Mass Effect-trilogin i HD-utgåva inom ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Har nu testat att ändra diverse värden i BIOGame/BIOEngine-filerna. Tyvärr återställs de efter att spelet har körts.

Det problemet finns ju med en del andra spel, d.v.s. att .ini-filerna skrivs över från en "master" när spelet startas. Bra att veta att options för allt detta existerar, tror att det kommer lösas med tiden, men kasst att inte Bioware gjort fler options tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Då bör det vara rätt buggfritt iallafall. Minns när me1 qläpptes det var en buggfest av råge!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://www.flawlesswidescreen.org/

har du stöd för ultrawide i cutscenes + FOV så jävla bra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Här är en sammanfattning av den uppdaterade grafiken, originalet överst:

Permalänk
Medlem

Det kör värmt på mitt vattenkyld 5800x system.
Får upp till 72grader jämfört med AC Valhalla och Doom som kör kring 62-65..
Det hackig känsla när man kör på planeten har försvunnit efter uppdateringen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här är en sammanfattning av den uppdaterade grafiken, originalet överst:
https://i.imgur.com/3U9oc25.jpg

Originalet är ju åtminstone minst dubbelt så snygg. Synd att de meckat om med ljuset på det där sättet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här är en sammanfattning av den uppdaterade grafiken, originalet överst:
https://i.imgur.com/3U9oc25.jpg

Skrivet av Gorian:

Originalet är ju åtminstone minst dubbelt så snygg. Synd att de meckat om med ljuset på det där sättet.

Håller med här. Ljussättningen är faktiskt bättre i originalet. Kanske är något MEs modcommunity kan åtgärda över tid. Finns ju redan alternativ för att stänga av t.ex. DoF

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Jepp, 120 Hz å äkta g-sync.

Lirade också TW3 med tangentbord mus förra genomspelningen, likaså Mass Effect 2 och 3, men handkontroll gör inte bara spelupplevelsen skönare utan t o m lättare skulle jag säga. Fighterna i Witcher passar grymt bra med handkontroll.

Vet inte vad du menar med äkta G-sync, men den har ingen g-sync modul, den har Vesa adaptive sync vilket Nvidia nu stödjer under G-sync varumärket, och support ingår som default i Nvidias drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Vet inte vad du menar med äkta G-sync, men den har ingen g-sync modul, den har Vesa adaptive sync vilket Nvidia nu stödjer under G-sync varumärket, och support ingår som default i Nvidias drivers.

Mm såg det!
Apropå, är det nån större skillnad mellan de två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Mm såg det!
Apropå, är det nån större skillnad mellan de två?

https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy... är läsvärt (och/eller sevärt).

Att du fick mothugg handlade nog allra mest för att du slängde dit "äkta" framför "Gsync", vilket rimligen tolkas som Nvidias egna teknologi som ursprungligen var det enda som kallades "Gsync". Numera används "Gsync" även i sammanhangen VESA Adaptive Sync och HDMI VRR, men då med namnet "Gsync Compatible".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Gsync Compatible".

Kompatibel är ju dock inte synonymt med "äkta", så "äkta G-Sync" är rimligen med G-Sync-modul.

Synd att inte G-Sync kan laga de grafiska problemen med remastern bara.

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte vad EA håller på med. Kollade grafikjämförelser på ME1 och hur det ser ut i legendary edition.
De har ändrat färgtemperatur, hur reflektioner ser ut, hur bloom hanteras samt stuket på vissa modeller.
Vad jag förväntar mig av en remaster är att stämningen i spelet behålls, även om grafiken touchas upp. ME1 hade en design som stod ut, nu är den söndertrampad. Jag begriper inte varför.

Cut scenes som varit mörka är nu plötsligt belysta. Skeppets belysning använder inte längre bloom, så stämningen ser annorlunda ut. Buggyn är numera matt i färgen istället för att vara blank, vilket både påverkar hur man uppfattar buggyn men också solskenet på planeten. Många scener har gått från att ha en kall blå ton till att istället få en gul ton. På vissa ställen har man gått så långt att man bytt färg på hela himlen eller solen. Vissa dräkters utseende är förändrat och dräkternas reflektion är också förändrad.

Kameran har också stoppats närmre karaktären, varför? Det förändrar hur spelet upplevs, men jag tyckte inte kameravinkeln var ett problem i ME1.

För mig som verkligen ville köra ME1, fast med en motor som fungerar på moderna OS, kändes detta som ett slag i ansiktet. Det blir liksom inte rätt när material och stämningsfull ljussättning är sönderpetat. Jag kan inte spela det gamla spelet och det nya spelet är inte troget det gamla.

Som tur är verkar det inte alls lika illa med ME2 eller ME3.

Skrivet av Sveklockarn:

Här är en sammanfattning av den uppdaterade grafiken, originalet överst:
https://i.imgur.com/3U9oc25.jpg

För mig är det obegripligt. Ingen kan väl bett om detta? Har någon klantat sig totalt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

För mig är det obegripligt. Ingen kan väl bett om detta? Har någon klantat sig totalt?

Det är ju inte samma Bioware som släppte Mass Effect som varit inblandade i remastern heller utan två små bolag (Abstraction Games & Blind Squirrel Games) och utvecklare som uppenbarligen inte förstår Mass Effect bättre än att de fokuserat på "moderna problem" såsom kameravinkeln på någon karaktärs ändalykt.

En okvalificerad gissning var att de gjorde remastern så quick and dirty de kunde eftersom de visste att den skulle sälja på hypen ändå. Det finns en del videos på Youtube om andra grafiska problem där andra smärre grafikproblem från originalen har förvärrats, och hur de slarvat och skippat vissa grafiska detaljer, men tyvärr drunknar de fortfarande i alla hjärndöda "10/10 WOHOO!"-videos från betalda influencers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy... är läsvärt (och/eller sevärt).

Att du fick mothugg handlade nog allra mest för att du slängde dit "äkta" framför "Gsync", vilket rimligen tolkas som Nvidias egna teknologi som ursprungligen var det enda som kallades "Gsync". Numera används "Gsync" även i sammanhangen VESA Adaptive Sync och HDMI VRR, men då med namnet "Gsync Compatible".

Aa har förstått det.. men jag menade om man upplever nån större skillnad med skärm med g-sync-modul jämfört med "g-sync compatible"..

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare spelat igenom Mass Effect 3 som var riktigt bra, dock blev det aldrig att jag spelade 1an och 2an. Nu har vi köpt Mass Effect Legendary och spelat någon timme på första delen. Inledningsvis kändes det acceptabelt men nu har vi tröttnat rejält. Striderna på PS4 är minst sagt klumpiga och det tar en väldig tid att hitta folk och platser. Spelet var säkert en höjdare på sin tid men trots uppdateringarna så räcker det inte riktigt till för oss. Spontant känns de som de helt missat vättig ljussättning men det är ett mindre problem.

Just nu funderar jag allvarligt på att skippa första delen men frågan är då om det finns någon sammanfattning att ta del av innan man börjar på 2an? Vad jag förstår ska 2an vara mer i stil med 3an, d.v.s ett bra steg upp från första delen?

Har lämnat citadellet och letar runt på planeter efter objectives(hittat ett par såhär långt) så jag misstänker att det fortfarande är i början av spelet.

Dold text
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Jag har tidigare spelat igenom Mass Effect 3 som var riktigt bra, dock blev det aldrig att jag spelade 1an och 2an. Nu har vi köpt Mass Effect Legendary och spelat någon timme på första delen. Inledningsvis kändes det acceptabelt men nu har vi tröttnat rejält. Striderna på PS4 är minst sagt klumpiga och det tar en väldig tid att hitta folk och platser. Spelet var säkert en höjdare på sin tid men trots uppdateringarna så räcker det inte riktigt till för oss. Spontant känns de som de helt missat vättig ljussättning men det är ett mindre problem.

Just nu funderar jag allvarligt på att skippa första delen men frågan är då om det finns någon sammanfattning att ta del av innan man börjar på 2an? Vad jag förstår ska 2an vara mer i stil med 3an, d.v.s ett bra steg upp från första delen?

Har lämnat citadellet och letar runt på planeter efter objectives(hittat ett par såhär långt) så jag misstänker att det fortfarande är i början av spelet.

Dold text

Kör en ME1 recap på youtube. Sen får du en dialog i ME2 där du får "välja" vilka viktiga actions du gjorde i första spelet för att styra upp det. Men du borde i alla fall kolla lite videos om valen innan du väljer, kanske inte nödvändigtvis vad de leder till men kan ju vara skönt att ha lite bakgrundsinfo innan man utrotar en ras eller dödar nån karaktär

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har tidigare spelat igenom Mass Effect 3 som var riktigt bra, dock blev det aldrig att jag spelade 1an och 2an. Nu har vi köpt Mass Effect Legendary och spelat någon timme på första delen. Inledningsvis kändes det acceptabelt men nu har vi tröttnat rejält. Striderna på PS4 är minst sagt klumpiga och det tar en väldig tid att hitta folk och platser. Spelet var säkert en höjdare på sin tid men trots uppdateringarna så räcker det inte riktigt till för oss. Spontant känns de som de helt missat vättig ljussättning men det är ett mindre problem.

Just nu funderar jag allvarligt på att skippa första delen men frågan är då om det finns någon sammanfattning att ta del av innan man börjar på 2an? Vad jag förstår ska 2an vara mer i stil med 3an, d.v.s ett bra steg upp från första delen?

Har lämnat citadellet och letar runt på planeter efter objectives(hittat ett par såhär långt) så jag misstänker att det fortfarande är i början av spelet.

Dold text

Om du bara kör mainstoryn så är det ju väldigt tydligt var du ska åka någonstans och vad du ska göra. Känner inte igen mig med att man måste åka runt och leta efter objectives. Det står ju vilken planet i vilket system du behöver åka till, och det finns typ en planet i varje system du ö.h.t. kan landa på så det borde gå rätt snabbt att lista ut. Men du kan ju som sagt kolla på en recap av storyn någonstans och sen får du välja i tvåan vilka val du gjorde, men även om man tar lite tid på sig och inte bara gör det absolut mest nödvändiga tar det ju inte mycket längre än 10h att spela igenom ettan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Då vet du ju hur PC-spelare känner när de spelar på konsol. Lite som att man har fått händerna bakbundna och försöker spela genom att trycka på piltangenterna med näsan.

Misstänker att striderna inte är spelbara utan att använda cover-systemet flitigt samt ha auto-aim aktiverat (om det nu går att deaktivera på konsolversionen vill säga). Vart du ska ta vägen står i din questlogg, ingen aning om vilken knapp som tar fram den på konsol dock.

Permalänk
Medlem

Efter att för första gången sedan 3:an släpptes ha spelat igenom hela triologin igen (spelade orginalen på 360) så känner jag mig lite besviken på LE. Ljussättningen kändes "fel" mot vad minnet gjorde gällande, framför allt så hade den "mörka stämningen" förminskats. Efter att ha kollat jämförelser mellan versionerna här i tråden så hade man ju inte helt fel i alla fall.

Mass Effect (1) hade klara förbättringar i stridssystemet, men framför allt var planetsegmenten i Makon inte lika smärtsamt dåliga längre. Men att jag med min maskin (5900x, 6800xt) hade stora problem med stutters på vissa av planeterna är dock ett grovt underkänt, bara detta gör att skämskudden borde tas fram hos Bioware då detta är "Legendary Edition". Hade även ett segment då man pratar med en AI där den hela tiden blinkar extremt mycket, så mycket att jag inte klarade av att titta på skärmen under tiden och faktiskt mådde rejält illa efteråt (har aldrig varit känslig för blinkande ljus tidigare). Detta är inte bara illa utan potentiellt riktigt farligt!

Mass Effect 2 som tidigare var min favorit var fortfarande riktigt bra, men att vapnen i cutscenes inte stämde med vad jag hade utrustat alla gånger (märkte dock av det fler gånger i trean) känns som något de kunnat lagt tid på att fixa. Märkte även av nackdelarna i 2:an nu, som att planetscannandet är brutalt tråkigt och att huvudstoryn enbart känns som medioker jämfört med de flesta rekrytering- och lojalitetsuppdrag. Spelet kändes helt enkelt mer som ett antal riktigt bra noveller än en fantastisk roman.

Mass Effect 3 var för det mesta bra och det märktes direkt att striderna tagit ett rejält kliv framåt jämfört ME2. Däremot hade jag allt för många problem med att ljud och bild inte synkades eller att vissa segment helt enkelt hoppades över i cutscenes, såg flertalet gånger en karaktär röra på munnen ett antal sekunder innan ljudet kom. Sista segmentet i spelet kändes alltför utdraget, och tror jag för första gången såg "extended cut", detta då jag inte vad jag minns rört 3:an sedan jag klarade det första gången. Tyckte dock fortfarande att slutet inte klarar av att leverera något som triologin förtjänar, "rymdmagi" känns inte som ett bra sätt att avsluta.

Överlag är inte LE direkt dålig, men bristerna som finns är alltför många för att jag ska tycka att versionen förtjänar namnet. Då jag gav strax under 400:- för dessa kring 120 timmars äventyr så var det värt det för mig, men till fullpris så skulle jag inte rekommendera det. Överlag så har jag även ändrat mig från att tidigare favoriserat 2:an så tycker jag nu 1:an är bäst, 3:an är dock fortfarande vekast i triologin. Såg nu även en tydlig trend i triologin som jag inte såg tidigare, den går från att vara ganska väl grundad i vetenskap och ett trovärdigt universum, till att i trean övergått till "rymdmagi" och action till den grad att hjälten överlever allt. Att fienden gått från att ensamt hota stor del av flottan som finns till att du kan ha fighter mot den till fots gör inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Överlag är inte LE direkt dålig, men bristerna som finns är alltför många för att jag ska tycka att versionen förtjänar namnet. Då jag gav strax under 400:- för dessa kring 120 timmars äventyr så var det värt det för mig, men till fullpris så skulle jag inte rekommendera det. Överlag så har jag även ändrat mig från att tidigare favoriserat 2:an så tycker jag nu 1:an är bäst, 3:an är dock fortfarande vekast i triologin. Såg nu även en tydlig trend i triologin som jag inte såg tidigare, den går från att vara ganska väl grundad i vetenskap och ett trovärdigt universum, till att i trean övergått till "rymdmagi" och action till den grad att hjälten överlever allt. Att fienden gått från att ensamt hota stor del av flottan som finns till att du kan ha fighter mot den till fots gör inte saken bättre.

kan hålla med, känns som att sista delarna av ME3 var väldigt ihoptryckt (från att man mötte Kai Leng och framåt) och man kunde gjort spelet mycket bättre från den punkten och framåt. För tidens skull kanske det handlar om brist på utrymme?

Permalänk
Medlem

Tänkte nog testa detta spel. Ska jag köra på pc (3080 & 5600x i 3440x1440) eller xbox series x (65" oled)?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tänkte nog testa detta spel. Ska jag köra på pc (3080 & 5600x i 3440x1440) eller xbox series x (65" oled)?

Såklart 3080 & 5600x med din 65" oled.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fördelen med 1an är att många buggar är borta. Fanns många game breaking bugs förut. Tog 3 försök innan jag tog mig igenom det med massor av konsoll kommandon. Vågade inte ens testa side missions. Nu har jag gjort flera.
Vet inte varför dom förstört färg sättningen så jävligt? Piffa upp och ändra totalt är helt 2 olika saker vilket dom verkar ha missat totalt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.