Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Batterier till Mile Scout RX1

Hej hopp!
Jag har en robotdammsugare Mile Scout RX1 (Vi kallar den Pucko, eller när vi blir arga på den, Fucko) som har varit inställd i garderoben ett bra tag. Tydligen gillade inte batteriet i den det. När jag kollar på batterier till den för att köpa ett nytt, så tycker jag att det är lite dyrt. Batteriet ser ut såhär Det är fyra batterier med beteckningen "icr18650-22F sdi 1f34". Jag tänker att köpa 4 batterier och löda ihop ett paket själv och använda den gamla kopplingen. Frågan är, måste jag ha exakt samma batterier eller kan jag köpa vilka 18650-batterier som helst? 22F antar jag betyder 2200mAh, men resten av vad det står på batteriet har jag ingen aning om. Vill inte välja fel batterier så hela huset brinner ner på grund av kortslutning. Jag kan inte hitta batterier med exakt samma beteckning.

Anledningen till att jag vill löda ihop ett själv är att ett original batteripack kostar 2.153:- Ett styck 18650-batteri kostar 80:- x 4.

Pucko (Fucko) hoppas på hjälp att komma ut ur garderoben med nytt batteri

Rubrik förtydligad från "Någon som är bra på batterier?" /Vzano - Mod
Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid välja celler med inbyggd skyddskrets så blir det svårare att misshandla dem till döds utan de lär funka tills kemin är utsliten.l

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste ha celler med "lödfanor" - 18650-celler gillar inte att bli uppvärmda med en lödkolv.

Så länge det är 18650-celler som är kopplade på samma sätt som befintligt pack så är det inga problem.

https://www.batteributik.se/category/115/li-ion-med-lodoron

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Rubrik förtydligad*

Citat:

§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Egentligen var det ett allmänt intresse för beteckning på batterier. Jag har fler projekt... men det går bra att byta rubrik!

Så vilka batterier som helst (med lödöron) går bra, bara det är ett 18650-batteri? mAh på batterier har jag för mig inte spelar någon roll för att det ska funka. det kan likväl vara högre?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Egentligen var det ett allmänt intresse för beteckning på batterier. Jag har fler projekt... men det går bra att byta rubrik!

Så vilka batterier som helst (med lödöron) går bra, bara det är ett 18650-batteri? mAh på batterier har jag för mig inte spelar någon roll för att det ska funka. det kan likväl vara högre?

Vet du spänningen och antal mAh kan du räkna ut energiinnehållet i batteriet, ju fler mAh desto mer energi kan batteriet lagra.
Det kan vara stor skillnad i kvalitet mellan olika batterier, de tål olika antal laddcykler och en del har inbyggd skyddselektronik och vad du bör välja beror på budget och applikation.
en del apparater har ju batteriövervakning i kretsarna runt battericellen medan andra är designade för att det ska skötas av batteriet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Egentligen var det ett allmänt intresse för beteckning på batterier. Jag har fler projekt... men det går bra att byta rubrik!

Så vilka batterier som helst (med lödöron) går bra, bara det är ett 18650-batteri? mAh på batterier har jag för mig inte spelar någon roll för att det ska funka. det kan likväl vara högre?

När det gäller litiumjon så finns det lite olika kemier, vilka även har lite olika spänning.

Samsung ICR18650-22F har en max spänning på 4,2V (nominell spänning 3,6V, dvs ett genomsnitt under urladdning), discharge cut off vid 2,75V, max 2C urladdning, standardladdning 0,5C och snabbladdning max 1C. Den har ingen integrerad skyddskrets. Lämpligen ersätter du denna med ett märkesbatteri (ex. Samsung, Panasonic, LG eller Sony) som har likadan eller bättre specifikation.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Har blivit lite klokare på batterier.
Konstigt nog verkar den börja ta laddning. Batterilampan lyser nu orange efter en natt. Kanske batteriet kan återhämta sig. Blir npg att jag köper batterier ändå. Återkommer med resultat i så fall.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable