Lenovo Legion y540 - SSD disken har kan ej hittas

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion y540 - SSD disken har kan ej hittas

Hej,

Har felsökt min dator och visar sig vara så att den inte kan hitta min hårddisk i BIOS (har endast 1 SSD). Jag försökte öppna datorn men har lite problem att öppna chassit, är väldigt försiktig då garantin fortfarande gäller och jag funderar på att skicka in den på lagning men vill helst inte.

Det här är min första laptop, har bara byggt egna datorer förut, vågar man öppna den eller är det något kaos man kan förvänta sig med ickegällande garantier och man går in och mekar? En SSD-disk bör ju hålla länge, så hoppas på att det bara är en glapp sladd och inte att jag behöver byta ut hela disken

Mvh

Permalänk
Medlem

Det finns en rutin att följa här.
1. Kolla ifall det finns en "warranty void" på några skruvar eller liknande på undersidan av datorn.
2. Ring återförsäljare och/eller Lenovo och fråga de gällande din situation.
3. Gå vidare med att öppna datorn alt. skicka in den för reperation/RMA beroende på vad som hände i föregående steg.
4..????
5. ??? profit

Permalänk
Medlem

Om du har en dator där garantin fortfarande gäller och den nu inte kan identifiera den enda SSDn, varför inte bara lämna in den som garanti-ärende så blir den korrekt lagad kostnadsfritt? Så slipper du oroa dig för vad som händer om du skruvar isär den på fel sätt.

Permalänk
Medlem

Lenovos kundsupport visade sig vara fundamentalt värdelös, har mailat och försökt ringa oändliga gånger men blir skickad runt i cirklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Om du har en dator där garantin fortfarande gäller och den nu inte kan identifiera den enda SSDn, varför inte bara lämna in den som garanti-ärende så blir den korrekt lagad kostnadsfritt? Så slipper du oroa dig för vad som händer om du skruvar isär den på fel sätt.

För att garantiärenden kan ta över en månad utan dator medans öppna och kolla själv potentiellt kan fixa det på fem minuter. Risk vs reward

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3