Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag tycker du har rätt i sak men någon form av ensam app som sedan kommunicerar med alla leverantörers system vore att föredra istället för 10 olika. Affärsidé för den som kan skriva kod.

Ja, en app till alla stationer vore ju såklart bäst. Fast om appen ska kunna kommunicera med de olika nätverkens API så krävs förmodligen ett samarbete med dom och det är då det blir kostsamt. Operatörerna för varje nätverk vill ju såklart att man främst använder deras egna app, så de lär inte låta tredjepart ta över den biten gratis utan lägger på nån licensavgift. Skulle dessutom betalningen skötas helt via den nya appen så tillkommer transaktionskostnader beroende på betalmedel. Det är kanske därför Plugshare generellt är så dyrt att ladda med.

En app där man kunde ladda och betala med krypto vore ju nåt!

Skrivet av martinot:

Appjäveln krånglade som vanligt, men som tur var så kom jag på att jag hade en laddbricka som fungerade för Eon.

Laddbrickor och laddkort är något som alla nätverk borde erbjuda. Men vissa verkar välja bort det, konstigt nog. Som Circle K. Ännu en kostnadsfråga..

Skrivet av martinot:

Önskar personligen inte att en app skall klara allt (blir nog tekniskt krånligt), men däremot att det gärna fungerade som ett komplement att även kunna betala med ett vanligt betal/kreditkort som när jag tankar diesel på en mack jag inte har deras egna tankkort för.

De hade enkelt kunnat erbjuda kortbetalning om de bara ville. Handlar nog mer om att fånga in kunderna i diverse abonnemang och göra de till stammisar via en egen app. Speciellt i detta tidiga skede när laddnätverken är så få. Det finnns säkert en bra affärside bakom det hela.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jo du ser det nästan alltid på färgen på stolpen och på bilen.

Ändrar bilen färg när den laddar? min är vit oavsett om jag laddar eller ej

Förlåt, kunde inte hålla mig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag tycker du har rätt i sak men någon form av ensam app som sedan kommunicerar med alla leverantörers system vore att föredra istället för 10 olika. Affärsidé för den som kan skriva kod.

Med i3:an som vi hämtade i februari så följde det med ett BMW Charging-kort som funkar på de flesta stationerna i Sverige, antar att det finns fler såna tjänster om man är intresserad.

Det bästa vore såklart om bilen kunde identifiera sig själv automatiskt mot laddstationen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

De hade enkelt kunnat erbjuda kortbetalning om de bara ville. Handlar nog mer om att fånga in kunderna i diverse abonnemang och göra de till stammisar via en egen app. Speciellt i detta tidiga skede när laddnätverken är så få. Det finnns säkert en bra affärside bakom det hela.

Det är dessvärre regeringens och EU fel till mångt och mycket. Det finns mycket standardiseringar och formkrav för privatladdning med bidrag som t.ex. mätdirektivet (Som är mer eller mindre helt onödigt). Men för publika laddningsstationer där nätverken bygger bestående transportinfrastruktur så är är vilda västern. Det är ju inte konstigare än sjöfart, flyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har vi någon early-adopter som rullar runt i en Ioniq 28kwh? Hur står sig batteriet? Köpte nyligen en från 2019, fungerar prima för sambon som kör 10 mil om dagen... Hade gärna haft en med "modern" batteristorlek tbh.

Early-adopter vågar jag väl inte påstå men rullar runt i en Ioniq 28 från -20. För 10 mil om dagen pendling är den perfekt. Använder den själv till det, har snart gjort 2000mil i den på 15 månader. Mätarställningen ligger på 3000ish mil. Räckvidden på vintern med e18 pendling in till sthlm tvingar ner den som värst till 16 mil. Runt 18-20 mil är väl mer normalt för den här vintern iallafall. Nu när det är varmt och fint är jag uppe på runt 20-25 mil räckvidd beroende på hur mycket landsväg det blir. Hade den haft stora batteriet men lika "bra" snabbladdning som med lilla batteriet hade den nog funkat bra för många barnfamiljer som primär bil.. Vi har beställt en Enyaq 60 som ska dyka upp om ett par veckor med lite flax.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Hej
Tänkte bara komma med lite info ifall om någon kikar här och velar mellan el och hybrid.
Den 1 Februari hämtade jag min Toyota rav4 ladd-hybrid.
Jag är fantastiskt nöjd med bilen. So far under perioden 1 feb - 30 april;
2144 km körsträcka.
Jag har laddat för 566 kr
Tankat totalt 16 liter bensin.
Kört enbart korta sträckor, den längsta har nog varit ca 50 km.
Inte kört ekonomiskt, stått ganska så hårt på gasen.
Bensinmotorn har egentligen inte varit nödvändig utan bara kopplats in för att det är kul med en bensinmotor plus två elmotorer i drift samtidigt...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jo du ser det nästan alltid på färgen på stolpen och på bilen.

Nu har jag bara erfarenhet av eon's ladd stolpar och på dom ser man inte, har du väl startat laddningen blir lampan blå och ändrar inte färg även om laddningen avslutats, går tillbaka till grön först när man kopplar loss kabeln.

Skrivet av Aktsu:

Finns system där själva parkeringsbetalningen är kopplad till laddningen. Så om laddningen avbryts så avbryts och parkeringen och står man kvar kan man bli lappad.

Tycker det är den bästa lösningen i kombination med minuttaxa för AC laddning, visst är det tradigt att behöva flytta bilen men så länge det är en begränsad resurs så bör vi eftersträva maximalt utnyttjande.

Det systemet är ju bra, då får man svart på vitt att laddningen är avslutad.

Minuttaxa är jag inte alls för, man skall betala för mängden man laddar och inte hur långt tid det tar.
Däremot får det gärna vara kopplat till något system som tar ut extra avgift om man står kvar efter man laddat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Minuttaxa är jag inte alls för, man skall betala för mängden man laddar och inte hur långt tid det tar.
Däremot får det gärna vara kopplat till något system som tar ut extra avgift om man står kvar efter man laddat klart.

Jag tycker man skall betala för det man nyttjar och man nyttjar faktiskt stolpen också, på samma sätt som man betalar per tidsenhet för parkeringen. Så har man inte minuttaxa blir det så att långsamladdande bilar blir subventionerade av övriga personer då man nyttjar en resurs längre tid för samma pris som de som nyttjar den kortare tid. EDIT: Med långsamladdande bilar menar jag t.ex. de som står kvar onödigt länge för att ladda 100% fullt (vilket kan ta flera timmar extra) eller hybrider som iaf fram till nyligen kunnat ta flera timmar för att ladda 10 kWh osv.

Permalänk
Medlem

På det sättet hade det varit rimligt att alltid blir debiterad för max effekt stolpen kan ge, eftersom det är det man blockerar. Men klurigt om stolpar är lastbalanserade och delar på en total effekt budget

Autocorrect
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker man skall betala för det man nyttjar och man nyttjar faktiskt stolpen också, på samma sätt som man betalar per tidsenhet för parkeringen. Så har man inte minuttaxa blir det så att långsamladdande bilar blir subventionerade av övriga personer då man nyttjar en resurs längre tid för samma pris som de som nyttjar den kortare tid. EDIT: Med långsamladdande bilar menar jag t.ex. de som står kvar onödigt länge för att ladda 100% fullt (vilket kan ta flera timmar extra) eller hybrider som iaf fram till nyligen kunnat ta flera timmar för att ladda 10 kWh osv.

Ja och sen kan man vända på det och säga att med minuttaxa så subventionerar långsamt laddande bilar dom snabbas elpris.
Man måste titta på vilken produkt du köper och syftet med att ladda en elbil/hybrid är just att köpa el, därför skall priset sättas på den produkten du köper och vara samma oavsett hur lång tid det tar att uppnå en viss mängd.
Infrastrukturen betalar du även den via priset på produkten.

Du jämför med parkering, även där är det samma pris för alla per timme och där är det tid du köper, så oavsett vilken bil du har betalar du samma för den tid du står där.

Sen håller jag som sagt med om att man måste hitta ett sätt att komma åt dom som utnyttjar ladd platserna till det dom inte är till för, dvs står kvar onormalt länge efter dom laddat klart.

Den dagen alla laddbara bilar laddar i samma hastighet kanske man kan titta på minuttaxa, men inte förr eftersom produkten inte är tid utan el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja och sen kan man vända på det och säga att med minuttaxa så subventionerar långsamt laddande bilar dom snabbas elpris.
Man måste titta på vilken produkt du köper och syftet med att ladda en elbil/hybrid är just att köpa el, därför skall priset sättas på den produkten du köper och vara samma oavsett hur lång tid det tar att uppnå en viss mängd.
Infrastrukturen betalar du även den via priset på produkten.

Du jämför med parkering, även där är det samma pris för alla per timme och där är det tid du köper, så oavsett vilken bil du har betalar du samma för den tid du står där.

Sen håller jag som sagt med om att man måste hitta ett sätt att komma åt dom som utnyttjar ladd platserna till det dom inte är till för, dvs står kvar onormalt länge efter dom laddat klart.

Den dagen alla laddbara bilar laddar i samma hastighet kanske man kan titta på minuttaxa, men inte förr eftersom produkten inte är tid utan el.

Beror väl på om det är en parkeringsplats med AC eller en DC-laddare.
För DC går det ju enkelt att lösa att du betalar för det du laddar in och står du sen och tar upp en plats så får du betala en avgift för en perioden du står.
Parkering borde rimligtvis vara en parkeringskostnad plus det du laddat.

Kanske var detta du menade insåg jag efter jag skrivit allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den dagen alla laddbara bilar laddar i samma hastighet kanske man kan titta på minuttaxa, men inte förr eftersom produkten inte är tid utan el.

Jag kan hålla med att det är enklare modell att förklara för kunder att endast ta betalt för elen, men annars är jag ganska säker på att de största kostnaderna inte är elen. De absolut största kostnaderna är troligen CAPEX (inköp av mark, markanläggning, transformatorstationer, laddare, laddpunkter, anslutning till elnät, etc.) och OPEX fast (fast nätavgift, underhåll, etc.) som är oberoende av elen som säljs. Sedan finns även OPEX rörlig (elen som köps in, effektavgifter till nätbolaget, skatter, etc.), men skulle starkt misstänka att detta är den mindre delen av kostnaderna.

Så på det sättet, sett till kostnaderna, så är troligen det mer rationellt att ta betalt för tiden man utnyttjar infrastrukturen än mängden el. Men det är ju troligen som sagt svårare att sälja in till kunderna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja och sen kan man vända på det och säga att med minuttaxa så subventionerar långsamt laddande bilar dom snabbas elpris.
Man måste titta på vilken produkt du köper och syftet med att ladda en elbil/hybrid är just att köpa el, därför skall priset sättas på den produkten du köper och vara samma oavsett hur lång tid det tar att uppnå en viss mängd.
Infrastrukturen betalar du även den via priset på produkten.

Du jämför med parkering, även där är det samma pris för alla per timme och där är det tid du köper, så oavsett vilken bil du har betalar du samma för den tid du står där.

Sen håller jag som sagt med om att man måste hitta ett sätt att komma åt dom som utnyttjar ladd platserna till det dom inte är till för, dvs står kvar onormalt länge efter dom laddat klart.

Den dagen alla laddbara bilar laddar i samma hastighet kanske man kan titta på minuttaxa, men inte förr eftersom produkten inte är tid utan el.

Fast produkten är inte bara el, du betalar även för tillgången till laddstolpen. Att de som laddar inte gör det i högre hastighet kommer bara driva upp priserna då investeringskostnaderna måste täckas hur man än gör. Att fördela den på de som faktiskt är de som utnyttjar stolpen är det rimliga vilket innebär minuttaxa på något vis, det går alltid att göra så att man betalar ett lägre pris för elen per kWh och per minut man är inkopplad också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Beror väl på om det är en parkeringsplats med AC eller en DC-laddare.
För DC går det ju enkelt att lösa att du betalar för det du laddar in och står du sen och tar upp en plats så får du betala en avgift för en perioden du står.
Parkering borde rimligtvis vara en parkeringskostnad plus det du laddat.

Kanske var detta du menade insåg jag efter jag skrivit allt.

Precis, betala för elen du laddar och står du kvar efter att laddningen är färdig får du en minutkostnad för "parkeringen".

Skrivet av martinot:

Jag kan hålla med att det är enklare modell att förklara för kunder att endast ta betalt för elen, men annars är jag ganska säker på att de största kostnaderna inte är elen. De absolut största kostnaderna är troligen CAPEX (inköp av mark, markanläggning, transformatorstationer, laddare, laddpunkter, anslutning till elnät, etc.) och OPEX fast (fast nätavgift, underhåll, etc.) som är oberoende av elen som säljs. Sedan finns även OPEX rörlig (elen som köps in, effektavgifter till nätbolaget, skatter, etc.), men skulle starkt misstänka att detta är den mindre delen av kostnaderna.

Så på det sättet, sett till kostnaderna, så är troligen det mer rationellt att ta betalt för tiden man utnyttjar infrastrukturen än mängden el. Men det är ju troligen som sagt svårare att sälja in till kunderna.

Som jag även skrev, infrastrukturen betalar via ett prispåslag på produkten (elen), jag har aldrig sagt att det skall vara endast elkostnaden enligt t.ex. spotpris, det jag säger är att alla skall betala samma pris oavsett ladd hastighet.

Skrivet av Aktsu:

Fast produkten är inte bara el, du betalar även för tillgången till laddstolpen. Att de som laddar inte gör det i högre hastighet kommer bara driva upp priserna då investeringskostnaderna måste täckas hur man än gör. Att fördela den på de som faktiskt är de som utnyttjar stolpen är det rimliga vilket innebär minuttaxa på något vis, det går alltid att göra så att man betalar ett lägre pris för elen per kWh och per minut man är inkopplad också.

Håller jag inte med om, produkten är den varan du är ute efter i affären (elen i detta fallet), tillgång till stolpen (infrastrukturen) är ju något som krävs för att kunna köpa produkten, finns ju inte heller någon som åker till en laddare bara för att få tillgång till stolpen.
T.ex betalar du inget för att gå in på ICA och handla, men i priset på varorna finns påslag för att täcka byggnaden som gjorts för att du skall kunna gå in och handla.

Problemet är inte att vissa bilar tar längre på sig att ladda, problemet är dom som står kvar och ockuperar en laddplats utan att ladda, det är dom som skall "straffas" och inte dom som har en bil som laddare lite långsammare än grannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Problemet är inte att vissa bilar tar längre på sig att ladda, problemet är dom som står kvar och ockuperar en laddplats utan att ladda, det är dom som skall "straffas" och inte dom som har en bil som laddare lite långsammare än grannen.

Båda grupperna bidrar till problemet, det är helt enkelt en ändlig resurs som man binder upp och då vore det inte konstigt om det kostade mer att binda upp den en längre tid för att man hade en bil som laddade långsammare. Min princip är att jag tycker att man skall betala för sin del av kostnaderna (inte bara vad gäller laddning utan i allmänhet) och för att så skall ske måste det kosta mer att stå på en laddplats en längre tid även om man laddar lika mycket som någon som står kortare.

Ett sätt som vissa löst det på är att parkeringsplatserna med laddstolpe har en högre parkeringstaxa samtidigt som det kostade per kWh att ladda, har också stött på fall där man bara betalade en högre taxa för parkeringen och så behövde man inte betala något utöver det för elen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Precis, betala för elen du laddar och står du kvar efter att laddningen är färdig får du en minutkostnad för "parkeringen".
Som jag även skrev, infrastrukturen betalar via ett prispåslag på produkten (elen), jag har aldrig sagt att det skall vara endast elkostnaden enligt t.ex. spotpris, det jag säger är att alla skall betala samma pris oavsett ladd hastighet.
Håller jag inte med om, produkten är den varan du är ute efter i affären (elen i detta fallet), tillgång till stolpen (infrastrukturen) är ju något som krävs för att kunna köpa produkten, finns ju inte heller någon som åker till en laddare bara för att få tillgång till stolpen.
T.ex betalar du inget för att gå in på ICA och handla, men i priset på varorna finns påslag för att täcka byggnaden som gjorts för att du skall kunna gå in och handla.

Problemet är inte att vissa bilar tar längre på sig att ladda, problemet är dom som står kvar och ockuperar en laddplats utan att ladda, det är dom som skall "straffas" och inte dom som har en bil som laddare lite långsammare än grannen.

Du missar att elpriset som tas ut på bättre snabbladdare i dag högst troligen inte i närheten täcker kostnaden för den enormt dyra infrastrukturinvesteringen (skulle gissa på någonstans runt en miljon SEK per laddplats för att ha som en någorlunda referens).

Det dyra är inte elen man hinkar, utan själva platsen och möjligheten att kunna ladda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ett sätt som vissa löst det på är att parkeringsplatserna med laddstolpe har en högre parkeringstaxa samtidigt som det kostade per kWh att ladda, har också stött på fall där man bara betalade en högre taxa för parkeringen och så behövde man inte betala något utöver det för elen.

Men båda dom lösningarna är ju vad jag säger, dvs samma pris för alla oavsett hur snabbt bilen laddar.
Det jag protesterade mot var minuttaxa där enda syftet var att ladda, blandar vi in parkering på samma plats blir det annorlunda och då kan man köra minuttaxa, men samtidigt kan ingen säga något om man står kvar efter laddningen är avslutad eftersom jag betalar för att parkera.
Hur man väljer att göra prissättningen på dom olika platserna spelar mindre roll, så länge alla betalar samma för produkten dom köper, så är det en parkering med ladd möjlighet betalar man antingen för det ena och får det andra på köpet eller så är där en tariff för båda sakerna och produkten på en sådan plats är ju både parkering och laddning.

När jag protesterade mot minuttaxa tolkade jag det som att du menade på en laddstation (snabbladdare) och att man där istället för elpris skulle betala för tiden, detta tycker jag inte är ok för om 2 laddar 50kWh skall dom betala samma pris även om den ena gör det 10 minuter snabbare.

Skrivet av martinot:

Du missar att elpriset som tas ut på bättre snabbladdare i dag högst troligen inte i närheten täcker kostnaden för den enormt dyra infrastrukturinvesteringen (skulle gissa på någonstans runt en miljon SEK per laddplats för att ha som en någorlunda referens).

Det dyra är inte elen man hinkar, utan själva platsen och möjligheten att kunna ladda.

Absolut inte, det vet jag mycket väl, men dyr infrastruktur innebär ju inte att man skall ha olika pris för samma produkt till olika köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men båda dom lösningarna är ju vad jag säger, dvs samma pris för alla oavsett hur snabbt bilen laddar.
Det jag protesterade mot var minuttaxa där enda syftet var att ladda, blandar vi in parkering på samma plats blir det annorlunda och då kan man köra minuttaxa, men samtidigt kan ingen säga något om man står kvar efter laddningen är avslutad eftersom jag betalar för att parkera.
Hur man väljer att göra prissättningen på dom olika platserna spelar mindre roll, så länge alla betalar samma för produkten dom köper, så är det en parkering med ladd möjlighet betalar man antingen för det ena och får det andra på köpet eller så är där en tariff för båda sakerna och produkten på en sådan plats är ju både parkering och laddning.

Ja jag vill ju att alla skall betala samma för produkten de köper. Men jag ser inte produkten som el utan jag ser det som att man också hyr stolpen eftersom det är en ändlig resurs som kan utnyttjas per tidsenhet. Det kan man göra på olika sätt (ökad parkeringskostnad på laddplatser, minuttaxa osv) men grundtanken om man själv skall täcka sina egna kostnader är att det skall kosta mer att stå i 2 timmar och ladda 10 kWh än om man står 1 timme och laddar 10 kWh. Har vi inte några sådana sätt att ta betalt så går det inte heller att komma åt de som står kvar efter att de laddat klart eftersom de bara kan ställa ned laddhastigheten så att laddningen är klar när de ändå skall åka.

En taxa som dessutom tar höjd för hur länge stolpen används ger dessutom incitament till kunderna att ha ett snabbare genomflöde så nyttjandegraden går upp, då kan priserna hållas lägre. Vill man ta betalt per kWh går det fortfarande och det finns lösningar där man betalar olika taxor per kWh automatiskt beroende på vilken laddhastighet man har där taxan är lägre ju snabbare man laddar, mest vanligt på snabbladdare dock.

Permalänk
Medlem

Nu får vi väl se skillnad på laddstationer och parkeringsplatser med laddmöjlighet. Vilket är huvudsyftet? En parkeringsplats där man kan ladda tycker jag naturligt kan ha en kostnad för både el och tid. En laddstation, likt en pumpstation, tycker jag inte ska ha för tid. Oturligt nog ser man kanske inte skillnad på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu får vi väl se skillnad på laddstationer och parkeringsplatser med laddmöjlighet. Vilket är huvudsyftet? En parkeringsplats där man kan ladda tycker jag naturligt kan ha en kostnad för både el och tid. En laddstation, likt en pumpstation, tycker jag inte ska ha för tid. Oturligt nog ser man kanske inte skillnad på dessa?

Skillnaden mellan pumpstationen och snabbladdare är väsentligen främst tre:

1. En pump kostar ca 100-200 KSEK. En snabbladdningsplats på runt 300 kW kostar ca 1+ miljon SEK.

2. Det tar ca 2-3 minuter att typiskt tanka. Det tar ca 20-30 minuter att typiskt ladda.

3. Det kostar typiskt ca 1000 SEK i bränsle för full tank. Det kostar typiskt ca 100 SEK i el för full laddning.

Dvs; den största kostnadskomponenten för tankningen är huvudsakligen bränslet, medans den huvudsakliga kostnadskomponenten vid laddning är själva laddplatsen man upptar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu får vi väl se skillnad på laddstationer och parkeringsplatser med laddmöjlighet. Vilket är huvudsyftet? En parkeringsplats där man kan ladda tycker jag naturligt kan ha en kostnad för både el och tid. En laddstation, likt en pumpstation, tycker jag inte ska ha för tid. Oturligt nog ser man kanske inte skillnad på dessa?

Jag har pratat om AC laddning dvs en parkeringsplats med laddare, då ser jag inget konstigt i att man betalar mer per tidsenhet jämfört med vad en vanlig parkeringsplats kostar för att få tillgång till laddaren (oavsett om det är en högre månadshyra för en plats man hyr eller en allmän parkering).

Men även om vi pratar snabbladdning så tycker jag det borde vara en högre kostnad om man laddar 50 kWh på en timme än om man gör det på 20 minuter, speciellt nu när hybrider börjar få CCS som skulle kunna stå länge för väldigt lite laddning. Skulle sänka priserna för alla som har normala elbilar eller snabbt laddande sådana och hjälpa till med kapaciteten.

Permalänk
Medlem

Skulle fått min e208 den 25e maj, igår kom beskedet jag befarade. Försenad 6-7 veckor
Jag som såg fram emot att slippa behöva köra fossilbil och behöva köra inom en mack för att tank dyr diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Men även om vi pratar snabbladdning så tycker jag det borde vara en högre kostnad om man laddar 50 kWh på en timme än om man gör det på 20 minuter, speciellt nu när hybrider börjar få CCS som skulle kunna stå länge för väldigt lite laddning. Skulle sänka priserna för alla som har normala elbilar eller snabbt laddande sådana och hjälpa till med kapaciteten.

För AC ser jag inget problem med minuttaxa, dom flesta bilar klarar 11kW så det känns inte som en jättefråga.

DC-laddning däremot är rätt stor skillnad. Kan inte låta bli att tycka du låter lite elitist här. ”Jag har köpt en dyr bil som kan ladda snabbt, därför borde jag betala mindre”. Personligen tycker jag det är självklart att en ren elbil ska få använda DC-laddning utan att behöva straffas för att man köpte en bil som inte laddar lika snabbt som en Polestar eller EV6.

Sen kan jag tycka Ionity, och fler, borde införa en minuttaxa efter, säg 90%, som blir dyrare för varje % som tickar så att folk faktiskt är intresserade av att lämna laddplatsen. Men det ska också gälla alla, inte bara vissa.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

För AC ser jag inget problem med minuttaxa, dom flesta bilar klarar 11kW så det känns inte som en jättefråga.

DC-laddning däremot är rätt stor skillnad. Kan inte låta bli att tycka du låter lite elitist här. ”Jag har köpt en dyr bil som kan ladda snabbt, därför borde jag betala mindre”. Personligen tycker jag det är självklart att en ren elbil ska få använda DC-laddning utan att behöva straffas för att man köpte en bil som inte laddar lika snabbt som en Polestar eller EV6.

Sen kan jag tycka Ionity, och fler, borde införa en minuttaxa efter, säg 90%, som blir dyrare för varje % som tickar så att folk faktiskt är intresserade av att lämna laddplatsen. Men det ska också gälla alla, inte bara vissa.

En annan aspekt är ju att snabbladdare ju blir dyrare ju högre kapacitet så man skulle ju kunna argumentera för att de som laddar i 50-100 kw på en 250-350 kw-laddare sponsrar de som kan ladda snabbare. Sen kanske man tar upp platsen onödigt länge förstås, men det är ju bara ett problem när det är kö liksom. Men lastbalanserinng mellan stolparna gör ju att det kanske inte är ett så stort problem ändå. Bilar som klarar hög effekt laddar ju i så fall snabbare om säg hälften inte kan nyttja maxkapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En annan aspekt är ju att snabbladdare ju blir dyrare ju högre kapacitet så man skulle ju kunna argumentera för att de som laddar i 50-100 kw på en 250-350 kw-laddare sponsrar de som kan ladda snabbare. Sen kanske man tar upp platsen onödigt länge förstås, men det är ju bara ett problem när det är kö liksom. Men lastbalanserinng mellan stolparna gör ju att det kanske inte är ett så stort problem ändå. Bilar som klarar hög effekt laddar ju i så fall snabbare om säg hälften inte kan nyttja maxkapaciteten.

Hur menar du med ”onödigt länge?” Om jag köpt en Kia e-Niro och laddar i 65kW vid Ionity, står jag då där onödigt länge medan jag fyller tanken? Är jag mindre värd och borde straffas för att jag köpt en bil där tillverkaren satt en lägre maxhastighet?

Jag tycker alla elbilar borde få ladda på lika villkor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För AC ser jag inget problem med minuttaxa, dom flesta bilar klarar 11kW så det känns inte som en jättefråga.

DC-laddning däremot är rätt stor skillnad. Kan inte låta bli att tycka du låter lite elitist här. ”Jag har köpt en dyr bil som kan ladda snabbt, därför borde jag betala mindre”. Personligen tycker jag det är självklart att en ren elbil ska få använda DC-laddning utan att behöva straffas för att man köpte en bil som inte laddar lika snabbt som en Polestar eller EV6.

Sen kan jag tycka Ionity, och fler, borde införa en minuttaxa efter, säg 90%, som blir dyrare för varje % som tickar så att folk faktiskt är intresserade av att lämna laddplatsen. Men det ska också gälla alla, inte bara vissa.

Med höga investeringskostnader för laddarna så är tiden som laddningen tar en stor del av lönsamheten och alltså är det något värdefullt, ROI för operatörens nätverk påverkas helt enkelt av laddhastigheten då en lägre sådan kommer kräva större investeringar för att kunna hålla det köfritt. På samma sätt som en laddare där maximal möjlig effekt är högre kostar mer för operatören och alltså bör ha ett högre pris till kund än en laddare där den högsta effekten är lägre.

Jag tycker inte det är ett straff att själv behöva betala för vad man faktiskt utnyttjar, det tycker jag är en självklarhet samt det som är rättvist. Och tiden som en laddare används är något som har ett värde och då tycker jag alltså man skall betala för den tiden också (på något vis). Om kostnaden varierar med hastigheten på något sätt så gör det också att folk inte laddar högre än de behöver eftersom de sista 10% kostar mer då hastigheten gått ned.

Skrivet av snajk:

En annan aspekt är ju att snabbladdare ju blir dyrare ju högre kapacitet så man skulle ju kunna argumentera för att de som laddar i 50-100 kw på en 250-350 kw-laddare sponsrar de som kan ladda snabbare. Sen kanske man tar upp platsen onödigt länge förstås, men det är ju bara ett problem när det är kö liksom. Men lastbalanserinng mellan stolparna gör ju att det kanske inte är ett så stort problem ändå. Bilar som klarar hög effekt laddar ju i så fall snabbare om säg hälften inte kan nyttja maxkapaciteten.

Det blir inte billigare för operatören att någon laddar 50 kW på en 350 kW laddare eftersom effektavgifterna inte sätts på det sättet, däremot hade det såklart vartit billigare om operatören bestämt att man max skall kunna ladda 50 kW på deras 350 kW laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med höga investeringskostnader för laddarna så är tiden som laddningen tar en stor del av lönsamheten och alltså är det något värdefullt, ROI för operatörens nätverk påverkas helt enkelt av laddhastigheten då en lägre sådan kommer kräva större investeringar för att kunna hålla det köfritt. På samma sätt som en laddare där maximal möjlig effekt är högre kostar mer för operatören och alltså bör ha ett högre pris till kund än en laddare där den högsta effekten är lägre.

Om det nu är så olönsamt för operatörerna att sätta upp och driva laddpunkter så borde det i så fall vara regeringens ansvar att gå in med pengar. Istället för att privatpersoner ska behöva straffas och att betala extra för att bekosta operatörernas vinst. Speciellt nu när EU tydligt påpekat att Sverige ligger lååångt efter i utbyggnaden av infrastrukturen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker inte det är ett straff att själv behöva betala för vad man faktiskt utnyttjar, det tycker jag är en självklarhet samt det som är rättvist. Och tiden som en laddare används är något som har ett värde och då tycker jag alltså man skall betala för den tiden också (på något vis). Om kostnaden varierar med hastigheten på något sätt så gör det också att folk inte laddar högre än de behöver eftersom de sista 10% kostar mer då hastigheten gått ned.

Men gäller inte samma sak för elförbrukning i hemmet också? ROI för elbolag och nätägare blir ju bättre ju mer el jag förbrukar, dvs hur snabbt jag når en förbrukning som kan återbetala investeringar i elnätet? dvs en villa som förbrukar 3000kWh per månad är en bättre kund än en som förbrukar 300kWh, borde inte storförbrukaren få lägre pris per kWh då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med höga investeringskostnader för laddarna så är tiden som laddningen tar en stor del av lönsamheten och alltså är det något värdefullt, ROI för operatörens nätverk påverkas helt enkelt av laddhastigheten då en lägre sådan kommer kräva större investeringar för att kunna hålla det köfritt. På samma sätt som en laddare där maximal möjlig effekt är högre kostar mer för operatören och alltså bör ha ett högre pris till kund än en laddare där den högsta effekten är lägre.

Jag tycker inte det är ett straff att själv behöva betala för vad man faktiskt utnyttjar, det tycker jag är en självklarhet samt det som är rättvist. Och tiden som en laddare används är något som har ett värde och då tycker jag alltså man skall betala för den tiden också (på något vis). Om kostnaden varierar med hastigheten på något sätt så gör det också att folk inte laddar högre än de behöver eftersom de sista 10% kostar mer då hastigheten gått ned.

Jag anser att det är elen som är produkten som man ska betala för medan du anser att det är stolpen och platsen som man ska betala för alltså. Jag är av åsikten att stolpen och platsen är nödvändiga för att man ska få den faktiska produkten, elen och att priset för dessa då ska vara inbakade i priset för elen.

En bemannad bensinstation har oftast dyrare bensin än en obemannad. Detta eftersom infrastrukturen är pålagd på produkten, bränslet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag anser att det är elen som är produkten som man ska betala för medan du anser att det är stolpen och platsen som man ska betala för alltså. Jag är av åsikten att stolpen och platsen är nödvändiga för att man ska få den faktiska produkten, elen och att priset för dessa då ska vara inbakade i priset för elen.

En bemannad bensinstation har oftast dyrare bensin än en obemannad. Detta eftersom infrastrukturen är pålagd på produkten, bränslet.

Visst är det nödvändigt men kostnaden för operatören kommer också bestämmas av tiden som de som laddar spenderar där så det måste kompenseras för. Så frågan är om den som förbrukar tiden skall vara den som betalar för det eller om den skall smetas ut på alla andra, där tycker jag det första skall gälla på samma sätt som jag tycker att det skall kosta mer att ladda på en 350 kW laddare kontra en 150 eller 50 kW laddare (oavsett hur de tar betalt).

Inget säger att det inte kan vara ett påslag på elen för att kompensera för detta, gav t.ex. ett exempel från verkliga livet där man har olika pris per kWh beroende på hur snabbt man laddar för stunden, logiskt blir det dock ingen skillnad

Skrivet av SweViver:

Om det nu är så olönsamt för operatörerna att sätta upp och driva laddpunkter så borde det i så fall vara regeringens ansvar att gå in med pengar. Istället för att privatpersoner ska behöva straffas och att betala extra för att bekosta operatörernas vinst. Speciellt nu när EU tydligt påpekat att Sverige ligger lååångt efter i utbyggnaden av infrastrukturen.

Varför skulle inte vi som kör elbil betala för det? Det är vi som utnyttjar det.

Skrivet av Bjirn:

Men gäller inte samma sak för elförbrukning i hemmet också? ROI för elbolag och nätägare blir ju bättre ju mer el jag förbrukar, dvs hur snabbt jag når en förbrukning som kan återbetala investeringar i elnätet? dvs en villa som förbrukar 3000kWh per månad är en bättre kund än en som förbrukar 300kWh, borde inte storförbrukaren få lägre pris per kWh då?

Det är inte samma sak, nätet behöver kontinuerligt underhållas vilket är varför man har nätavgiften och att ha högre tillgänglig effekt kostar faktiskt mer. Både på laddstation och i hemmet, där hemma betalar man en högre fast avgift när man har en högre säkring och på laddstation så brukar en laddare som klarar högre effekt kosta mer att ladda på.