Permalänk
Medlem

144Hz 4k med DP 1,2 funkar det????

Hej sitter på 3 st Fury X och har idag en 4K 60Hz. Men funderar på en 4K 144Hz. mina grafikkort har DP1.2 kan man köra 2 kablar för att nå 144Hz eller hur gör man?

sitter på en 4K 60Hz skärm från Philips idag ok men önskar en 144Hz skärm

skärm jag funderar på https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5275062

grafikkort jag har 3 st https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3205894

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nej, 4K@144hz behöver 38.69 Gbit/s
4K@75hz kan du köra på DP1.2 detta behöver 17.28 Gbit/s vilket är max på DP1.2

DP1.2 klarar 21.60 Gbit/s som mest.
Men endast 17.28 Gbit/s är avsatt för bild info.

för o klara 38.69 behövs DP 2.0
om inte skärmen och grafikkortet har stöd för DSC som kom med DP 1.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopard:

Nej, 4K@144hz behöver 38.69 Gbit/s
4K@75hz kan du köra på DP1.2 detta behöver 17.28 Gbit/s vilket är max på DP1.2

DP1.2 klarar 21.60 Gbit/s som mest.
Men endast 17.28 Gbit/s är avsatt för bild info.

för o klara 38.69 behövs DP 2.0
om inte skärmen och grafikkortet har stöd för DSC som kom med DP 1.4
DVI kanske kan klara detta men då ditt kort saknar DVI så är det nog kört.

Men vad jag har hört så går det att köra med 2 DP kablar till samma skärm för att nå högre. (Vilket borde heta något så man vet om skärmen kan klara det?)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det jag vet man kan göra med DP är att om skärmen stödjer de kan du koppla ihop två skärmar och sedan en kabel från datorn till skärm 1.
Det du kan göra är att skaffa en 1440P@165@hz eller 2
det fungerar kanon

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sesese:

Men vad jag har hört så går det att köra med 2 DP kablar till samma skärm för att nå högre. (Vilket borde heta något så man vet om skärmen kan klara det?)

Ja, det finns skärmar som stöder det, bland annat min XV273K. Tack vare det kunde jag köra den i 4K @ 144 Hz med mitt GTX 980 fram tills jag byggde min nuvarande dator med RTX 2060 Super. Notera dock att adaptiv synkronisering (FreeSync/G‑Sync) inte fungerar i en sådan setup.

Om jag inte är helt fel ute heter tekniken MST, men jag rekommenderar verkligen att du letar efter någon som faktiskt verifierat att dubbla kablar fungerar och inte bara ett ”ja” i en specifikation. Detta är en typisk fråga för @Laxpudding.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det finns skärmar som stöder det, bland annat min XV273K. Tack vare det kunde jag köra den i 4K @ 144 Hz med mitt GTX 980 fram tills jag byggde min nuvarande dator med RTX 2060 Super. Notera dock att adaptiv synkronisering (FreeSync/G‑Sync) inte fungerar i en sådan setup.

Om jag inte är helt fel ute heter tekniken MST, men jag rekommenderar verkligen att du letar efter någon som faktiskt verifierat att dubbla kablar fungerar och inte bara ett ”ja” i en specifikation. Detta är en typisk fråga för @Laxpudding.

han svarade
Hej! Vissa skärmar klarar detta så länge som GPU:erna också är kapabla till detta. Starta en tråd i forumet då det finns de som har skärmarna och kanske kan ge direkta svar. Jag brukar flika när jag kan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

Här är det nog testa-och-se som gäller. Teorin säger att det bör fungera likt hur @Alling beskriver. Det är inte ovanligt att man hamnar i ett mellanläge och kanske får 4K/120 att fungera via dubbla kablar, vilket fortfarande är en stor förbättring mot 60 Hz. Dubbla kablar från samma grafikkort då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Här är det nog testa-och-se som gäller. Teorin säger att det bör fungera likt hur @Alling beskriver. Det är inte ovanligt att man hamnar i ett mellanläge och kanske får 4K/120 att fungera via dubbla kablar, vilket fortfarande är en stor förbättring mot 60 Hz. Dubbla kablar från samma grafikkort då.

120Hz är helt ok men man vill veta att det är möjligt innan jag byter skärm. Man får kanske bita i det sura äpplet och vänta tills man byter grafikkort innan det blir byte skärm.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

köpte Asus ROG Strix XG27UQ men tyvärr så var de 10`000kr helt meningslösa då jag inte får mer än 60Hz även om skärmen har 2 st DP ingångar. så nu sitter jag med min gamla 4K 60hz och en ny 4K 144Hz men som bara klarar 60 hz med mina grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, trist – nu har jag inte så mycket minnen av hur man gjorde detta XV273K, men det är en del fippel innan det kommer igång.

Tyvärr är det svårt att finna information om vilka totala upplösningar korten kan hantera internt i minnet. Ifall ett kort har kapacitet på säg 7680x4320/30 Hz så är det i teorin samma som 4K/120 i fråga om total bandbredd den kan allokera på en skärm. För Fury X verkar det specas 4K/60 över Displayport, vilket inte säger något om total kapacitet och möjligheten att använda dubbla DP.

Men du borde i alla fall kunna testa och köra skärmen i 2560x1440 och 144 Hz i väntan på att du byter till ett nyare kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Här är det nog testa-och-se som gäller. Teorin säger att det bör fungera likt hur @Alling beskriver. Det är inte ovanligt att man hamnar i ett mellanläge och kanske får 4K/120 att fungera via dubbla kablar, vilket fortfarande är en stor förbättring mot 60 Hz. Dubbla kablar från samma grafikkort då.

menar du att man kan koppla 2 separata DP kablar via ett grafikkortet med 2st DP1.2 kontakter in till en skärm med 2st DP ingångar för att kunna köra en 4k/144hz bild? Aldrig sett den lösningen, dem flesta skärmar brukar väl bara kunna läsa från en ingång i taget?

Permalänk
Viking
Skrivet av Asus.David:

menar du att man kan koppla 2 separata DP kablar via ett grafikkortet med 2st DP1.2 kontakter in till en skärm med 2st DP ingångar för att kunna köra en 4k/144hz bild? Aldrig sett den lösningen, dem flesta skärmar brukar väl bara kunna läsa från en ingång i taget?

Japp, det är det han menar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Asus.David:

menar du att man kan koppla 2 separata DP kablar via ett grafikkortet med 2st DP1.2 kontakter in till en skärm med 2st DP ingångar för att kunna köra en 4k/144hz bild? Aldrig sett den lösningen, dem flesta skärmar brukar väl bara kunna läsa från en ingång i taget?

Stämmer. Undantagen som bekräftar regeln. Finns ett fåtal sådana skärmar som kört dubbla DP för att uppnå tillräcklig bandbredd. Ställer dock kravet att GPU:n i sig kan hantera en skärmstorlek på det sättet, vilket inte är så självklart och framför allt information som är svår att finna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer. Undantagen som bekräftar regeln. Finns ett fåtal sådana skärmar som kört dubbla DP för att uppnå tillräcklig bandbredd. Ställer dock kravet att GPU:n i sig kan hantera en skärmstorlek på det sättet, vilket inte är så självklart och framför allt information som är svår att finna.

vad skulle en sån funktion heta? För det måste ju isf vara någon unik funktion man aktiverar då för att skärmen ska använda 2 inputs, normalt brukar man ju bara kunna välja en port vid "Input Selects" och växla mellan dem.
Försökte Googla på det men blev inte klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer. Undantagen som bekräftar regeln. Finns ett fåtal sådana skärmar som kört dubbla DP för att uppnå tillräcklig bandbredd. Ställer dock kravet att GPU:n i sig kan hantera en skärmstorlek på det sättet, vilket inte är så självklart och framför allt information som är svår att finna.

Då kanske vi snart få se 2st DP 1,4 som kan leverera 4K 240Hz (kommer AMD med kort som kan kopplas så har vi kraften då saknas bara skärmarna)

Jag köpte min första 4K skärm när dom kom. När 144Hz skärmarna kom så väntade jag lite men kanske skulle vänta lite till på 4K 240Hz istället.

Jag kommer inte byta skärm (för bökigt) då jag kommer få funktionen när jag byter grafikkort. Men alltid tråkigt när man inte får det att funka. Så nu har jag 2st 4K skärmar till min pc 7680*2160=16`588`800bildpungter som mina grafikkort ska dra runt på med 4GB minna

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090