Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Kanske är lite som att svära i kyrkan, men vilken är den ”bästa” plugin-hybriden runt 200k.

Målet är att köpa en elbil igen när min ZS ska returneras, men tveksam om jag har råd.

Har därför spanat lite åt plug-in hållet där man kan få en större bil med dragkrok med ett par år (och dock många mil) bakom sig.

Vad är då det mest rimliga valet?
Gillar spontant v60 men väldigt litet bagage, passaten däremot är ju om än lite tråkig som en mindre lastbil. Sen har man tex optiman.

Som husägare med småbarn så behöver man ett gäng vändor till återvinningen per år och kunna frakta lite mer last, och då hade det onekligen varit smidigt. Plus att man slipper alla långa köer till laddare på storhelger och semester då alla är ute och kör långt.

Tittar man snabbt på beg elbilar så är det rätt begränsat.

<200k, Zoe: För liten
~200k, Leaf: chademo. Dock trevligt i övrigt
~230k, ZS. Lååångsam laddning, lika mycket funktioner som en pennvässare. Ingen app och man kan inte ställa in en temperatur i bilen
~270k, e-Niro. Bra bil men kan inte alls komma överens med interiören tyvärr. Låter petigt men så är det
~320k, id3. Stort batteri, snabb laddning. Många på marknaden trycker ner priset. Trots allt lite dyr för vad man får.
~350k, Model 3 SR. Lite batteri för pengarna men en bil som antagligen känns modern länge, fördel med laddnätverket. Svindyr försäkring. Man vill nog hellre upp till long range.

Så känns som man gör rätt mkt avkall på kvalite och eller funktioner med elbil om man ser till begagnat.

Kör ca 1500 mil om året och kanske 50% stad som skulle köras på batteri. Så ev vinst på att el är billigare går inte att räkna hem om man äger den i tre år.

Alt. är att ta en leaf 13mån leasing för 3900 och se lite vad marknaden tar vägen. Då kan man spara undan mer pengar också. Chademo är en nackdel men man får anpassa långresorna därefter och iom leasing så slipper man fundera på andrahandsvärdet pga det. Däremot kan de höja månadskostnaden lite hur de vill i princip.

(Skrivet på mobil, ber om ursäkt för ev konstigheter i språket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

VAG rear typiskt ut sina bilar mha bra privatleasingkampanjer istället för att sänka siffran på prislappen i hallen.

Logiskt, för med Teslas prissättning lär det vara svårt att sälja ID.4 idag.

Priser hos bilhandlare är inte fasta utan förhandlingsbara. Sedan bör en iD vara dyrare än motsvarande Tesla då funktioner som man förväntar sig finns på plats och kvalitet är några snäpp högre. Tesla är mera en Kinabilskonkurrent.

Permalänk
Avstängd

Bilder på id7 kombi knappt maskerad: https://elbilen.se/nyheter/kombiversionen-av-volkswagen-id-7-...

Ser mer vanlig ut på dessa bilder än de officiella, gillar den nog lite mer så. Ser inte så platt och bred ut, och inte så slät på sidorna liksom.

Permalänk
Medlem

@Dhanjel: skulle säga Passat.
Provkörde en för ett par veckor sedan och det var en riktigt trevlig bekantskap.
Var dock väldigt dyr i försäkring, men YMMV.

Hade kollat rätt mycket tester, youtube osv.

För runt 200 får du nog inte den nyare med större batteri? Eller kanske en som gått väldigt långt i så fall, men hade inte vågat köpa utan att vara täckt av maskinskadeförsäkring. Växellådan går tydligen på runt 140k att byta.

Andra alternativ du kan kolla på: Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 3008 (minns ej exakt namn på rak arm), BMW 330e, Mercedes C300e.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Dhanjel: skulle säga Passat.
Provkörde en för ett par veckor sedan och det var en riktigt trevlig bekantskap.
Var dock väldigt dyr i försäkring, men YMMV.

Hade kollat rätt mycket tester, youtube osv.

För runt 200 får du nog inte den nyare med större batteri? Eller kanske en som gått väldigt långt i så fall, men hade inte vågat köpa utan att vara täckt av maskinskadeförsäkring. Växellådan går tydligen på runt 140k att byta.

Andra alternativ du kan kolla på: Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 3008 (minns ej exakt namn på rak arm), BMW 330e, Mercedes C300e.

Pratade med installatören av solcellerna för fem år sen om hans outlander och sammanfattningen var väl bra men drack som en sibirier på löningadsg typ.

Peugeot är väl rel el, eller har de hybrid med?
Vill undvika någon som ändå behöver fossilmotorn när det är kallt, tar bort syftet helt.

Och ja, de passater jag kollat på har gått runt 20k, så misstänker lilla batteriet. Försäkringen låter ju inte så kul dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

VAG rear typiskt ut sina bilar mha bra privatleasingkampanjer istället för att sänka siffran på prislappen i hallen.

Logiskt, för med Teslas prissättning lär det vara svårt att sälja ID.4 idag.

Sant. Var hos den lokala VW-återförsäljaren och försökte få ett bra pris på en begagnad ID.4 GTX 2022 som gått 2K mil som de haft i bilhallen ca 6 månader. Den var utannonserad för ca 590K, men säljaren vägrade pruta en enda krona.

Beställde en ny Model Y för 645K istället den 11 maj och fick leveransdatum någon gång mellan 19-30 maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Pratade med installatören av solcellerna för fem år sen om hans outlander och sammanfattningen var väl bra men drack som en sibirier på löningadsg typ.

Peugeot är väl rel el, eller har de hybrid med?
Vill undvika någon som ändå behöver fossilmotorn när det är kallt, tar bort syftet helt.

Och ja, de passater jag kollat på har gått runt 20k, så misstänker lilla batteriet. Försäkringen låter ju inte så kul dock.

Har du kollat vad det finns på Bytbil?
Här har du annars en lista på laddhybrider mellan 150-200k, listad med dyraste först.
https://www.bytbil.com/bil?PriceRange.From=150000&PriceRange....

Hoppar du upp till 250k finns det även en del elbilar som kanske är intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Pratade med installatören av solcellerna för fem år sen om hans outlander och sammanfattningen var väl bra men drack som en sibirier på löningadsg typ.

Peugeot är väl rel el, eller har de hybrid med?
Vill undvika någon som ändå behöver fossilmotorn när det är kallt, tar bort syftet helt.

Och ja, de passater jag kollat på har gått runt 20k, så misstänker lilla batteriet. Försäkringen låter ju inte så kul dock.

Det finns laddhybridversioner av några Peugeot. 508 är en annan, men jag tror att du hamnar över budget då de inte är så gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Pratade med installatören av solcellerna för fem år sen om hans outlander och sammanfattningen var väl bra men drack som en sibirier på löningadsg typ.

Peugeot är väl rel el, eller har de hybrid med?
Vill undvika någon som ändå behöver fossilmotorn när det är kallt, tar bort syftet helt.

Och ja, de passater jag kollat på har gått runt 20k, så misstänker lilla batteriet. Försäkringen låter ju inte så kul dock.

Ja har fått samma uppfattning att den ska vara törstig. Motsatsen till aerodynamisk och troligen rätt omodern förbränningsmotor. Halvdant lastutrymme också.

Det var Peugeot 308 plug-in hybrid jag tänkte på. Gillar formen, mer traditionellt kombi-format om man går för SW. Dock ser jag att den finns först från årsm 2022 i Sverige så finns nog inte så många beg till salu.

Tror det är rätt vanligt att laddhybrider måste köra fossilmotorn eller få hjälp av en bränslevärmare? Om man inte har mycket kort sträcka och det går att tvinga ren eldrift.
Säljaren gjorde en ganska stor sak av att Passaten jag provade hade Webasto..

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hade en ny Outlander PHEV S i 2.5 år. Törstig med 1 l/mil, batteri räckte till 2 mil på vintern och 3.5-4 mil på sommaren i bästa fall. Lättkörd men oj så tråkig på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Vad kan tänkas vara ett bra köp gällande en begagnad elbil för cirka 300k-340k. Har hittat en id.3 -21 med ett bra pris om man kollar runt på marknaden men jag blir lite orolig då man läser i alla id.x forum om hur buggiga de tidiga id.3orna är. Sen vet man ju att det är de negativa som låter mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Vad kan tänkas vara ett bra köp gällande en begagnad elbil för cirka 300k-340k. Har hittat en id.3 -21 med ett bra pris om man kollar runt på marknaden men jag blir lite orolig då man läser i alla id.x forum om hur buggiga de tidiga id.3orna är. Sen vet man ju att det är de negativa som låter mest.

Finns ett gäng model 3 med, men då med mer mil på mätaren och med betydligt högre försäkringskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Vad kan tänkas vara ett bra köp gällande en begagnad elbil för cirka 300k-340k. Har hittat en id.3 -21 med ett bra pris om man kollar runt på marknaden men jag blir lite orolig då man läser i alla id.x forum om hur buggiga de tidiga id.3orna är. Sen vet man ju att det är de negativa som låter mest.

Hade själv kollat att dom fått firmware uppdateringar och om 12V batteri är bytt med 2.4 versionen.

Sen vet jag att många kritiserat knapparna på ratten och under skärmen med haptisk feedback istället för fysiska knappar.

Bästa man kan göra är att testa en bil själv och få en egen uppfattning då alla tycker olika.

Vet inte hur utrullningen av firmware 3.0 & 3.2 gått i Sverige men i regel måste man till återförsäljaren och göra dessa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hade en ny Outlander PHEV S i 2.5 år. Törstig med 1 l/mil, batteri räckte till 2 mil på vintern och 3.5-4 mil på sommaren i bästa fall. Lättkörd men oj så tråkig på alla sätt.

Vet att det finns endel Kia Optima också om du vill ha ett alternativ till passaten men för 200K är det gamla modellen med mindre batteri här också och hört endel sagt att batteriet blivit sämre med åren med mindre räckvidd.

Ett mindre batteri gör betydligt fler cykler en ett större batteri så beror det självklart hur batterierna kyls. Antar att dom flesta Phev är passivt kylda som Nissan Leaf.

Bilar upp till 200K hade jag även kollat på Hyundai Ioniq 28Kwh självklart sämre räckvidd en MG Zs Ev -21 med 2000 mil på mätaren som idag kan köpas för ca 230K.

Men Hyundai ioniq är väldigt energi effektiva och därför är räckvidden ca 20 mil på sommaren och max 65Kw på Dc och tar ca 20-25 min till 80% pga litet batteri.

Antar att om du hittat en Kia e Niro 64Kwh för 270K lär den gått väldigt många mil.

Hittade faktiskt en med okej mil och utrustning för 290K.
https://www.blocket.se/annons/skane/kia_e_niro_64_kwh_advance...

Har sett Hyundai ioniq electric 2017 för 160K och 2019 för 190K så skiljer 30K för 2 år nyare bil.

Sedan vad dom säljs för är svårt och veta då alla vill pruta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Priser hos bilhandlare är inte fasta utan förhandlingsbara. Sedan bör en iD vara dyrare än motsvarande Tesla då funktioner som man förväntar sig finns på plats och kvalitet är några snäpp högre. Tesla är mera en Kinabilskonkurrent.

Hjälpte pappa plocka ut sin ID4 häromdagen. En GTX. Den finaste. Förstår inte vad du menar då jag skulle klassa den som relativt naken. Inte ens backkamera. Värmesitsar i baksätet finns inte att beställa. Totalt värdelöst ljud i högtalarna. Definitivt ingen värmeratt kopplad till klimatanläggningen. Navigationen är rena skämtet, liksom hela infotainment i övrigt. Mittarmstöd saknas, såvida man inte räknar spaghettiarmarna på stolarna som mittarmstöd.

Likaså riktigt billiga materialval. Sanslöst billigt på många ställen, där Teslan har mjuka material, trä och alcantara är det knackplast i ID4. Tror gummimattan i bagageutrymmet är gjord av pressat skräp. Likaså släppte rutorna in vindbrus redan i 80 km/h. Premium? Tror VW skulle vinna på att göra som Tesla och införa dubbelglas runtom.

Hade dock förväntat mig att ID4:an skulle ha bättre karosspassning. Blev besviken då samtliga ID4:or i hallen hade snett monterad baklucka. Precis som Tesla.

Sen saknar bilen 200-250 hästar jämför med motsvarande Tesla. Laddar långsamt. Klen räckvidd.

Kanske att en Q4 är bättre, men ser ut som samma skräp.

En E-tron, däremot. Det skall man köpa om man vill köra VAG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Vad kan tänkas vara ett bra köp gällande en begagnad elbil för cirka 300k-340k. Har hittat en id.3 -21 med ett bra pris om man kollar runt på marknaden men jag blir lite orolig då man läser i alla id.x forum om hur buggiga de tidiga id.3orna är. Sen vet man ju att det är de negativa som låter mest.

Jag hade en ID.3 uttagen december 2020. De enda problemen under de två år jag leasade bilen.var att det i början var omöjligt att starta parkeringsklimatisering via appen vilket löste sig efter uppdaterad mjukvara samt att ett klapperstag fick bytas. I övrigt noll problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Hjälpte pappa plocka ut sin ID4 häromdagen. En GTX. Den finaste. Förstår inte vad du menar då jag skulle klassa den som relativt naken. Inte ens backkamera. Värmesitsar i baksätet finns inte att beställa. Totalt värdelöst ljud i högtalarna. Definitivt ingen värmeratt kopplad till klimatanläggningen. Navigationen är rena skämtet, liksom hela infotainment i övrigt. Mittarmstöd saknas, såvida man inte räknar spaghettiarmarna på stolarna som mittarmstöd.

Likaså riktigt billiga materialval. Sanslöst billigt på många ställen, där Teslan har mjuka material, trä och alcantara är det knackplast i ID4. Tror gummimattan i bagageutrymmet är gjord av pressat skräp. Likaså släppte rutorna in vindbrus redan i 80 km/h. Premium? Tror VW skulle vinna på att göra som Tesla och införa dubbelglas runtom.

Hade dock förväntat mig att ID4:an skulle ha bättre karosspassning. Blev besviken då samtliga ID4:or i hallen hade snett monterad baklucka. Precis som Tesla.

Sen saknar bilen 200-250 hästar jämför med motsvarande Tesla. Laddar långsamt. Klen räckvidd.

Kanske att en Q4 är bättre, men ser ut som samma skräp.

En E-tron, däremot. Det skall man köpa om man vill köra VAG.

ID4 känns helt klart plastigare än syskonen i skaran, iaf Enyaq. Chassit däremot är ju i en annan liga än t.ex Tesla.

Tror funktionerna han syftade på var fungerande parkeringssensorer och regnsensor.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! https://insideevs.com/news/667294/2024-ford-e-tourneo-courier... kul att se mer praktiska format är SUV-coupé-bastarder som lanseras hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Nu snackar vi! https://insideevs.com/news/667294/2024-ford-e-tourneo-courier... kul att se mer praktiska format är SUV-coupé-bastarder som lanseras hela tiden.

Fast denna biltyp har inte slagit igenom direkt förr, förutom bland hantverkare (då med skåp där bak). Kanske på grund av dålig komfort.
De där sätena såg inte ut att bryta mönstret

Nissan NV200 är väl en elbil i samma klass?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

För alla med laddare från Easee så kom de med lite ny information för ett par veckor sedan (vilket jag missat). Riktat till installatörer men kan eventuellt vara intressant: https://easee.com/se/installera-easee/elektriker-webinar/.

Det mest intressant är att de ska presentera åtgärdsplan med mera senast 16/6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Vad kan tänkas vara ett bra köp gällande en begagnad elbil för cirka 300k-340k. Har hittat en id.3 -21 med ett bra pris om man kollar runt på marknaden men jag blir lite orolig då man läser i alla id.x forum om hur buggiga de tidiga id.3orna är. Sen vet man ju att det är de negativa som låter mest.

Det beror på vilken storlek och räckvidd du behöver. För en mindre beg. elbil mest för vardagsanvändning (ej långresor) så hade jag kikat på tex. en Fiat 500e eller en Mini Cooper SE. Två väldigt charmiga och trevliga småbilar i vardagen, om man inte behöver några stora bilar. Dessutom enormt energieffektiva och snåla att köra. Kanske även överväga en VW e-UP om du hittar ett fint beg. exemplar.

Ett bra exemplar av en beg. VW e-Golf är också ett gott något lite större elbilsalternativ än de tre ovan, men som också är väldigt energisnål med sin effektiva drivlina (dock tror jag inte alla har värmepump som Mini och 500 har, men lite osäker där, så kan bli lite sämre räckvidd på vintern då).

Vill du ha något i mellanklassen som du kan åka längre med, så med Teslas prissänkningar, så börjar det ju komma vettiga priser på basversionen av beg. Model 3. Dock kanske något högre i pris än din budget, men inte heller så långt ifrån. Kanske att även beg. Polestar 2 i enklaste singlemotorversion börjar komma ner i de prisklasserna. Väldigt fin Google-mjukvara och kartor i PS2 och självklart väldigt bra kartor och mjukvara i Tesla. Gillar nog själv de bägge två bäst av alla bilar ur den synpunkten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Priser hos bilhandlare är inte fasta utan förhandlingsbara. Sedan bör en iD vara dyrare än motsvarande Tesla då funktioner som man förväntar sig finns på plats och kvalitet är några snäpp högre. Tesla är mera en Kinabilskonkurrent.

Skrivet av sweborn:

Hjälpte pappa plocka ut sin ID4 häromdagen. En GTX. Den finaste. Förstår inte vad du menar då jag skulle klassa den som relativt naken. Inte ens backkamera. Värmesitsar i baksätet finns inte att beställa. Totalt värdelöst ljud i högtalarna. Definitivt ingen värmeratt kopplad till klimatanläggningen. Navigationen är rena skämtet, liksom hela infotainment i övrigt. Mittarmstöd saknas, såvida man inte räknar spaghettiarmarna på stolarna som mittarmstöd.

Likaså riktigt billiga materialval. Sanslöst billigt på många ställen, där Teslan har mjuka material, trä och alcantara är det knackplast i ID4. Tror gummimattan i bagageutrymmet är gjord av pressat skräp. Likaså släppte rutorna in vindbrus redan i 80 km/h. Premium? Tror VW skulle vinna på att göra som Tesla och införa dubbelglas runtom.

Hade dock förväntat mig att ID4:an skulle ha bättre karosspassning. Blev besviken då samtliga ID4:or i hallen hade snett monterad baklucka. Precis som Tesla.

Sen saknar bilen 200-250 hästar jämför med motsvarande Tesla. Laddar långsamt. Klen räckvidd.

Kanske att en Q4 är bättre, men ser ut som samma skräp.

En E-tron, däremot. Det skall man köpa om man vill köra VAG.

Jo, ID-bilarna är extremt plastiga tyvärr. Gillar inte alls. Lite som billiga kineser och japanare numera. Tesla har ju sina kvalitetsproblem med lack och annat, men däremot så är ju inredningen av väldigt hög kvalitet, med mycket riktig metall, trä och alcantara. Till skillnad från ID-bilarna är det väldigt lite plast, även i de billigaste Teslorna. Sedan är det inte alla som gillar den minimalistiska, nästan skandinaviska spartanska designen, men det är ju en annan femma och mer en smaksak än något annat.

Synd att de senaste VW ID-bilarna blivit så plastiga. Har alltid gillat deras Golf-bilar som jag tycker är riktigt trevliga, och de känns fortfarande mycket med premiumkänsla och mer påkostade i inredningskvalitet än de nya ID-bilarna.

Faktum är att både Skoda-versionen av ID4 och Cupra-versionen av ID3 känns lite mer påkostade än ID-bilarna inredningsmässigt tycker jag personligen (och de två har ju tidigare varit mer lågprisvarumärken inom VAG jämfört med VW). Så de två kan ju vara värda att fundera på som alternativ om man är inne på ID-bilarna (dock alla på samma MEB-plattform, med låg laddeffekt och dåligt infotainmentsystem jämfört med moderna elbilar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

För alla med laddare från Easee så kom de med lite ny information för ett par veckor sedan (vilket jag missat). Riktat till installatörer men kan eventuellt vara intressant: https://easee.com/se/installera-easee/elektriker-webinar/.

Det mest intressant är att de ska presentera åtgärdsplan med mera senast 16/4.

16/4 var för över 1 månad sedan om dom inte menar nästa år.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

16/4 var för över 1 månad sedan om dom inte menar nästa år.

Ooops, 16/6 ska det stå. Min skrivmiss

Permalänk
Medlem

Mache prissänkt idag igen 70 000 kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Mache prissänkt idag igen 70 000 kr till.

Börjar det urholka värdet för bilarna som såldes i begynnelsen? Minns inte vad dom såldes för då.

Har sugits in och börjat lyssna på den Elektriska Vikingen (från Australien). Såna här tilltag är något man kanske får räkna med från många andra tillverkare. Produktions- och materialkostnader (ff.a för batterier) är på väg ner, verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Börjar det urholka värdet för bilarna som såldes i begynnelsen? Minns inte vad dom såldes för då.

Har sugits in och börjat lyssna på den Elektriska Vikingen (från Australien). Såna här tilltag är något man kanske får räkna med från många andra tillverkare. Produktions- och materialkostnader (ff.a för batterier) är på väg ner, verkar det som.

Hade man köpt den så hade det varit illa men vid privatleasing så är det väl sak samma, snarare positivt om man vill köpa loss den. (Då de går på marknadsvärdet vid periodens slut). 3 års värdeminskning jämfört med när den kostade 200k mer blir ju 200k mindre i utköpspris som jag fattar det.

Permalänk
Avstängd

Nu har farsan varit tillbaka med sin ID4 pga sjukt högt buller. De skyllde på däcken som är nåt allmänt fuskjobb med bara 5mm mönsterdjup dessutom. Han får köpa nya däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Nu har farsan varit tillbaka med sin ID4 pga sjukt högt buller. De skyllde på däcken som är nåt allmänt fuskjobb med bara 5mm mönsterdjup dessutom. Han får köpa nya däck.

Om det är Bridgestone-däcken från fabrik så är de ökänt usla. Håller knappt en säsong. Inte hört att folk klagar på bullret i dom men samtidigt har väl folk olika tolerans för buller... Slitaget är däremot alls överens om.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, ID-bilarna är extremt plastiga tyvärr. Gillar inte alls. Lite som billiga kineser och japanare numera. Tesla har ju sina kvalitetsproblem med lack och annat, men däremot så är ju inredningen av väldigt hög kvalitet, med mycket riktig metall, trä och alcantara. Till skillnad från ID-bilarna är det väldigt lite plast, även i de billigaste Teslorna. Sedan är det inte alla som gillar den minimalistiska, nästan skandinaviska spartanska designen, men det är ju en annan femma och mer en smaksak än något annat.

Synd att de senaste VW ID-bilarna blivit så plastiga. Har alltid gillat deras Golf-bilar som jag tycker är riktigt trevliga, och de känns fortfarande mycket med premiumkänsla och mer påkostade i inredningskvalitet än de nya ID-bilarna.

Faktum är att både Skoda-versionen av ID4 och Cupra-versionen av ID3 känns lite mer påkostade än ID-bilarna inredningsmässigt tycker jag personligen (och de två har ju tidigare varit mer lågprisvarumärken inom VAG jämfört med VW). Så de två kan ju vara värda att fundera på som alternativ om man är inne på ID-bilarna (dock alla på samma MEB-plattform, med låg laddeffekt och dåligt infotainmentsystem jämfört med moderna elbilar).

Cupra har väl aldrig varit lågpris? Har väl stått för det "sportiga" inom VAG?