Permalänk
Medlem

Val : BBB Vdsl / Bostream Vdsl?!

Nu är det så att jag lyckligt nog har chans att välja vilket slags bredband jag vill ha! Då slår det mig, vilket av dessa är bäst?

Bredbandsbolaget ca: downstream 10-12mbit / upstream 9mbit
5 dynamiska ip-adresser.

Bostream Scream : Downstream 13mbit / upstream 13mbit samt fast ip-adress.

Jag har redan bostream 2.5mbit men sviktar just nu mellan dessa tjänster. Någon som har erfaranhet av någon eller båda dessa? Var gärna vänlig att ge ditt svar

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör scream, och köp fler ipn vid behov...25:- per ip har jag för mig...?

Permalänk
Medlem

Tror ingen har erfarenhet av någon utav dessa.

Permalänk
Medlem

Ingen kanske har erfaranhet men det finns fortfarande personer som förespråkar olika isp's. Kanske finns någon här som kan mycket både om BBB och Bostream. Så jag hoppas på att få ett svar! Ska beställa på måndag

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits, lutar åt att jag stannar kvar hos Bostream, bli lättast så, och slitter förhoppningsvis allt får långt avbrott på min internetanslutning.

Kan ju tillägga att om man funderar på BBB så gäller det å va snabb så man får det till kampanj-pris - nästa vecka ut.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Avstängd

du har redan bostream och kan få ännu snabbare bostream, som dessutom är snabbare än bbb? då är väl valet rätt lätt eller?

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart köpt BoStream och ett extra IP, fördelen med att ha flera olika IP'n är att om du har nätverk hemma så får du möjligthet att ha ett ip på varje dator, (så länge du har färre än 5), och detta underlättar om du tex ska sätta upp ftp-servers eller Multiplayerspel-servers. Om du bara har ett IP så måste du ha en NATBox för att kunna ansluta flera datorer. Läs lite om NAT så förstår du hur det fungerar, och fördelarna med flera ip'n. www.susning.nu där står det ganska bra förklarat. Om du inte fattar det där så säg till så försöker jag förklara ytterligare....

Permalänk
Medlem

BBB.. typ samma speed men 5ipn _GRATIS_
125:- extra i månaden om du vill ha det med bostream

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt

Du kommer antagligen inte hosta servers på flera olika datorer så du behöver antaligen bara 2 ip'n(du kan köra NATbox till eventuella andra datorer), alltså drygt 325 kronor i månaden, och ist för massa ipn som du inte brukar får du 3mbit.
Och om du mot förmodan vill ha fler ip'n så har du möjlighet att välja detta vid ett senare tillfälle om du väljer BoStream. Om du väljer B2 och får för dig att du vill ha vid ett senare tillfälle 3mbit till så har du ej möjlighet till detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mer än 40% högre upload hos Bostream, så nästan samma speed vet jag inte om man kan säga att det är...

Permalänk
Medlem

det är inte 40% utan 32,5%

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Fem dynamiska IPn ja...

Permalänk
Medlem

jag skulle kört på bbb, dom har redan egna fungerande nät vilket bostream inte har... antar att du kommer tanka enorma text filer från dc och då är sånt viktigt, allt bostream har nu hyr de av skanova, fast iofs så vet jag inte hur deras lan tjänst funkar

Permalänk
Medlem

finns ju d2g tjänster
ip1.d2g.com
ip2.d2g.com
ip3.d2g.com
ip4.d2g.com
ip5.d2g.com
smidigt !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

finns ju d2g tjänster
ip1.d2g.com
ip2.d2g.com
ip3.d2g.com
ip4.d2g.com
ip5.d2g.com
smidigt !

Ja, men för oss som vill ha en "riktig" domän då?

Inte för att det spelar någon roll för min del, blir 8/1 i vilket fall som helst, så kör på bostream, fast ip, lägre anslutningsavgift och slippa byta leverantör känns som om det är bra nog

Permalänk
Medlem

Tror iofs att jag satsar på BBB istället.. Pengar är knappast problemet
Efter vad jag hört om båda dessa isp:s så är det nästan ett faktum att det blir BBB! Har ju Bredbandsbolagets fiber på ett ställe där jag bor. Supporten/kundtjänsten är super samt att problem åtgärdas på minuter till ett fåtal timmar. Dessutom är det inom deras eget nät. Dem äger allt utom telestationerna!

Permalänk
Medlem

Bostream måste man beställa extra om man vill ha hemsidor/mailkonton...

Permalänk
Medlem

GAH! DU KAN JU KÖPA IPN FÖR FAN, DU FÅR MKT BÄTTRE LINA!...ähh, jag tröttnar, köp vafan du vill, jag har hört att telias 56k tjänst är grym...

Permalänk
Medlem

jo 56k är grymt... för 10 år sedan ja...

för övrigt skulle nog jag ta bbb med tanke på bättre tjänster för den lilla hastighetsskillnaden gör inte mycket... bbb är säkert billigare också?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

det är 3mbps snabbare i detta fallet, visst det är inte så mkt, men jag tror att han kommer ha mer nytta av det än av 5 ipn, dessutom kan han ju få fler ipn, 325kr i månaden så har du en grym lina.

Permalänk
Avstängd

399 tar bostream för sin tjänst. sen 125 kr extra för 5 ip:n

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan80
399 tar bostream för sin tjänst. sen 125 kr extra för 5 ip:n

oups menade ju 425. Och som jag tidigare sagt kommer man antagligen inte behöva 5 ipn. Men om man behöver 5 ipn, om man tex skall köra 5 servrar och inte vill forwarda några portar så visst.

Permalänk
Medlem

Om man verkligen behöver 5 IP så ska man nog se sig för ett företagsabb istället.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Re: Val : BBB Vdsl / Bostream Vdsl?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vx
Nu är det så att jag lyckligt nog har chans att välja vilket slags bredband jag vill ha! Då slår det mig, vilket av dessa är bäst?

Bredbandsbolaget ca: downstream 10-12mbit / upstream 9mbit
5 dynamiska ip-adresser.

Bostream Scream : Downstream 13mbit / upstream 13mbit samt fast ip-adress.

Jag har redan bostream 2.5mbit men sviktar just nu mellan dessa tjänster. Någon som har erfaranhet av någon eller båda dessa? Var gärna vänlig att ge ditt svar

Tack på förhand!

Jadu vx, man kan börja med och fråga vad du ska göra mest med anslutningen?

Om du ska spela online spel där pingtiden är det viktigaste (quake etc) så tycker jag du ska ta bredbandsbolaget för att dem har en svarstid mot gatewayn i snitt 6.5ms, medans bostream har ca 15ms..

Ska du surfa/tanka osv och pingtider inte är så viktigt så trycker jag du ska ta bostream scream där du får högre upload hastighet.
Är en krona billigare, men då ingår inte epost och hemsida eller flera ipadresser.

Sen är inte bredbandsbolaget en "underleverantör" som bostream är av skanova. Tex igår den 21/6 så blev alla skanovas kunder utan internet baraför det va för lite minne i en core router.. efter tre timmar så "misstänkte" teknikerna att det va det.. (bra övervakat skanova/telia). Poängen är att en leverantör kan inte få hela bredbandsbolaget att gå ner.. möjligtvis lokalt, men inte mer.

Som gammal bostream (BoNet*) kund ska det bli jävligt skönt o byta skiten mot bredbandsbolaget, eftersom jag spelar mest onlinespel och behöver bästa möjliga pingtid!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Val : BBB Vdsl / Bostream Vdsl?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av squix
Om du ska spela online spel där pingtiden är det viktigaste (quake etc) så tycker jag du ska ta bredbandsbolaget för att dem har en svarstid mot gatewayn i snitt 6.5ms, medans bostream har ca 15ms..
...
Sen är inte bredbandsbolaget en "underleverantör" som bostream är av skanova. Tex igår den 21/6 så blev alla skanovas kunder utan internet baraför det va för lite minne i en core router.. efter tre timmar så "misstänkte" teknikerna att det va det.. (bra övervakat skanova/telia). Poängen är att en leverantör kan inte få hela bredbandsbolaget att gå ner.. möjligtvis lokalt, men inte mer.

Jag antar att dina pingtider är BBB LAN vs Bostream ADSL, korrekt? Mod postade i den här tråden om hans pingtider med Bostream Fiberstream, och de är ju minst sagt fina.

Bostreams VDSL ska även gå genom Utfors nät vad jag vet, och därför är inte Skanova inblandade mer än vad de är i bredbandsbolagets fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Du kommer antagligen inte hosta servers på flera olika datorer så du behöver antaligen bara 2 ip'n(du kan köra NATbox till eventuella andra datorer), alltså drygt 325 kronor i månaden, och ist för massa ipn som du inte brukar får du 3mbit.
Och om du mot förmodan vill ha fler ip'n så har du möjlighet att välja detta vid ett senare tillfälle om du väljer BoStream. Om du väljer B2 och får för dig att du vill ha vid ett senare tillfälle 3mbit till så har du ej möjlighet till detta.

eller så kan man enkelt fixa att ftp-servern / spelservern även servar de andra datornerna med internetuppkoppling

Visa signatur

NF7-s v2 | 2400+ XP-M @ 13 x 200 - SLK-947U + 92mm | 2x A-Data pc3200 BH5 | 9700np @ 9700pro 390/340 - ZM80C-HP + 80mm | 2x WD 120GB 8MB @ Raid 0 | 3DMark 2001 v330: 19055p | 3DMark 03 v340: 6051p

Permalänk
Medlem

5ip använder man lätt.
morsans dator, min dator samt bärbar i höst och 2 servrar.. redan fullt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag skulle valt BBB då man även kan ha telefon genom dom
och på så sätt slipa telia helt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av picolosan
jag skulle valt BBB då man även kan ha telefon genom dom
och på så sätt slipa telia helt

kan man köra telefon med deras vdsl tjänst?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lycka till å få VDSL utan att ha ett telefonabonnemang.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]