Permalänk
Medlem

Freesync-motsvarighet till X34(p?)

Tjo!
Har idag ett nvidia 1080ti och en x34, den som har vridbar fot och kan överklockas till 100hz.
Ivf, nvidia som företag har börjat ge dålig smak i munnen och jag överväger att gå till röda sidan, ett av hindren är att skärmen jag har nu är riktigt bra med gsync, ips å allt sånt.
Har letat men kan inte finna en freesync-motsvarighet
Letar alltså efter en ultrawide 34”+ som har upplösning 34xx * 1440p, ips å freesync, gärna över 75hz dessutom.

Finns det ens?

Permalänk
Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Ah, jag kan ha glömt nämna en sak, jag vill helst kunna byta mina grejjer mot dem utan någon större ekonomisk kompensering

Permalänk
Bildexpert 📺

@Celphish: Ifall du idag värderar funktionen med en G-Sync-modul, tänk på att det inte säkert blir lika funktionellt med en annan skärm och många gånger en försämring med de skärmar som bygger på VESA Adaptive som metod för adaptiv synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Celphish: Ifall du idag värderar funktionen med en G-Sync-modul, tänk på att det inte säkert blir lika funktionellt med en annan skärm och många gånger en försämring med de skärmar som bygger på VESA Adaptive som metod för adaptiv synk.

Du menar att en skärm med Freesync ger sämre upplevelse i adaptiv-synk-upplevelse än Gsync?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Celphish: Du vet inte hur väl en skärm med "Freesync" fungerar oavsett om den är certifierad eller inte. Det kan fortfarande hacka och flimra med adaptiv synk och du vet inte innan du själv testat eller kan ta del av någon annans testande.

Nvidias vitlista över de skärmar de certifierar är den mest tillförlitliga listan just nu: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Där finns det två 34-tums, UW-skärmar som är "G-SYNC Compatible" via Displayport och alltså använder VESA Adaptive som synkmetod. LG 34GN850 samt LG 34GL750 med ett synkspann på 48-144 Hz respektive 50–144 Hz. Dessa fungerar då också med AMD:s kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Celphish: Du vet inte hur väl en skärm med "Freesync" fungerar oavsett om den är certifierad eller inte. Det kan fortfarande hacka och flimra med adaptiv synk och du vet inte innan du själv testat eller kan ta del av någon annans testande.

Nvidias vitlista över de skärmar de certifierar är den mest tillförlitliga listan just nu: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Där finns det två 34-tums, UW-skärmar som är "G-SYNC Compatible" via Displayport och alltså använder VESA Adaptive som synkmetod. LG 34GN850 samt LG 34GL750 med ett synkspann på 48-144 Hz respektive 50–144 Hz. Dessa fungerar då också med AMD:s kort.

Ja precis, det är väl min uppfattning med.

Vet ju att freesync som teknik är aningen sämre än g-sync men Nvidia är ju en bunt rövhattar så det gör mig inget.
Det ser dock mörkt ut, den skärmen där från LG, den första, den ser riktigt bra ut, men ingen person vid sitt sinnes fulla bruk kommer vilja byta mer eller mindre rakt av mot min x34a tyvärr.
Hade det gått hade jag gärna gjort det

Sen sistnämnda skärmen av de 2 du länka har för låg upplösning tror jag.