Kanske är lite som att svära i kyrkan, men vilken är den ”bästa” plugin-hybriden runt 200k.
Målet är att köpa en elbil igen när min ZS ska returneras, men tveksam om jag har råd.
Har därför spanat lite åt plug-in hållet där man kan få en större bil med dragkrok med ett par år (och dock många mil) bakom sig.
Vad är då det mest rimliga valet?
Gillar spontant v60 men väldigt litet bagage, passaten däremot är ju om än lite tråkig som en mindre lastbil. Sen har man tex optiman.
Som husägare med småbarn så behöver man ett gäng vändor till återvinningen per år och kunna frakta lite mer last, och då hade det onekligen varit smidigt. Plus att man slipper alla långa köer till laddare på storhelger och semester då alla är ute och kör långt.
Tittar man snabbt på beg elbilar så är det rätt begränsat.
<200k, Zoe: För liten
~200k, Leaf: chademo. Dock trevligt i övrigt
~230k, ZS. Lååångsam laddning, lika mycket funktioner som en pennvässare. Ingen app och man kan inte ställa in en temperatur i bilen
~270k, e-Niro. Bra bil men kan inte alls komma överens med interiören tyvärr. Låter petigt men så är det
~320k, id3. Stort batteri, snabb laddning. Många på marknaden trycker ner priset. Trots allt lite dyr för vad man får.
~350k, Model 3 SR. Lite batteri för pengarna men en bil som antagligen känns modern länge, fördel med laddnätverket. Svindyr försäkring. Man vill nog hellre upp till long range.
Så känns som man gör rätt mkt avkall på kvalite och eller funktioner med elbil om man ser till begagnat.
Kör ca 1500 mil om året och kanske 50% stad som skulle köras på batteri. Så ev vinst på att el är billigare går inte att räkna hem om man äger den i tre år.
Alt. är att ta en leaf 13mån leasing för 3900 och se lite vad marknaden tar vägen. Då kan man spara undan mer pengar också. Chademo är en nackdel men man får anpassa långresorna därefter och iom leasing så slipper man fundera på andrahandsvärdet pga det. Däremot kan de höja månadskostnaden lite hur de vill i princip.
(Skrivet på mobil, ber om ursäkt för ev konstigheter i språket)