Microsoft bygger in datacenter i flyttbar låda för fjärran platser

Permalänk
Cyberman

Microsoft bygger in datacenter i flyttbar låda för fjärran platser

Experimenterandet med datacenter på otillgängliga platser fortsätter, där företaget nu flyttar ut där övrig infrastruktur saknas.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

dvs en container?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

dvs en container?

Troligtvis en något mer tålig variant av en container men ja. Det ser ut som en container som passar på en långtradare..

Permalänk
Medlem

Azure Stack inklusive container-DC. Kan nog absolut vara en hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

dvs en container?

Smidig, standardlösning.
Alla typer av logistikCenter har möjlighet att hantera en standard cointainer. Med en special lösning blir det med en gång mer problematiskt.

Permalänk
Medlem

Diesel generator för elen?

Permalänk
Medlem

En containerlösning känns modernt och vettigt

Permalänk
Medlem

Låda? Flyttlåda kanske?
Bauhaus har bra sådana, kan jag rekommendera

Permalänk
Medlem

Och Baja-Majorna medföljer 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Telsa Powerpack och solceller känns ju mer vettigt om man ska ligga i framkant.

Permalänk
Medlem

Eller så ställer de bara allt i Sverige och får skattelättnader

Permalänk
Medlem

Finns det nån lucka med en slot där man stoppar in sin nätverksadministratör?

Permalänk
Medlem

Ingen RGB. Fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Telsa Powerpack och solceller känns ju mer vettigt om man ska ligga i framkant.

Den effekten räcker max till 1 av kylfläktarna på taket

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Fast vad är mer miljövänligt Telsa Powerpack och solceller eller en diesel motor?
För mig spelar ingen av valen någon större roll men det finns ju en del som anser att allt ska vara el och mera el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mest troligt är det dieseldrivet ja, men i framtiden kanske man kan använda bränsleceller och/eller väte. Sol/vind kan ju inte riktigt räcka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Fast vad är mer miljövänligt Telsa Powerpack och solceller eller en diesel motor?
För mig spelar ingen av valen någon större roll men det finns ju en del som anser att allt ska vara el och mera el.

Inte rätt applikation för Photovoltic/batterier, den skall vara mobil, den sätts in på ställen som antagligen saknar allt redan så, men du kan ju alltid maila in strömmen från cluster av solfabriker till flyttlådan

Permalänk
Medlem

Åh, hittat mitt nya "Tiny House"

Permalänk
Medlem

Fränt!

Permalänk
Medlem

Carbon copy på Google datacenter goes Mobile med Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Powerwall kanske, Powerpack och solceller räcker för en stad om man har tillräckligt med utrymme och solsken, och med tanke på att dessa smälls upp i en öken så är det ingen brist på detta.

Permalänk
Medlem

lootbox! massa godis en en såndär låda

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Powerwall kanske, Powerpack och solceller räcker för en stad om man har tillräckligt med utrymme och solsken, och med tanke på att dessa smälls upp i en öken så är det ingen brist på detta.

Ja du behöver en medelstor öken för en stad, men det är inte riktigt det flyttlådans insatsområde/funktion handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ja du behöver en medelstor öken för en stad, men det är inte riktigt det flyttlådans insatsområde/funktion handlar om

Exakt, min poäng var att den lösningen är skalbar, en container kräver inte så stora ytor, görbart helt klart med tanke på var dessa kommer ställas.

Det är exakt dessa ställen man har yta att göra det på.

Permalänk
Avstängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

dvs en container?

Skrivet av Wyver:

Smidig, standardlösning.
Alla typer av logistikCenter har möjlighet att hantera en standard cointainer. Med en special lösning blir det med en gång mer problematiskt.

Precis, titta bara på bilden där den sitter på långtradaren. Hur precis den får plats i tunneln. Dessa saker är mätta enligt mått på just standardcontainers. Tunnlar, andra öppningar, samt även höjden på långtradaren där man lägger containern. Otroligt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Exakt, min poäng var att den lösningen är skalbar, en container kräver inte så stora ytor, görbart helt klart med tanke på var dessa kommer ställas.

Det är exakt dessa ställen man har yta att göra det på.

... Tills det kommer en sandstorm som täcker panelerna

Permalänk
Medlem

Perfekt för mobil hybridmolnlösning. Perfekt match för temporärara lösningar via Starlink (ytterligare en fantastisk idé av Elon).

Permalänk
Medlem

Gött, av bilden att döma ser det ut som min nya server precis skeppats

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur den står sig mot min NUC i beräkningstäthet. Jag vet, lite olika marknader, men ändå.