Permalänk
Medlem

Banding QLED el. OLED?

Funderar på ny 65" Tv detta eller nästa år, prisklass oklart...

Har hört att oled skall kunna ha en del problem med det här som väl kallas banding, -och även att Qled`s VA-paneler kan ha det?

Vilket är "bäst" Tv typ att satsa på? -Även hållbarhet, kvalitet, driftsäkerhet och eventuella andra bra saker att tänka på, -eller bekymmer att ta i akt/över vägande??

-Jag är ju någorlunda insatt i vad olika Tv`s skillnader och prestandor är och sådär, men ändå en nolla jämfört med dom riktigt insatta.

-Och jag kommer ju inte betala 1000tals kronor för att få kalibrerat Tvn, utan är jag inte nöjd med nån av dom förvalds-möjliga bildvarianterna så googlar jag eller nåt/alt. kör på känn. -Skall enligt jag såg nån skrev nånstans gå att kalibrera bort det mesta av banding mm.(fast DÅ får man nog veta vad man gör!)

Tacksam för all tips o svar el. funderingar.
Mv.h/Joakim.

Permalänk
Bildexpert 📺

@lejon74: Går igenom 2019-modellerna här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511 och 2020-modellerna som har börjat säljas följer samma mönster i fråga om beteckningar. Generellt siktar du på toppklassen för att få den prestanda där du är "bäst" oavsett.

"Bandning" kan betyda flera olika saker beroende på kontext. Ofta är det statiska mönster av ojämnheter över ytan som ofta går vertikalt i bilden. Detta drabbar alla displaytekniker i någon och är inte specifikt för någon viss typ. För OLED var det vanligare och mer uttalade problem med äldre modeller. Mindre så för 2019 och 2020-modellerna. För LCD likt VA-panelerna i de TV som går kör QLED-belysning i någon form, är det vanligt och det varierar mellan exemplar. Överlag skulle jag säga att detta problem är mindre på LCD:er är i toppklassen och vanligare hos de enklare modellerna.

"Bandning" av ojämnheter i panelen går inte att kalibrera bort eftersom det är en fysisk variation över ytan. Kalibrering handlar om att säkerställa att bilden du ser följer färgstandard och därmed undviker att addera eller tar bort något från filmen/tv-serien/spelet etc. som aldrig fanns där från början, till exempel att ta bort TV:ns egenskap att filmer får en felaktig färgton.

Den "bandning" man kan ta bort med kalibrering är posterisering med tydliga steg mellan nyanser. Istället för mjuk toning blir gradering av nyanser i tydliga steg eller band. Detta är mer ett resultat av bildbehandling och precision i tillverkarens teknik och har mindre med exemplaren att göra. Detta är heller inget man kalibrerar bort eftersom det är en del hur apparaten är byggd och hur dess algoritmer fungerar. Däremot kommer man vid en kalibrering försöka välja de bildlägen och inställningar som ger minst problem med posterisering.