Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Allt beror såklart vad man jämför med - och jag har ingen aning om hur du kör till/från jobb. Men min ungefär lika stora Tesla Model 3 drar 1,35Kwh/mil till/från jobb. Då är det mest landsväg samt lite stadskörning. På långkörning 80 mil dit, 80 mil hem) så drog den ca 1,6 Kwh/mil ner till malmö. Det blev en milkostnad på ca 5,2 SEK/mil på vägen ner (billig hemmaladdning + dyrare Super Charging) och 6,4 SEK/mil på vägen hem (lite dyrare laddning på hotellet + dyr Super Charging).

På mellanlånga resor, säg till Linköping (40 mil dit, 40 mil hem). Så blir milkostnaden ca 2,4 SEK/milen dit (billig hemmaladdning). Sen så 4,8 SEK/ milen hem (lite dyrare destinationsladdning på hotellet).

V60 Hybrid kostar alltså 50% mer att köra på korta sträckor och bra nära på 100% mer på långfärd, när vi tittar på förbrukningssiffror. Så åter igen, ganska kassa förbrukningssiffror på hybrider enligt mig

Ja, så är det kanske, men jämfört med andra ICE bilar tror jag inte det är så stor skillnad. Jag hade gärna köpt en elbil om jag hade haft råd och det fanns någon som föll mig i smaken.
Kanske kan bli en sån här i framtiden om den kommer i produktion (och om man kan stänga av det fåniga ljudet)
https://www.reddit.com/r/Dodge/comments/wr42s0/dodge_charger_daytona_banshee/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ironsavior:

Ja, så är det kanske, men jämfört med andra ICE bilar tror jag inte det är så stor skillnad. Jag hade gärna köpt en elbil om jag hade haft råd och det fanns någon som föll mig i smaken.
Kanske kan bli en sån här i framtiden om den kommer i produktion (och om man kan stänga av det fåniga ljudet)
https://www.reddit.com/r/Dodge/comments/wr42s0/dodge_charger_daytona_banshee/

Det är en snygg bil! Jag håller med dig ang. ljudet också! 🙂 Hoppas det går att stänga av.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Min Xceed pluginhybrid drar galet mycket mer än EV6an. Har inte räknat på det i siffror men kör man dessutom några km över 100km/h så slukas batteriet upp direkt. Men ändå inte så konstigt eller förvånande för någon?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Första snabbladdningen med ID.4 nu, laddar 155kW upp till typ 20% SOC, sen dalar det sakta neråt till runt 95kW vid 50% SOC.

Sen fortsatte jag inte ladda så vet inte hur kurvan efter det ser ut än. Men bättre än dom 135kW som var specat i alla fall

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Varför tror du att XC60 T8 skulle dra så mycket på el?

Har haft en V90 T8, de är riktigt törstiga på El. Utöver det 1-fas laddning på det vilket blir en hel del förluster. Annars är det bra hybrid med bra klös i motorn och silkeslen övergång mellan bensin/el.

Skrivet av fiskebulle:

Jämför till exempel med BMW X5, en annan gigantisk SUV. Den drar 24-27 kwh/100km.

Ett problem som hybrider kommer runt är ju förmågan att dra tunga släp. Ett hästsläp med 2 normalstora hästar väger i från 2000kg och upp till 2700kg. Finns bara Tesla Model X eller BMW iX som ens kommer i närheten av de dragvikterna nu för tiden.

Tog mitt BE körprov idag faktiskt, så nu får jag köra min BMW iX med 2,5t på kroken. Blir en premiärtur med 15 mil med fyrhjulingen bak, sen ska jag hinna med att hyra en minigrävare innan tjälen går i backen.

Men det där med dragvikten på elbilar tror jag generellt är en teoretisk gräns biltillverkarna väljer att sätta med flit. Kanske för att de inte vill konkurrera med sina fossila modeller. Ser inget direkt tekniskt hinder för att egentligen köra tunga släp på elbil. kopplingsanordningar, bromsar m.m är ju inte klenare på en elbil direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Första snabbladdningen med ID.4 nu, laddar 155kW upp till typ 20% SOC, sen dalar det sakta neråt till runt 95kW vid 50% SOC.

Sen fortsatte jag inte ladda så vet inte hur kurvan efter det ser ut än. Men bättre än dom 135kW som var specat i alla fall

Är väl två batterityper i folkan. En som laddar uppåt 170kw men dyker och sen en annan som har linjärare kurva. Har för mig nyland hade ett avsnitt om det. Du kanske fick vinstlott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Men det där med dragvikten på elbilar tror jag generellt är en teoretisk gräns biltillverkarna väljer att sätta med flit. Kanske för att de inte vill konkurrera med sina fossila modeller. Ser inget direkt tekniskt hinder för att egentligen köra tunga släp på elbil. kopplingsanordningar, bromsar m.m är ju inte klenare på en elbil direkt.

Vill minnas att det diskuterades en del när Rivian utannonserade sin pickis, har för mig att det inte hade att göra med huruvida elbilarna orkade dra släp, utan att det hade att göra med värmeutveckling(minns ej om det var batteriet eller motorerna) med kontinuerlig last samt att räckvidden närmare halverades.

Troligtvis har BMW och och Tesla fått till bra värmehantering av sina batterier/motorer så att de klarar av den extra lasten

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Angående hybrider så finns det ju personer där de passar perfekt, men de flesta som köper en hybrid (plugin alltså, övriga borde vi inte ens diskutera i denna tråd tycker jag) tror jag ändå faller inom dessa tå vitt skilda kategorier:

1. De som köper en hybrid av skattetekniska skäl, alltså många tjänstebilister men också andra som vill komma undan malus-skatten. De bryr sig inte så mycket om miljöaspekten eller att köra på el, även om de inte sällan har en laddare hemma och laddar upp den för pendlingen. Kör man hyfsat mycket på el så är det helt ok, men om man exempelvis inte har en laddare hemma eller på jobbet utan bara kör på bensin som vanligt så känns det ju ganska onödigt. Att släpa runt på ganska många kilon helt i onödan är ju just onödigt.

2. De som är intresserade och har räknat på det, och således anstränger sig för att köra på el så mycket de kan. Problemet med dessa är snarare att de flesta nog hade klarat sig med en elbil istället, beroende på vart de bor och så förstås. Många räknar ju ut elbilen fort för att de har någon längre resa de tar då och då och inte vill stanna i onödan eller så, men i de flesta fall så hade det inte krävts många minuter extra tid på dessa resor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Är väl två batterityper i folkan. En som laddar uppåt 170kw men dyker och sen en annan som har linjärare kurva. Har för mig nyland hade ett avsnitt om det. Du kanske fick vinstlott.

Finns ju en tysk som intervjuat Skoda om just detta, och det är Pouch-batterierna som har mycket hög peak-effekt men som sen dalar lite mer, och Prism-batterier som har en mer jämn men något lägre kurva, som kan hålla typ 130kw rätt länge. Vet inte vilken som ger bäst laddtider (dvs om snittet blir högre med det ena eller det andra), men det skiljer i alla fall.

Fyrhjulsdrivna bilarna har alltid Pouch-batterierna eftersom de även kan ge mer effekt ut till två motorer, medan bakhjulsdrivna kan ha båda typer beroende på hur leveranser har gått.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Angående hybrider så finns det ju personer där de passar perfekt, men de flesta som köper en hybrid (plugin alltså, övriga borde vi inte ens diskutera i denna tråd tycker jag) tror jag ändå faller inom dessa tå vitt skilda kategorier:

1. De som köper en hybrid av skattetekniska skäl, alltså många tjänstebilister men också andra som vill komma undan malus-skatten. De bryr sig inte så mycket om miljöaspekten eller att köra på el, även om de inte sällan har en laddare hemma och laddar upp den för pendlingen. Kör man hyfsat mycket på el så är det helt ok, men om man exempelvis inte har en laddare hemma eller på jobbet utan bara kör på bensin som vanligt så känns det ju ganska onödigt. Att släpa runt på ganska många kilon helt i onödan är ju just onödigt.

2. De som är intresserade och har räknat på det, och således anstränger sig för att köra på el så mycket de kan. Problemet med dessa är snarare att de flesta nog hade klarat sig med en elbil istället, beroende på vart de bor och så förstås. Många räknar ju ut elbilen fort för att de har någon längre resa de tar då och då och inte vill stanna i onödan eller så, men i de flesta fall så hade det inte krävts många minuter extra tid på dessa resor.

Eller så fanns det inga elbilar som mötte kraven, som för mig då jag ville ha en klassisk kombi.

Och priset då, ville komma under 500 000

Permalänk
Medlem

Jag tänkte vara ute i god tid och köpa vinterdäck (+ fälg). Hur pass mycket skillnad kan däcket göra på räckvidden? Någon som har erfarenheter?

Förra vintern hade vi några dagar med obehaglig blixthalka och för att känna mig lite säkrare, så blir det dubb denna gång. Aldrig haft det innan. Eftersom de flesta dagar under vinterhalvåret erbjuder blöt asfalt, tänkte jag att bra grepp på den typen av underlag också är viktig

Har plöjt en del tester och kommit fram till att Goodyear ultra grip arctic 2 är ett bra val.

Någon annan som redan funderat på vinterdäck?

Permalänk
Medlem

Beställde för några veckor sen och det ligger 4 nya Hakkapeliitta 10 på fälg i garaget och väntar på vinterföre. Räckvidden blir nog mer lidande med dubb men hellre säkerhet än några kilometer mer räckvidd.

Permalänk
Medlem

Som Gainsgoblin har jag också ett par hakka 10 SUV med dubb ligger och väntar på mig. Alltid kört dubb och har inga planer på att sluta bara för att räckvidden blir lite lidande, jag har så det räcker för mitt behov ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag tänkte vara ute i god tid och köpa vinterdäck (+ fälg). Hur pass mycket skillnad kan däcket göra på räckvidden? Någon som har erfarenheter?

Förra vintern hade vi några dagar med obehaglig blixthalka och för att känna mig lite säkrare, så blir det dubb denna gång. Aldrig haft det innan. Eftersom de flesta dagar under vinterhalvåret erbjuder blöt asfalt, tänkte jag att bra grepp på den typen av underlag också är viktig

Har plöjt en del tester och kommit fram till att Goodyear ultra grip arctic 2 är ett bra val.

Någon annan som redan funderat på vinterdäck?

Jag beställde nyss en uppsättning Nokian Hakkapeliitta 10 SUV med dubb till vår EV6. Bor i Dalarna och åker ofta ännu längre norrut, eller söderut, på vintern, vägrar därmed att köra med "dåliga" vinterdäck alternativt odubbat Detta är mycket mer viktigt för mig, än räckvidd på vintern!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag beställde nyss en uppsättning Nokian Hakkapeliitta 10 SUV med dubb till vår EV6. Bor i Dalarna och åker ofta ännu längre norrut, eller söderut, på vintern, vägrar därmed att köra med "dåliga" vinterdäck alternativt odubbat Detta är mycket mer viktigt för mig, än räckvidd på vintern!

Tack för svar! Var köpte du dina däck? 20k kostar billiga fälgar och Goodyear ultra grip arctic 2 på däck365 och bythjul. Dock behöver jag TPMS också.

Jag har också en EV6 och bor lite längre söderut än du, men det blir minst en resa till fjällen i vinter. Sen har vi ju dessutom glashala vägar här också

Att snåla in på däck skulle aldrig falla mig in. Jag håller med om att räckvidd inte är värt något i jämförelse med säkerhet. Däremot kanske det finns lilvärda däck säkerhetsmässigt, som skiljer i rullmotstånd?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om uppvärmningen eller däcken bidrog mest men vi snittade ca 2,4 kWh/mil i vintras med ID4 GTX och dubbdäck. Nu ligger vi snarare runt 2,0 kWh/mil. Det ska bli spännande att se om nya mjukvaran tillför något, åtminstone påstår VW att de trimmat in klimatanläggningen för att behålla värmen bättre, men det kan ju vara extremt marginellt också.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Tack för svar! Var köpte du dina däck? 20k kostar billiga fälgar och Goodyear ultra grip arctic 2 på däck365 och bythjul. Dock behöver jag TPMS också.

Jag har också en EV6 och bor lite längre söderut än du, men det blir minst en resa till fjällen i vinter. Sen har vi ju dessutom glashala vägar här också

Att snåla in på däck skulle aldrig falla mig in. Jag håller med om att räckvidd inte är värt något i jämförelse med säkerhet. Däremot kanske det finns lilvärda däck säkerhetsmässigt, som skiljer i rullmotstånd?

Här är dom priserna jag fick i början av Juli av Kiahandlare.

19” originalfälgarna
Vinterhjul – kompletta på fälg med TPMS sensorer
Nokian 19” dubb pris 26.300:-
Michelin 19” dubb pris 25.300:-
Goodyear 19” dubb pris 23.600:-
Hankook 19” dubb pris 22.400:-
Nexen 19” Dubb pris 20.500:-

Slutade med att jag fick ett bra pris på 20” fälgarna med Perelli dubb för 24100:- så tog dom.

Ang förbrukning sa han generellt så tappar man 2-3 mil med Vinterhjul som ett medelvärde men däromkring. Vinterdäck är ju mjukare så tror inte man tappar märkbart med dubb/kontra dubbfria så kör på det du brukar ha på ”dina” vägar. Själv har jag alltid kört med dubbdäck då vi ofta har isiga vägar som kan va lurigt att se här nere i söder.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Tack för svar! Var köpte du dina däck? 20k kostar billiga fälgar och Goodyear ultra grip arctic 2 på däck365 och bythjul. Dock behöver jag TPMS också.

Jag har också en EV6 och bor lite längre söderut än du, men det blir minst en resa till fjällen i vinter. Sen har vi ju dessutom glashala vägar här också

Att snåla in på däck skulle aldrig falla mig in. Jag håller med om att räckvidd inte är värt något i jämförelse med säkerhet. Däremot kanske det finns lilvärda däck säkerhetsmässigt, som skiljer i rullmotstånd?

24264 för 19" från däck365 inklusive tpms

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Tack för svar! Var köpte du dina däck? 20k kostar billiga fälgar och Goodyear ultra grip arctic 2 på däck365 och bythjul. Dock behöver jag TPMS också.

Jag har också en EV6 och bor lite längre söderut än du, men det blir minst en resa till fjällen i vinter. Sen har vi ju dessutom glashala vägar här också

Att snåla in på däck skulle aldrig falla mig in. Jag håller med om att räckvidd inte är värt något i jämförelse med säkerhet. Däremot kanske det finns lilvärda däck säkerhetsmässigt, som skiljer i rullmotstånd?

Jag hade kört på vad du kört på innan, jag har kört dubbfritt i många år då bilen rullar mestadels i Stockholm förutom 1-2 skidresor om året och det funkar minst lika bra på elbilarna.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Absolut inte framtiden. Om jag kan ladda hemma, varför ska jag åka iväg och byta batterier? Känns old school.

Det blir extremt dyrt att göra detta i stor skala. Vi har problem med att snabbladdare inte finns, ett helt hus lär inte bli enklare.

Jag menar på att Nio löser ett problem som är temporärt. Laddning kommer bli snabbare och det kommer komma fler ladare. Innan detta är i stor skala och alla tillverkare är med på tåget (lycka till..) så kommer laddningen vara löst.

Så nej, jag tror inte detta är framtiden, snarare tvärtom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Det är 15 minuter för en som gör allt han kan för att det ska gå fort. Tar du ett mer realistiskt scenario där du äter något, tar en kaffe osv så tror jag inte det är någon skillnad.
Sen kommer det bli köer för de kan inte bygga speciellt många.
Så nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Det kommer aldrig bli verklighet i stor skala. Tesla lade ned battery swap för sex år sedan eftersom ingen ville använda det. Skulle säga att det är förlegat.

https://www.teslarati.com/tesla-shuts-down-battery-swap-progr...

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Tänk o köpa en sprillans ny bil och sen efter 40 mil drar du och byter batteri och får ett som gått 3000mil och bara snabbladdas. Kul.
Nej detta är absolut inte framtiden. Kan faktiskt inte begripa hur man kan tro på detta och lägg ner miljarder på utveckling och utbyggnad.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tänk o köpa en sprillans ny bil och sen efter 40 mil drar du och byter batteri och får ett som gått 3000mil och bara snabbladdas. Kul.
Nej detta är absolut inte framtiden. Kan faktiskt inte begripa hur man kan tro på detta och lägg ner miljarder på utveckling och utbyggnad.

Fast risken för att batteriet är dåligt är nog rätt liten. Nio håller väl ändå koll på batterihälsa osv.
Plus att när du kört ytterligare 40 mil då får ett annat batteri.

Tror inte heller på idéen för de kommer att behöva ett rejält lager med batterier och det går inte så mycket fortare att byta än att ladda.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Fast risken för att batteriet är dåligt är nog rätt liten. Nio håller väl ändå koll på batterihälsa osv.
Plus att när du kört ytterligare 40 mil då får ett annat batteri.

Tror inte heller på idéen för de kommer att behöva ett rejält lager med batterier och det går inte så mycket fortare att byta än att ladda.

Halva elbilens fysiska status handlar ju om batteriet. Snabbladdar man på station ofta och fullt mm så blir det åldrat fort. Jag sköter mina laddningar hemma på min bil med stor omsorg. Ska jag sen efter 6 månader när jag ska på långresa byta bort detta ”välskötta” batteri mot ett gammalt som är snabbladdat och dessutom kanske stått på 100% och underhållsladdat i flera dagar/veckor om det nu är dåligt med kunder på stationen. Nä knappast.
Jag förstår vad du menar men det jag nämner är nog generellt den tanke dom flesta har om detta och därför det inte kommer bli en stor grej. Batterierna och laddningen kommer bli bättre. Här ska man lägga forskning och investeringarna imo.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag hade kört på vad du kört på innan, jag har kört dubbfritt i många år då bilen rullar mestadels i Stockholm förutom 1-2 skidresor om året och det funkar minst lika bra på elbilarna.

Dubbfria är bättre på alla väglag förutom is.

Och även på is så skiljer det väldigt lite idag (givet att man köper kvalitet).

För 10 år sedan var det större skillnad, så väldigt många tror det är likadant fortfarande.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Felixark:

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Det har diskuterats för bara några sidor sen, men tråden växer snabbt så jag förstår att man inte läst det Jag svarar dock samma som andra redan gjort och som jag gjorde förra vändan. Jag tror inte alls på idén, den verkar framförallt tilltala dem som aldrig haft elbil och fortfarande tror att laddning innebär timslånga stopp så fort man ska längre än 10 mil från hemmet. I själva verket är det här en dyr, komplicerad och omständlig process som löser ett problem som inte riktigt finns. Lösningen hade i 99% av fallen tagit längre tid än min (och de flesta andras) situation idag med laddning hemma:

1. Alla resor som är inom 20 mils radie från hemmet innebär 0 minuters laddningstid för mig eftersom jag kommer dit-och-hem. Sen laddar bilen klart sig själv på natten när jag sover.

2. Resor på upp till ca 40 mil innebär 0 minuters laddningstid för mig förutsatt att jag tänkt befinna mig på destinationen mer än 5-6h. Eftersom bilen då hinner ladda fullt på en destinationsladdare.

3. Resor på 40+ mil är dem enda som innebär faktiskt restid lagd på laddning. Min 80-mila resa till Malmö i somras innebar totalt 40 minuters stopp för laddning. Fördelat på ett 30-minuters och ett 10-minuters stopp. Under de 8h den resan tog så vill jag stanna så pass mycket ändå för att kunna äta lunch och ta en kaffe.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Rent praktiskt, nja. Den mekaniska lösningen måste klara smutsiga/blöta/snöiga bilar, fungera i alla tänkbara väder, ha en ganska hög automationsgrad pga batteriets vikt, klara av att hålla batteriutrymmet fritt från smuts, damm, fukt...jag tror det faller på rent praktiska mekaniska problem som driver upp underhållskostnader.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är 15 minuter för en som gör allt han kan för att det ska gå fort. Tar du ett mer realistiskt scenario där du äter något, tar en kaffe osv så tror jag inte det är någon skillnad.
Sen kommer det bli köer för de kan inte bygga speciellt många.
Så nej

Jo det är ju hela grejen med testet för att se hur snabbt man kan köra sträckan på. Funger ju även som ett test för att se hur bilen pallar med många snabbladdning stop efter varandra utan att överhettas och sånt.

Alla förutom fossil bil "äslskare" vet ju redan att det inte är något större problem att köra längre sträckor med en elbil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO