Frågor om airpods pro samt försäkring

Permalänk

Frågor om airpods pro samt försäkring

Hej,

Jag har gjort otroligt mycket research efter nya (och mina första) TWS-lurar och blev till slut så trött på beslutsångesten jag hade att jag till sist bara åkte och köpte ett par Airpods pro. Under de senaste dagarna har jag varit nära att köpa just dessa vid ett par tillfällen för att sedan luta åt Jabra, Anker, Sony mfl. Jag har också varit nere i riktigt låga prisklasser då jag blivit frestad att klicka hem 300-kronorslurar från kinesiska märken och annat. Dock har alla de billiga lurarna som fått bra omdömen varit sådana med lång leveranstid vilket till sist fick mig att avstå.

Valet att köpa Airpods gnager dock fortfarande lite i mig med tanke på pris och att det ska leverera ett sämre ljud än sina konkurrenter. Jag har en iphone och appleklocka vilket avgjorde till Airpods fördel, samtidigt är det ju något som potentiellt bara är av marginell betydelse i mitt dagliga användande och då står man kanske där med ett par dyra lurar som i det stora hela är sämre än t ex konkurrenter som sony wf, jabra 75t eller andra produkter i ungefär samma prisklass. Min erfarenhet av Apple är hur som helst att saker och ting bara funkar smärtfritt, och när det gäller något som trådlösa hörlurar och BT känns det som något av stor betydelse. Vad säger ni här på forumet? Är Airpods pro ett bra köp eller är de alltför överprissatta? Jag betalade 2400 för dem.

Som rubriken lyder har jag även köpt en ettårig försäkring från Netonnet för 400 kronor då försäljaren lät så övertygande i kassan och jag var stressad. Detta är ju dock ett klassiskt misstag som folk brukar avråda från. Hur som helst lutar jag därför åt att åka tillbaka dit imorgon och säga upp den försäkringen. Dels tänkte jag höra om någon tycker att den är värd att behålla, det är alltså en försäkring utan självrisk och som ersätter mig för alla skador som jag kan tänkas åsamka lurarna. Med det sagt finns det fyra alternativ för mig.

1. Avstå från att köpa produktförsäkring.
2. Köpa lurarna från en annan återförsäljare med mer förmånlig försäkring än Netonnets Trygghet+ med Solid. Har dock ingen aning om andra återförsäljares villkor, jag bara utgår från att de är likvärdiga men om någon har järnkoll så vore info om det mycket uppskattat.

3. Sedan till alternativ 3, och det är AppleCare. Den stora fördelen med det är att det gäller i 2 år och att Apples support verkar bra. I jämförelse med Netonnets 1-årsavtal skulle det därför kunna vara till fördel om batterierna blir dåliga efter det första året. Som jag förstår det skulle Apple kunna byta ut lurarna gratis då vilket såklart känns tryggt. Och att det uppstår problem med lurarna känns ju bra mycket troligare år 2 än år 1, vilket på så sätt skulle göra AppleCare till en förmånligare försäkring. Nackdelen med AppleCare jämfört med Netonnets försäkring är att apple tar en självrisk på några hundralappar när det gäller de flesta problem som kan uppstå med lurarna. Vad tycker ni låter bäst spontant?

Det blev en längre post än jag hade tänkt, men med tanke på hur mycket tid jag lagt på att komma fram till köpet av Airpodsen och hur dyra de är för en student som jag känns det bra att jag hör mig för med kunniga människor här på forumet. Alltså, bör jag byta dem mot ett bättre alternativ? Om nej, bör jag skippa Netonnets försäkring, och i så fall mot något annat eller skippa helt?

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle ha lust att svara på mina frågor eller dela sina egna erfarenheter av hörlurar. Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag köpte mina när webhallen hade 400 spänn rabatt på dem och är väldans nöjd! Körde på "halsbandsbluetooth" innan dvs de hade sladd mellan snäckorna, men nu är det fullt naturligt med airpodsen. Medhörningen gör att man hör sin omgivning på ett bra sätt också, om det skulle behövas

ANCn i airpodsen är ju inte lika bra som ett par over-earlurar, men det visste jag när jag köpte dem. Den är tillräcklig tycker jag. Priset? Ptja, dom kostar ju mer än andra produkter, men inte mycket. NetonNet till ha 2400kr nu för Airpods pro, och Jabra 75 kostar 2200kr.

Har man iphone går ju airpods hand i hand. I framtida versioner av iOS kommer det finnas stöd för ljudförstärkning också, så att folk med nedsatt hörsel kan använda dem för att boosta ljud omkring sig, vilket är trevligt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Vad kul att höra att du är nöjd med dem! Jag tror även att jag kommer att bli nöjd med mina, och med ios 14 blir förhoppningsvis vissa problem som folk upplever lösta eller åtminstone bättre. Jag har de gånger jag slagit till på apple-produkter alltid blivit nöjd och den erfarenheten gör det lättare för mig att motivera ett köp av deras lurar.

Det blev faktiskt att jag lämnade tillbaka dem på netonnet då jag fann en person på facebook marketplace som sålde sina för 1900 helt oöppnade. Det känns som en bra och för min ekonomi mer överkomlig deal än priset hos netonnet + försäkring som landade på 2800 kronor till sist. Nu ska tilläggas att jag letat runt rejält och vad det verkat är det enormt många som försöker sälja på en fejkade airpods. Säkert 5-10 personer jag pratat med senaste veckan genom marketplace och blocket verkar ha försökt lura en. Upplever att det är en stor sådan marknad med dessa lurar. Tråkigt. Den här personen verkar dock trovärdig (ska hämta upp dem på söndag), får hoppas att jag inte blvit blåst.

Har du applecare eller skippade du det? Har du resonerat på något speciellt sätt eller har du bara en princip att köpa/inte köpa produktförsäkringar och sådant?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dalesdator:

Har du applecare eller skippade du det? Har du resonerat på något speciellt sätt eller har du bara en princip att köpa/inte köpa produktförsäkringar och sådant?

Jag har aldrig köpt någon extraförsäkring eller Applecare. Jag har "holy-shit-paketet" med allt vad det innebär på min bostadsförsäkring, jag tycker det räcker, för olyckan är ju inte framme speciellt ofta för mig.

Jag prenumererar bestämt på idén att ÅF försöker sälja extraförsäkring som ett sätt att tjäna extra pengar, inte för att göra det bättre för kund... men jag kanske bara är bitter

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen har jag goda erfarenheter av solid-försäkringar, dom brukar även ha låg/ingen självrisk samt ingen värdeförminskning efter tid. Men det varierar nog beroende på återförsäljare, då den inte säljs direkt av solid.

Apple Care är egentligen rätt bra, men det är en rejäl extrakostnad och självrisk. Dock förbannat smidig att ha att göra med vid problem. Men Apples 1 årig garanti täcker väldigt mycket oavsett, så jag vet inte om jag tycker den är värd pengarna. (Applecare kostnad + självrisk på 250kr) Vilket kan jämföras med ca 1100kr för batterireperation av airpods pro. Jag ser snarare apple care som en förlängd garanti än en försäkring.

Skrivet av Printscreen:

Jag prenumererar bestämt på idén att ÅF försöker sälja extraförsäkring som ett sätt att tjäna extra pengar, inte för att göra det bättre för kund... men jag kanske bara är bitter

Brukar också ha den inställningen men blev lite less när jag faktiskt ville ha en extraförsäkring och affären inte hade någon (glasögon).

Permalänk
Medlem

Jag skulle struntat i försäkring.

Jag köpte airpod pro tidigit i våras. Jag tycker de är fantastiska gällande smidighet att koppla upp sig mot enheten, brusreducering och att kunna använda dom i telefonsamtal.

Ex är det väl så att iaf sonys lurar är helt värdelösa gällande telefonsamtalskvalitet?

Sedan är det ju trevligt att apple uppdaterar sina lurar med spatial audio. Är det något annat headset som har följande funktion?

Permalänk
Medlem

Jag har velat fram och tillbaka om earbuds länge nu också, köpte dessa häromdagen då det va så bra pris på dom och jag är nöjd, jag har dock inte provat samtala i dom ännu.

https://www.dustinhome.se/product/5011174611/backbeat-pro-510...

Permalänk

@Printscreen: Det låter absolut mer värt i längden. Det är väl just att i mitt fall skulle självrisken sluka i princip allt om någonting händer med lurarna, men samtidigt lutar jag nog mer och mer åt att skippa någon typ av extraförsäkring, även om jag har 60 dagar på mig att ändra mig när det gäller applecare åtminstone. Och jag tvivlar inte på att du har mer eller mindre rätt när det gäller ÅF:s strategi, haha.

Permalänk

@Skrotnisse92: Tack för input! Det är sant, när man väl räknar på det inser man ju lätt att vinsten av försäkringen inte nödvändigtvis är jättestor ens vid en eventuell reparation/byte av lurarna. Samtidigt är det väl hög risk att batterierna börjar krångla år 2 och då hade det ju varit skönt att få dem utbytta enkelt och smidigt. Verkar ju ha varit något som ofta händer med airpods, att batteriet har kort livstid.

Permalänk
Medlem

Jag fick Airpods Pro genom jobbet som headset då de blir mycket samtal och jag har inte många andra BT lurar att jämföra med men jag är väldigt intresserad av ljud och HiFi och skulle vilja påstå att det är väldigt bra ljud i Airpods. När folk pratar "sämre ljud" menar de oftast att det är mindre bas än konkurrenterna vilket är en helt annan sak, så jag skulle vilja påstå att du får ett väldigt klart och balanserat ljud i dessa lurar. Jag använder dem även lite som hörselskydd då jag jobbar i bullriga miljöer ibland då det är väldigt effektiva vad gäller att stänga ljud ut om du väljer detta läge.
Sedan som flera säger så är det en barnlek att koppla ihop med iPhone och det bara fungerar. Hoppas du blir nöjd och inte lurad

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

@Skrotnisse92: Tack för input! Det är sant, när man väl räknar på det inser man ju lätt att vinsten av försäkringen inte nödvändigtvis är jättestor ens vid en eventuell reparation/byte av lurarna. Samtidigt är det väl hög risk att batterierna börjar krångla år 2 och då hade det ju varit skönt att få dem utbytta enkelt och smidigt. Verkar ju ha varit något som ofta händer med airpods, att batteriet har kort livstid.

Mina airpods började ge märkbart sämre batteriprestanda efter 3 år. I mina ögon var det dock helt okej då jag använt dom varje dag minst 1h. Är väl nu nere på ca 2.5-3h batteritid på airpodsen, efter 3,5 år. Skulle knappast tro att batterierna håller sämre än annat, och då brukar det märkas inom första året. Men, som alla batterier, så sjunker kapaciteten med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

@Skrotnisse92: Tack för input! Det är sant, när man väl räknar på det inser man ju lätt att vinsten av försäkringen inte nödvändigtvis är jättestor ens vid en eventuell reparation/byte av lurarna. Samtidigt är det väl hög risk att batterierna börjar krångla år 2 och då hade det ju varit skönt att få dem utbytta enkelt och smidigt. Verkar ju ha varit något som ofta händer med airpods, att batteriet har kort livstid.

Täcker försäkringen verkligen batterierna? Det är ju förbrukningsprodukter.

Permalänk

@jiimpan: Så kan det absolut vara. Utan att säga för mycket då jag inte är direkt kunnig när det gäller ljud så är väl mycket/bra bas något som gemene person kan identifiera och således ha som referenspunkt för ljudkvalitet. Hur som helst tror jag att airpodsen kommer duga gott och väl för mig. Och ANC/transparency mode återstår att se om de bara blir något som bara känns kul på pappret eller om jag också kommer att ha användning av det.

Permalänk

@PlogarN97: Jag tror att Apple lovar att byta ut batterierna om de går under 80% av sin ursprungliga kapacitet. Om det känns troligt att detta sker inom 2 år är ju applecare en ganska attraktiv tjänst att betala för då batterierna då byts gratis, men om inte är det nog bättre att avstå.

Permalänk

@Skrotnisse92: Om de håller relativt bra i tre år är jag otroligt nöjd. Med tanke på hur jag är som person är det nog större risk att jag tappar bort dem innan dess ändå... Skulle väl säga att om jag får ut 2-3 år av dem har jag fått ganska bra valuta för pengarna, men det jag är lite orolig för är att de börjar krångla kort efter att garantin går ut. Därav funderingarna på Applecare.

Permalänk

@Skrotnisse92: Det låter ju positivt. Dock gällde denna försäkring bara ett år (iof med möjlighet till förlängning tror jag, vet inte villkoren där). Men eftersom att garantin gäller ett år och täcker alla inre skador på lurarna och med tanke på att det krävs rätt mycket för att paja dem (sett några videos på youtube på fall/vattentester och de verkar hålla otroligt väl generellt) känns det inte speciellt troligt att försäkringen skulle komma till användning. För min del är det just efter att garantin går ut som gör att jag funderar på applecare.

Permalänk

@Sisu84: Verkar ju vara en toppendeal. kikade på dem snabbt nu och verkar ha halverats i pris? Och dessutom fått väldigt bra recensioner. Hoppas du fortsätter vara nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

@PlogarN97: Jag tror att Apple lovar att byta ut batterierna om de går under 80% av sin ursprungliga kapacitet. Om det känns troligt att detta sker inom 2 år är ju applecare en ganska attraktiv tjänst att betala för då batterierna då byts gratis, men om inte är det nog bättre att avstå.

Finns faktiskt ingen info om batterikapaciteten på Apples sida om batterier, så som de har för iPod, iPad, iPhone och Macbooks, så frågan är om det har något sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Läste faktiskt precis också det till min besvikelse. Om det är på det sättet känns Applecare rätt onödigt. Om någon sitter på annan info får hen gärna dela detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

@PlogarN97: Jag tror att Apple lovar att byta ut batterierna om de går under 80% av sin ursprungliga kapacitet. Om det känns troligt att detta sker inom 2 år är ju applecare en ganska attraktiv tjänst att betala för då batterierna då byts gratis, men om inte är det nog bättre att avstå.

Hmmm. Är det sannolikt? Och kan man se det själv?

Min fyra år gamla iphone 7 plus har 84% batterikapacitet, exempelvis.

Lyckas inte se vad mina airpod pro har för kapacitet dock

Permalänk
Medlem

Jag tog försäkringen som erbjöds när jag köpte en kamera senast på Netonnet. Försäkringen kostade typ 400, och gällde för det mesta. T.ex om man skulle tappa den. Och ingen värdeminskning skulle göras, och ingen självrisk. Låter ändå väldigt bra tycker jag.
Självrisken på hemförsäkringen brukar väl ligga på 1500 eller nåt (har varken råkat ut för att behöva använda den, eller kollat ordentligt på mina papper), och för 1500 har man ju nästan hälften av en ny vara, och värdeminskningen tas i åtanke. Skulle det då mot förmodan hända något, så är det knappt värt att ta det på hemförsäkringen med lite billigare grejer.

Permalänk

@m4gnify: Jag kan förstå att det känns värt i det fallet, dock är det ju skillnad på produkt och produkt. Antar att kameran du köpte är känsligare än airpodsen. Jag har fått uppfattningen av att lurarna klarar en hel del både när det gäller smällar och fukt så den största risken är väl helt enkelt att man skulle råka kliva på dem eller liknande.

Permalänk

@PlogarN97: Jag kan ha fått det om bakfoten tyvärr. Och om batteritiden på airpodsen är lika bra som på din mobil är det ju förhoppningsvis en icke-fråga. Är dock inte så säker på det.

Permalänk

Jag jobbar på Mediamarkt och rekommenderar alltid att kunder köper till våran försäkring, dock är 400 kr sjukt dyrt för en försäkring. Våran går bara på runt 270 eller något sånt och är precis likadan, ingen självrisk, värdeminskning och gäller hur du än har sönder dom. Sure du måste betala lite mer men det är lätt värt det ifall olyckan skulle vara framme, har du haft dom i 6 månader så får du kanske ut 60% av hemförsäkringen och måste ändå betala 1500kr.
Jag tar den själv också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

@PlogarN97: Jag kan ha fått det om bakfoten tyvärr. Och om batteritiden på airpodsen är lika bra som på din mobil är det ju förhoppningsvis en icke-fråga. Är dock inte så säker på det.

Läste på Swedroid att en haft Airpods pro i ca 10 månader och har nu ungefär 2.5 timmes batteritid, från 4 timmar när den var ny. Det är inte bra!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Läste på Swedroid att en haft Airpods pro i ca 10 månader och har nu ungefär 2.5 timmes batteritid, från 4 timmar när den var ny. Det är inte bra!

Där finns väl måndagsex av allt?

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Där finns väl måndagsex av allt?

Han gick till Apple Store butik där han bor (japan) och de sa att det var normalt. "Då dem är välanvända så är det inget fel med dem. Batterier blir sämre genom tiden var i princip vad de sa." skrev han

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Läste på Swedroid att en haft Airpods pro i ca 10 månader och har nu ungefär 2.5 timmes batteritid, från 4 timmar när den var ny. Det är inte bra!

Verkligen inte. Läste dock senare i tråden någon som citerade vad applecare täckte och då var även hörlurar med mindre än 80% batteritid inkluderat. Det vore ju jäkligt skönt om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Verkligen inte. Läste dock senare i tråden någon som citerade vad applecare täckte och då var även hörlurar med mindre än 80% batteritid inkluderat. Det vore ju jäkligt skönt om det är så.

Ja, Apple Care kostar en del dock

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, Apple Care kostar en del dock

Det gör det. Fortfarande inte kommit fram till om det känns värt eller inte.