Grafikkort kraschat, bara byta det eller uppgradera allt?

Permalänk

Grafikkort kraschat, bara byta det eller uppgradera allt?

Jag har stegvis uppgraderat min dator i många år, senast 2012, efter den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1173913-nytt-grafikkor...
Och det slutade med att jag köpte:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2771250/2012-12-30

Förutom att det var ett annat grafikkort (en "HD7950" som idag säger mig föga).

Idag hade jag igång ett spel som plötsligt frös och allt blev grått, och när jag startar min dator så är det nu röda streck över skärmen, inkl i uefi/bios. Så länge windows är i "startläge" och "reparationsläge" och även med en "rescue usb" i limited graphics mode så snurrar allt på bra förutom det röda, men i "dosläge" så är vissa tecken trasiga. När den vill ha lite upplösning så blir allt svart och jag tolkar det som att allt fryser. Rimligen är det grafikkortet som har gett upp?

Fråga 1: Jag passar förstås på att byta upp mig lite. Men klarar jag mig på att bara byta ut grafikkortet? Eller behöver jag fixa nytt moderkort mm också? Jag har inte haft några problem med det än.
Fråga 2: I så fall vilket kort är lämpligt? Jag har ingen fast budget så, men över 5000 hade jag nog inte tänkt att gå. Bang/Buck-ration får lite avgöra.
Fråga 3: Om jag inte behöver byta allt så kanske jag ändå vill passa på att öka minnesmängden från 8 till 16 eller kanske till och med 32 när jag väl öppnar datorn. Förr i tiden vet jag att man skulle undvika att blanda fabrikat mm. Stämmer det fortfarande eller kan jag köpa 2 nya 4gb-stickor? I så fall vilka, och annars vad är en lämplig 16 GB/32 GB-kombination med det jag har? (jag kör lite virtuella maskiner, docker, utvecklingsmiljöer och annat)

Visa signatur
Permalänk

skulle t ex det här kunna vara ett bra alternativ under mina omständigheter:
https://www.inet.se/produkt/5408714/powercolor-radeon-rx-580-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du inte inbyggd grafik i den processorn?
För 2000:- tror jag ett GTX 1650Super är bättre än ett RX 580, men har du ett bra nätagg och kan hitta ett begagnat RX580 så kommer det funka ungefär lika bra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

Jag har stegvis uppgraderat min dator i många år, senast 2012, efter den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1173913-nytt-grafikkor...
Och det slutade med att jag köpte:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2771250/2012-12-30

Förutom att det var ett annat grafikkort (en "HD7950" som idag säger mig föga).

Idag hade jag igång ett spel som plötsligt frös och allt blev grått, och när jag startar min dator så är det nu röda streck över skärmen, inkl i uefi/bios. Så länge windows är i "startläge" och "reparationsläge" och även med en "rescue usb" i limited graphics mode så snurrar allt på bra förutom det röda, men i "dosläge" så är vissa tecken trasiga. När den vill ha lite upplösning så blir allt svart och jag tolkar det som att allt fryser. Rimligen är det grafikkortet som har gett upp?

Fråga 1: Jag passar förstås på att byta upp mig lite. Men klarar jag mig på att bara byta ut grafikkortet? Eller behöver jag fixa nytt moderkort mm också? Jag har inte haft några problem med det än.
Fråga 2: I så fall vilket kort är lämpligt? Jag har ingen fast budget så, men över 5000 hade jag nog inte tänkt att gå. Bang/Buck-ration får lite avgöra.
Fråga 3: Om jag inte behöver byta allt så kanske jag ändå vill passa på att öka minnesmängden från 8 till 16 eller kanske till och med 32 när jag väl öppnar datorn. Förr i tiden vet jag att man skulle undvika att blanda fabrikat mm. Stämmer det fortfarande eller kan jag köpa 2 nya 4gb-stickor? I så fall vilka, och annars vad är en lämplig 16 GB/32 GB-kombination med det jag har? (jag kör lite virtuella maskiner, docker, utvecklingsmiljöer och annat)

Även om väldigt mycket talar för att problemet ligger i grafikkortet, särskilt med de "effekter" du beskriver, så kan problemet även ligga i PSU:n.

Permalänk

Den här är det jag har haft innan: Sapphire Radeon HD 7950 3GB

Skrivet av Fenrisulvfan:

Har du inte inbyggd grafik i den processorn?

Eh... ja det står ju att det är "integrerad grafik" och det finns en utgång på moderkortet. Men är det verkligen lika bra som ett separat grafikkort? Oavsett har jag två skärmar och det finns inte två uttag på moderkortet.

Skrivet av Fenrisulvfan:

För 2000:- tror jag ett GTX 1650Super är bättre än ett RX 580, men har du ett bra nätagg och kan hitta ett begagnat RX580 så kommer det funka ungefär lika bra.

PSUn är en sån corsair (som uppenbarligen fanns för typ 10 år sen) som är lite modulär (kanske alla är idag?) på 650W. Att du tycker begagnad = resten av komponenterna är för kassa för att spendera mer pengar?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Viita:

Även om väldigt mycket talar för att problemet ligger i grafikkortet, särskilt med de "effekter" du beskriver, så kan problemet även ligga i PSU:n.

Hade ju varit jävligt jobbigt förstås. Men jag har inte tillräckligt med grejer för att testa mig fram här tror jag.

Visa signatur
Permalänk

Och hur gör man om man vill slänga in lite mer minne? funkar det att köpa 2x4 nya stickor med samma hastighet från samma tillverkare eller är det bättre att byta ut helt?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av niklasjansson:

Eh... ja det står ju att det är "integrerad grafik" och det finns en utgång på moderkortet. Men är det verkligen lika bra som ett separat grafikkort? Oavsett har jag två skärmar och det finns inte två uttag på moderkortet.

Eller va fan det sitter ju både dvi och hdmi. Går det att spela med "integrerad grafik"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

Hade ju varit jävligt jobbigt förstås. Men jag har inte tillräckligt med grejer för att testa mig fram här tror jag.

Du kunde börja med att testa om bilden är okej med integrerade grafiken. Koppla bara ur grafikkortet, och använd porten på moderkortet. Det är visserligen inte tillräckligt bra för att spela med, men det kan säga en del om var problemet sitter.

Skrivet av niklasjansson:

Och hur gör man om man vill slänga in lite mer minne? funkar det att köpa 2x4 nya stickor med samma hastighet från samma tillverkare eller är det bättre att byta ut helt?

Om du vill ha mer minne så är det bara att köpa likadant och putta i, men ärligt talat tror jag inte att du kommer att märka någon skillnad med mera minne. Din dator hålls nog mer tillbaka av andra komponenter.

Men om du hittar något billigt begagnat så kan det ju vara en idé. Finns en del på ebay i alla fall: https://www.ebay.com/itm/Corsair-Vengeance-DDR3-1600-8GB-2-x-...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niklasjansson:

Och hur gör man om man vill slänga in lite mer minne? funkar det att köpa 2x4 nya stickor med samma hastighet från samma tillverkare eller är det bättre att byta ut helt?

Funkar att köpa 2x4GB till och sätta i. Ditt moderkort har fyra minnesslots.

Skrivet av niklasjansson:

Eller va fan det sitter ju både dvi och hdmi. Går det att spela med "integrerad grafik"?

Jag vet inte varför du skulle vilja köra intern grafik. Det funkar inte något vidare att spela på den.
Köp ett nytt grafikkort. GTX 1650 Super eller RX 580 kommer båda att funka bra. Det skiljer några procent till 1650 Supers fördel. Välj det du tycker känns bäst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inbyggda grafiken är inte i närheten så bra men det gör att du kan testa om grafikkortet är sönder. Om du fortfarande får problem med interna grafiken ligger problemet någon annanstans.

Jag skulle rekommendera ny dator. T.ex ett Ryzen 3300X ger betydligt mer prestanda. Den kostar 1500kr. Med billigt moderkort och 16GB DDR4 är du uppe i 3500kr sen kan du köpa ett begagnat 980ti eller liknande så är du uppe i ca 5k.

Men spelar du inget där du är bunden av processorn räcker nog nytt grafikkort. 16GB RAM är bra att ha men att köpa DDR3 nu känns lite ovärt. Kanske om du hittar något begagnat. Borde vara billigt då nästan alla uppgraderat till DDR4 nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag skulle rekommendera ny dator. T.ex ett Ryzen 3300X ger betydligt mer prestanda. Den kostar 1500kr. Med billigt moderkort och 16GB DDR4 är du uppe i 3500kr sen kan du köpa ett begagnat 980ti eller liknande så är du uppe i ca 5k.

Är det värt att köpa det i delar, typ uppgraderingspaket, så man kan behålla resten, eller får man mer om man verkligen köper en hel dator? Begagnat pallar jag nog inte med, mest för att jag vill få prylarna fort.

Skrivet av dagas:

Men spelar du inget där du är bunden av processorn räcker nog nytt grafikkort. 16GB RAM är bra att ha men att köpa DDR3 nu känns lite ovärt. Kanske om du hittar något begagnat. Borde vara billigt då nästan alla uppgraderat till DDR4 nu.

Problemet är att jag behöver det typ nu, så då orkar jag inte leta begagnat.

Om det är meningsfullt att köpa i delar ser jag att jag har två rimliga alternativ:
1. Nytt moderkort+processor+minnen+grafikkort och då bör jag kunna hålla mig under säg 6-7kkr? Kan man få ett mer konkret köpråd för detta?
2.a. Bara nytt grafikkort, och då är det 1650 super som gäller för ca 2kkr
2.b. Och ev peta in lite mer minne om jag kan hitta det billigt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av giplet:

Funkar att köpa 2x4GB till och sätta i. Ditt moderkort har fyra minnesslots.

Jag vet inte varför du skulle vilja köra intern grafik. Det funkar inte något vidare att spela på den.
Köp ett nytt grafikkort. GTX 1650 Super eller RX 580 kommer båda att funka bra. Det skiljer några procent till 1650 Supers fördel. Välj det du tycker känns bäst.

Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@niklasjansson: Den inbyggda grafiken gör att du kan testa om det är grafikkortet eller inte, funkar det bra med den inbyggda grafiken så är det till 99% sannolikhet grafikkortet.
Det kan var glapp i skärmkabel eller strömkabel till kortet eller själva PCI-E porten, det kan också vara något på grafikkortets kretskort som har gett upp.
Du kan inte spela något krävande på den inbyggda grafiken, men att göra enklare kontorsarbete & surfa fungerar.

Troligen har du ett corsair HX650W, brorsan har ett nästan 10 år gammalt sånt och det funkar fint än idag, själv var jag lite snål och skaffade ett TX650W (ej modulärt) men det rullar också fint än idag.
Mitt råd är köp ett nytt grafikkort, t.ex ett 1650Super, under 2000:- är det dock bättre att köpa begagnat på grund av den höga momsen i Sverige. Du kan såklart köpa bättre grafikkort, men då kostar det vad det smakar eller mer.

Med en budget på 7k så bör du inte lägga mer än 3k på grafikkort, det ger dig iofs ett 1660Super Nytt och eftersom jag tror att nätagget är helt ok och du kanske är nöjd med ditt chassi, så kan du ju komma undan lite billigare där.
Här är ett uppgraderingsförslag:

Du kan ju köpa grafikkortet först och testa, är det fortfarande inte vad du vill ha så köp det andra, har du inte den lagring du vill ha så finns Samsung QVO 860 1TB för 1190:- i flera butiker.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@niklasjansson: Den inbyggda grafiken gör att du kan testa om det är grafikkortet eller inte, funkar det bra med den inbyggda grafiken så är det till 99% sannolikhet grafikkortet.
Det kan var glapp i skärmkabel eller strömkabel till kortet eller själva PCI-E porten, det kan också vara något på grafikkortets kretskort som har gett upp.
Du kan inte spela något krävande på den inbyggda grafiken, men att göra enklare kontorsarbete & surfa fungerar.

Troligen har du ett corsair HX650W, brorsan har ett nästan 10 år gammalt sånt och det funkar fint än idag, själv var jag lite snål och skaffade ett TX650W (ej modulärt) men det rullar också fint än idag.
Mitt råd är köp ett nytt grafikkort, t.ex ett 1650Super, under 2000:- är det dock bättre att köpa begagnat på grund av den höga momsen i Sverige. Du kan såklart köpa bättre grafikkort, men då kostar det vad det smakar eller mer.

Med en budget på 7k så bör du inte lägga mer än 3k på grafikkort, det ger dig iofs ett 1660Super Nytt och eftersom jag tror att nätagget är helt ok och du kanske är nöjd med ditt chassi, så kan du ju komma undan lite billigare där.
Här är ett uppgraderingsförslag:
https://komponentkoll.se/bild/TjrHW.png
Du kan ju köpa grafikkortet först och testa, är det fortfarande inte vad du vill ha så köp det andra, har du inte den lagring du vill ha så finns Samsung QVO 860 1TB för 1190:- i flera butiker.

Tackar!

Lagring är fine just nu.

Men om jag tolkar situationen rätt är ett 1660 Super ett helt ok kort i dagens läge, men resten av komponenterna håller mig tillbaka just nu så det är lite pengar i sjön?
Men köper jag det kan jag å andra sidan vänta ett par månader för att sen uppgradera resten?

--

Om vi tar själva felet - jag har senaste dagar märkt random dots i texturer och datorn har inte förflyttats. Att det plötsligt blir glapp känns inte sannolikt? Eftersom det är ett identiskt problem på båda skärmarna (en dvi och en hdmi) känns varken skärm eller kabel till den rimlig heller? Sen att det ser ut som att (vad jag antar är?) den inbyggda fonten i grafikkortet har blivit korrupt ("e" blir något annat när jag kör en usb-bootdisk) - låter det verkligen som ett strömproblem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@niklasjansson: Ett 1660Super borde fungera utmärkt på det du har, 8GB RAM kan dock begränsa dig lite.

Att fonten blir konstig beror troligen mer på drivrutiner eller virus än glapp, om du har tid kan du ju testa med en äldre/nyare drivrutin till grafikkortet.
Gör då en färsk installation av dem.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

@Fenrisulvfan: Perfekt. Då blir det så vi gör.

--

Jag kan ju inte installera något på en usb recovery - och i övrigt kommer jag inte ens in i datorn.
De konstiga tecknen är alltså ute i vad jag vill kalla "DOS", alltså mellan uefi och recovery-usb:ns grafiska gränssnitt.

Jag tänkte bara försöka övertyga mig själv om att det är just grafikkortet så jag inte går ner i ett rabbit hole och byter ut allt i omgångar för att till slut upptäcka att jag bara har fått virus eller kommit åt en kabel. =D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjansson:

@Fenrisulvfan: Perfekt. Då blir det så vi gör.

--

Jag kan ju inte installera något på en usb recovery - och i övrigt kommer jag inte ens in i datorn.
De konstiga tecknen är alltså ute i vad jag vill kalla "DOS", alltså mellan uefi och recovery-usb:ns grafiska gränssnitt.

Jag tänkte bara försöka övertyga mig själv om att det är just grafikkortet så jag inte går ner i ett rabbit hole och byter ut allt i omgångar för att till slut upptäcka att jag bara har fått virus eller kommit åt en kabel. =D

Då i5-3570K ska ha en Intel® HD Graphics 4000-krets och moderkortet har skärm-utgångar, så ska det räcka med att ta ut själva grafikkortet och sedan ska datorn automatiskt ge bild på utgångarna på moderkortet.
I värsta fall kan en Clear CMOS vara nödvändig.

Permalänk

Eftersom jag antar att ni med spänning väntar hur detta fortgår: En polare hade ett lika gammalt kort över som jag får låna ett tag, och nu fungerar allt igen.

Det viktigaste för mig är att jag kan arbeta på datorn så planen nu är att köra på det tills nästa generation släpps och jag antingen kan köpa det senaste eller köpa ex 1660 Super lite billigare, beg eller pga prissänkningar.

Visa signatur