Permalänk
Medlem

Fryslagg ljud+bild

Grabben klagar på fryslagg som börjar med att ljudet försvinner och sedan fryser bilden. Tiden verkar variera lite, men säg ca 0.1-0.5 sekunder för bilden och 0.5-1 sekund för ljudet. Sedan har även musen tappats, den tog ca 5 sekunder att komma tillbaka men den är trådlös också (Logitec g703).

Han har haft datorn i drygt ett halvår och allt har fungerat jättebra fram till för någon vecka sedan. Första gången nämnde han bara att det hänt i förbifarten men nu verkar det hända frekvent. Han bytte från ett par gamla (slitna) HyperX Cloud 2 (3.5mm) till ett par HyperX Flight (USB wireless) men samma sak.

Det händer framförallt i Overwatch verkar det som, men han säger att det även hänt i andra spel och även i webbläsare. Satt och kollade lite temperaturer etc när han spelade och GPU ligger på dryga 60 och CPU ligger på strax under 70 med pikar uppemot 76-77 så det är inget jag egentligen reagerar på. Tänkte försöka logga temperaturer under en spelsession och se om något sticker ut.

Det enda som installerats den senaste tiden är saker för Oculus så funderar på att avinstallera det men tror att han fick problemen första gången strax innan.. Alternativt att kolla om det finns någon återställningspunkt man kan försöka gå tillbaka till.

Är det någon som haft liknande problem?

CPU: Ryzen 5 3600 med stock-kylare
MOBO: MSI B450 Tomahawk max
RAM: Corsair Vengence LPX Black 16GB 3200MHz (med XMP på)
GPU: Kfa2 RTX2060 Super 1-click OC
Chassi: Fractal Meshify C
SSD: Kingston KC2000 1TB
PSU: Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsa:

PSU: Corsair RM750

Är det ett RM750 och inte ett RM750x (dvs med x i slutet för det är rätt stor skillnad på dom).
RM utan x hade fläkt problem och kördes för varmt, samtidigt som det inte hade dom bästa komponenter (ej heller skräp dock).
Och är det ett RM utan x så är det ju ett par år gammalt nu och JAG hade nog bytt ut det även om det funkar felfritt.

Om det inte orkar med längre så kan det mycket väl uppstå frysningar/krascher/massa skumma fel/osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Är det ett RM750 och inte ett RM750x (dvs med x i slutet för det är rätt stor skillnad på dom).
RM utan x hade fläkt problem och kördes för varmt, samtidigt som det inte hade dom bästa komponenter (ej heller skräp dock).
Och är det ett RM utan x så är det ju ett par år gammalt nu och JAG hade nog bytt ut det även om det funkar felfritt.

Om det inte orkar med längre så kan det mycket väl uppstå frysningar/krascher/massa skumma fel/osv.

Det är helt riktigt ett utan x.

Inköpt för mindre än ett år sedan och varit i bruk sedan januari/februari i år. Jag vet att det finns bättre men av det jag kunde läsa mig till så skulle det vara ganska bra och med 10 års garanti från en vettig tillverkare så...

Men går detta att monitorerna någonstans, jag tänker eventuellt spänningsfall till mobo/cpu eller temperatur?

Edit:
Ska även kolla om PSU-fläkten snurrar som den ska

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpt så pass sent så bör det ha fläkt fixen och bör hålla i ett par år i alla fall.
Så troligen inte nätagget i detta fall!

"vettig tillverkare"
Nja så länge man håller sig till deras bra saker så ja men dom har skit som dom flesta tillverkare.
Som tex CS/CX/GS nätaggs serierna som är lååååångt ifrån bra o inte direkt billiga heller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Inte gjort. Testar det ikväll.

Skrivet av grizzly666:

Köpt så pass sent så bör det ha fläkt fixen och bör hålla i ett par år i alla fall.
Så troligen inte nätagget i detta fall!

"vettig tillverkare"
Nja så länge man håller sig till deras bra saker så ja men dom har skit som dom flesta tillverkare.
Som tex CS/CX/GS nätaggs serierna som är lååååångt ifrån bra o inte direkt billiga heller.

Sant!
Sen finns det tillverkare som bara har skit också