Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Körde Skellefteå - Stockholm med hela familjen 2vuxna 3barn för någon vecka sen. Blev 2 stop innan destination. Första på 25min då vi åt frukost vid en macdonalds och andra för en kortare bensträckare/kisspaus på 10min. Gick hur smidigt som helst och var 0 skillnad mot ifall vi skulle kört fossilbil (skulle ändå bli dessa stop). Kör en Kia EV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Dubbfria är bättre på alla väglag förutom is.

Och även på is så skiljer det väldigt lite idag (givet att man köper kvalitet).

För 10 år sedan var det större skillnad, så väldigt många tror det är likadant fortfarande.

Och om man åker norr om skåne se till att man köper nordiska friktion och inte europeisk friktion. STOR skillnad på både snö och is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Dubbfria är bättre på alla väglag förutom is.

Och även på is så skiljer det väldigt lite idag (givet att man köper kvalitet).

För 10 år sedan var det större skillnad, så väldigt många tror det är likadant fortfarande.

Nu handlar inte denna tråd om däck, men personligen tar jag hellre lite sämre bromssträcka på torr asfalt och snö (även om jag tror skillnaden mellan dubbfria och dubbdäck på just snö är helt obefintlig) men bättre bromssträcka på is. Om ett dubbfritt bromsar på 50 meter och ett dubbdäck på 60 meter på torr asfalt så har jag fortfarande rätt kort bromssträcka. Men om skillnaden är 100 meter för ett dubbdäck och 120 meter för ett dubbdäck så är det helt klart så pass lång bromssträcka att man vill få ner den så mycket som möjligt. Optimera flaskhalsen helt enkelt.

Sen tror jag knappast skillnaden är så liten om det handlar om blöt blank is, eller blank is med ett tjockt lager pudersnö ovanpå där dubben kanske har en chans att gräva sig igenom och få lite fäste medans friktionen är obefintlig. Alla som har provat gå i såna förhållanden med såna där dubbfria friktionsskor med Continental-sula och allt vad dom nu hittar på vet att det är fullkomligt värdelöst. Sen om det är helt representabelt för dubbfria däck kan jag inte säga, säkert inte, men mina Icebugs tog mig runt en promenad som min kompis inte klarade utan att leta sig ut i snön.

Sen är det väl tur att vissa av oss kör med dubb och ruggar upp isen så ni med friktionsdäck får lite fäste när det börjar bli fuktigt. Men nog om det, folk väljer vad dom vill, vi har alla olika förutsättningar och jag pratar utifrån Västerbottens inland och håller helt med om att folk söderut borde hålla sig till friktionsdäck, och att dom helt klart blivit jättebra.

Jag skulle hur som helst rekommendera Michelin till folk. Placerar sig ofta bra i tester, går ofta tyst och stabilt, men framförallt brukar dom ha mycket bra livslängd på sina däck. Dels får man bättre säkerhet i slutet av däckens livslängd, och dels kanske dom håller en säsong längre.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Nu handlar inte denna tråd om däck, men personligen tar jag hellre lite sämre bromssträcka på torr asfalt och snö (även om jag tror skillnaden mellan dubbfria och dubbdäck på just snö är helt obefintlig) men bättre bromssträcka på is. Om ett dubbfritt bromsar på 50 meter och ett dubbdäck på 60 meter på torr asfalt så har jag fortfarande rätt kort bromssträcka. Men om skillnaden är 100 meter för ett dubbdäck och 120 meter för ett dubbdäck så är det helt klart så pass lång bromssträcka att man vill få ner den så mycket som möjligt. Optimera flaskhalsen helt enkelt.

Sen tror jag knappast skillnaden är så liten om det handlar om blöt blank is, eller blank is med ett tjockt lager pudersnö ovanpå där dubben kanske har en chans att gräva sig igenom och få lite fäste medans friktionen är obefintlig. Alla som har provat gå i såna förhållanden med såna där dubbfria friktionsskor med Continental-sula och allt vad dom nu hittar på vet att det är fullkomligt värdelöst. Sen om det är helt representabelt för dubbfria däck kan jag inte säga, säkert inte, men mina Icebugs tog mig runt en promenad som min kompis inte klarade utan att leta sig ut i snön.

Sen är det väl tur att vissa av oss kör med dubb och ruggar upp isen så ni med friktionsdäck får lite fäste när det börjar bli fuktigt. Men nog om det, folk väljer vad dom vill, vi har alla olika förutsättningar och jag pratar utifrån Västerbottens inland och håller helt med om att folk söderut borde hålla sig till friktionsdäck, och att dom helt klart blivit jättebra.

Jag skulle hur som helst rekommendera Michelin till folk. Placerar sig ofta bra i tester, går ofta tyst och stabilt, men framförallt brukar dom ha mycket bra livslängd på sina däck. Dels får man bättre säkerhet i slutet av däckens livslängd, och dels kanske dom håller en säsong längre.

Jag har inget emot dubbdäck per se, de har sin plats.

Men dubbfria idag är mycket bättre än vad folk antar. Sen är det skillnad mellan både däck och däck. Men även olika dimensioner av samma däck kan variera i prestanda.

Vad händer när man tappat hälften av dubben etc? Lite av en djungel är det.

Men i vilket fall så är det extremt sällsynt att däcket är den största orsaken att det händer en olycka. Snarare alltid föraren som brister i sitt ansvar att hålla avstånd mm.

En duktig bilförare kan kompensera för ett dåligt däck, men ett bra däck kan inte kompensera för en dålig förare!

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har inget emot dubbdäck per se, de har sin plats.

Men dubbfria idag är mycket bättre än vad folk antar. Sen är det skillnad mellan både däck och däck. Men även olika dimensioner av samma däck kan variera i prestanda.

Vad händer när man tappat hälften av dubben etc? Lite av en jungel är det.

Men i vilket fall så är det extremt sällsynt att däcket är den största orsaken att det händer en olycka. Snarare alltid föraren som brister i sitt ansvar att hålla avstånd mm.

https://folksamse.azureedge.net/media/vinterdack-is_tcm5-40625.jpg

En duktig bilförare kan kompensera för ett dåligt däck, men ett bra däck kan inte kompensera för en dålig förare!

Instämmer. Hela den här idén om att sörlänningar kommer hit till Norrland med friktionsdäck och kör i diket handlar nog mer om brist på respekt för väglaget (något som många norrlänningar också har problem med) snarare än däcken i sig. Däremot kan det ju vara så att dubbfria däck överraskar mer när förutsättningarna helt plötsligt blir fel, medan ett dubbat beter sig rätt jämnt oavsett väglag.

Men ja, när dubbarna är riktigt slitna är de inte så bra. Bussar och lastbilar kör ju t.ex med dubbfritt eftersom på de däcken slits dubbarna så fort att den faktiskt tid som däcken går att använda blir väldigt kort, vilket gör att de med dubbdäck oftare kör runt med sämre däck. Å andra sidan har vi ju ständigt bussar nere i dikena så fort det blir lite halka så det kanske inte säger så mycket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

Rent praktiskt, nja. Den mekaniska lösningen måste klara smutsiga/blöta/snöiga bilar, fungera i alla tänkbara väder, ha en ganska hög automationsgrad pga batteriets vikt, klara av att hålla batteriutrymmet fritt från smuts, damm, fukt...jag tror det faller på rent praktiska mekaniska problem som driver upp underhållskostnader.

Jag tror inte på denna lösning heller, den löser ett problem som egentligen inte finns. Men en del av de tekniska problemen går ju att komma runt.

Jag jobbar med självkörande truckar och de kan ju laddas eller så byter man batteri. Tidigare var byte mer vanligt för blybatterier mår ju bättre av långsam laddning till max, men med modernare batterier så handlar det mer om uptime. Kör man tvåskift så räcker det att ladda på natten, kanske lunchen om det är riktigt tungt arbete. Men vill man köra dygnet runt innebär ju byte en högre nyttjandegrad.

Själva bytet kan ske mer eller mindre automatiskt. Samma där att det handlar om kostnad, har man många truckar så lönar det sig att köpa automatiken men vanligtvis behövs det en person.

Skrivet av Lidodido:

Nu handlar inte denna tråd om däck, men personligen tar jag hellre lite sämre bromssträcka på torr asfalt och snö (även om jag tror skillnaden mellan dubbfria och dubbdäck på just snö är helt obefintlig) men bättre bromssträcka på is. Om ett dubbfritt bromsar på 50 meter och ett dubbdäck på 60 meter på torr asfalt så har jag fortfarande rätt kort bromssträcka. Men om skillnaden är 100 meter för ett dubbdäck och 120 meter för ett dubbdäck så är det helt klart så pass lång bromssträcka att man vill få ner den så mycket som möjligt. Optimera flaskhalsen helt enkelt.

Sen tror jag knappast skillnaden är så liten om det handlar om blöt blank is, eller blank is med ett tjockt lager pudersnö ovanpå där dubben kanske har en chans att gräva sig igenom och få lite fäste medans friktionen är obefintlig. Alla som har provat gå i såna förhållanden med såna där dubbfria friktionsskor med Continental-sula och allt vad dom nu hittar på vet att det är fullkomligt värdelöst. Sen om det är helt representabelt för dubbfria däck kan jag inte säga, säkert inte, men mina Icebugs tog mig runt en promenad som min kompis inte klarade utan att leta sig ut i snön.

Sen är det väl tur att vissa av oss kör med dubb och ruggar upp isen så ni med friktionsdäck får lite fäste när det börjar bli fuktigt. Men nog om det, folk väljer vad dom vill, vi har alla olika förutsättningar och jag pratar utifrån Västerbottens inland och håller helt med om att folk söderut borde hålla sig till friktionsdäck, och att dom helt klart blivit jättebra.

Jag skulle hur som helst rekommendera Michelin till folk. Placerar sig ofta bra i tester, går ofta tyst och stabilt, men framförallt brukar dom ha mycket bra livslängd på sina däck. Dels får man bättre säkerhet i slutet av däckens livslängd, och dels kanske dom håller en säsong längre.

Dubbdäck eller inte handlar ju väldigt mycket om vart man kör. Här i Göteborg är det ju bara några veckor med vinterväglag, men mestadels snö och slask, så dubbfritt känns ju rätt logiskt här. De få tillfällen det är riktigt kallt och en massa is eller liknande så får man helt enkelt köra väldigt försiktigt och vara uppmärksam på förändringar i underlaget.

Permalänk
Medlem

Det går ju fint att ha 2 uppsättningar med fälgar och 3 uppsättningar däck. Däck för sommar, däck för sydlig vinter och däck för resan till fjällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad tror ni kommer detta vara framtiden för elbilar i stället för att ladda så bytter man i stället batteri till ett som redan är laddat till 90% vilket tar cirka 5 minuter just nu troligtvis så kommer det gå snabbare en så i framtiden. Redan nu så slår Nio ES8 Tesla model 3 long range med 15 minuter på en 1000km lång sträcka och når även samma tid som en Kia ceed plug in hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8ResuBGtVjg

Jag är säker på att det kommer ta längre tid A till B för normalbilisten samtidigt som det kommer vara ännu glesare med bytesställen (och kanske längre köer) än snabbladdare. Varför tar det längre tid? Jo därför att med snabbladdning så kopplar du in sladden och går in för att göra det du stannade för (mat, toa, paus, fika) så du lägger max 30 sekunder på att aktivt fixa laddningen, medan om du skall byta batteri så skall du åka in i båset, låta maskinen jobba, parkera bilen, sedan gå in. Varför färre bytarstationer och längre kö? Därför att det kostar galet mycket mer per plats att ha massa batterier liggandes och bytesmaskinen är mycket dyrare än vad en stolpe är, visst kan de betjäna fler per timme men de är också känsligare för fel.

Permalänk
Medlem

Svårt att bestämma mig om man borde ha emblemet mattsvart som nu, eller blanksvart eller en kombo med VW i mattsvart och ytan emellan i blanksvart.

Har även passat på att plocka bort den stora klumpiga regplåtshållaren till något mer cleant.

Skulle även vilja tona rutorna från B-stolpe och bakåt till så nära svart det går, någon som har gjort det och kan rekommendera någon firma?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar det ett företag att erbjuda förmånsbil?

Snart dags för medarbetarsamtal för min del och funderar på vad man ska fråga efter…

Permalänk
Medlem

Om ni valde mellan Kia Niro EV (nya) Advance och Volvo C40/XC40 Core vilken hade ni kört på då och varför? Har en bekant som står i valet av dessa, bägge två helt eldrivna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Hur mycket kostar det ett företag att erbjuda förmånsbil?

Snart dags för medarbetarsamtal för min del och funderar på vad man ska fråga efter…

Beror på bilen.
Du får en förmånsagift och företaget får betala leasing-kostnaden för bilen.
Leasingbolaget vill ha för lån + ränta / månad för leasingen tills avtalet löper ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Hur mycket kostar det ett företag att erbjuda förmånsbil?

Snart dags för medarbetarsamtal för min del och funderar på vad man ska fråga efter…

Förutom det uppenbara så som förmånsvärdet och försäkring så tillkommer skatt och sociala avgifter uppe på detta för arbetsgivaren.

Lek med tanken att du har 40000kr i lön, då kostar det arbetsgivaren ca 53000kr för att betala dig 40000kr. Sen kostar ju el, datorer, mobiler etc lite också med det struntar vi i just nu.

Har du sedan t.ex. en förmånsbil med förmånsvärde på 5500kr och nettolöneavdrag på det så har du 45500kr i lön och då kostar du arbetsgivaren ca 60300kr i mån.

Så bara där kostar du ca 7300kr i månaden, sen ska arbetsgivaren köpa eller leasa en bil åt dig uppe på det. Så ja, rätt mycket i slutändan. Gäller att man drar in dom pengarna som anställd extra i månaden om man ska lyckas förhandla till sig en bil skulle jag säga.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Om ni valde mellan Kia Niro EV (nya) Advance och Volvo C40/XC40 Core vilken hade ni kört på då och varför? Har en bekant som står i valet av dessa, bägge två helt eldrivna.

Kian är i stort sett en lika bra bil som Volvon till ett betydligt bättre pris. Det jag sett och läst så verkar även Kian va en bättre elbil sett till mjukvara mm. Den har också betydligt mer utrustning.
Nackdelen med Kian är att den laddar lite för långsamt.

Ska personen köra mycket långresor så hade jag nog valt Volvon av dessa men är det en bil som kommer gå 90% till jobbet och ärenden så hade jag kört på Kian.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Vad har ni som idag laddar på natten och nyttjar spotpris/timpris för känsla om detta? Med dagens priser, som vi knappast kommer ha i vinter, så är det snart billigare att åka på bensin.

Jag som inte har den tekniska lösningen för timpris kommer troligtvis åka dyrare med Niron än med min GTE även när den går på bensin.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Vad har ni som idag laddar på natten och nyttjar spotpris/timpris för känsla om detta? Med dagens priser, som vi knappast kommer ha i vinter, så är det snart billigare att åka på bensin.

Jag som inte har den tekniska lösningen för timpris kommer troligtvis åka dyrare med Niron än med min GTE även när den går på bensin.

<Uppladdad bildlänk>

En GTE drar väl sådär 6,5 l/100km om inte batteriet är laddat, så 3-4 kr per kWh borde fortfarande vara rätt mycket billigare. Med dagens bensinpris på typ 20 kronor så kostar soppan då 13 kronor milen medan en elförbrukning på 2 kWh/mil ger en kostnad på 6-8 kronor. Kalkylen borde se bättre ut för elen i höst också då skattereduktionen på fossila bränslen försvinner och de blir en krona dyrare. Sen beror det förstås helt på vad du har för elavtal, men 3-4 kronor gör inte elbilar dyrare än bensinbilar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Vad har ni som idag laddar på natten och nyttjar spotpris/timpris för känsla om detta? Med dagens priser, som vi knappast kommer ha i vinter, så är det snart billigare att åka på bensin.

Jag som inte har den tekniska lösningen för timpris kommer troligtvis åka dyrare med Niron än med min GTE även när den går på bensin.

<Uppladdad bildlänk>

Att jag slutar ladda hemma och kommer ladda på IONITY för 3kr istället. Billigare om priset går upp till 2kr hemma med tanke på elnätsavgiften som kommer uppe på det.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Kian är i stort sett en lika bra bil som Volvon till ett betydligt bättre pris. Det jag sett och läst så verkar även Kian va en bättre elbil sett till mjukvara mm. Den har också betydligt mer utrustning.
Nackdelen med Kian är att den laddar lite för långsamt.

Ska personen köra mycket långresor så hade jag nog valt Volvon av dessa men är det en bil som kommer gå 90% till jobbet och ärenden så hade jag kört på Kian.

Missade att skriva med det, men Volvon är faktiskt billigare, är privatleasing det gäller. Kian är 6200kr/mån och Volvon 5965kr/mån.

Men kian har nog lite mer utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Att jag slutar ladda hemma och kommer ladda på IONITY för 3kr istället. Billigare om priset går upp till 2kr hemma med tanke på elnätsavgiften som kommer uppe på det.

Jag tror tyvärr dock att priserna på offentliga laddstationer kommer sticka iväg med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En GTE drar väl sådär 6,5 l/100km om inte batteriet är laddat, så 3-4 kr per kWh borde fortfarande vara rätt mycket billigare. Med dagens bensinpris på typ 20 kronor så kostar soppan då 13 kronor milen medan en elförbrukning på 2 kWh/mil ger en kostnad på 6-8 kronor. Kalkylen borde se bättre ut för elen i höst också då skattereduktionen på fossila bränslen försvinner och de blir en krona dyrare. Sen beror det förstås helt på vad du har för elavtal, men 3-4 kronor gör inte elbilar dyrare än bensinbilar i alla fall.

Nej inte vid 3-4kr vilket man sen dubblar för skatter och avgifter så redan nu är det en äkta kostnad på 6-8 kr. Sen tror jag inte vi kan se så billig el i vinter då vi redan igår hade över 9:- / kWh och det när det var 25 plus ute. Dubbla det så så har du elpris på 18:-/kWh. Då kostar en laddning på Niron (40kW) 720:- och det kommer jag ca 35 mil på 20,57:-/mil medans GTE'n kostar 12-13 per mil.

Sen kanske inte genomsnittet blir 9:- + avgifter men vi är ju redan på topparna där så det är långt ifrån omöjligt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som suktar efter Kia EV9? Den ser ju ut lite som en större Soul, älskar det! Kanske inte den mest snåla dock...

https://electrek.co/2022/08/25/kia-ev9-images-rivian-r1s/

Det känns som en bil som kan lösa alla mina bil-behov! Tyvärr så är det ju mycket tveksamt om finanserna finns till detta inom de kommande åren, snyft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Nej inte vid 3-4kr vilket man sen dubblar för skatter och avgifter så redan nu är det en äkta kostnad på 6-8 kr. Sen tror jag inte vi kan se så billig el i vinter då vi redan igår hade över 9:- / kWh och det när det var 25 plus ute. Dubbla det så så har du elpris på 18:-/kWh. Då kostar en laddning på Niron (40kW) 720:- och det kommer jag ca 35 mil på 20,57:-/mil medans GTE'n kostar 12-13 per mil.

Sen kanske inte genomsnittet blir 9:- + avgifter men vi är ju redan på topparna där så det är långt ifrån omöjligt.

Men så funkar inte skatter och avgifter på el. Momsen är det enda som stiger med priset, övrigt blir ju inte högre för att priset går upp. Så att dubbla det håller inte alls. Sen tar ofta företagen varje chans att höja nätavgifterna förstås, men det är ju reglerat i viss mån så de kan inte göra det hur som helst.

Sen är topparna i pris fortfarande på morgon/förmiddag främst, och dipparna på natten, när man laddar, och så kommer det ju att fortsätta vara. Att Norge säljer mer el till UK påverkar inte det för de har samma konsumtionsmönster som alla andra, däremot kan det ju höja priserna generellt. Artikeln du visar upp är ingen länk utan ett screenshot av någon som pratar om en annan artikel, så det är svårt att bemöta argument som man inte tagit del av, men oavsett så kommer inte elanvändningen att jämna ut sig mellan dag och natt. Enda sättet det skulle ske är ju ifall vi (eller någon i närområdet) installerar en väldig massa energilagring som kan fyllas på nattetid och tömmas dagtid, men att någon skulle installera så mycket finns inte på kartan. Elbilars laddning görs på natten förstås, men deras påverkan är inte särskilt stor jämfört med industrin och andra storförbrukare.

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Missade att skriva med det, men Volvon är faktiskt billigare, är privatleasing det gäller. Kian är 6200kr/mån och Volvon 5965kr/mån.

Men kian har nog lite mer utrustning.

Aha? Sjukt pris på 6200kr/mån?! Värsta jag sett. Jag har en beställning sen April på en Niro EV advance plus med vinterdäck och 2000mil på 5150kr i leasing. Har dom verkligen gått upp så mycket? 🤔

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmgren3n:

Förutom det uppenbara så som förmånsvärdet och försäkring så tillkommer skatt och sociala avgifter uppe på detta för arbetsgivaren.

Lek med tanken att du har 40000kr i lön, då kostar det arbetsgivaren ca 53000kr för att betala dig 40000kr. Sen kostar ju el, datorer, mobiler etc lite också med det struntar vi i just nu.

Har du sedan t.ex. en förmånsbil med förmånsvärde på 5500kr och nettolöneavdrag på det så har du 45500kr i lön och då kostar du arbetsgivaren ca 60300kr i mån.

Så bara där kostar du ca 7300kr i månaden, sen ska arbetsgivaren köpa eller leasa en bil åt dig uppe på det. Så ja, rätt mycket i slutändan. Gäller att man drar in dom pengarna som anställd extra i månaden om man ska lyckas förhandla till sig en bil skulle jag säga.

Det kostar arbetsgivaren ca 60.000 kr för 40.000 i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men så funkar inte skatter och avgifter på el. Momsen är det enda som stiger med priset, övrigt blir ju inte högre för att priset går upp. Så att dubbla det håller inte alls. Sen tar ofta företagen varje chans att höja nätavgifterna förstås, men det är ju reglerat i viss mån så de kan inte göra det hur som helst.

Om inte mer än momsen ökar, hur kan då mina räkningar från nätägaren (Linde energi) vara större än min elkostnad (E.on) enligt nedan, antingen har jag blivit lurad eller så stämmer inte ditt påstående.

Man kan även läsa här: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade... att Elräkningen innehåller

Elhandelsfaktura

  • Elpris

  • Elcertifikatsavgift

  • moms

Ovanpå det kommer Elnätsfakturan som omfattar:

  • Abonnemangsavgiften

  • Överföringsavgiften

  • Energiskatt

  • Moms

Så jo, man kan säga att det blir dubbelt upp mot vad man betalar i ren el när nätägaren ska ha sin del av kakan också. Förutsatt att jag förstår det jag läst och betalt.

Det jag vill ha sagt med detta är att vi eventuellt inte åker så billigt i vinter.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Om inte mer än momsen ökar, hur kan då mina räkningar från nätägaren (Linde energi) vara större än min elkostnad (E.on) enligt nedan, antingen har jag blivit lurad eller så stämmer inte ditt påstående.

<Uppladdad bildlänk>

Man kan även läsa här: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade... att Elräkningen innehåller

Elhandelsfaktura

  • Elpris

  • Elcertifikatsavgift

  • moms

Ovanpå det kommer Elnätsfakturan som omfattar:

  • Abonnemangsavgiften

  • Överföringsavgiften

  • Energiskatt

  • Moms

Så jo, man kan säga att det blir dubbelt upp mot vad man betalar i ren el när nätägaren ska ha sin del av kakan också. Förutsatt att jag förstår det jag läst och betalt.

Det jag vill ha sagt med detta är att vi eventuellt inte åker så billigt i vinter.

Hur räknar du egentligen? Energiskatt, abonnemangsavgift och överföringsavgift skalar med förbrukad mängd inte priset på elen. Alltså är sambandet så att går elpriset upp så blir elnätsfakturan blir en mindre andel av totalen än tidigare då de ligger still givet att förbrukningen är densamma.

Så får vi se höga priser på elen så kan du inte förvänta dig att det blir dubbla kostnaden inklusive alla avgifter bara för att det varit så med lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Det kostar arbetsgivaren ca 60.000 kr för 40.000 i lön.

Det som räknades på var väl arbetsgivaravgifterna som är 31,42 %, men sedan tillkommer det en del annat som ev försäkringar, tjänstepension och vad det nu kan vara. Och just påverkan på tjänstepensionen är en variabel som hör till denna kalkyl också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur räknar du egentligen? Energiskatt, abonnemangsavgift och överföringsavgift skalar med förbrukad mängd inte priset på elen. Alltså är sambandet så att går elpriset upp så blir elnätsfakturan blir en mindre andel av totalen än tidigare då de ligger still givet att förbrukningen är densamma.

Så får vi se höga priser på elen så kan du inte förvänta dig att det blir dubbla kostnaden inklusive alla avgifter bara för att det varit så med lägre priser.

Då är det bara ett sammanträffande att det just nu sett ut så, bra info. I stand corrected.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det som räknades på var väl arbetsgivaravgifterna som är 31,42 %, men sedan tillkommer det en del annat som ev försäkringar, tjänstepension och vad det nu kan vara. Och just påverkan på tjänstepensionen är en variabel som hör till denna kalkyl också.

Man får nog inte heller glömma skatten på företagets inkomst innan lön kan betalas. Då blir det nog ännu dyrare för företaget att betala ut 40000kr i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man får nog inte heller glömma skatten på företagets inkomst innan lön kan betalas. Då blir det nog ännu dyrare för företaget att betala ut 40000kr i lön.

Fast lön är en kostnad, så du betalar ju inte företagsskatt före lönen betalas. Däremot förstås moms, men där är det ju ingående och utgående så vad den är beror på bolaget.