Ssd för routern

Permalänk
Medlem

Ssd för routern

Tjena. Har en toshiba hdtb410ek3aa som jag vill använda på min router för att dela i huset eller utanför när jag är på resa. Jag har en dlink router dir 882 men dyker inte upp på router setup menyn för usb/delning, jag får andra usb stickor/sd kort. Jag har inte formaterat den än, kan det vara felet ? Eller funkar den inte med min router ? Har massa bilder redan på ssd disken så därför har jag inte formaterat än. Tips ?
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chic0:

Tjena. Har en toshiba hdtb410ek3aa som jag vill använda på min router för att dela i huset eller utanför när jag är på resa. Jag har en dlink router dir 882 men dyker inte upp på router setup menyn för usb/delning, jag får andra usb stickor/sd kort. Jag har inte formaterat den än, kan det vara felet ? Eller funkar den inte med min router ? Har massa bilder redan på ssd disken så därför har jag inte formaterat än. Tips ?
Mvh

Vilket partitionssystem och filsystem använder ssdn ? Har den en egen nätdel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket partitionssystem och filsystem använder ssdn ? Har den en egen nätdel ?

Ingen egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Ingen egen del.

En usb sladd och inget annat

Permalänk
Medlem

många routers stödjer inte NTFS om det är det den är formaterad med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chic0:

Ingen egen del.

Menar du ingen egen nätdel ? Man ska ha lagringsenheter med egen nätdel för routrar kan på sin höjd leverera ström enligt "usb data" specen, de är inte dimensionerade att driva andra enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

många routers stödjer inte NTFS om det är det den är formaterad med.

Jo den är formaterad med det. Ska jag formatera om ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du ingen egen nätdel ? Man ska ha lagringsenheter med egen nätdel för routrar kan på sin höjd leverera ström enligt "usb data" specen, de är inte dimensionerade att driva andra enheter.

Jaha ok. Lampan lyser på ssd disken

Permalänk
Medlem

Routern ska klara NTFS, så det bör inte vara problemet. Kan vara som så att disken drar mer ström än vad routern klarar av att leverera. Då får du fixa separat strömmatning till disken.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vad är det för SSD du pratar om? HDTB410EK3AA är en mekanisk hårddisk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Routern ska klara NTFS, så det bör inte vara problemet. Kan vara som så att disken drar mer ström än vad routern klarar av att leverera. Då får du fixa separat strömmatning till disken.

Stod i manualen att den behöver bara usb sladd och inget ström sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad är det för SSD du pratar om? HDTB410EK3AA är en mekanisk hårddisk.

Det är en ssd

Permalänk
Medlem

Har ni tips på ett som skulle kunna funka, som inte är allt för dyr. Tänkte mig inte mer än 500 ? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Det är en ssd

Kollar man upp disken så är det ju en 1TB mekanisk disk med 5400RPM. Hjälper inte dig i detta läget, men någon SSD verkar det inte, så länge du inte har bytt disk i den själv.

Jag vet att jag försökte med samma sak med en D-link router förut, jag hade en massa problem innan det fungerade, men jag hade externström till min disk, men det var mkt krångligt att få igång det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova med en sånhär kabel + powerbank innan jag sprang iväg och köpte en helt ny disk

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kollar man upp disken så är det ju en 1TB mekanisk disk med 5400RPM. Hjälper inte dig i detta läget, men någon SSD verkar det inte, så länge du inte har bytt disk i den själv.

Jag vet att jag försökte med samma sak med en D-link router förut, jag hade en massa problem innan det fungerade, men jag hade externström till min disk, men det var mkt krångligt att få igång det.

Kanske har skrivit fel namn. Köpte den på mediamarkt som ssd. Ska kolla upp igen. Men den är så platt och liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag skulle prova med en sånhär kabel + powerbank innan jag sprang iväg och köpte en helt ny disk
https://www.cablechick.com.au/product_images/50cm-usb-30-external-hdd-data.jpg

Den sladden underst har jag till den kopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Den sladden underst har jag till den kopplad.

den understa ska kopplas till disken.
den mitten ska till routern
den översta kopplar du till en powerbank eller vanlig strömadapter (som man får med till telefoner).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

Kanske har skrivit fel namn. Köpte den på mediamarkt som ssd. Ska kolla upp igen. Men den är så platt och liten.

Har du nån bild eller länk till din disk?

Hur många GB är den på?