Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

När det gäller trådlös Carplay och Android Auto (framförallt på VW koncernens bilar) så dubbelkolla att det finns utan att välja navigator (om ni vill ersätta denna) och framförallt gällande AA.
När jag beställde min Q3 (MY22) fick jag svaret att det fanns, men dom glömde att det krävdes att man valde navigator som tillbehör för att AA skulle funka trådlöst.

Sen ni som har VW koncernens bilar kan ju investera i en OBD eleven plugg, då finns det mycket man kan ändra själv.
https://obdeleven.com/en/

Vill man gå all in så väljer man VCDS som är mer avancerat men även lite krångligare.
https://www.vcds.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av abn:

Ser ut att stämma bättre än min gissning. Värst vad de ser lika ut från vissa håll.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, fått intrycket att Kia/Hynudai (som jag fått för mig är typ samma sak) ligger långt fram gällande tekniken. Och tyskarna ligger väl före gällande "premiumkänslan" men den är svårare att mäta i några absoluta tal på samma sätt som räckvidd, acceleration osv. Man vill gärna ha något nyare/bättre/roligare när man köper nytt men även idag är det väl inte uppenbart att hitta något som sopar banan även med en ett par år gammal Model S, annat än kanske om man är väldigt fokuserad på typ vägljud, antilopläder och liknande. Även nya Model S upplever jag är inte dramatiskt annorlunda från gamla, om man nu inte ägnar sig åt drag race osv

Men jag hoppas att det snart kommer fler alternativ, om inte annat för att prisnivån då förhoppningsvis kan gå ner.

Vad exakt är det du vill att Model S ska klås I? Är det bara acceleration och ett sportigt chassi? Antar att det är det du menar med roligare. Där har jag inte koll på alternativen, men BMW är ju duktiga på körkänsla (som för mig innebär mer än bara stenhårt chassi), och jag skulle tro att EV6 GT har bra kompromiss mellan komfort och väghållning, plus bra acceleration. Inte insatt då jag inte bryr mig 🙂

Ska bara tillägga att tyskarnas premium-kvalitéer rör sig om mer än bara exklusivt läder. Handlar mer om ljudisolering och ett väl avstämt chassi men även bra känsla i knappar och reglage. Sen är det väl att allt är designat för att fungera. Eluppvärmda spolarmunstycken, bakrutetorkare, spolare för backkameran så man inte behöver ut och putsa den varje gång man kört lite grusväg eller snön virvlat runt t.ex. Saker som man kanske börjar störa sig på när man haft bilen I 2-3 år men som man själv nu tar för givet. Skulle inte t.ex vilja prova fippla upp ett igenfruset handtag på en Ioniq 5 med en unge I famnen och handskar på.

Skrivet av Björn Endre:

Huh, det måste jag testa igen då. Jag noterade inte det men måste missat det. Nu har jag dock inte Android utan IOS och kör Google Maps via den så kanske det kan vara därför? En sak jag kom tänka på att om en app som Pulse kan ansluta till Skoda MyConnect och få batteriinfo, finns det någon anledning att det inte skulle funka via Apple Map/Google Map ..... någon måste bara skriva en brygg-app

Ja mycket möjligt det är en apple-grej. Samtidigt tittar man väl inte på lilla skärmen om man har HUD så du kanske bara missade att det fanns där 🙂

Såg för övrigt att det nu är bekräftat att ME3 innehåller Plug and Charge, dock bara med Ionity än så länge (de enda som anslutit sig hittills). Det går då via Powerpass.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Ja mycket möjligt det är en apple-grej. Samtidigt tittar man väl inte på lilla skärmen om man har HUD så du kanske bara missade att det fanns där 🙂

Såg för övrigt att det nu är bekräftat att ME3 innehåller Plug and Charge, dock bara med Ionity än så länge (de enda som anslutit sig hittills). Det går då via Powerpass.

Jag har inte HUD men ska jag vara ärlig tycker jag inte att den lilla skärmen är så super-användbar ändå för navigering då jag inte tycker den visar så tydligt. Men det är nog en vanesak.

Jag har ju ME3 så tog en titt i Powerpass-appen och du har rätt, det ser ut som den nu visar Plug&Charge-stöd för Ionity-stationer. Ska faktiskt ta en tur till närmaste Ionity (Södertälje) för att testa.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har inte HUD men ska jag vara ärlig tycker jag inte att den lilla skärmen är så super-användbar ändå för navigering då jag inte tycker den visar så tydligt. Men det är nog en vanesak.

Jag har ju ME3 så tog en titt i Powerpass-appen och du har rätt, det ser ut som den nu visar Plug&Charge-stöd för Ionity-stationer. Ska faktiskt ta en tur till närmaste Ionity (Södertälje) för att testa.

Den är fantastisk! Den hjälpte mig när jag irrade runt i Göteborg. Visade vilken fil jag skulle ligga i och när.
Sen att bilen ibland vill åka på rundtur och visar fel väg det är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har inte HUD men ska jag vara ärlig tycker jag inte att den lilla skärmen är så super-användbar ändå för navigering då jag inte tycker den visar så tydligt. Men det är nog en vanesak.

Jag har ju ME3 så tog en titt i Powerpass-appen och du har rätt, det ser ut som den nu visar Plug&Charge-stöd för Ionity-stationer. Ska faktiskt ta en tur till närmaste Ionity (Södertälje) för att testa.

Aah, förstår. Det jag gillade med lilla skärmen var just att kunna se hur långt det är kvar till vad som nu står på skärmen, men den informationen var rätt liten så håller med om att det blev lite otydligt (särskilt med min dåliga syn). Men det fanns i alla fall där nära ögonvrån Apropå det så tycker jag rent allmänt att den lilla skärmen är fullt duglig. Många klagar på att den är så liten, men den visar ju allt man behöver veta utan att visa massa onödigt. Tyckte Ioniq 5 hade jobbigt mycket information på sin skärm, blev nästan besvärligt att se hastigheten bland allt annat.

Härligt att det syns, hoppas bara alla powerpass-anslutna aktörer inför det. Kanske inte alla stationer som har stöd för Plug and Charge iofs, men det lär ju bredda ut sig innan vi hunnit få vår bil.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en Enyaq på finansiell leasing via mitt AB, och skulle vilja veta vad man kan förvänta sig för rabatt. Någon annan med enmansbolag som nyligen beställt och kan dela med sig?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja mycket möjligt det är en apple-grej. Samtidigt tittar man väl inte på lilla skärmen om man har HUD så du kanske bara missade att det fanns där 🙂

Såg för övrigt att det nu är bekräftat att ME3 innehåller Plug and Charge, dock bara med Ionity än så länge (de enda som anslutit sig hittills). Det går då via Powerpass.

Har HUD i testbilen men när jag satte igång navigering med Apple Carplay så fick jag inte upp navigation i varken förardisplayen eller HUD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Jag funderar på en Enyaq på finansiell leasing via mitt AB, och skulle vilja veta vad man kan förvänta sig för rabatt. Någon annan med enmansbolag som nyligen beställt och kan dela med sig?

Beställde en med i stort sett allt förutom Canton-ljud, Infotainment Plus, Panoramatak eller Crystal Face-grillen. Grundpriset blev runt 750k med vinterdäck (dubb), 5 års garanti, och fick väl runt 50k i rabatt, som privatperson då. Nu är ju paketen annorlunda så man tvingas köpa mer utrustning om man vill komma åt vissa paket, men jag tror kanske att priserna är lite pressade indirekt eftersom mer ingår som standard, så det kan hända att det är en aning svårare att pruta nu.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om nya DeLorean Alpha 5?
Tycker själv att dom verkligen lyckats med designen iallafall!

https://delorean.com/alpha5/

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Vad tycker ni om nya DeLorean Alpha 5?
Tycker själv att dom verkligen lyckats med designen iallafall!

https://delorean.com/alpha5/

Hemsk. Ser inte ut som en Delorean för 5 öre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Vad tycker ni om nya DeLorean Alpha 5?
Tycker själv att dom verkligen lyckats med designen iallafall!

https://delorean.com/alpha5/

Ja tack, ge mig!
Riktigt snygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Vad tycker ni om nya DeLorean Alpha 5?
Tycker själv att dom verkligen lyckats med designen iallafall!

https://delorean.com/alpha5/

Snygg men gigantisk, skulle aldrig våga köpa en så länge jag inte hade tillräckligt med pengar för att bränna upp ett par miljoner utan att bry mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vad exakt är det du vill att Model S ska klås I? Är det bara acceleration och ett sportigt chassi? Antar att det är det du menar med roligare. Där har jag inte koll på alternativen, men BMW är ju duktiga på körkänsla (som för mig innebär mer än bara stenhårt chassi), och jag skulle tro att EV6 GT har bra kompromiss mellan komfort och väghållning, plus bra acceleration. Inte insatt då jag inte bryr mig 🙂

Ska bara tillägga att tyskarnas premium-kvalitéer rör sig om mer än bara exklusivt läder. Handlar mer om ljudisolering och ett väl avstämt chassi men även bra känsla i knappar och reglage. Sen är det väl att allt är designat för att fungera. Eluppvärmda spolarmunstycken, bakrutetorkare, spolare för backkameran så man inte behöver ut och putsa den varje gång man kört lite grusväg eller snön virvlat runt t.ex. Saker som man kanske börjar störa sig på när man haft bilen I 2-3 år men som man själv nu tar för givet. Skulle inte t.ex vilja prova fippla upp ett igenfruset handtag på en Ioniq 5 med en unge I famnen och handskar på.

Det kan jag nog inte säga, bortsett från en del av det uppenbara längre räckvidd, snabbare laddning, tystare i kupén osv. Poängen var snarare att det tar emot att köpa något som är allt för likt det man har, vilket väl är främsta skälet att jag fortfarande kör min 2017 Tesla (eller ja, ska man vara ärlig har det nog hjälpt mer än jag vill erkänna att Tesla som bekant har lite svårt att leverera några nya). Men jag skulle gärna se att det fanns fler modeller/tillverkare att välja på och kanske att inte allt med en räckvidd över 30 mil behövde ses (och kosta) premium bara därför, utan att det krävdes lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Snygg men gigantisk, skulle aldrig våga köpa en så länge jag inte hade tillräckligt med pengar för att bränna upp ett par miljoner utan att bry mig...

Finns det ens något nära att kunna beställas? Det är väl fortfarande en bit kvar innan man skickar en 3D ritning till skrivaren och utkommer en snygg elbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Vad tycker ni om nya DeLorean Alpha 5?
Tycker själv att dom verkligen lyckats med designen iallafall!

https://delorean.com/alpha5/

Skrivet av Nioreh83:

Hemsk. Ser inte ut som en Delorean för 5 öre.

Skrivet av Wiinis:

Ja tack, ge mig!
Riktigt snygg

Skrivet av Aktsu:

Snygg men gigantisk, skulle aldrig våga köpa en så länge jag inte hade tillräckligt med pengar för att bränna upp ett par miljoner utan att bry mig...

Bara jag som direkt fick vibbar från Saab Aero-X?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Har HUD i testbilen men när jag satte igång navigering med Apple Carplay så fick jag inte upp navigation i varken förardisplayen eller HUD.

Nu vet jag inte om detta stämmer för Skoda, men i Volkswagen beror det på vilken app du använder för navigation med Carplay. Kör man Waze får man inget på varken HUD eller lillskärmen, men med Apples egna "maps" (eller vad den nu heter) så fungerar det i båda, och även "AR" navigationen i HUD'en.

Edit: Stavning

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ebmaister:

Nu vet jag inte om detta stämmer för Skoda, men i Volkswagen beror det på vilken app du använder för navigation med Carplay. Kör man Waze får man inget på varken HUD eller lillskärmen, men med Apples egna "maps" (eller vad den nu heter) så fungerar det i båda, och även "AR" navigationen i HUD'en.

Edit: Stavning

Exakt så verkar det vara. Jag slog på Apple CarPlay och valde först Google map och där visas inget i lilla skärmen men när jag istället valde att använda Apple Map så dyker det upp. Jag antar att med Android så kan man få det även via Google map.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det så att andra tillverkare på allvar börjar komma ikapp Tesla nu då gällande prestanda och räckvidd? Tidigare har det känts som om Tesla ändå legat 1-2 år före, vilket väl var främst skälet att jag beställde en ny Model S, men samtidigt tycker jag Tesla blivit lite lata och mätta också samt att det är lite väl mycket fokus på det jag känner är typ lite trams, som nya "ratten" osv. Vore kul om andra kom ikapp och gärna även förbi Tesla.

I mina ögon lär sig Tesla fortfarande att bygga bilar. Men det går inte att ta ifrån dom att dom har gjort och gör en del ingengenjörsmässiga fullträffar. Lösningar som är vida överlägsna många traditionella biltillverkare.
Det är svårt för mig som lekman att kvantifiera Teslas (uppfattade) försprång. Men det är långt ifrån självklart att man väljer en Tesla som en elbil idag som för bara 3-4 år sedan. 2018 var inte leveranstiderna som dom är idag, inte heller priserna. Det folk valde, baserat på registrerade bilar totalt fram till aug 2018. Top fem då var:
1. Nissan Leaf
2. Tesla M S
3. Renault Zoe
4. BMW i3
5. Tesla M X

Återigen, i mina ögon, hade man från andra tillverkare inga egentliga ambitioner. Jag skulle iaf. kämpa med att kalla BMW i3 som premium men snudd på åtminstone, med en del spännande lösningar, men den har ingenting jämfört med Model X (förutom en betydligt lägre prislapp). Utbudet av elbilar var litet och dåligt jämfört med Tesla, och det här var för bara 4 år sedan. Idag är läget helt annorlunda och om ytterligare 4 år lär kartan ha ritats om fullkomligt.

Teslas stora fördel har hela tiden varit att de har kunnat arbeta på bilar med bara elmotorer, mjukvara och batterier som driver dom. Medan andra har haft växellådor, avgasrengöring, diesel eller bensin-motorer (Etanol?) och dylika ICE-problem att jobba med. Och länge fnyste man åt elbilar och Tesla som en nisch, något som knappt var värt att ens nämna. I aug 2018 låg Teslas aktie på ett värde kring 70 dollar. Idag: runt 900 (med en topp förra året runt 1200). Vinden har minst sagt vänt.

Om jag ska tro något så blir nog VAG: s andra generation av elbilar ett stort kliv framåt och den största utmanaren till Tesla. VAG har nämligen kapaciteten, förmågan och viljan som många andra tillverkare saknar.

Permalänk
Medlem

Någon som har monterat ett skärmskydd, förslagsvis matt på sin skärm på ID4 för att slippa alla fingeravtryck och hålla skärmen således ren och även slippa blänk?

Hittar några på Amazon, oklart vad som är värt att köpa dock för att få något som sitter bra och känns bra.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holmgren3n:

Någon som har monterat ett skärmskydd, förslagsvis matt på sin skärm på ID4 för att slippa alla fingeravtryck och hålla skärmen således ren och även slippa blänk?

Hittar några på Amazon, oklart vad som är värt att köpa dock för att få något som sitter bra och känns bra.

Om märket "Spigen" gör varianter även till ID4 så skulle jag rekommendera dem. Deras kitt till Tesla Model 3 är riktigt bra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om märket "Spigen" gör varianter även till ID4 så skulle jag rekommendera dem. Deras kitt till Tesla Model 3 är riktigt bra.

Dom verkar ha det men hittar ingen svensk återförsäljare på verken Spigen eller andra skärmskydd. Beställa från USA blir väldigt dyrt tyvärr.

Kanske för liten marknad i Sverige för att det ska var värt för någon att tillverka?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Dom verkar ha det men hittar ingen svensk återförsäljare på verken Spigen eller andra skärmskydd. Beställa från USA blir väldigt dyrt tyvärr.

Kanske för liten marknad i Sverige för att det ska var värt för någon att tillverka?

https://www.amazon.se/Spigen-Sk%C3%A4rmskydd-kompatibel-Insta...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Tack! Får testa denna, hoppas man slipper fingeravtrycken.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holmgren3n:

Tack! Får testa denna, hoppas man slipper fingeravtrycken.

Era909 hann först, men jag tänkte precis komplettera mitt tips med länk från Amazon. Återkom gärna med hur bra dem funkar på ID4

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med vinterdäck. Kan man köpa vilka som helst eller måste de vara elbilsanpassade? Vi ska få vår nya bil inom 2-3 veckor och funderar på om man ska köpa direkt hos Hedin bil eller köpa begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hur ser det ut med vinterdäck. Kan man köpa vilka som helst eller måste de vara elbilsanpassade? Vi ska få vår nya bil inom 2-3 veckor och funderar på om man ska köpa direkt hos Hedin bil eller köpa begagnade.

Se bara till att däcket har rätt dimension och belastningsindex så kan du köpa vilket märke som helst. Köper du eftermarknadsfälgar så se till att även de har rätt bredd, ET och belastningsindex. Hur mycket vikt varje fälg tål brukar vara specifierat på fälgtillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

Osäker på om denna redan postats men en rätt rejäl genomgång av många av de lite dyrare elbilarna på marknaden (iaf medeldyra och uppåt).

Tycker överlag att det är en bra kanal även om man väl bör komma ihåg att det är en bilsäljare som driver den, verkar dock inte vara märkesspecifik som jag förstått det och tycker inte riktigt jag tidigare märkt någon uppenbar favoritism.

Permalänk
Medlem

Vet att det redan pratats en del om Teslas byggkvalitet tidigare men aldrig själv sett vad som menas, men idag körde jag bakom en Model 3 (tor jag det var) och såg hur skev bakluckan såg ut, hade nog själv aldrig accepterat detta av en bil i den prisklassen.

Vet inte hur bra det syns på bilden men det är inte kameran eller vinkeln som gör att det ser skevt ut, låg ganska länge bakom och var tillslut tvungen att knäppa en bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet att det redan pratats en del om Teslas byggkvalitet tidigare men aldrig själv sett vad som menas, men idag körde jag bakom en Model 3 (tor jag det var) och såg hur skev bakluckan såg ut, hade nog själv aldrig accepterat detta av en bil i den prisklassen.

Vet inte hur bra det syns på bilden men det är inte kameran eller vinkeln som gör att det ser skevt ut, låg ganska länge bakom och var tillslut tvungen att knäppa en bild.

Den där bilen är sannolikt tillverkad av Tesla i USA och även om de blivit aningen bättre på kvalitén med åren så återstår en hel del när det gäller justeringar av just dörrar och bakluckan.

Jag hade en Model 3 tidigare (USA tillverkad) och jag var inte nöjd med dess panel gaps vid bakluckan. Jag lade in ett ärende om det via Tesla appen och sedan kom Tesla hem till mig med sin servicebil och fixade injusteringen av bakluckan på plats. Smidigt - även om det förstås hade varit ännu trevligare om de hade gjort rätt från början.

Med andra ord - jag tycker inte heller man ska acceptera detta utan man ska se till att det åtgärdas. När det väl är åtgärdat har man en mycket trevlig bil.

Min nuvarande Model Y är tillverkad i Kina och den hade inte alls detta problem och konsensus verkar vara att de Kina-byggda Tesla-bilarna är bättre ihopskruvade än de från USA.