Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av vinylens:

Har ni med abbonemang/överföring/energiskatt/moms och nu allt annat i era belopp?

Själv använde jag 277.9Kw från mitt nät föra månaden har inte räknat ut vad det kosta vet att jag har 48,5 öre i elkostnad då jag har fast pris till 1 aug 2024 men sedan kommer det till massa avgifter på det och så måste jag dra av en del där jag använt min solel för att ladda bilen.
Samtidigt så exporterade jag 833Kwh och köpte 1014Kwh men kommer få mer betalt för det jag sålde och komma få pengar till godo betyder det att jag ladda bilen gratis?

Så undrar lite hur ni räknar ut era belopp.

Vi betalade 98 öre per kWh för elen som förbrukades i föreningens garage (i princip endast elbilsladdning och belysning) under juli månad. Inklusive alla rörliga avgifter. Alltså skatt, moms, elnätaavgift etc.

Den kostnaden debiteras sen ut till oss boende som har elbilsladdare utefter hur många kWh vi laddat för. Med min senaste månads snittförbrukning blev det 1,54:- /milen. Helt OK enligt mig, och något billigare än att åka bensinbil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vi betalade 98 öre per kWh för elen som förbrukades i föreningens garage (i princip endast elbilsladdning och belysning) under juli månad. Inklusive alla rörliga avgifter. Alltså skatt, moms, elnätaavgift etc.

Den kostnaden debiteras sen ut till oss boende som har elbilsladdare utefter hur många kWh vi laddat för. Med min senaste månads snittförbrukning blev det 1,54:- /milen. Helt OK enligt mig, och något billigare än att åka bensinbil.

Då har ni ett riktigt bra avtal.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sålde min elbil idag.
Resultatet blev att jag gick 5000:- i vinst även om jag har kört 2200 mil.
Blir en fossil över vinteren och en ny elbil til sommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Sålde min elbil idag.
Resultatet blev att jag gick 5000:- i vinst även om jag har kört 2200 mil.
Blir en fossil över vinteren och en ny elbil til sommer

Haha, grattis! Vad var det för bil?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av vinylens:

Då har ni ett riktigt bra avtal.

Vi har spotpris per timme. Vi har sån tur att garagen har ett eget abonnemang som endast går till några pumpar, belysningen samt just elbilsladdarna. Laddning av elbilar schemalägger vi till nattetid, därmed blir det extremt billigt då resterande förbrukare drar väldigt lite el.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vi har spotpris per timme. Vi har sån tur att garagen har ett eget abonnemang som endast går till några pumpar, belysningen samt just elbilsladdarna. Laddning av elbilar schemalägger vi till nattetid, därmed blir det extremt billigt då resterande förbrukare drar väldigt lite el.

Då får ni hoppas på att det inte blir dyrt under vintern på natten.

Har räknat ut att min laddning för månaden kosta mig 0:- då jag får tillbaka 2228:- av elbolaget på grund av den solel jag sålt och snitt spotpriset förra månaden var 343,52 öre per Kwh som jag sålde.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då får ni hoppas på att det inte blir dyrt under vintern på natten.

Har räknat ut att min laddning för månaden kosta mig 0:- då jag får tillbaka 2228:- av elbolaget på grund av den solel jag sålt och snitt spotpriset förra månaden var 343,52 öre per Kwh som jag sålde.

Detta innebär inte att din laddning kostade 0:-

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haha, grattis! Vad var det för bil?

Polestar 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Polestar 2

Hade du köpt en id4 hade du gjort 100kkr i vinst. Skulle tro att alla lite nyare elbilar är på plus vid försäljning just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hade du köpt en id4 hade du gjort 100kkr i vinst. Skulle tro att alla lite nyare elbilar är på plus vid försäljning just nu.

Ja med över 50,000kr i grundpris. Några tillvalspaket så lätt 80,000kr i prisökningar. Lägg sedan på 70,000kr tillbaka från staten så är det en riktigt bra affär. Bara en fråga om hur girig man vågar vara vid försäljning.

Har man däremot leasat bilen kan ju bilhandlaren gnugga händerna. Som av en händelse blir det massa prisökninar nu när en stor del leasingavtal är på sista versen. Ni vet, "putinpriser" 👍

Permalänk
Medlem

Går nästen icke att köpa en billig elbil da försäljarna endast vil ha dom ut som privatleasing. Dom vet att restvärdet är mycket högre än va som finns med i kalkylen

Permalänk
Medlem

Tips kring vinterhjul? Svindyra ju. Ett paket med 4 dubbdäck + fälgar kostar minst 16tusen. Har några här köpt begagnade till elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Tips kring vinterhjul? Svindyra ju. Ett paket med 4 dubbdäck + fälgar kostar minst 16tusen. Har några här köpt begagnade till elbil?

Du kan ju försöka hitta begagnade fälgar, men lägg pengar på bra vinterdäck. Elbilar sliter dessutom däcken snabbt.

Jag la 20k på vinterhjulen. Hade kostat 22500:- om jag tagit det på leasingen och då hade jag haft mer begränsade valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Du kan ju försöka hitta begagnade fälgar, men lägg pengar på bra vinterdäck. Elbilar sliter dessutom däcken snabbt.

Jag la 20k på vinterhjulen. Hade kostat 22500:- om jag tagit det på leasingen och då hade jag haft mer begränsade valmöjligheter.

Varför sliter elbilar däck snabbt?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Varför sliter elbilar däck snabbt?

Tunga bilar med kraftiga motorer gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Varför sliter elbilar däck snabbt?

Det beror på vem du frågar. Jag gissar att körsättet (snabbare acceleration) och bilens tyngd gör en del. Sen finns det dom som påstår att elbilar inte sliter däck snabbare.

Om jag tänker på mitt eget körsätt, så tror jag däcken slits snabbare nu än på min gamla diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Tunga bilar med kraftiga motorer gör det.

Skrivet av Beamy:

Det beror på vem du frågar. Jag gissar att körsättet (snabbare acceleration) och bilens tyngd gör en del. Sen finns det dom som påstår att elbilar inte sliter däck snabbare.

Om jag tänker på mitt eget körsätt, så tror jag däcken slits snabbare nu än på min gamla diesel.

Ahh okej, trodde det var något unikt med just elbilar så blev nyfiken. Körsättet spelar nog in mest känns det som 👌

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ahh okej, trodde det var något unikt med just elbilar så blev nyfiken. Körsättet spelar nog in mest känns det som 👌

Högre vridmoment vid starten med en el motor då det sker direkt medan diesel och bensin dröjer lite.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Högre vridmoment vid starten med en el motor då det sker direkt medan diesel och bensin dröjer lite.

Joo men man kan ju gasa mindre för att undvika det

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Joo men man kan ju gasa mindre för att undvika det

Nu gör ju inte alla det för folk tycker det är kul att gasa iväg fort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det kostar att ha kul.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ahh okej, trodde det var något unikt med just elbilar så blev nyfiken. Körsättet spelar nog in mest känns det som 👌

Snabba starter och omkörningar sliter på däcken, oavsett vilken bil man har. Men elbilen har ett grymt vridmoment som gör att det nog slits ännu hårdare, om man pressar på.
På Tesla-bilar finns ett chill-läge, som jag använde förra vintern. Det gör att man slipper de där ettriga sportbils-egenskaperna.
Det gjorde att jag knappt kunde se att däcken slitits något under hela vintern, mot att fått byta varje säsong tidigare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Funkar säkert perfa med en SC i närheten, Jag vet inte ens var en SC finns i "närheten" här i stockholm. Har visserligen inte forskat närmare på det, men de enda tesla-laddarna jag känner till finns inne i innerstan någonstans, kanske.

Fungerade helt perfekt, men har nu monterat in laddare hemma. Blir för mycket jobb att värma upp batteri för man ska ladda spesiellt på vintern då det drar lite mer ström.

Permalänk
Medlem

Lite kul bolag i australien som börjat konvertera ice-pickuper till el!

https://www.drive.com.au/news/australian-tech-start-up-compan...

Lite saftig summa för konverteringen, men om det skalas upp så är det ju riktigt kul, och eventuellt ett alternativ till de nuvarande dyra alternativen

Samt en bonus att bolaget heter Roev(röv[ja jag är 12 år till sinnet])

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Lite kul bolag i australien som börjat konvertera ice-pickuper till el!

https://www.drive.com.au/news/australian-tech-start-up-compan...

Lite saftig summa för konverteringen, men om det skalas upp så är det ju riktigt kul, och eventuellt ett alternativ till de nuvarande dyra alternativen

Samt en bonus att bolaget heter Roev(röv[ja jag är 12 år till sinnet])

Nice. Det har varit en del artiklar om konverteringar i Frankrike det senaste, tydligen får man bidrag för elkonvertering där så det har blivit en hyfsat stor business. Hade gärna sett något liknande i Sverige, men det är kanske inte så troligt. Man kunde ju etanolkonvertera sin bil väldigt enkelt (relativt att bygga om den till elbil i alla fall) men det gav ju inga skattemässiga fördelar eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nice. Det har varit en del artiklar om konverteringar i Frankrike det senaste, tydligen får man bidrag för elkonvertering där så det har blivit en hyfsat stor business. Hade gärna sett något liknande i Sverige, men det är kanske inte så troligt. Man kunde ju etanolkonvertera sin bil väldigt enkelt (relativt att bygga om den till elbil i alla fall) men det gav ju inga skattemässiga fördelar eller något sånt.

Hade varit trevligt att se även här, men precis som du säger så känns det långt bort. Hade ju varit trevligt att kanske konvertera bilen istället för att sälja/skrota och köpa nytt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lite kul bolag i australien som börjat konvertera ice-pickuper till el!

https://www.drive.com.au/news/australian-tech-start-up-compan...

Lite saftig summa för konverteringen, men om det skalas upp så är det ju riktigt kul, och eventuellt ett alternativ till de nuvarande dyra alternativen

Samt en bonus att bolaget heter Roev(röv[ja jag är 12 år till sinnet])

Jag har fått för mig att Roev och MG är i samma företagsgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har fått för mig att Roev och MG är i samma företagsgrupp?

Du tänker på Roewe som Rover 75 såldes under efter att BMW tröttnat och som sedan använts till andra bilar. Kinesiskt statliga SAIC fick dock inte köpa varumärket Rover. Idag ägs varumärket av JLR som ägs av Tata (efter att Ford sålde), men det är bara Land Rover som används.

Permalänk

Fråga: Har kört ett par långresor senaste tiden med vår EV6 och har helt plötsligt inte haft över 130kW i laddning på flera olika Ionity-stationer. Fått ny mjukvara ganska nyligen och temperaturen har väl iofs sjunkit lite men ändå 15-20 grader i luften. Nån mer som märkt sämre hastigheter senaste veckorna på Ionity?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Nu är MG4 officiellt presenterad i Europa. Pris 414 990 kr.
https://www.mgmotor.eu/sv-SE/configurator/mg4

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux