Permalänk
Medlem

Risk för överhettning?

Hej!

Jag har en IKEA Bestå tv-bänk 180cm bred. I mitten är det öppet och där är förstärkaren, till höger finns PS4 (öppnar luckan om jag spelar) och till vänster tänkte jag sätta 2st Synology NAS:ar. Hade tänk borra 3st 7-8cm hål i bakskivan så att de ska få luft. Är det risk för att de överhettas om jag har luckan stängd alltid?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja 2st maskiner som genererar värme i ett (effektivt) stängt utrymme kommer bli för varma. Bara för att du borrar lite hål så kommer det inte finnas tillräcklig luftgenomströmning, och din "rumstemperatur" där inne kommer stiga rejält.

Kan du inte ha din NASar i lite luftigare utrymme?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror nog mest på hur många diskar du har, först och främst försök anpassa hålen till utblåset från fläktarna.
Jag har en gammal DS 1511+ står i ett IKEA skåp, jag har 5st WD RE4 diskar som drar mycket ström, så jag har en 120mm fläkt i ett hål baktill i skåpet, mest för att rummet blir varmt på sommaren. Jag har klistrat små möbeltassar på luckan för att få tilluft i framkanten. Du kan ju testa, läs av disktemperaturen i Synology's kontrollpanel/ informationscenter / Lagring, hamnar du under 45 grader så är det lugnt. Du kan även ändra fläkt inställningarna till kylningsläge, det låter lite mer men i ett skåp kanske det inte stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja 2st maskiner som genererar värme i ett (effektivt) stängt utrymme kommer bli för varma. Bara för att du borrar lite hål så kommer det inte finnas tillräcklig luftgenomströmning, och din "rumstemperatur" där inne kommer stiga rejält.

Kan du inte ha din NASar i lite luftigare utrymme?

Nej, det är ont om utrymmen där de kan stå dessvärre. Vill inte ha dem synliga.

Skrivet av Skogsmas:

Det beror nog mest på hur många diskar du har, först och främst försök anpassa hålen till utblåset från fläktarna.
Jag har en gammal DS 1511+ står i ett IKEA skåp, jag har 5st WD RE4 diskar som drar mycket ström, så jag har en 120mm fläkt i ett hål baktill i skåpet, mest för att rummet blir varmt på sommaren. Jag har klistrat små möbeltassar på luckan för att få tilluft i framkanten. Du kan ju testa, läs av disktemperaturen i Synology's kontrollpanel/ informationscenter / Lagring, hamnar du under 45 grader så är det lugnt. Du kan även ändra fläkt inställningarna till kylningsläge, det låter lite mer men i ett skåp kanske det inte stör.

Jag kommer att köra en DS213j och en DS220+, 1 disk i den första och 2 i den andra. Har för mig att det är långsamma diskar jag har så blir förhoppningsvis inte så varma. Tror jag får testa och se hur det blir.