Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det hade väl varit bra med information för vinter också, men detta är ju bara en sensationsnyhet för att det är en elbil. igen.

Fossilbilar tappar också räckvidd på vintern, men det är ju givetvis acceptabelt.

I verkligheten hade jag lägre snitt på vintern med S70 än på sommaren, vilket är den bil jag har bäst data på eftersom jag hade den så länge… Ja, kör man ständigt korta sträckor med kallstart blir det inte så, men problemet med elbilarna är ju att de drar tydligt mer hela tiden. För ett tag sedan körde jag ToR Borlänge (knapp 50 mil) i riktigt skitväder med en mindre bensinare och det stannade på 0,58. Då låg det ca 10 mil stadskörning o dyl i botten med högre snitt då jag inte nollade. Det långsiktiga snittet är 0,55… Sedan går det att komma upp i 0,75 om man gör upprepade kallstarter, står och skrapar rutorna på tomgång, kör stadstrafik på slirigt underlag osv. Detta är dock inte något som händer om man kör längre sträckor i laglig hastighet.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att en elbil kommer att dra mer när den måste använda extra energi för att hålla batteri och kupé varma. Värmen tar en bil med förbränningsmotor ur förlusterna, så effektivitetsfördelen med elbilen reduceras när det blir kallt. Ju kallare det blir desto sämre fungerar dessutom ev värmepump. Inget av detta hade varit ett problem om räckvidden hade varit bättre från början, vilket den förhoppningsvis blir. Fast alla som säger att det här inte är ett problem kommer givetvis i framtiden alltid att köpa en bil med det minsta batteriet, för något mer är onödigt. Tillåt mig att tvivla…

borttappat ”att”
Permalänk
Medlem
Skrivet av d-mart:

Har precis gjort det där och det är lite lurigt ändå, VWFS hade koll men inte säljaren:
Du riskerar åka på avgift för avslut i förtid om mer än en (1) kalendermånad återstår. Avtal löper alltid per hel kalendermånad, du betalar alltså hela eller inget för den sista månaden beroende på när du lämnar in den samt beroende på när säljaren registrerar återlämningen i VWFS:s system.

Vi lämnade in precis vid månadsskiftet innan sista månaden, då blev det rätt. Ingen avgift, säljaren registrerade återlämningen i princip direkt (på rätt sida månadsskiftet) och vi fick därmed sista månadens (redan betalda) faktura krediterad.

Mycket bra info! Tack för detta.

Om jag tolkar det du skriver rätt så bör detta funka väldigt bra för min del. Ska dubbelkolla detta med säljarna på VW när det väl är dags. Vore inte fel att spara in den slanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I verkligheten hade jag lägre snitt på vintern med S70 än på sommaren, vilket är den bil jag har bäst data på eftersom jag hade den så länge… Ja, kör man ständigt korta sträckor med kallstart blir det inte så, men problemet med elbilarna är ju att de drar tydligt mer hela tiden. För ett tag sedan körde jag ToR Borlänge (knapp 50 mil) i riktigt skitväder med en mindre bensinare och det stannade på 0,58. Då låg det ca 10 mil stadskörning o dyl i botten med högre snitt då jag inte nollade. Det långsiktiga snittet är 0,55… Sedan går det att komma upp i 0,75 om man gör upprepade kallstarter, står och skrapar rutorna på tomgång, kör stadstrafik på slirigt underlag osv. Detta är dock inte något som händer om man kör längre sträckor i laglig hastighet.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att en elbil kommer att dra mer när den måste använda extra energi för att hålla batteri och kupé varma. Värmen tar en bil med förbränningsmotor ur förlusterna, så effektivitetsfördelen med elbilen reduceras när det blir kallt. Ju kallare det blir desto sämre fungerar dessutom ev värmepump. Inget av detta hade varit ett problem om räckvidden hade varit bättre från början, vilket den förhoppningsvis blir. Fast alla som säger att det här inte är ett problem kommer givetvis i framtiden alltid att köpa en bil med det minsta batteriet, för något mer är onödigt. Tillåt mig att tvivla…

Fast, bilar drar mer på vintern ovasett bränsle. Det tillhör fysikens lagar. Luftmotstånd och rullmotstånd ökar.
Sen märks det inte lika väl när man har enormt med energi att tillgå för att kompensera med.

Större batteri är ju en del av lösningen, men inte självklart enda lösningen. Jag har lika stort batteri i min nuvarande elbil som jag hade i den förra elbilen, men kommer 15 mil längre. Detta eftersom den nya är lite mer effektiv (bland annat för att den har värmepump), har lite bättre luftmotstånd och är lite lättare.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Otur:

Fast, bilar drar mer på vintern ovasett bränsle. Det tillhör fysikens lagar. Luftmotstånd och rullmotstånd ökar.
Sen märks det inte lika väl när man har enormt med energi att tillgå för att kompensera med.

Större batteri är ju en del av lösningen, men inte självklart enda lösningen. Jag har lika stort batteri i min nuvarande elbil som jag hade i den förra elbilen, men kommer 15 mil längre. Detta eftersom den nya är lite mer effektiv (bland annat för att den har värmepump), har lite bättre luftmotstånd och är lite lättare.

Av det @ztenlund skriver är detta extra vikigt

"Man behöver inte vara ett geni för att förstå att en elbil kommer att dra mer när den måste använda extra energi för att hålla batteri och kupé varma."

Är admin för för ladd-infrastrukturen i vår BRF, så har ett gäng datapunkter att kika på. Den del av ekvationen många verkar missa är att effektiviteten att ladda sjunker rätt ordentligt under vinterhalvåret om man laddar sin bil utomhus. Ju mindre effekt man laddar med, ju större andel av strömmen går åt till att värma batteriet då batteriet inte mår bra av att laddas (eller laddas ur) om den inte ligger inom ett vettig temperaturspann.

Enklast att se detta på PHEV då dessa ofta laddar från 0 till 100 %. På sommaren ser man typiskt >90 % effektivitet (hur mycket elenergi som faktiskt gick åt kontra kapacitet hos fordonet) medan man de kallaste dagarna denna vintern kunnat se så lågt som 50-60 % effektivitet (blir värre för PHEV få modeller verkar använda mer än 4 kW, vi har 11 kW laddare).

Ovan är irrelevant för räckvidden, men är den viktigare faktorn om man vill skatta faktiskt elförbrukning sommar kontra vinter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av det @ztenlund skriver är detta extra vikigt

"Man behöver inte vara ett geni för att förstå att en elbil kommer att dra mer när den måste använda extra energi för att hålla batteri och kupé varma."

Är admin för för ladd-infrastrukturen i vår BRF, så har ett gäng datapunkter att kika på. Den del av ekvationen många verkar missa är att effektiviteten att ladda sjunker rätt ordentligt under vinterhalvåret om man laddar sin bil utomhus. Ju mindre effekt man laddar med, ju större andel av strömmen går åt till att värma batteriet då batteriet inte mår bra av att laddas (eller laddas ur) om den inte ligger inom ett vettig temperaturspann.

Enklast att se detta på PHEV då dessa ofta laddar från 0 till 100 %. På sommaren ser man typiskt >90 % effektivitet (hur mycket elenergi som faktiskt gick åt kontra kapacitet hos fordonet) medan man de kallaste dagarna denna vintern kunnat se så lågt som 50-60 % effektivitet (blir värre för PHEV få modeller verkar använda mer än 4 kW, vi har 11 kW laddare).

Ovan är irrelevant för räckvidden, men är den viktigare faktorn om man vill skatta faktiskt elförbrukning sommar kontra vinter.

Ja, det är korrekt. Man kan minimera förlusterna med laddning genom att ladda direkt när man kommer hem och parkerar, för då är batteriet ganska varmt av körningen.
Jag är ingen batterikemist, men vad jag förstått så går det inte att ladda litiumbatterier alls om de inte har viss mängd plusgrader.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast i samma hastighet och med samma körvanor ska en bil dra mer på vintern. Högre rullmotstånd, högre luftmotstånd, generator som måste jobba hårdare för att hålla batteriet laddat. Att AC:n inte behöver jobba som den måste på sommaren kan ju ge en vinst, men är den inte enormt ineffektiv så borde bilen dra mer på vintern. Såg själv en ca 20% högre förbrukning på min Diesel jämfört med sommaren sist jag körde långt en halvkall dag, detta trots att man ofta kör lite försiktigare på vintern pga halka och vilt.

Sen är ju inte "Räckvidden är inte ett problem" samma sak som att säga "Jag klarar mig med det minsta batteriet på marknaden". Det man menar är ju bara att 50 mil WLTP (dvs 35-40 mil vinterkörning) räcker för de flesta resor man gör på vintern, och de få resor där man tvingas snabbladda så hade inte 60 mils räckvidd varit avgörande för att man inte skulle behöva ladda alls. Förmodligen skulle man behöva större batterier = större och tyngre bil = högre förbrukning = dyrare milkostnad och längre laddtider när man då väl behöver stanna och ladda.

Så just nu är nog runt 50 mil WLTP en sweet spot för många där räckvidden inte är ett problem. Det innebär inte att en bil med 25 mil WLTP också går in under "Räckvidden är inget problem"-bilar, och det innebär inte heller att en bil med 70 mils räckvidd till samma pris, samma vikt och samma storlek inte skulle vara intressant bara för att dryga ut den där extra marginalen.

Permalänk
Medlem

Nu åkte jag hem med iD3 på e20 gick blandat mellan 120-100 sen var det 2 mil 70-80

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Nu åkte jag hem med iD3 på e20 gick blandat mellan 120-100 sen var det 2 mil 70-80<Uppladdad bildlänk>

Det där var riktigt bra siffor. Vilka däck och dimensioner samt tryck kör du på?

Visa signatur

5800x3D | G.skill TridentZ 2x16 cl16 (3600) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det man menar är ju bara att 50 mil WLTP (dvs 35-40 mil vinterkörning) räcker för de flesta

Jo så är det, men om du listar bilar med >50mil WLTP som är i drift i sverige idag så kan jag göra en fyra gånger så lång lista med bilar som har <50 mil WLTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

Det där var riktigt bra siffor. Vilka däck och dimensioner samt tryck kör du på?

Köpte den idag beg det är Goodyear Ultra Grip friktion någon sån version. 18 tum

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Köpte den idag beg det är Goodyear Ultra Grip friktion någon sån version. 18 tum

Då får man till att gratulera och hoppas det blir ett bra bilägande. Vilken mjukvaruversion har du haft turen att få?

Visa signatur

5800x3D | G.skill TridentZ 2x16 cl16 (3600) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

Då får man till att gratulera och hoppas det blir ett bra bilägande. Vilken mjukvaruversion har du haft turen att få?

Jag har 2.4 men kommer väl troligtvis bli 3.0 relativt snart då den börjar skickas ut nu. Mycket utrustning och inställningar att bekanta sig med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får snart min bil som står på en båt som åker genom medelhavet nu.

Läste något inlägg om fossilbilar.
Man inte jämföra elbil med fossilbil, en fossilbil är sjukt ineffektiv på att utnyttja energin i bränslet jämfört med en elbil, det är ett otroligt svinn av energi om man zoomar ut till till bara hela Sverige.
Ur det svinnet kan man dock värma och kyla fossilbilen, men ta och räkna på hur mycket energi som faktiskt krävs för att ta sig 100 mil i en bil, el vs bensin/diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Får snart min bil som står på en båt som åker genom medelhavet nu.

Läste något inlägg om fossilbilar.
Man inte jämföra elbil med fossilbil, en fossilbil är sjukt ineffektiv på att utnyttja energin i bränslet jämfört med en elbil, det är ett otroligt svinn av energi om man zoomar ut till till bara hela Sverige.
Ur det svinnet kan man dock värma och kyla fossilbilen, men ta och räkna på hur mycket energi som faktiskt krävs för att ta sig 100 mil i en bil, el vs bensin/diesel.

Det är nog sant.
Men jag tolkar diskussionen som relativ effektivitet på vinter jämfört med sommar för samma bil. Typ (hittar på siffror):
Fossil vinter = 90% av räckvidden på sommar
El vinter = 80% av räckvidden på sommar

Permalänk
Medlem

Nuså! https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-visar-eldriven-picku...

Kanske vi får se lite el-pickisar till realistiska priser? Trevligt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purgatory:

Det är nog sant.
Men jag tolkar diskussionen som relativ effektivitet på vinter jämfört med sommar för samma bil. Typ (hittar på siffror):

Den eqc jag hade, hade mindre än 50% på vintern mot sommar-räckvidden

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den eqc jag hade, hade mindre än 50% på vintern mot sommar-räckvidden

Ouch 😮‍💨

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nuså! https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-visar-eldriven-picku...

Kanske vi får se lite el-pickisar till realistiska priser? Trevligt!

Nu?

"Bilen, som fortfarande är på konceptstadiet... Detaljer om drivlina, batteri och räckvidd är fortfarande inte tillgängliga."
De har byggt ett skal och säger att den är eldriven.
Men ja hoppas på produktion snart, men jag vill ha en fyrsitsig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nu?

"Bilen, som fortfarande är på konceptstadiet... Detaljer om drivlina, batteri och räckvidd är fortfarande inte tillgängliga."
De har byggt ett skal och säger att den är eldriven.
Men ja hoppas på produktion snart, men jag vill ha en fyrsitsig...

Jupp, toyota har ju det senaste varit rätt snabba på att gå från conceptstadiet till produktion? Och håller med, en x-cab eller dual hade varit riktigt läckert!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kör en Volkswagen ID4 med hundbur modell större i? Hur blir/ser det ut isåfall? 🙂

Ska själv ha en Mimsafe Single Large i om jag väljer ID4 så måste prova det under provkörningen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast i samma hastighet och med samma körvanor ska en bil dra mer på vintern. Högre rullmotstånd, högre luftmotstånd, generator som måste jobba hårdare för att hålla batteriet laddat. Att AC:n inte behöver jobba som den måste på sommaren kan ju ge en vinst, men är den inte enormt ineffektiv så borde bilen dra mer på vintern. Såg själv en ca 20% högre förbrukning på min Diesel jämfört med sommaren sist jag körde långt en halvkall dag, detta trots att man ofta kör lite försiktigare på vintern pga halka och vilt.

Sen är ju inte "Räckvidden är inte ett problem" samma sak som att säga "Jag klarar mig med det minsta batteriet på marknaden". Det man menar är ju bara att 50 mil WLTP (dvs 35-40 mil vinterkörning) räcker för de flesta resor man gör på vintern, och de få resor där man tvingas snabbladda så hade inte 60 mils räckvidd varit avgörande för att man inte skulle behöva ladda alls. Förmodligen skulle man behöva större batterier = större och tyngre bil = högre förbrukning = dyrare milkostnad och längre laddtider när man då väl behöver stanna och ladda.

Så just nu är nog runt 50 mil WLTP en sweet spot för många där räckvidden inte är ett problem. Det innebär inte att en bil med 25 mil WLTP också går in under "Räckvidden är inget problem"-bilar, och det innebär inte heller att en bil med 70 mils räckvidd till samma pris, samma vikt och samma storlek inte skulle vara intressant bara för att dryga ut den där extra marginalen.

Marginellt på en bensin bil, dieslar har problem att komma upp i temp på vintern och måste kompensera med mer bränsle, en kollega installerade en dieselvärmare på sin audi A6 för den var så kylig. Även små bensinare kan lida av det men inte i lika hög grad. Jag kör AC på vintern för att slippa imma främst. AC'n drar runt 5 hk om jag fattat det rätt. På min lilla bil sjunker varvtalet tydligt när AC'n går igång. Vill man ha lite mer fart så slår jag av AC'n så blir den lite piggare.

Ja en ny batteri teknologi behövs, litium är från 70 talet, dags att skrota den nu...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det är nog sant.

Ja visst tappar en elbil mer räckvidd på vintern, men det är otroligt viktigt att välja rätt fälgar och däck om man enbart tänker på räckvidden.
Min fossila bil drar mindre på vintern för den har svinfula mindre och smalare däck, 18” istället för 20”.

Kolla på teslorna, de har ofta helkapslade fälgar, fälgarna påverkar ganska mycket på motståndet.
Elbilar just nu, iaf de dyrare modellerna har ganska feta däck som drar ner räckvidden rejält.
Men för egen del spelar det inte så jättestor roll om jag måste stanna och ta en paus på 15min vintertid efter 30mil.
På sommaren kan man pausa var 40:e mil, sträcka på benen och äta något på 20min medans den laddar.

Min fossilbil rymmer bara 45l i tanken och drar 1l milen om man kör hyfsat lugnt, så där kommer faktiskt min elbil att slå den i räckvidd sommartid. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Marginellt på en bensin bil, dieslar har problem att komma upp i temp på vintern och måste kompensera med mer bränsle, en kollega installerade en dieselvärmare på sin audi A6 för den var så kylig. Även små bensinare kan lida av det men inte i lika hög grad. Jag kör AC på vintern för att slippa imma främst. AC'n drar runt 5 hk om jag fattat det rätt. På min lilla bil sjunker varvtalet tydligt när AC'n går igång. Vill man ha lite mer fart så slår jag av AC'n så blir den lite piggare.

Ja en ny batteri teknologi behövs, litium är från 70 talet, dags att skrota den nu...

Dieselbilar idag är hål i huvudet, dieseln kostar mer än bensin och åtgången är likvärdig tack vare att man med Adblue behöver pumpa in mer diesel för att få renare avgaser, vintertid blir det ännu lite mer.
Finns ingen anledning alls att köpa en diesel med Adblue, om man inte moddar den och kopplar bort Adblue och optimerar om den, sen ska skiten på igen inför besiktningen och sen av igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Dieselbilar idag är hål i huvudet, dieseln kostar mer än bensin och åtgången är likvärdig tack vare att man med Adblue behöver pumpa in mer diesel för att få renare avgaser, vintertid blir det ännu lite mer.
Finns ingen anledning alls att köpa en diesel med Adblue, om man inte moddar den och kopplar bort Adblue och optimerar om den, sen ska skiten på igen inför besiktningen och sen av igen.

Åtgången likvärdig? Vilken fullstor fyrhjulsdriven familjekombi med bensinmotor och nog mycket effekt för att kunna göra hyfsat snabba omkörningar kör man på 0,48 sommartid och 0,55 en normal vinterdag?

Går fortfarande räkna hem om man kör långt, men skillnaden är liten. Men då är frågan om man köper bil utifrån dagspris eller antar att priserna kommer gå ner till normala nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En av flera anledningar till att jag håller mig borta från dieslar. men nu går vi off topic.

Läst att vissa elbilsägare åker runt med diesel/bensinverk i sina elbilar, stämmer det?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Läst att vissa elbilsägare åker runt med diesel/bensinverk i sina elbilar, stämmer det?

Inte annat än i fejkade bilder på nätet. En elbil kan inte ladda batteriet medan den körs. Ska man stanna och ladda är det väl enklare att åka till en snabbladdare än att hålla på med elverk.

Permalänk
Medlem

Byter ämne nu: Ser att VW har släppt "nya" kartfiler daterade 28/11-22. Någon som har testat än? Är underlagen för farthållaren bättre? Jag kommer peta in en USB i dagarna och se vad som händer men vore kul med förhandsinfo!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Byter ämne nu: Ser att VW har släppt "nya" kartfiler daterade 28/11-22. Någon som har testat än? Är underlagen för farthållaren bättre? Jag kommer peta in en USB i dagarna och se vad som händer men vore kul med förhandsinfo!

Nice, hur ofta uppdateras deras kartor? De MEB-bilar jag har lånat har haft horribelt utdaterade kartor. Kan ha mer att göra med vilken källa dom använder dock. Fel företagsnamn överallt, inget stämde typ här där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nice, hur ofta uppdateras deras kartor? De MEB-bilar jag har lånat har haft horribelt utdaterade kartor. Kan ha mer att göra med vilken källa dom använder dock. Fel företagsnamn överallt, inget stämde typ här där jag bor.

De brukar släppa en offline-uppdatering varje år men källdatat verkar som du säger vara daterat. De filer som låg uppe senast hette 2022-06-30 men filerna i zipparna var redigerade hösten -21 och kartorna i sig betydligt äldre än så.

Vet inte hur jag snubblade över det men någonstans har jag stött på "TomTom" bland mapparna så jag antar att källmaterialet kommer därifrån.

Sen huruvida OTA fungerar för ID-bilarna verkar lite oklart om man får tro min lokala verkstad (Skandalen, samma ort som dig), de sa nåt om "i vissa länder kommer kartor OTA men inte i Sverige". Rent allmänt verkar de få skitdålig info från VW om vad som faktiskt gäller, så jag YOLO:ar med USB tills vidare.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Åtgången likvärdig? Vilken fullstor fyrhjulsdriven familjekombi med bensinmotor och nog mycket effekt för att kunna göra hyfsat snabba omkörningar kör man på 0,48 sommartid och 0,55 en normal vinterdag?

Går fortfarande räkna hem om man kör långt, men skillnaden är liten. Men då är frågan om man köper bil utifrån dagspris eller antar att priserna kommer gå ner till normala nivåer.

Jag har haft en Sharan 4-hjulsdriven, den drog rejält med soppa kan jag säga, 60 liter diesel stockholm-föllinge.
Körde förra året en laddhybrid KIA Ceed Sportswagon som gick på bensin, 28 liter bensin samma sträcka.

Min äldre bensinare från 2013 med en motor som inte stänger av ventiler och betydligt större motor drar mer än en likvärdig diesel, men en modern bensinare drar inte så mycket.
Kör man långt drar en laddhybrid som en vanlig bil, batteriet tar slut efter 5 mil, meningslöst om man inte kör kortare sträckor under dagen.

Med elbilen jag väntar på kommer jag förvisso få stanna och ladda i Sundsvall i 20 minuter, men vi brukar stanna och sträcka på oss ändå så det kommer inte påverka något på restiden ens.
Komforten i en elbil går inte att jämföra med någon fossildriven bil, det finns såklart fler fördelar med en elbil kontra fossilbil.