Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Dock så står det ju "förväntad lev jan 2021" på samtliga av Elgigantens kort. Misstänker att 100+ i saldo bara är nått fulhack från deras sida för att folk ska kunna beställa korten ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Jag kan ha hittat ett liten ledtråd i hur Elgigantens sida visar lagersaldo och om min teori stämmer så är deras system riktigt snuskig.

Kollar man i HTML-källan på någon av RTX 3080-korten och letar efter dess SKU så finner man detta,

digitalData.product.items.push({ category: "Grafikkort", pim: "1024", inventory : parseInt("598", 10), sku: "215364", cgm: "59036", name: "ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF GAMING", brand: "Asus", price : "7825", averageRating: "0", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Notera att "inventory" visar "598", dvs något som kan tolkas som 598 st artiklar i lager. Vilket också stämmer bra med deras "Webblager (100+)"-tjosan.

Så för att försöka utesluta detta så kollade jag även upp diverse andra varor, lite tråkigare mojänger.

digitalData.product.items.push({ category: "Vattenkokare", pim: "8113", inventory : parseInt("32", 10), sku: "HD930520", cgm: "34702", name: "Philips vattenkokare HD9305/20", brand: "Philips", price : "399", averageRating: "90", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Vattenkokare, inventory : parseInt('32', 10)

Denna listas med "Webblager (25+)". Verkar rimligt.

———

digitalData.product.items.push({ category: "Rakhyvlar och rakblad", pim: "9023", inventory : parseInt("1", 10), sku: "GIL461394", cgm: "39554", name: "Gillette Fusion5 ProGlide rakhyvel 461394", brand: "Gillette", price : "149", averageRating: "80", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Rakhyvel, inventory : parseInt('1', 10)

"Webblager (<5)". Det kan man definitivt säga, Good Job!

———

Tredje gången gillt då,

digitalData.product.items.push({ category: "Strykjärn", pim: "8015", inventory : parseInt("73", 10), sku: "GC493010", cgm: "30902", name: "Philips Azur Advanced ångstrykjärn GC4930/10", brand: "Philips", price : "1190", averageRating: "88", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Strykjärn, inventory : parseInt('73', 10)

"Webblager (50+)"... Bravo!

———

Så med det sagt, vad vill jag komma fram till? Foliehatt eller ej, men det är något underligt att mina exempel utöver grafikkortet visar ganska logiska lagersaldon. För helt ärligt, 598 stycken Asus RTX 3080 TUF Gaming i lager är bara att glömma, inte minst så lär de knappast ha så många på ingång någon gång snart heller.

Det jag har märkt är att dessa siffror rör på sig emellanåt, inte minst stiger ibland vilket är skumt. Typ som att den listar antal bokningar som sitt lagersaldo istället. Elgiganten finns över hela norden, så siffrorna är inte helt galna heller (har kontrollerat med grannländernas sidor och de visar samma).

För att kunna spåra detta så har jag botch:at ihop ett kalkylark som uppdaterar datan varje halvtimme och återställs efter varje vecka för att inte ha tiotusentals rader i slutändan.
aleves - Elgiganten - RTX 3080 "lagerstatus"-ish (Google Kalkylark/Sheets)*
* Bortse vissa missar som "RTX 3090" och "N&#47;A"

Jag hade tänkt låta denna få tugga ett tag framöver. Hade uppskattas om vi kunde hålla detta lite hush hush tills den har samlat på sig tillräckligt med data då det känns lite tidigt att utdöma situationen då jag nyss har dragit igång den. Jag funderar på att öka intervallerna till 1 timme istället för 30 min, men jag låter det gå så här någon dag.

3080 skickas direkt från leverantören har jag för mig några tagit upp förut. 598 kan betyda 598 personer har beställt kort från el-g och el-g skickar vidare beställningar till leverantören (ASUS) när dom finns tillgängliga.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Errek:

Dude. Avboka eländet och ställ dig i kö på annat ställe.

avboka är en dum ide tills det att man har ett kort i handen.. men boka på annan plats ev hitta ett strökort som är i lager typ 30s / dygn

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Minst sagt oroväckande, men tror och hoppas inte det.

Går man till sidan som listar alla nya kort tillsammans och lägger till lite skräp i URLen
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/?prutt

Så börjar den prata founders igen. Jag tror helt enkelt att store-apit är avstängt som förra veckan och så har de kanske gjort om lite grejjor på sajten så att man inte får upp någon founders-info medan det är nere. Nån gång nästa vecka när det är dags att ha dem på lager igen så dyker väl "Founders Edition" upp, hoppas jag

Tack, hoppas du har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Minst sagt oroväckande, men tror och hoppas inte det.

Går man till sidan som listar alla nya kort tillsammans och lägger till lite skräp i URLen
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/?prutt

Så börjar den prata founders igen. Jag tror helt enkelt att store-apit är avstängt som förra veckan och så har de kanske gjort om lite grejjor på sajten så att man inte får upp någon founders-info medan det är nere. Nån gång nästa vecka när det är dags att ha dem på lager igen så dyker väl "Founders Edition" upp, hoppas jag

Tror du det kommer släppas något nästa vecka? Med tanke på Golden Week?

Permalänk
Medlem

Proshop har just nu 1st 3090 i lager så passa på om du är intresserad.
https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3090-Ventus...

Edit: sålt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spence:

Proshop har just nu 1st 3090 i lager så passa på om du är intresserad.
https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3090-Ventus...

Krävdes viljestyrka att inte lägga en order. Mitt sunda förnuft segrade denna gång. 18 kkr är alldeles för mycket för mig.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Krävdes viljestyrka att inte lägga en order. Mitt sunda förnuft segrade denna gång. 18 kkr är alldeles för mycket för mig.

Samma här, frestelsen är stor när man äntligen ser ett kort i lager.
Jag har själv en liggande beställning på Asus variant av kortet hos webhallen så får väl vänta ett tag till.

Permalänk
Bildexpert

En annan sålde sin bil och brände pengarna på ett 3090 samt en terapisession... Vet inte om jag kan rekommendera det.

Permalänk

Skrivit det innan och skriver det igen.
Jag satt på en beställning från elgiganten också!
Jag råkar dock ha en vän som jobbar där och kunde ge mig ärliga svar vän till vän, inte typiska anställda till kund svar.
Elgigantens rtx 3000 serien är bara att glömma tills januari 2021. Jag fick 3 nya sms med framskjuten leveranstid som alla tre gånger fick mig att tro "nä nu kommer det säkert!" men så är inte fallet, denna tjänst är dem medvetna om ljuger för kunder men samtidigt håller kvar kunderna. Släpp ordern, beställ på annat ställe och få en ärlighet om leveranstid du som kund kan tyckas vara värd istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Krävdes viljestyrka att inte lägga en order. Mitt sunda förnuft segrade denna gång. 18 kkr är alldeles för mycket för mig.

Speciellt när det ger nästan nada för spelande Använder man det professionellt däremot är det ju ett vettigt kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spence:

Proshop har just nu 1st 3090 i lager så passa på om du är intresserad.
https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3090-Ventus...

Edit: sålt nu

Verkar inte vara såld. Finns ju kvar.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundvalpen1:

Skrivit det innan och skriver det igen.
Jag satt på en beställning från elgiganten också!
Jag råkar dock ha en vän som jobbar där och kunde ge mig ärliga svar vän till vän, inte typiska anställda till kund svar.
Elgigantens rtx 3000 serien är bara att glömma tills januari 2021. Jag fick 3 nya sms med framskjuten leveranstid som alla tre gånger fick mig att tro "nä nu kommer det säkert!" men så är inte fallet, denna tjänst är dem medvetna om ljuger för kunder men samtidigt håller kvar kunderna. Släpp ordern, beställ på annat ställe och få en ärlighet om leveranstid du som kund kan tyckas vara värd istället.

Hur avbokar jag smidigast på elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Hur avbokar jag smidigast på elgiganten?

Chatten

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Verkar inte vara såld. Finns ju kvar.

Säkert nån som tänkte förnuftit o avbokat.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Verkar inte vara såld. Finns ju kvar.

Hmm den hade ändrat status till gult samt "beställd" innan när jag skrev det.
Kanske blev avbokad omedelbart igen?
Jag antar att vi kan se mer av det eftersom många bokar på flera håll och sedan avbokar när man får respons om att en order är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundvalpen1:

Skrivit det innan och skriver det igen.
Jag satt på en beställning från elgiganten också!
Jag råkar dock ha en vän som jobbar där och kunde ge mig ärliga svar vän till vän, inte typiska anställda till kund svar.
Elgigantens rtx 3000 serien är bara att glömma tills januari 2021. Jag fick 3 nya sms med framskjuten leveranstid som alla tre gånger fick mig att tro "nä nu kommer det säkert!" men så är inte fallet, denna tjänst är dem medvetna om ljuger för kunder men samtidigt håller kvar kunderna. Släpp ordern, beställ på annat ställe och få en ärlighet om leveranstid du som kund kan tyckas vara värd istället.

Å andra sidan så ändras leveranstiden till aldrig om man avbokar. Förstår om man förskottsbetalat och inte vill ligga ute med pengar, men sunt förnuft är ju att boka med faktura och då finns det ingen vits med att avboka.

Med det sagt får folk gärna avboka och göra kön kortare.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Å andra sidan så ändras leveranstiden till aldrig om man avbokar. Förstår om man förskottsbetalat och inte vill ligga ute med pengar, men sunt förnuft är ju att boka med faktura och då finns det ingen vits med att avboka.

Med det sagt får folk gärna avboka och göra kön kortare.

Det har du rätt i. Bäst att inte avboka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Jag har varit nöjd med alla mina kort. Har haft EVGA, Asus, Palit, Sapphire och MSI både Nvidia och AMD. Alla har fungerat som dom skall (kanske haft tur med?) och gjort det jobbet dom skall. Kommer garanterat bli nöjd med Gigabyte med så länge det inte är defekt men är intresserad av personers åsikter ändå

Hade ett Gigabyte GTX 580 som strulade, försökte med allt, byta PSU, ändra volt osv men inget hjälpte. Fick lämna tillbaka kortet o köpa ett ASUS. Så sen dess har jag bara kört Asus Med det sagt kommer jag behålla vilket märke som helst bara det kommer snaaart!

Köpte ny dator i Juli och har nu väntat på ett RTX 3080 sen dess *pust*

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

för du trodde alla skulle välja oc modellen o kön skulle vara kortare..

can confirm gjorde samma sak , behöver verkligen plugga på det här med gruppdynamik för jag lyckas alltid hamna i det längsta köerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Komplett precis vid produktsläpp, använde inga macron eller liknande. Hade nog lite tur med turordningen eller nått för dom hade egentligen satt mitt leveransdatum längre fram men jag hoppade fram i kön tror jag. Eller så fick dom in fler kort än beräknat. Har också varit kund där en längre tid med flera ordrar sedan tidigare så det kanske spelade roll och att dom sorterade bort folk som beställt flera olika kort samtidigt etc? Osäker om det men verkar ha haft hyfsad tur med beställning och turordning iaf.

Det är alltid kul att kunna provocera någon

När gick ordern igenom och vilket ordernummer hade du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Grafikkort på en matta, nu kommer ESD-polisen snart och slänger dig i finkan!

Grafikkortet är redan pajj, precis innan hade han haft lite mysigt med tjejen på mattan, tydligen hade dom såna helkropps kostymer i kardborreband som dom rullat runt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

fick lossa nätagget för få in de i min låda hahaha gigabyte auros masters 3080
https://pbs.twimg.com/media/EjbBZr9XgAEXH9B?format=jpg&name=large

haha vafan köp nytt chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

haha vafan köp nytt chassi!

haha aldrig bästa ja vet med massa kraft i liten storlek ATX moderkort och bland de största GPUerna på marknaden råkade de bli haha

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

När tror ni att man kan räkna med att 3000 korten börjar bli mer tillgängliga? Om man inte ställer sig i kö någonstans kan det väll ta rätt länge? Har precis beställt ny dator också utan gpu så det är sista biten som jag vill åt

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

När tror ni att man kan räkna med att 3000 korten börjar bli mer tillgängliga? Om man inte ställer sig i kö någonstans kan det väll ta rätt länge? Har precis beställt ny dator också utan gpu så det är sista biten som jag vill åt

Runt januari nån gång, om man ska tro lagersaldon lite här och där

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

När tror ni att man kan räkna med att 3000 korten börjar bli mer tillgängliga? Om man inte ställer sig i kö någonstans kan det väll ta rätt länge? Har precis beställt ny dator också utan gpu så det är sista biten som jag vill åt

November lättar de nog upp skulle ja säga.
När alla kort ligger på bordet xD (pappa skämt)
Amd kommer med sitt, nvidia med nå extra kort förutom 3070 efter AMDs "lansering/avtäckning".
Bara att de kommer finnas fler kort att köpa kommer underlätta mot årskiftet.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

När tror ni att man kan räkna med att 3000 korten börjar bli mer tillgängliga? Om man inte ställer sig i kö någonstans kan det väll ta rätt länge? Har precis beställt ny dator också utan gpu så det är sista biten som jag vill åt

Vill minnas att ASUS representant här på forumet skrivit att Nvidia kommer leverera fler kretsar till partnertillverkarna i mitten på oktober och att produktionstakten ökar vartefter så någon gång i november trodde han att det skulle börja släppa vad gäller tillgänglighet på kort.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Vill minnas att ASUS representant här på forumet skrivit att Nvidia kommer leverera fler kretsar till partnertillverkarna i mitten på oktober och att produktionstakten ökar vartefter så någon gång i november trodde han att det skulle börja släppa vad gäller tillgänglighet på kort.

Det är ett kvar tag i de fallet... Tråkigt läge när man bara har ett 960 till sin nya pc 😂😂 Då mitt 980ti brann precis

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Tror du det kommer släppas något nästa vecka? Med tanke på Golden Week?

Ska inte låtsas vara någon expert på distribution, logistik eller tillverkning, men det förefaller mig rimligt att en ev paus i tillverkning under den kommande veckan (om ens?) inte märks förrän ytterligare någon vecka senare i så fall.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980