Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Lite rolig och intressant video om skillnaden på val av däck/fälg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte riktigt hela sanningen. Läste samma artikel, och håller med Alrik i mycket av vad han skriver. Både om kritik emot Teslas låga byggkvalitet och dåliga service (har själv en Tesla), men även att både VW och Polestar har misslyckats med deras mjukvaruutveckling och testningar/QA.

Gillar elbilar, men det märks att det är en ny marknad, med mycket ny teknik (som traditionella bilbolag inte är så duktiga på), och att det inte heller är enkelt att bygga bilar med hög byggkvalitet (vilket bolag som inte gjort bilar i 100 år, som tex. Tesla, sliter med).

Skapade en tråd och diskussion på ett annat forum (Tesla-sajt, men i deras forumdel för alla elbilar) som är mycket läsvärd, och som ger en hel del inblick i det hela: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=23064

Tack! Intressant läsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte riktigt hela sanningen. Läste samma artikel, och håller med Alrik i mycket av vad han skriver. Både om kritik emot Teslas låga byggkvalitet och dåliga service (har själv en Tesla), men även att både VW och Polestar har misslyckats med deras mjukvaruutveckling och testningar/QA.

Gillar elbilar, men det märks att det är en ny marknad, med mycket ny teknik (som traditionella bilbolag inte är så duktiga på), och att det inte heller är enkelt att bygga bilar med hög byggkvalitet (vilket bolag som inte gjort bilar i 100 år, som tex. Tesla, sliter med).

Skapade en tråd och diskussion på ett annat forum (Tesla-sajt, men i deras forumdel för alla elbilar) som är mycket läsvärd, och som ger en hel del inblick i det hela: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=23064

Håller med dig att Tesla fortfarande missar saker när en bilmodell är ny på marknaden som Modell Y i Usa som många klagat på saker som åtgärdats på tidiga leveranser via servicebesök av Youtubers har alla varit nöjda med åtgärderna på Tesla verkstan.

Oftast releaterat till karossen & inredningen. Tur att Europa får Tesla nya bilar senare för då har dom åtgärda massa av dessa problemen.

Inte hört någon klagat på sin Vw Id 3 på hårdvaran enbart hört en som fått 12V batterier drainat vid stillastående 4 dagar så han var in på ett service besök & fick bilens mjukvara uppdaterat & då kom turtlemode vid 4% för att skydda batteriet som aldrig hänt före.

Polestar 2 har dock haft stora problem vid lanseringen & här tycker jag att Qa missat endel men sedan har dom inte haft lika omfattande testning som Vw. Dom köper in mjukvaran av Google istället & ligger på deras ansvar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201029/p...

Men personligen känner jag att Vw nått längst då bilen är bra byggd kvalitet mässigt & haft omfattande testning innan lansering & drainat 12V batteri kan jag lösa själv & vänta in mjukvarubuggar i entertainment systemet eller funktionsuppdateringar när man kodar ett nytt Os första gången någonsin är något man borde räkna med.

Varför tror du att Automotor & Sport skrev mest artiklar om Polestar alla problem, självklart för ett negativ publicitet säljer bäst & därför tidningar letar skandaler.

Hade varit skeptiskt till en Polestar tills jag vet att dom löst sina problem men inte tvekat alls på en Vw Id 3 men beror självklart vad man prioriterar & Vw har gjort en helhjärtad stor satsning.

Appen till min Elmoped var riktigt dålig ibörjan men är riktigt bra idag men detta påverkar inte kvalite hårdvarumässigt & idag är mjukvaran & appen riktigt bra.

Vw Os lär bli bra när dom kommer in att koda detta själv & första gången man gör nya saker tar de tid & komma in i det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

En snabb check så jag inte misförstått prissättningen, om jag går till Tesla websida och tittar på bilar i lager kan jag hitta en ny model 3 för 549k, sen kommer jag att få miljöbilspremie på 70k efter det, så den faktiska kostnaden för mig är på 479k?

Om jag sen letar efter begagnade model 3 så hittar jag inget under 500k, men de har då också gått ett par tusen mil.

Jag förstår inte vad jag missar, varför skulle jag inte köpa en splitter ny lagerbil från tesla?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ajn:

En snabb check så jag inte misförstått prissättningen, om jag går till Tesla websida och tittar på bilar i lager kan jag hitta en ny model 3 för 549k, sen kommer jag att få miljöbilspremie på 70k efter det, så den faktiska kostnaden för mig är på 479k?

Om jag sen letar efter begagnade model 3 så hittar jag inget under 500k, men de har då också gått ett par tusen mil.

Jag förstår inte vad jag missar, varför skulle jag inte köpa en splitter ny lagerbil från tesla?

Du har förstått det helt rätt, jag fattar verkligen inte hur fan folk tänker när de köper beggade bilar för priser som är lika med - ibland dyrare- nypriset. Åtminstone i Teslas fall, det är ju inga långa leveranstider eller liknande heller. Hade man fått vänta 6-12 månader på en ny bil och verkligen vill ha bilen NU så kanske jag hade förstått det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är ju f*n arbitrage möjlighet här, köpa bilen av tesla och sen lägga ut den på blocket och får mer betalt än vad man nyss köpte för, crazy
Om man hade vågat hoppats att skevheten består så hade man ju kunnat köra en model 3 gratis i 1-2 år mer eller mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Är ju f*n arbitrage möjlighet här, köpa bilen av tesla och sen lägga ut den på blocket och får mer betalt än vad man nyss köpte för, crazy
Om man hade vågat hoppats att skevheten består så hade man ju kunnat köra en model 3 gratis i 1-2 år mer eller mindre

Är ju typ så folk har gjort ganska länge nu.. fast sålt bilen i Norge istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jo, fast i norge fallet har det väl varit priskillnader mellan länderna och miljöbilspremie "fuskande" som varit anledningen, inte att samma bil har ett lägre nypris än begagnat på samma marknad. Är helt crazy, trodde det kanske var så att tesla redan hade dragit av premie i sina listade priset, men även då hade värdeminskningen varit mer eller mindre 0 för flera tusen mils användande.

Permalänk
Medlem

Man börjar ju bli konspiratorisk, kan det var så att Tesla själv köper upp de begagnade bilarna genom bulvaner för att hålla uppe andrahandspriserna, vilket i sin tur ger en mycket lägre TCO när man gör en nybilskalkyl, vilket kan tänkas driva ökad försäljning?
I en kraftigt växande marknad som elbilar är kan det ju vara ett vettigt sätt att plocka tidiga marknadsandelar när begagnatmarknaden har begränsat utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

En snabb check så jag inte misförstått prissättningen, om jag går till Tesla websida och tittar på bilar i lager kan jag hitta en ny model 3 för 549k, sen kommer jag att få miljöbilspremie på 70k efter det, så den faktiska kostnaden för mig är på 479k?

Om jag sen letar efter begagnade model 3 så hittar jag inget under 500k, men de har då också gått ett par tusen mil.

Jag förstår inte vad jag missar, varför skulle jag inte köpa en splitter ny lagerbil från tesla?

Det är riktigt, men glöm inte de 10 papp extra som Tesla (fånigt nog, a la Ryan Air) lägger obligatoriskt på priset.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Är ju f*n arbitrage möjlighet här, köpa bilen av tesla och sen lägga ut den på blocket och får mer betalt än vad man nyss köpte för, crazy
Om man hade vågat hoppats att skevheten består så hade man ju kunnat köra en model 3 gratis i 1-2 år mer eller mindre

Du behöver äga bilen i 6 månader för att få miljöbilspremien. Min gissnings är att det är folk som inte förstår att man får en miljöbilspremie som köper dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med dig att Tesla fortfarande missar saker när en bilmodell är ny på marknaden som Modell Y i Usa som många klagat på saker som åtgärdats på tidiga leveranser via servicebesök av Youtubers har alla varit nöjda med åtgärderna på Tesla verkstan.

Oftast releaterat till karossen & inredningen. Tur att Europa får Tesla nya bilar senare för då har dom åtgärda massa av dessa problemen.

Inte hört någon klagat på sin Vw Id 3 på hårdvaran enbart hört en som fått 12V batterier drainat vid stillastående 4 dagar så han var in på ett service besök & fick bilens mjukvara uppdaterat & då kom turtlemode vid 4% för att skydda batteriet som aldrig hänt före.

Polestar 2 har dock haft stora problem vid lanseringen & här tycker jag att Qa missat endel men sedan har dom inte haft lika omfattande testning som Vw. Dom köper in mjukvaran av Google istället & ligger på deras ansvar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201029/p...

Men personligen känner jag att Vw nått längst då bilen är bra byggd kvalitet mässigt & haft omfattande testning innan lansering & drainat 12V batteri kan jag lösa själv & vänta in mjukvarubuggar i entertainment systemet eller funktionsuppdateringar när man kodar ett nytt Os första gången någonsin är något man borde räkna med.

Varför tror du att Automotor & Sport skrev mest artiklar om Polestar alla problem, självklart för ett negativ publicitet säljer bäst & därför tidningar letar skandaler.

Hade varit skeptiskt till en Polestar tills jag vet att dom löst sina problem men inte tvekat alls på en Vw Id 3 men beror självklart vad man prioriterar & Vw har gjort en helhjärtad stor satsning.

Appen till min Elmoped var riktigt dålig ibörjan men är riktigt bra idag men detta påverkar inte kvalite hårdvarumässigt & idag är mjukvaran & appen riktigt bra.

Vw Os lär bli bra när dom kommer in att koda detta själv & första gången man gör nya saker tar de tid & komma in i det.

Har skrivits en del om VW och deras problem med mjukvaruutveckling, inte bara i svenska tidningar, men även i många utländska.

https://www.motorbiscuit.com/dont-buy-any-vw-right-now-softwa...

https://insideevs.com/news/451790/vw-id3-multiple-bugs-mind-t...

Så jag håller med Alrik att det är mycket inom elbilsutvecklingen och elbilsproduktionen som kan bli bättre från tillverkarna;

  • Traditionella biltillverkare som VW och VCC/Polestar behöver bli bättre på IT och modern mjukvaruutveckling.

  • Nya biltillverkare som Tesla behöver bli bättre på att skruva ihop bilar med kvalitet och erbjuda en bra serviceorganisation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är riktigt, men glöm inte de 10 papp extra som Tesla (fånigt nog, a la Ryan Air) lägger obligatoriskt på priset.

Det verkar dock vara inräknat i de redovisade priserna på lagerbilar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vw Id4 genomgång.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har skrivits en del om VW och deras problem med mjukvaruutveckling, inte bara i svenska tidningar, men även i många utländska.

https://www.motorbiscuit.com/dont-buy-any-vw-right-now-softwa...

https://insideevs.com/news/451790/vw-id3-multiple-bugs-mind-t...

Så jag håller med Alrik att det är mycket inom elbilsutvecklingen och elbilsproduktionen som kan bli bättre från tillverkarna;

  • Traditionella biltillverkare som VW och VCC/Polestar behöver bli bättre på IT och modern mjukvaruutveckling.

  • Nya biltillverkare som Tesla behöver bli bättre på att skruva ihop bilar med kvalitet och erbjuda en bra serviceorganisation.

Håller med dig på allt förutom Polestar som behöver bättre kommunikation med Google om deras Mjukvaru uppdrag & integretation av Mjukvaran dom köpt.

Första stora återtaget var kopplat till mjukvaran som alla fick mjukvaru uppdatering på verkstan.

Polestar har haft 2 återtag till verkstad på felande komponenter på ett stort antal bilar som dom missat i Qa som ej är kopplat till mjukvaran som orsakade total stopp vid färd eller uppstart= växelriktaren Dc-Ac ström.

Värmefläkten till Kupen & batteriet som felat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har skrivits en del om VW och deras problem med mjukvaruutveckling, inte bara i svenska tidningar, men även i många utländska.

https://www.motorbiscuit.com/dont-buy-any-vw-right-now-softwa...

https://insideevs.com/news/451790/vw-id3-multiple-bugs-mind-t...

Så jag håller med Alrik att det är mycket inom elbilsutvecklingen och elbilsproduktionen som kan bli bättre från tillverkarna;

  • Traditionella biltillverkare som VW och VCC/Polestar behöver bli bättre på IT och modern mjukvaruutveckling.

  • Nya biltillverkare som Tesla behöver bli bättre på att skruva ihop bilar med kvalitet och erbjuda en bra serviceorganisation.

Det är väl klart alla elbilar kan bli bättre, det kallas utveckling. För någon som aldrig jobbat inom industriell produktion kan det verka konstigt att saker felar. Jag tycker snarare det är imponerande att det faktiskt blir så bra som är fallet med dagens teknikspäckade bilar.

Permalänk
Medlem

Fick min e-niro idag.
Dock problem med uvo, kan inte ansluta då det står "ytterligare inställningar krävs, kontakta servicetekniker". På infotainmentskärmen. Kan inte ansluta från telefonen då det står att den inte får kontakt med bilen.

Provat reseta.

Så åkte tillbaka till Kia, de kollade inne på verkstaden och visste inte alls vad de skulle göra. De resetade och uppdaterade. Hjälpte inte. De skulle ringa uvo på måndag och återkomma. Vet någon här vad som kan vara fel? Jag orkar itne vänta till måndag om det är lätt fixat

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Fick min e-niro idag.
Dock problem med uvo, kan inte ansluta då det står "ytterligare inställningar krävs, kontakta servicetekniker". På infotainmentskärmen. Kan inte ansluta från telefonen då det står att den inte får kontakt med bilen.

Provat reseta.

Så åkte tillbaka till Kia, de kollade inne på verkstaden och visste inte alls vad de skulle göra. De resetade och uppdaterade. Hjälpte inte. De skulle ringa uvo på måndag och återkomma. Vet någon här vad som kan vara fel? Jag orkar itne vänta till måndag om det är lätt fixat

Är inte mycket till hjälp. När jag registrerade vår e-niro på jobbet gick det jättesmidigt. Känns det ut som att bilen är uppkopplad och har internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är inte mycket till hjälp. När jag registrerade vår e-niro på jobbet gick det jättesmidigt. Känns det ut som att bilen är uppkopplad och har internet?

Näpp, rött streck över uvo-logotypen i hörnet

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Vw Id 3 stora uppdatering är tydligen klar & tar 8 timmar att uppdatera bilen. Q1 2021 beräkningen var ganska fel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med dig på allt förutom Polestar som behöver bättre kommunikation med Google om deras Mjukvaru uppdrag & integretation av Mjukvaran dom köpt.

Första stora återtaget var kopplat till mjukvaran som alla fick mjukvaru uppdatering på verkstan.

Polestar har haft 2 återtag till verkstad på felande komponenter på ett stort antal bilar som dom missat i Qa som ej är kopplat till mjukvaran som orsakade total stopp vid färd eller uppstart= växelriktaren Dc-Ac ström.

Värmefläkten till Kupen & batteriet som felat.

Jo, håller med.

Märkligt dock att varken Polestar/VCC eller VW/VAG såg till att först få OTA att fungera. Då hade de sluppit att kalla in bilar till verkstadan iaf. för de mjukvarurelaterade uppgraderingarna. Hade sparat mycket pengar för de själva, och sparat tid/bök för kunder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl klart alla elbilar kan bli bättre, det kallas utveckling. För någon som aldrig jobbat inom industriell produktion kan det verka konstigt att saker felar. Jag tycker snarare det är imponerande att det faktiskt blir så bra som är fallet med dagens teknikspäckade bilar.

Visst är det kul med elbilar!

Dock så hindrar det inte att man, även som entusiast, vågar se sanningen och erkänna att industrin har haft en hel del mer problem än vanliga bilar. Därför tycker jag inte att det var något fel på den nämnda motorjournalistens (Alrik) artikel.

Elbilar är fantastiska, men vi skall inte göra oss en björntjänst som att låtsas om att problem inte funnits, eller fortfarande finns.

Att endast se världen genom rosa glas; gynnar ingen.

Sedan får man gärna vara entusiast, vilket jag själv är.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lite rolig och intressant video om skillnaden på val av däck/fälg.

https://www.youtube.com/watch?v=NYvKxsYFqO8

Ledsen, men skitdålig video. Större hjul betyder inte nödvändigtvis högre förbrukning. Mycket av förbrukningen är hur turbulent luften blir runt fälgen, dvs hur "stängd"/platt design fälgen har. Detta missade han totalt...

Såg ett test där 18", 19" och 20" med samma stängda design, alla hade samma förbrukning. (Hittar det tyvärr inte just nu... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ledsen, men skitdålig video. Större hjul betyder inte nödvändigtvis högre förbrukning. Mycket av förbrukningen är hur turbulent luften blir runt fälgen, dvs hur "stängd"/platt design fälgen har. Detta missade han totalt...

Såg ett test där 18", 19" och 20" med samma stängda design, alla hade samma förbrukning. (Hittar det tyvärr inte just nu... )

Det är ju något som han är inne på själv... Men vanligtvis så har man ju inte några platta/stängda fälgar, om de är större, eller har du sett några sådana? Har man stora fälgar, vill man att de ska vara snygga lågprofil som får folk att vända på huvudet.
Inte stå på trottoaren och garva ihjäl sig... Så sett till verkligheten, så har han nog rätt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är ju något som han är inne på själv... Men vanligtvis så har man ju inte några platta/stängda fälgar, om de är större, eller har du sett några sådana? Har man stora fälgar, vill man att de ska vara snygga lågprofil som får folk att vända på huvudet.
Inte stå på trottoaren och garva ihjäl sig... Så sett till verkligheten, så har han nog rätt.

ID3 fälgar hade ingen mätbar förändring i förbrukning mellan 18 och 20. Dom har en hyfsad stängd design. Tror det var Björn Nyland som testade detta. Men ”sett till verkligheten” är hans antagande bara sant till fälgar som inte är optimerade för låg förbrukning, vilket var min poäng. Såg att han skrev detta i kommentarerna, kanske fler än jag som reagera på detta. 🤓

Permalänk
Avstängd

Komforten blir i alla fall sämre med större fälgar, dels för att det blir mindre gummi och luft mellan fälgen och vägen, och dels för att större fälgar har en tendens att väga mer och då blir det mer ofjädrad vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Komforten blir i alla fall sämre med större fälgar, dels för att det blir mindre gummi och luft mellan fälgen och vägen, och dels för att större fälgar har en tendens att väga mer och då blir det mer ofjädrad vikt.

Yes det är sant. Jag körde med 18” på min Model 3. För vägljudet var redan högt som det var 😁.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl klart alla elbilar kan bli bättre, det kallas utveckling. För någon som aldrig jobbat inom industriell produktion kan det verka konstigt att saker felar. Jag tycker snarare det är imponerande att det faktiskt blir så bra som är fallet med dagens teknikspäckade bilar.

Här håller jag med dig helt.

Volkswagen har utvecklat en helt ny Elbilsplattform Meb & Vw Id 3 är första bilen på denna plattformen.

Dom har även ställt om en hel fabrik Zwickau till Elbilar.

Sedan har dom för första gången utveckla ett eget operativ system Vw Os & även utveckla mjukvaran själv & före har dom enbart köpt in mjukvaran.

Elbilar har dessutom mycket mer kod som regen till bromsar, Bms, Dc-Ac ström, Ac & Dc laddning. Allt sköts via olika kretskort & chip utveckling & mjukvara med kod.

Vw Id-r tävlingsbil lär dom lärt sig mkt om olika batterier, drivlinor & mjukvaror & pikes peak är imponerande.

Dom har även satsa på Ionity laddinfrastruktur med delägare & Usa via Electrify America men detta var ett krav från Diesel gate skandalen att dom var tvungen att bygga ut detta.

Så att denna enormt stora omställning till något helt nytt & allt från grunden & egen utveckling på allt.

Medför självklart växtverk & detta hade Tesla också med Modell S & Modell 3 när dom var helt nya även på mjukvarusidan.

Kollar du alla andra legacy tillverkare utgår dom från fossila plattformar & köper in mjukvaran istället & kombinerar Elbilar & fossila bilar på samma tillverkningsled.

Så jag älskar att Vw satsar fullt ut & vågar göra allt själva även om det medför lite växtverk.

Dom har även fått drivlinan att vara väldigt energi effektiv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Här håller jag med dig helt.

Volkswagen har utvecklat en helt ny Elbilsplattform Meb & Vw Id 3 är första bilen på denna plattformen.

Dom har även ställt om en hel fabrik Zwickau till Elbilar.

Sedan har dom för första gången utveckla ett eget operativ system Vw Os & även utveckla mjukvaran själv & före har dom enbart köpt in mjukvaran.

Elbilar har dessutom mycket mer kod som regen till bromsar, Bms, Dc-Ac ström, Ac & Dc laddning. Allt sköts via olika kretskort & chip utveckling & mjukvara med kod.

Vw Id-r tävlingsbil lär dom lärt sig mkt om olika batterier, drivlinor & mjukvaror & pikes peak är imponerande.

Dom har även satsa på Ionity laddinfrastruktur med delägare & Usa via Electrify America men detta var ett krav från Diesel gate skandalen att dom var tvungen att bygga ut detta.

Så att denna enormt stora omställning till något helt nytt & allt från grunden & egen utveckling på allt.

Medför självklart växtverk & detta hade Tesla också med Modell S & Modell 3 när dom var helt nya även på mjukvarusidan.

Kollar du alla andra legacy tillverkare utgår dom från fossila plattformar & köper in mjukvaran istället & kombinerar Elbilar & fossila bilar på samma tillverkningsled.

Så jag älskar att Vw satsar fullt ut & vågar göra allt själva även om det medför lite växtverk.

Dom har även fått drivlinan att vara väldigt energi effektiv.

Tycker inte man direkt kan jämföra M3 med ID3. De största problemen för M3 var låg produktionshastighet, och stora problem med monteringskvalitet/byggkvalitet.

De hade hade dock inte i närheten så stora problem med mjukvara som VW som fått parkera bilar i ett års tid för att de inte lyckats få ordning på mjukvaran, och framför allt så är det dåligt att de missat OTA från start.

https://insideevs.com/news/451790/vw-id3-multiple-bugs-mind-t...

"The video shows 22 bugs and does not mention the 12V battery issue nor the disconnecting key. That would make the list grow to 24 problems, but our reader JB – who preferred not to have his full name published – told us he has experienced even more.

His ID.3’s rear camera would randomly turn off, the location of his car in the navigation system and both display would freeze, the speaker system would make a crackle every time he connected his smartphone to Bluetooth, the keyless system would work intermittently, and a message asking him to take the car to the dealer would pop up every once in a while. We counted 30 glitches so far.

JB used to park the car and wait a few minutes to fix the problems, which was not always safe or convenient. He would then take the car back to the dealer and wait for the repairs, which did not prevent the issues from happening again. Back to his dealer, JB heard that the solution would only come by January and that more owners are also experiencing the issues. The general message was that only Wolfsburg could sort this out. The Nextmove video confirms this.

According to it, Volkswagen would have warned its clients that they could wait for the car delivery with the final version of the software by January 2021."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Detta sagt så tror jag personligen att VW/VAG kan vara det företag som bäst klarar omställningen till elektrifiering av alla traditionella biltillverkare.

Ironiskt nog så tror jag att Dieselgate kan vara det som skyndar på detta, och faktiskt långsiktigt kan visa sig vara det viktiga startskottet som räddar bolaget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/