sitter när du spelar.

Skrivet av Dex:

Deras satsning på VR är ju också väldigt bra och tar ju verkligen utvecklingen framåt medans Microsoft t.ex. inte alls tror på det.

Microsoft har ju gjort en del för VR även de, även om de mest låter andra utveckla koncepten och ta fram produkter. Microsofts Mixed Reality innefattar Hololens (AR) men även partners VR-lösningar som HPs Reverb G2. Nu finns inget av detta tillgängligt till Xbox som konsol men istället till PC. Samt förstås att även Oculus och Valve finns tillgängliga med deras lösningar.

Så länge inte VR blir mainstream och det redan finns så många aktörer på marknaden så är det nog inte helt dumt att inte själv lansera egna produkter. Konkurrensen är hård. Men samtidigt säljs det Oculus Quests 2 som glass i solsken så frågan är hur långt kvar det nu är. Jag har själv totalt tre olika VR-lösningar men det är bara min Quest (1) som används. Den är som bäst när jag ansluter mot datorn (helst trådlöst för full frihet) eller alternativt spel och appar direkt i denna. Att köra Pavlov Schack (variant av Pavlov VR) direkt i Quest, utan kablar och andra fysiska bojor och kunna återuppliva CS-liknande matcher i VR är hårresande.

Permalänk
Medlem

Jag vill nog påstå att Xbox har lika många nya titlar på G som PS men att Xbox går helt klart rätt väg iom game pass som har visat sig vara en lönsam affärsmodell för Microsoft och för utvecklare. Sony skjuter sig själva i foten med deras nuvarande strategi. Man kan ha åsikter om bakåtkompabiliteten men det har visat sig vara ett lyckat recept eftersom spelare uppskattar det. Se bara på hur många som klagar på att Sony inte vill/inte kan implementera en vettig lösning för alla PS3 spel, PS3 går att emulera rätt så bra se bara på emulatorn rpcs3 men Sony vägrar. Jag vill nog påstå att väldigt många skulle uppskatta om man kunde spela många PS3 titlar på sitt moderna system i 4K upplösning och med 60 FPS.

Sen när det gäller nedstängning, ja det är självklart att man inte ska underhålla PS store för dessa system i all evighet men väljer man att stänga ner PS Store om 4 månader och inte kommunicera detta till sina utvecklare, iaf de mindre är bara ruttet.

Skrivet av Dex:

Ja där går mycket rykten om kommande revealer, men än så länge för denna nya generationen har typ 90% (påhittad siffra av mig) av alla nyheter från Microsoft bara handlat om gamla spel.

Tvivlar väldigt mycket på att Sony får några problem med tanke på spelen som snart kommer så som Horizon, God of War och Ratchet & Clank. Dom spelen lär ju sälja som in i helskotta.

Att dom stänger sin butik för spel som kom för typ 15 år sedan (har dock dålig koll på Vita) tvivlar jag på att det spelar någon större roll för dom i det stora hela. Det är klart att visa blir besvikna, men tror nog att det är väldigt liten procent som köper så gamla spel i deras butik.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Jag vill nog påstå att Xbox har lika många nya titlar på G som PS men att Xbox går helt klart rätt väg iom game pass som har visat sig vara en lönsam affärsmodell för Microsoft och för utvecklare. Sony skjuter sig själva i foten med deras nuvarande strategi. Man kan ha åsikter om bakåtkompabiliteten men det har visat sig vara ett lyckat recept eftersom spelare uppskattar det. Se bara på hur många som klagar på att Sony inte vill/inte kan implementera en vettig lösning för alla PS3 spel, PS3 går att emulera rätt så bra se bara på emulatorn rpcs3 men Sony vägrar. Jag vill nog påstå att väldigt många skulle uppskatta om man kunde spela många PS3 titlar på sitt moderna system i 4K upplösning och med 60 FPS.

Sen när det gäller nedstängning, ja det är självklart att man inte ska underhålla PS store för dessa system i all evighet men väljer man att stänga ner PS Store om 4 månader och inte kommunicera detta till sina utvecklare, iaf de mindre är bara ruttet.

Det är mycket möjligt att Microsoft har jätte många titlar på väg (vore väldigt konstigt med tanke på alla studios dom har köpt), men dom VISAR inte dom. Det är det jag stör mig lite på. Visst man ska inte visa något förrän man är redo, men det har ju pratats om deras cirka 20 studios i åratal nu så tycker dom borde ju kunna visa upp lite kommande spel också.

Hur vet vi förresten att Gamepass är har visat sig vara lönsamt? Dom får in många spelare där, men går kanske miljoner back på det ändå

Tror inte alls att Sony skjuter sig själv i foten med deras strategi. Har fungerat i väldigt många år för dom och bara nu för att en konkurrent också lyckas jätte bra med sin strategi (gissar på att det går bra ekonomiskt för Gamepass iallafall) och fortsätta dom släppa så många titlar som slåss om årets spel varje år så lär dom fortsätta sälja många miljoner spel.
Och med tanke på vilket tryck det fortfarande är efter konsolen så verkar det fortfarande fungera rätt bra för dom

Men ber om ursäkt att jag har dragit iväg denna tråden lite väl mycket åt Microsoft nu då detta är en tråd om PS5

Permalänk
Medlem

Kan uppfölja mitt IKEA äventyr och säga att IKEA Bestå sväljer en PS5:

Självklart inte optimalt att bakpartiet blockerar varmluft att rymma ut, men jag tänker jag testar o kör så här tillsvidare. Börjar fläktarna gå upp i högre varv eller PS5an börjar klaga så får jag väl flytta den ovanpå möbeln (har TV:n på väggen, så det är tomt ovanpå), eller ta bort bakpartiet eller borra hål.
Hitills märker jag ingen skillnad från PS5an, förutom att det osar ut varmluft från hyllan så ganska varmt blir det nog. Men den klagar inte än iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Japan Studios är dock inte nerlag, men dom gjorde stora förändringar där.

Visst har dom gjort konstiga saker. Men du kan ju inte ta fram vissa saker som du tycker är fel och sen samtidigt ignorera allt positivt dom har gjort och säga att dom gör fel.

Dom har som du säger släppt många blockbusters, men vet inte riktigt varför det är negativt? Dom har ju t.ex. också släppt väldigt många indie spel som har blivit populära. Bara Dreams som exempel väger ju upp väldigt mycket. Det var en väldig "chansning" som blev jätte populärt.

Deras satsning på VR är ju också väldigt bra och tar ju verkligen utvecklingen framåt medans Microsoft t.ex. inte alls tror på det.

Bara några exempel. Sen har dom ju också gjort konstiga / felaktiga saker, men det har väl alla stora företag alltid gjort?

Jo, man kan iakta att kurvan pekar åt fel håll och ändå se bra saker.

Basically, dom flesta har lämnat Japan Studio och dom har nu gjorts om till en Astrobot-studio. Japan Studio var även en väldigt viktig studio för att knyta till sig och samarbeta med andra japanska utvecklingsstudios så får väl se hur det går nu.

Dreams är ju trevligt men vet inte vad för indie-spel du pratar om. SIE verkar även ha avvecklat sitt indie-reachout team som var så viktigt under den tidiga PS4-tiden och för Vita. Var är titlar som LocoRoco, nytt WipeOut, Warhawk, MotorStorm, Patapon etc. Allt jag kan säga är att det känns inte som att Sony, under den nya ledningen, har samma bredd av titlar som under PS3 och tidig PS4 eran.

Satsningen på VR är intressant. Inte något jag är personligen särskilt intresserad men får se var det tar vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jo, man kan iakta att kurvan pekar åt fel håll och ändå se bra saker.

Basically, dom flesta har lämnat Japan Studio och dom har nu gjorts om till en Astrobot-studio. Japan Studio var även en väldigt viktig studio för att knyta till sig och samarbeta med andra japanska utvecklingsstudios så får väl se hur det går nu.

Dreams är ju trevligt men vet inte vad för indie-spel du pratar om. SIE verkar även ha avvecklat sitt indie-reachout team som var så viktigt under den tidiga PS4-tiden och för Vita. Var är titlar som LocoRoco, nytt WipeOut, Warhawk, MotorStorm, Patapon etc. Allt jag kan säga är att det känns inte som att Sony, under den nya ledningen, har samma bredd av titlar som under PS3 och tidig PS4 eran.

Satsningen på VR är intressant. Inte något jag är personligen särskilt intresserad men får se var det tar vägen.

Håller verkligen inte med att Sony inte satsar på t.ex indie studios. Vet inte riktigt vad för krav folk verkar ha för att det ska räknas som satsning.
Här är t.ex. en lista på indie spel som kommer i år: https://www.playstation.com/en-us/games/indies/

Att dom även satsar på stora sp kallade blockbuster titlar är väl inte så konstigt heller med tanke på vilken succé dom flesta av dom har varit för Sony? Trodde någon på fullt allvar att man t.ex. inte skulle få uppföljare till Horizon och God of War? För min del är det 2 spel som jag verkligen ser fram emot och hade tyckt det var skit tråkigt om dom inte släpptes.

Jag förstår helt enkelt inte mycket av den kritiken dom får just nu. Kanske är för att Microsoft samtidigt gör jäkligt bra satsningar just nu med Gamepass så ser värre ut med Sony då eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Förstår jag det rätt att även om jag nu skulle köpa "GTA V: PS4" till mitt PS5 i PSN store så skulle jag behöva köpa "GTA V: PS5" när den släpps ifall jag skulle vilja ha det? Alltså att man inte får tillgång till uppgraderingen automatiskt. Är det bekräftat? Det var lite vagt när jag undersökte det

Så tolkar jag det ja, iom att dom hade en trailer för PS5-versionen osv. Har inte sett att någon annan spelstudio skulle gå ut med en större reklamkampanj för en gratis patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fråga.. Hur många har coilwhine? Jag hör ett svagt ljud 30cm ifrån mitt ps5..Måste verkligen luta mig fram för att höra det så får väl anses ok. Men har läst en del klagat..

Du har redan fått lite svar i tråden men det finns en tråd för ändamålet här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1614827-playstation-5-...

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Det har varit lite diskussion här inne gällande lagringsutrymmet i PS5:an. Sony har nu uppdaterat oss med information.

Kommande uppdatering möjliggör nu att föra över PS5-spel till extern hårddisk för att lagra dem. Ska spelen återigen spelas måste de föras över till PS5ans interna SSD.

Uppdateringen kring stöd för M.2-sloten kommer framöver, de jobbar fortfarande på det.

Ni kan läsa hela nyheten här: https://blog.playstation.com/2021/04/13/ps5-april-update-brin...

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Konsolgrävare

PS5 April Update (Release imorgon)

PS5 Storage Expansion and Management

  • Store PS5 Games on Compatible External USB Drives. With this feature, you can now transfer your PS5 games to USB extended storage from your console’s internal storage. It’s a great way to extend the storage capabilities of your PS5 console, and you can seamlessly copy your PS5 games back to the console’s internal storage when you’re ready to play. It is faster to reinstall PS5 games from USB extended storage than to re-download or copy them from a disc.

  • Because PS5 games are designed to take advantage of the console’s ultra high-speed SSD, PS5 titles can’t be played from USB extended storage. PS5 titles also cannot be directly downloaded to USB extended storage. However, games that you transfer or copy back to internal storage will automatically update when applicable. In addition, you can select which game modes you want to install (such as campaign or multiplayer) for select titles that support the option.

New Social Features for PS4 and PS5 Consoles

  • Cross-generation Share Play. PS4 and PS5 players can now Share Play together while chatting in parties. This means PS5 console users can let their friends on PS4 consoles view their game screen, or even try out the PS5 games through Share Play, and vice versa. Options include the ability to share your screen with a friend, pass your controller virtually to a friend, or pass a second controller virtually to play co-op games together.

  • Request to Join Game Session. A selection of your friends’ joinable game sessions will now appear on both PS5 and PS4 consoles, allowing for more gameplay opportunities together. The “Request to Join” option also serves as a shortcut to sending a game invite, reducing the time it takes for you to get into games with friends. Through the Privacy Settings menu, you can modify who can interact with you through parties, games and messages.

Enhanced Control and Personalization Options for PS5 Consoles

  • Improved Game Base. The Game Base menu has been improved for quicker access to important content and features. You can now easily switch between Parties and Friends to start chatting with your existing parties or see what each of your online friends is up to. In addition, you can turn notifications on or off for each of the parties you’re in.

  • Disable Game Chat or Adjust Players’ Volume. You can now quickly disable in-game chat, which turns off your mic audio and the voice audio of other players. Additionally, you can easily adjust the individual voice chat volume of other players in the same chat so you don’t have to ask your friends to lower or increase their mic volume each time.

  • Game Update Pre-download. Once it’s enabled by developers, title updates for games will pre-download to your console if the “automatic updates” setting is enabled and your console is on or in rest mode. This will let you start playing the latest version of a game immediately after the update’s release.

  • Customize Game Library. With the ability to search your library or hide games from view, it’s now easier to find content and personalize your view of your game library.

  • Screen Zoom. You can now adjust the magnification of the screen to suit your preference from the Settings menu.

  • New Trophy Settings and Stats Screen. The level of trophies that results in automatic capture of a screenshot or video clip can now be customized — so you can now choose to only capture and save images/videos of moments when you earn higher-grade trophies, like Gold or Platinum. We’re also introducing a new player Trophy Stats screen, where you can check out the summary of your trophy level and status at a glance.

New Features for PlayStation App

  • We’re also introducing a myriad of new features for PlayStation App to make it easier than ever to connect with your console experience remotely. Recently, we introduced the ability to save products in a wishlist, get notifications when your friends are online, and change your console online status. In the coming weeks, we’ll be rolling out even more, including the ability to join a multiplayer session on PS5 from the app, manage your PS5 console storage, compare trophy collections with friends, and sort and filter products shown in the PlayStation Store. You can download PlayStation App for free from Google Play and the App Store.

https://blog.playstation.com/2021/04/13/ps5-april-update-brin...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |