Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Får se om de kan hålla sig ärliga i sina recensioner på Volvo i framtiden då!? 🤔🙂

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Absolut, frågan är vad omlackering av huv och front t ex kostar om man gör det en gång om säg 3-4 år mot att PPF:a och lägga ned de pengarna ? En PPF på front etc är väl runt 20 000 kr.

Lackade huven här, 5-6000kr kostade det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Får se om de kan hålla sig ärliga i sina recensioner på Volvo i framtiden då!? 🤔🙂

Dom lär belysa det hela vid något tillfälle med deras sedvanliga humor och glimten i ögat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

*laddkabel. Som jag förstått följer endast en typ 2-typ 2 kabel med.

Stämmer, plus en kabel för att ladda från 230V-uttag

Permalänk
Medlem

På tal om Carwow, va e det för nån konstig MG5a som han recenserade idag? Den ser ju inte alls ut som den nya MG5an som säljs i Sverige. Ser ut som den gamla modellen faktiskt, men han säger ju att den är helt ny. Har UK en egen variant?

Såhär ser den ju ut i Sverige. Som en helt annan bil liksom:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

70000 / 30 borde ju bli 2333,33kr mindre från och med månad 7 vid leasing på 3 år.

Ja, jo, jag uttryckte mig väl kanske lite vagt.
Offerten jag fick räknade med 50.000 i bonus och jag menade att sidan räknade med 70.000 i bonus, skillnaden på 20.000 i bonus gör ca 550/mån över 36 månader.
Sen om jag förstod det rätt räknar Audi med bonusen från första månaden och blir det sedan ingen eller annat belopp så justeras det då.

Permalänk
Medlem

Hej

Söker info om i4 M50 men känns som det är en kall elbil? Är det någon här som ser för eller nackdelar med denna modellen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Söker info om i4 M50 men känns som det är en kall elbil? Är det någon här som ser för eller nackdelar med denna modellen.

Ice konverterad med 13 mån lev tid men kul och fin bil absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Tycker den är riktigt bra, lite halvsugen på en sådan istället för en Model 3 men priset drar iväg på den. Speccad en och landade på typ 840k med rabatt utan att gå all in på utrustningen. Nu när det är så lång leveranstid så kan man vara rätt säker på att man inte får miljöbilspremie heller så då blir det ännu dyrare.

Permalänk
Medlem

Har provkört Q4:an nu under dagen och kvällen, generellt är jag nöjd med bilen även om den har ett par minustecken.

Fint drag upp till 100 - 120, men sedan bir den mer normal vilket är lite tråkigt, sen och andra sidan kör jag mycket sällan över 120.
Kanske något törstig på motorväg, eller så är det bara jag som varit lite tung på högerfoten nu när man provar, verkar som man kan ligga strax under 20 kwh/100 km i medel med 110 på cruise control om man bara vill.
Stör mig på att det inte går att stänga av körfältsvarnaren helt, var gång bilen startas är den på igen.
Trist även att sign assist hastigheten visar fel fram till man passerat första skylten i stad som har 40 km/h som bashastighet.

I övrigt gillar jag storleken och komforten, gillar även den lite mer klassiska inredningen med integrerad infotainmentskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om Carwow, va e det för nån konstig MG5a som han recenserade idag? Den ser ju inte alls ut som den nya MG5an som säljs i Sverige. Ser ut som den gamla modellen faktiskt, men han säger ju att den är helt ny. Har UK en egen variant?

https://youtu.be/QeLNvywBWr4

https://i.ibb.co/R76k64T/i.jpg

Vet inte om det är några tekniska skillnader. Den ser typ likadan ut bakifrån, tror bara fronten som är faceliftad, men INTERIÖREN har fått ett stort lyft i den modell EU och Asien nu får.

Värt att notera är att Sverige får enbart den dyrare varianten med stort batteri, 17 tums fälgar, läder och lite annat. Dock inget 12V uttag i bagaget som grämer mig något enormt faktiskt. Hur ska jag nu koppla in kylboxen på sommarn?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Ice konverterad med 13 mån lev tid men kul och fin bil absolut.

13mån väntetid är inte kul. ok man får inte facket fram i denna bilen men är det något mer?

Skrivet av Aktsu:

Tycker den är riktigt bra, lite halvsugen på en sådan istället för en Model 3 men priset drar iväg på den. Speccad en och landade på typ 840k med rabatt utan att gå all in på utrustningen. Nu när det är så lång leveranstid så kan man vara rätt säker på att man inte får miljöbilspremie heller så då blir det ännu dyrare.

Det är därför som jag inte beställt bil känns som man blir straffad om man väljer denna modellen.

Jag vil inte ha en tesla men jag vill ha en bil med bra räckvidd vid körning i 110-120km/h då blir det inte många bilar kvar. Suvar funkar inte då de tömmer batterierna så fort vid motorvägs fart.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej

Absolut fin på många sätt. Snygg, bekväm och väldigt traditionell. Det traditionella är kanske något som vi får leva med ett tag från BMW. Förutom lastgamla i3: an har BMW bara iX: en som båda är renodlade elbilar som aldrig var tänkt att vara något annat.
Sedanerna i4 och i7 är ombyggda ICE-bilar med väldigt många kompromisser i slutändan. Om kompromisserna inte stör den enskilde köparen så får man en väldigt sofistikerad bil oavsett vilken man väljer.

"Paketering" av bilar, hur man rymmer alla delar essentiella för en bil, har på senare tid blivit mer intressant för mig. Det var framförallt det som gjorde att jag valde bort i4: an. Jag med familj och packning får bättre plats i våran kompakta C40 än i i4: an, som är längre. Varför? Förmodligen mycket beroende på att man fortfarande har kvar den långa huven på i4:an trots att det mest är luft under (den traditionella) huven.

i40 M50 väger ca 380kg mer än M440i GC. Men många elbilar är heffaklumpar, inget nytt där. Den som söker en lätt, smidig och snabb elbil bör man titta på typ Model 3 Perf (som väger nästan exakt lika mycket som M440i).

AMS jämför i4 mot M440i:

AMS, M3P vs. i4 M50

BMW är i en prekär situation med deras uppställning av elbilar. De rena elbilarna är antingen stora kompromisser (i4, i3 och iX3) eller för jäkla dyra (iX och i7).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

13mån väntetid är inte kul. ok man får inte facket fram i denna bilen men är det något mer?

Det är därför som jag inte beställt bil känns som man blir straffad om man väljer denna modellen.

Jag vil inte ha en tesla men jag vill ha en bil med bra räckvidd vid körning i 110-120km/h då blir det inte många bilar kvar. Suvar funkar inte då de tömmer batterierna så fort vid motorvägs fart.

Mitt val föll på EV6 GT. Mer praktisk, laddar snabbare och är faktiskt snabbare på alla sätt än i4: an. Har släppt märkesprestigen sedan länge.
Kan ses live i helgen:
eCarExpo - premiärer

Om Kian går bort av någon anledning kommer snart märkessyskonet Hyundai med deras N-variant av Ioniq 5:
Spionbilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Personligen valde jag Mach E GT som hade omedelbar leveranstid (finns en kvar i blått på Segeltorp) men det stod mellan den, KIA EV6 GT och BMW I4 M50.

Edit: Alla 3 är riktigt fina bilar och har olika pros/cons och vilken som man än väljer så kan det nog inte gå fel. Vill du gå upp i pris, kika på en Tesla Plaid, Porsche Tacyan eller MB EQS t ex. Kanske en Lucid Dream t o m ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

https://youtu.be/QeLNvywBWr4

https://i.ibb.co/R76k64T/i.jpg

Han var riktigt nöjd med den som en ren praktisk kombi även om den verkar riktigt utdaterad inuti och utanpå.

Lovar riktigt bra då för de som beställt den nya versionen som vi får med nytt inne och ute.

Verkar vara en bra familjebil (även om jag personligen tycker kombis är sjukt fula).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Vet inte om det är några tekniska skillnader. Den ser typ likadan ut bakifrån, tror bara fronten som är faceliftad, men INTERIÖREN har fått ett stort lyft i den modell EU och Asien nu får.

Värt att notera är att Sverige får enbart den dyrare varianten med stort batteri, 17 tums fälgar, läder och lite annat. Dock inget 12V uttag i bagaget som grämer mig något enormt faktiskt. Hur ska jag nu koppla in kylboxen på sommarn?

Ja framförallt interiören och infotainment är det enorm skillnad på. Den i Carwow videon ser ut som något från tidigt 2000 tal.
Hmm inget 12v uttag, det va skumt. Fast det har faktiskt inte Marvel R där bak heller om jag inte minns fel. Aja nåt måste de väl dra in på. Du får köpa ett 12v fritidsbatteri och ha det i bagaget med kylboxen 😆

Skrivet av Dizzö:

Han var riktigt nöjd med den som en ren praktisk kombi även om den verkar riktigt utdaterad inuti och utanpå.

Lovar riktigt bra då för de som beställt den nya versionen som vi får med nytt inne och ute.

Verkar vara en bra familjebil (även om jag personligen tycker kombis är sjukt fula).

Ja för priset (framförallt leasing) så är det mycket bil för pengarna för en vanlig familj. Kul att han va positiv! Kommer säkert bli många beställningar, speciellt nu när nästan alla andra märken gått upp i pris.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Personligen valde jag Mach E GT som hade omedelbar leveranstid (finns en kvar i blått på Segeltorp) men det stod mellan den, KIA EV6 GT och BMW I4 M50.

Edit: Alla 3 är riktigt fina bilar och har olika pros/cons och vilken som man än väljer så kan det nog inte gå fel. Vill du gå upp i pris, kika på en Tesla Plaid, Porsche Tacyan eller MB EQS t ex. Kanske en Lucid Dream t o m ?

kör BMW och Volvo idag men känner att det är endast i4an som har rimligt pris med tanke på räckvidd. Volvo/Polestar fortfarande bara suv EQS sämre prestanda och dyrare än i4 M50 (Vill ha 4wd då min BMW endast är bakhjulsdriven och det är inte något vidare på vintern.

Finns det någon här som fått sin i4 ännu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kör BMW och Volvo idag men känner att det är endast i4an som har rimligt pris med tanke på räckvidd. Volvo/Polestar fortfarande bara suv EQS sämre prestanda och dyrare än i4 M50 (Vill ha 4wd då min BMW endast är bakhjulsdriven och det är inte något vidare på vintern.

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4MATIC+ gör 0–100 km/h på 3,4 sekunder
BMW I4 M50 gör 0–100 km/h på 3,9 sekunder

Bara som jämförelse.

Lucid Air Dream Edition
For sale from Q2 2021
809 km stated range
1080 hp
2.5 s from 0-96 km / h
320 km / h top speed
169,000 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

EQE då?

Mustang Mach-E?
Privatleasing bil enl annons från 8427kr mån
Leasingpriset beräknas från ett pris på omkring 860000.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Bara som jämförelse.

Lucid Air Dream Edition
For sale from Q2 2021
809 km stated range
1080 hp
2.5 s from 0-96 km / h
320 km / h top speed
169,000 USD

Vilket ohederligt sätt att visa hur "snabb" bilen är genom att kapa toppen som säkerligen tar den förbi 3.4 sekunder som AMG:n har....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vilket ohederligt sätt att visa hur "snabb" bilen är genom att kapa toppen som säkerligen tar den förbi 3.4 sekunder som AMG:n har....

0-60 mph är ju visserligen inte så ovanligt sätt att uppge acceleration på andra sidan Atlanten

Man får lägga till några tiondelar till 100km/h, svårt att veta exakt hur mycket men tror Lucid är en hel del snabbare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Några månader gammalt inlägg om dagens bilpolitik, men ändå mycket klarsynt av Alrik.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Stämmer, plus en kabel för att ladda från 230V-uttag

Tack för infon. Nu slipper jag leta upp en enfasladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bara som jämförelse.

Lucid Air Dream Edition
For sale from Q2 2021
809 km stated range
1080 hp
2.5 s from 0-96 km / h
320 km / h top speed
169,000 USD

skrev fel EQE med 292hk kostar som i4 M50 där av så faller den platt. Då jag vill köpa bilen så är det max 850`000kr som är mitt tak. om jag ska köpa nu. Då jag äger mina bilar så är lev tid inga problem bara tråkigt att vänta. Jag är tveksam till att vi kommer se så stor skillnad på dagens elbilar och bilar som kommer om några år med tanke på räckvidd och snabb laddning. Gissar på att 800v kommer bli standard på bilar med +80KW batteri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Björn Nyland testar en kraftigt förbättrad Volvo som fått mycket bättre räckvidd än tidigare modeller. Laddar dessutom riktigt snabbt (tom. snabbare än PS2-syskonet från Polestar).

Volvo XC40 69 kWh FWD 1000 km challenge

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Audi har något dom kallar "Akustikglas", vet även att Volvo har något liknande.
Någon som testat detta och har det en funktion som gör att det är värt att lägga till det?

Permalänk
Medlem

Jag har det i framruta och sidorutor fram på Mach E GT. Det blir tystare med det, dvs mindre vägljud. Nu förutsätter jag att akustikglas är laminerade dubbla rutor vilket jag har för mig.

Samt svårare att göra inbrott och knacka rutan.

Permalänk
Medlem

Första svenska testet av Xpeng P5. Verkar ändå vara en hyffsad modell. Infotainment ser rapp ut och bra utrustningsnivå på basmodellen. Synd bara att laddhastigheten är max 70kWh. Ska bli kul att kolla in den på lördag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har det i framruta och sidorutor fram på Mach E GT. Det blir tystare med det, dvs mindre vägljud. Nu förutsätter jag att akustikglas är laminerade dubbla rutor vilket jag har för mig.

Samt svårare att göra inbrott och knacka rutan.

Ja akustikglas och laminerat skall vara samma, tänker mest om någon har erfarenhet att det verkligen gör skillnad.
Vindrutan är ju redan laminerad och med tillägget får man även sidorutorna (vet inte om det gäller både fram och bak), men frågan är alltså om det hjälper mer än ur skyddsaspekten och ger en märkbara ljudskillnad?

Visserligen är det bara 1500 kr det gäller, men alla tillval är ju inte till godo