Ljud hemma och återanvändning av äldre 5.1 system: Inspiration/ideér önskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stasi:

Hej.
Jag är bara vanlig konsument som vill ha bra ljud till lågt pris.
Alltså inte en av de vanliga hittepå-eggsperterna som enligt egen utsago lyssnar sej fram till att få rätt färg på väggarna i lyssningskatedralen.

Jag är också av så gammal årsmodell att jag begriper vad Hi-Fi är. Man ska självklart ha så lite elektroniskt skit mellan källan och återgivningen som möjligt för ett naturtroget ljud.
T.ex. vid en akustisk gitarrkonsert har inte publiken en massa tonkontroller/basförstärkare och annan skit utan man tar emot/lyssnar på det artisten levererar.
Tyvärr behövs ju rätt mycket elektronik i AV-recievrarna men de bättre brukar vid musiklyssnande i stereo ha en knapp för att koppla förbi onödig elektronik och korta ledningsvägarna.
Är också äldre än tomtarna som kom i.o.m. fildelningen och framöver, de som samlade på hundrtals Gb med 128kb/s helt sönderkomprimerade låtar och fortfarande tror att uppspelad musik ska låta så.
Dom är så många att skivindustrin anpassat sej och gör inspelningarna efter dessa tomtar numera.
När man spelar upp sådana skivor på en bra anläggning låter det inte klokt.
Hela inspelningen ligger i mellanregistret och helt utan dynamik.

Streaming-industrin skiter helt i ljudkvalite’.
Dom vet att normalkonsument inte begriper ett skit utan bara räknar antal kanaler. Många kanaler=bra ljud.
Jag har skrivit till flera av tjänsterna och frågat vilken kvalite’ de har på ljudströmmen men dom förstår nog inte fråga trots förklaring utan dom rabblar bara som förståndshandikappade papegojor upp hur många kanaler de använder.
Ingen tjänst är i närheten av Blu-ray eller UltraHD blu-ray.

Jag har en enkel gammal blu-ray spelare som visar ljudströmmen när jag spelar upp en skiva.
Spelar jag en DVD(DolbyDigital 5.1) varierar strömmen omkring ca 400-600 kb/s.
Och med min gamla reciever Yamaha RX-V750, ungefär lika gammal som din och visserligen med 7 förstärkare men skivorna var inte 7 kanals utan den bakre kanalen var samma kanal i 2 högtalare. Recievrarna hade ju inte heller HDMI-kontakter. Alltså med teknik från före HD/blu-ray.
Med dessa gamla förstärkare får man koppla Blu-ray spelaren till tv:n med HDMI-kabel och ta ut ljudet med optisk kabel till förstärkaren samt låta spelaren koda av HD-ljudet.
Kopplat på detta viset visade strömmen ca 5000-6000 kb/s när jag spelade blu-ray skivor.
Nu har jag en Yamaha RX-V683 alltså byggd för bild/ljud i HD/Ultra HD.
Spelar jag upp en vanlig blu-ray nu, alltså med HDMI-kablage, visar strömmen ca 8-9-10000 kb/s (alla kanalerna tillsammans?).

Det är också otroligt smidigt numera att koppla ihop anläggningen som audio-videoväxel med HDMI-kablar för ljud/bild + högtalarna och sub.
I lägenhet med folk runt om räcker det nog att koppla in en sub som man kan smussla undan lite?
Bara en kabel till tv:n för bild och sedan övriga prylar (spelare/konsol) till recievern.
Upp med mikrofonen, koppla in och starta autokalibreringen.
Har man bra grejer ska man självklart placera högtalarna så optimalt för ljudet som möjligt, annat är direkt korkat. Suben är inte så riktningskänslig.

Kör rakt av som skivan/strömmen levererar ljudet utan den elektroniska skiten som det brukar krylla av i recievrarna, alltså hittepå-ljud som ”konserthall, rockklubb, mys-pyshörna och annat skit”.

Behåll dina högtalare, de är bra grejer.

Kom ihåg att dina gamla högtalare + de prylar jag föreslår är ljusår bättre än om du kopplar in din gamla reciever eller mina förslag till en s.k. soundbar(limpa).
Limpor ska man äta med Kalles Kaviar Guld på, inte sitta och glo på och hoppas att det inbillat studsande ljudet ska bli omslutande och komma att låta bra surround-ljud.
De är bara ytterligare ett nytt försök med hittepå-elektronik från branschen/branschmedia att hålla liv i försäljningen.

Om du vill använda det nya sättet att använda högtalarna Dolby Atmos/DTS:X måste du ha minst 7.1 antal högtalare och mera avancerade uppsättningar så blir det 9.1 och uppåt.
Grunden blir alltså att man har som du en 5.1 uppsättning och köper till två nya högtalare som placeras i taket.
Krävs alltså 7 förstärkare i recievern + sub.

Detta kan du göra så småningom, går alldeles utmärkt att köra som du gjort tidigare fast med ny blu-ray spelare och reciever.

Jag har valt två prylar jag tycker du ska köpa för att få så bra normalljud/bild som möjligt till skapligt pris (jag gillar Yamaha).

Hembiobutiken.se har dessa prylar:

Blu- ray spelare:
(Krävs för att få maximal kvalite’ på ljud/bild, alltså inte sönderkomprimerat, i nuläget. Streaming-tjänsterna vägrar svara på vilken kvalite’ de använder och låtsas att antalet kanaler är ett mått på ljudkvalite’.)

Panasonic DP-UB450. 1990:-
Utförsäljning, förra (våren 2019) årets, så kommer ta slut.
Bra bruks-spelare till bra pris helt enkelt.

Reciever 7.2:

Yamaha RX-V6A 7990:- (årets modell)
Utseendet är helt omgjort nu men helt o.k.? Har HDMI 2.1 med 4K/120Hz, 8K/60Hz som nog är bra för nya konsoler.
Finns Phono-ingång med RIAA för MovingMagnet-pickuper (sänker alltså inspelningens diskant och höjer basen).
Yamaha brukar ha en Pure-Direct knapp för musiklyssning i stereo (fullregister golvare, möjligen med en rapp sub).

Tyvärr verkar dom ha flyttat den HDMI-ingång som fanns på framsida till baksidan.

Brukar använda den ingången fram för att koppla in min bärbara dator när jag vill ha stor-skärm.
Går ju att ha en extra HDMI-kabel inkopplad där bak från början som lätt kan dras fram istället.
Har också ett Sandisk Ultra Fit 3.1 USB-minne 32 GB, Artikelnr: 99299 hos Kjelles. Sticker bara ut ngn ½-cm. Det har jag fyllt med en del av mina egna cd-skivor i wawe/flacc som jag kör slumpmässigt.
Kan styra recievern i vardagsrummet från stationära datorn i sovrummet genom trådlösa nätverket.

Köper du dessa två maskiner och kör ihop med dina gamla högtalare får du möjlighet till ett mycket bra ljud/bild.
Streamingen med mer eller mindre sönderkomprimerat ljud/bild till vardagsbruk och blu-ray/ultraHD Blu-ray när du vill få en maximal upplevelse från dina favoritfilmer.

Blev mycket text men tycker det krävs lite förklaringar för jag bytte som du från samma generation reciever till nuvarande generation och det är stor skillnad.
Mvh.

Tack, ett litet kort svar just nu:

Angående streaming för musik i bra kvalitet så börjar det verkligen hända saker:

  • Amazon HD

  • Tidal (Hifi abonnemanget)

  • Qobuz

  • Deezer Music

  • Primephonic

Jag använder just nu Tidal Hifi och är nöjd med ljudkvaliteten men tror att Amazon HD abonnemanget är lite billigare. Tidal Hifi är utan tvivel tillräckligt bra kvalitet för mig och betydligt bekvämare än att hålla på med FLAC filer eller CD skivor. En LP spelare kan det dock mycket väl bli snart pga. nostalgiska skäl.

När det gäller streaming av film har jag avsevärt sämre koll på vad det är för bild och ljud kvalitet de olika streamingtjänsterna egentligen levererar men jag ska undersöka.

Av bekvämlighetsskäl är jag dock ytterst tveksam till blueray men jag ska läsa på lite och tack för tipsen om olika receivers.

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5487314

Den verkar vara en trevlig sak. Har allt, har pre-outs om du hittar ett fint slutsteg begagnat. Yamaha har väldigt neutralt ljud jämfört med tex Onkyo, vilket jag tycker om. Osäker på om den blir något billigare framåt black friday, då det är en ny enhet. Jag har själv den Sony du linkade. Den börjar bli några år nu, men rätt så kompetent.

Jag har själv haft Yamaha + Rotel förr, och tilsammans med B&W är det en fantastisk kombination. Dina KEF har liknande signatur tycker jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5487314

Den verkar vara en trevlig sak. Har allt, har pre-outs om du hittar ett fint slutsteg begagnat. Yamaha har väldigt neutralt ljud jämfört med tex Onkyo, vilket jag tycker om. Osäker på om den blir något billigare framåt black friday, då det är en ny enhet. Jag har själv den Sony du linkade. Den börjar bli några år nu, men rätt så kompetent.

Jag har själv haft Yamaha + Rotel förr, och tilsammans med B&W är det en fantastisk kombination. Dina KEF har liknande signatur tycker jag.

Tack

Vilken rackare, den klarar t.o.m. rendera/decoda MQA formatet? (eller nej, det kanske den inte gör?)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5487314

Hur som helst, jag kommer lugna mig lite och gör vissa tester med det jag har först om några veckor. Inklusive att köra Tidal Hifi från laptop via iFi Zen Dac -> RCA out till receivern.

Ska också roa med mig att testa köra passiva högtalare till datorn och lyssna hur det blir.

Efter dessa tester får jag se hur jag går vidare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite för ni verkar veta vad ni pratar om.

När det gäller strömmande film får jag bara 5.1 ljud på Netflix. Alla andra, typ C-more, SVT, ViaPlay har bara stereo eller i bästa fall DolbySurround. Jag kör via ChromeCast+ -> HDMI in i min reciever.

Så jag har faktiskt sparat min BD spelare för att kolla på filmer jag verkligen gillar.

Gör jag fel eller bara är det så dåligt fortfarande via strömningstjänster?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stasi:

Hej.
Jag är bara vanlig konsument som vill ha bra ljud till lågt pris.
Alltså inte en av de vanliga hittepå-eggsperterna som enligt egen utsago lyssnar sej fram till att få rätt färg på väggarna i lyssningskatedralen.

Jag är också av så gammal årsmodell att jag begriper vad Hi-Fi är. Man ska självklart ha så lite elektroniskt skit mellan källan och återgivningen som möjligt för ett naturtroget ljud.
T.ex. vid en akustisk gitarrkonsert har inte publiken en massa tonkontroller/basförstärkare och annan skit utan man tar emot/lyssnar på det artisten levererar.
Tyvärr behövs ju rätt mycket elektronik i AV-recievrarna men de bättre brukar vid musiklyssnande i stereo ha en knapp för att koppla förbi onödig elektronik och korta ledningsvägarna.
Är också äldre än tomtarna som kom i.o.m. fildelningen och framöver, de som samlade på hundrtals Gb med 128kb/s helt sönderkomprimerade låtar och fortfarande tror att uppspelad musik ska låta så.
Dom är så många att skivindustrin anpassat sej och gör inspelningarna efter dessa tomtar numera.
När man spelar upp sådana skivor på en bra anläggning låter det inte klokt.
Hela inspelningen ligger i mellanregistret och helt utan dynamik.

Streaming-industrin skiter helt i ljudkvalite’.
Dom vet att normalkonsument inte begriper ett skit utan bara räknar antal kanaler. Många kanaler=bra ljud.
Jag har skrivit till flera av tjänsterna och frågat vilken kvalite’ de har på ljudströmmen men dom förstår nog inte fråga trots förklaring utan dom rabblar bara som förståndshandikappade papegojor upp hur många kanaler de använder.
Ingen tjänst är i närheten av Blu-ray eller UltraHD blu-ray.

Jag har en enkel gammal blu-ray spelare som visar ljudströmmen när jag spelar upp en skiva.
Spelar jag en DVD(DolbyDigital 5.1) varierar strömmen omkring ca 400-600 kb/s.
Och med min gamla reciever Yamaha RX-V750, ungefär lika gammal som din och visserligen med 7 förstärkare men skivorna var inte 7 kanals utan den bakre kanalen var samma kanal i 2 högtalare. Recievrarna hade ju inte heller HDMI-kontakter. Alltså med teknik från före HD/blu-ray.
Med dessa gamla förstärkare får man koppla Blu-ray spelaren till tv:n med HDMI-kabel och ta ut ljudet med optisk kabel till förstärkaren samt låta spelaren koda av HD-ljudet.
Kopplat på detta viset visade strömmen ca 5000-6000 kb/s när jag spelade blu-ray skivor.
Nu har jag en Yamaha RX-V683 alltså byggd för bild/ljud i HD/Ultra HD.
Spelar jag upp en vanlig blu-ray nu, alltså med HDMI-kablage, visar strömmen ca 8-9-10000 kb/s (alla kanalerna tillsammans?).

Det är också otroligt smidigt numera att koppla ihop anläggningen som audio-videoväxel med HDMI-kablar för ljud/bild + högtalarna och sub.
I lägenhet med folk runt om räcker det nog att koppla in en sub som man kan smussla undan lite?
Bara en kabel till tv:n för bild och sedan övriga prylar (spelare/konsol) till recievern.
Upp med mikrofonen, koppla in och starta autokalibreringen.
Har man bra grejer ska man självklart placera högtalarna så optimalt för ljudet som möjligt, annat är direkt korkat. Suben är inte så riktningskänslig.

Kör rakt av som skivan/strömmen levererar ljudet utan den elektroniska skiten som det brukar krylla av i recievrarna, alltså hittepå-ljud som ”konserthall, rockklubb, mys-pyshörna och annat skit”.

Behåll dina högtalare, de är bra grejer.

Kom ihåg att dina gamla högtalare + de prylar jag föreslår är ljusår bättre än om du kopplar in din gamla reciever eller mina förslag till en s.k. soundbar(limpa).
Limpor ska man äta med Kalles Kaviar Guld på, inte sitta och glo på och hoppas att det inbillat studsande ljudet ska bli omslutande och komma att låta bra surround-ljud.
De är bara ytterligare ett nytt försök med hittepå-elektronik från branschen/branschmedia att hålla liv i försäljningen.

Om du vill använda det nya sättet att använda högtalarna Dolby Atmos/DTS:X måste du ha minst 7.1 antal högtalare och mera avancerade uppsättningar så blir det 9.1 och uppåt.
Grunden blir alltså att man har som du en 5.1 uppsättning och köper till två nya högtalare som placeras i taket.
Krävs alltså 7 förstärkare i recievern + sub.

Detta kan du göra så småningom, går alldeles utmärkt att köra som du gjort tidigare fast med ny blu-ray spelare och reciever.

Jag har valt två prylar jag tycker du ska köpa för att få så bra normalljud/bild som möjligt till skapligt pris (jag gillar Yamaha).

Hembiobutiken.se har dessa prylar:

Blu- ray spelare:
(Krävs för att få maximal kvalite’ på ljud/bild, alltså inte sönderkomprimerat, i nuläget. Streaming-tjänsterna vägrar svara på vilken kvalite’ de använder och låtsas att antalet kanaler är ett mått på ljudkvalite’.)

Panasonic DP-UB450. 1990:-
Utförsäljning, förra (våren 2019) årets, så kommer ta slut.
Bra bruks-spelare till bra pris helt enkelt.

Reciever 7.2:

Yamaha RX-V6A 7990:- (årets modell)
Utseendet är helt omgjort nu men helt o.k.? Har HDMI 2.1 med 4K/120Hz, 8K/60Hz som nog är bra för nya konsoler.
Finns Phono-ingång med RIAA för MovingMagnet-pickuper (sänker alltså inspelningens diskant och höjer basen).
Yamaha brukar ha en Pure-Direct knapp för musiklyssning i stereo (fullregister golvare, möjligen med en rapp sub).

Tyvärr verkar dom ha flyttat den HDMI-ingång som fanns på framsida till baksidan.

Brukar använda den ingången fram för att koppla in min bärbara dator när jag vill ha stor-skärm.
Går ju att ha en extra HDMI-kabel inkopplad där bak från början som lätt kan dras fram istället.
Har också ett Sandisk Ultra Fit 3.1 USB-minne 32 GB, Artikelnr: 99299 hos Kjelles. Sticker bara ut ngn ½-cm. Det har jag fyllt med en del av mina egna cd-skivor i wawe/flacc som jag kör slumpmässigt.
Kan styra recievern i vardagsrummet från stationära datorn i sovrummet genom trådlösa nätverket.

Köper du dessa två maskiner och kör ihop med dina gamla högtalare får du möjlighet till ett mycket bra ljud/bild.
Streamingen med mer eller mindre sönderkomprimerat ljud/bild till vardagsbruk och blu-ray/ultraHD Blu-ray när du vill få en maximal upplevelse från dina favoritfilmer.

Blev mycket text men tycker det krävs lite förklaringar för jag bytte som du från samma generation reciever till nuvarande generation och det är stor skillnad.
Mvh.

Du har både rätt och fel, många i den "gamla generationen" har en tråkig inställning till tonkontroller, en korrekt använd eq förbättrar ljudet men felanvänd blir det ju sämre.
att använda eq korrekt är däremot en konst i sig och jämför man med skräpet som var populärt på 80 talet så är det milsvid skillnad i vad som går att åstadkomma men många har valt att helt förkasta eq pga hur tramset på den tiden fungerade fastän det är tämligen irrelevant idag.
Våga korrigera korrekt för det kan finnas mycket att vinna på det men låt bli att använda en grafisk eq för att "rita mönster" på det sätt som ofta gjordes förr i tiden för det har inget mer seriositet att göra.
Skaffa en modern parametrisk eq och lär dig använda den så kommer du med stor sannolikhet att uppskatta att du kopplade in extra elektronik i signalvägen för de flesta kan inte korrigera lika bra akustiskt.

Skrivet av ZecretW:

Lånar tråden lite för ni verkar veta vad ni pratar om.

När det gäller strömmande film får jag bara 5.1 ljud på Netflix. Alla andra, typ C-more, SVT, ViaPlay har bara stereo eller i bästa fall DolbySurround. Jag kör via ChromeCast+ -> HDMI in i min reciever.

Så jag har faktiskt sparat min BD spelare för att kolla på filmer jag verkligen gillar.

Gör jag fel eller bara är det så dåligt fortfarande via strömningstjänster?

Det är många som inte streamar med diskret surround utan det är nått du bara får om du använder en tuner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag söker en tillräckligt bra men prisvärd soundbar till min TV som enda krav på att det ska vara bättre ljud än TV-högtalarna till dessa https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149414/samsung-5... och sen att jag ska kunna styra musik via soundbaren med mobilen och datorn utan sladd, dvs BlueTooth.

Jag funderar också om det är värt att vänta in Black Friday bara för eventuellt få lite billigare pris på en soundbar? Känns inte som jag kommer spara så många kronor på det va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZecretW:

Lånar tråden lite för ni verkar veta vad ni pratar om.

När det gäller strömmande film får jag bara 5.1 ljud på Netflix. Alla andra, typ C-more, SVT, ViaPlay har bara stereo eller i bästa fall DolbySurround. Jag kör via ChromeCast+ -> HDMI in i min reciever.

Så jag har faktiskt sparat min BD spelare för att kolla på filmer jag verkligen gillar.

Gör jag fel eller bara är det så dåligt fortfarande via strömningstjänster?

Jag har tv via telia och jag har 5.1 ljud på i stort alla kanaler i bland. Dvs är filmen, tv serien gjord i hd- 5.1 ljud så har jag den signalen. Är det "bara" två kanaler från början så har jag tvåknals ljud. Varierar alltså från program till program. Svt kanalerna brukar ha info om aktuell kvalitet dessutom om den är bättre än tvåkanals lågupplöst. hd + 5.1 finns alltså i HBO SVT C-more med flera med om man har telia.