Permalänk
Medlem

kom å tänka på en sak när jag läste om att filma/ta bilder på folk på badstränderna med en IR kamera....

jag har hört något om de olika hudtypernas IR egenskaper.... men jag minns inte riktigt hur det var....
Men jag har för mig att vit hudfärg syns bättre än svart.
Den svarta hudtypen existerar just för att kunna filtrera bort den höga IR strålningen från solen som förekommer just bla. runt afrika, medans vi bleka europer ska kunna ta emot mera av IR strålningen och på så vis även kunna bli solbrännda på sommrarna.

Men jag kan ju också ha fel.
Jag ska ta å titta lite på min digitalkamera å modda den lite å gå ner på nån strand å kolla.. kan ju va kul å komma hem med lite svartvita nakenbilder från stranden...

Men sen har vi ju en fråga till, som jag inte har något svar på....
Med den grönfärgade glasbiten, så får du färgbilder... medans utan så får du svartvita IR bilder....

Hur kommer det sig att en grön liten glasbit kan göra att man får färgbilder? Det är för mig en gåta.

/TB

Visa signatur

jag är för lat för att skriva nånon signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Nopp, du får leta efter filmen

Edit: Jag skulle kunna lägga upp filmen på min ftp och ge adressen här, men jag tror inte moderatorerna skulle uppskatta det. Du har ju annars min mailadress här nere.

Hur väl syns saker och ting?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

med min kamera plus irspot så kan jag se hur det ser ut i ett helt mörkt rum

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

var fasiken kan man få tag på en ir spot i stockholmsområdet?
det verkar vara försvunnen från kjell.com!

Visa signatur

orka?

Permalänk
Medlem

bygg en egen av massa IR-dioder... antingen kan du va snål och gå till skroten o slakta massa fjärrkontroller, eller också köper du från t.ex. elfa.. eller kjell o co som har billiga i 10-pack

Permalänk
Medlem

tja, jag läste snabbt igenom tråden och slängde mig sedan på min
stackars webkamera.
Jag tog inga bilder från själva operationen men jag tog några bilder med
den moddade kameran som ni kan kolla på här:

www.p1r.mine.nu/dator/

Men iaf till frågan: skadas kameran???
Kan jag sätta tillbaka det gröna filtret och kameran blir normal igen eller
skadas kameracellen (den på kretskortet) när filtret är borta... tacksam för
svar.

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk
Medlem

Kunde inte låtabli min kamera... bilder finns på http://gusvo085.mine.nu/annat

Kul grej nu ska jag bara bygga en ir-strålkastare, vore kul om det gick att göra om det till rca men men verkar lite svårt....

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite chockad bara.. men jag skall försöka förklara så bra det går...

Jo.... Som ni vet så finns det en liten lins i logitech camen... i den man kan skruva bort... så jag tog bort den.... Så blev kameran någon slags cpig röntgen kamera..... I mitt rum så har vi målat över tapeterna... så jag såg bara tapeterna!!!!! Inget färg?!?!?!? Så jag började undra lite om det kan vara skadligt.... Liksom... röntgen strålar är juh inget att leka med precis... Tacksam för svar!... helst PM...

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddg33k
Nu är jag lite chockad bara.. men jag skall försöka förklara så bra det går...

Jo.... Som ni vet så finns det en liten lins i logitech camen... i den man kan skruva bort... så jag tog bort den.... Så blev kameran någon slags cpig röntgen kamera..... I mitt rum så har vi målat över tapeterna... så jag såg bara tapeterna!!!!! Inget färg?!?!?!? Så jag började undra lite om det kan vara skadligt.... Liksom... röntgen strålar är juh inget att leka med precis... Tacksam för svar!... helst PM...

Det existerar inga webkameror som avger röntgen.. färgen du målat med reflekterar helt enkelt inte infrarött ljus lika bra som tapeten under.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Jag har byggt in en webcam i en panel. kolla på galleri

Visa signatur

Don Vito for president!

Permalänk
Medlem

Kunde inte heller låta bli
Nu visar min kamera inte röda färger

Permalänk

Många frågar efter ett sätt att få bort allt ljus föutom ir... om någon har lekt med lego mindstorms och är lite l33t på det så vet dom kanske att man kan sätta lite foto film över ljussensorn så ser den bara ir-ljus... detta borde funka på en vanlig kamera också... min webkamera överlever dock (till nästa moddtillfälle mewahahaha)

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

Hahaha, testa att hålla upp ditt sweclockers-nyckelband för kameran och kolla hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Hehe, vad ballt!'
Jag som bytte batterier i min fjärr för inte så länge sen, kunde se lite svagt igenom hela mitt rum (typ 5 meter)

Edit: Eller inte, upptäckte jag nu, men i alla fall